Po pierwsze możemy uzyskać informacje telefoniczne. Przy telefonach dyżurują eksperci z zakresu ubezpieczeń gospodarczych (komunikacyjnych, ubezpieczeń na życie, NNW, domów i mieszkań, ubezpieczeń turystycznych, kredytów, małych i średnich przedsiębiorstw, rolnych i innych) . Numer telefonu, pod który mogą dzwonić ubezpieczeni to: 22 333 73 28. Infolinia działa od poniedziałku do piątku w godzinach: 8.00 - 16.00 oraz 17.00 - 19.00. Numery telefonów 22 333 73 26 oraz 22 333 73 27 przeznaczone są dla członków OFE, osób korzystających z indywidualnych kont emerytalnych oraz uczestników Pracowniczych Programów Emerytalnych. Infolinie czynne są w godzinach 10:00-16:00 od poniedziałku do piątku.
Pytanie do rzecznika można skierować również droga elektroniczną. Adres mailowy biuro@rzu.gov.pl przeznaczony jest do zapytań w zakresie wątpliwości interpretacyjnych co do stosowania prawa ubezpieczeniowego i zabezpieczenia emerytalnego . Zapytania rozpatrywane są w ciągu 3 tygodni.
Zobacz również serwis: Ubezpieczenia
Skargi i wnioski
Gdy chcemy, aby rzecznik podjął interwencję w naszej sprawie, możemy złożyć skargę. Skargi powinny być wysyłane pocztą na adres:
Aleksandra Wiktorow
Rzecznik Ubezpieczonych
Al. Jerozolimskie 44
00-024 Warszawa
lub
Biuro Rzecznika Ubezpieczonych
Al. Jerozolimskie 44
00-024 Warszawa
albo drogą mailową z użyciem podpisu elektronicznego.
Do przykładowych problemów zgłaszanych rzecznikowi należą: wysokość przyznanego odszkodowania albo świadczenia czy nieterminowe przekazywanie składek do otwartego funduszu emerytalnego.
Przy Rzeczniku Ubezpieczonych działa również sąd polubowny, który rozstrzyga spory z zakładami ubezpieczeń, powszechnymi towarzystwami emerytalnymi, Ubezpieczeniowym Funduszem Gwarancyjnym oraz Polskim Biurem Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.
Zobacz również: Rozstrzyganie sporów przez Sąd Polubowny przy Rzeczniku Ubezpieczonych