REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Proces zatwierdzania taryf przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki

Agnieszka Wiśniewska
Po przedłożeniu wniosku przez przedsiębiorstwo energetyczne w sprawie zatwierdzenia taryfy, Prezes URE dokonuje jego analizy pod kątem zgodności z przepisami ustawy.
Po przedłożeniu wniosku przez przedsiębiorstwo energetyczne w sprawie zatwierdzenia taryfy, Prezes URE dokonuje jego analizy pod kątem zgodności z przepisami ustawy.

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2012 roku będą obowiązywały nowe taryfy dla przedsiębiorstw sprzedających energię elektryczną odbiorcom w gospodarstwach domowych (Energa Obrót, Enea, PGE oraz Tauron Sprzedaż). Przedsiębiorstwa energetyczne ustalają taryfy dla energii elektrycznej zgodnie z zasadami określonymi w ustawie – Prawo energetyczne, po czym zatwierdza je (bądź nie) Prezes URE. Jak przebiega ten proces?

Czym jest taryfa?

REKLAMA

Taryfa to zbiór cen i stawek opłat oraz warunków ich stosowania, opracowany przez przedsiębiorstwo energetyczne i wprowadzany jako obowiązujący dla określonych w nim odbiorców w trybie przewidzianym w ustawie. Działalność związana z obrotem energią elektryczną jest działalnością regulowaną, co oznacza, że wyznaczone organy posiadają środki prawne, które mają zapewnić bezpieczeństwo energetyczne, prawidłową gospodarkę energią oraz chronić interesy odbiorców. Stąd też, zanim przedsiębiorstwo energetyczne zmieni taryfę, musi ona zostać zatwierdzona przez Prezesa URE. Ma to służyć przede wszystkim odbiorcom energii – bo to oni odczują wzrost cen.

Co powinny zapewniać taryfy?

Wprowadzenie nowej taryfy powinno zostać dobrze uzasadnione przez przedsiębiorstwo energetyczne. Przede wszystkim taryfy powinny zapewniać:

§ pokrycie uzasadnionych kosztów działalności gospodarczej przedsiębiorstwa energetycznego w zakresie wytwarzania, przetwarzania, przesyłania, dystrybucji lub obrotu energia elektryczną, wraz z uzasadnionym zwrotem z kapitału zaangażowanego w prowadzoną działalność,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

§ ochronę interesów odbiorców przed nieuzasadnionym podwyższeniem poziomu cen i stawek opłat.

Zobacz: Informacja ustawowa a raport plus z BIK

Dokonanie analizy przez Prezesa URE

Po przedłożeniu wniosku przez przedsiębiorstwo energetyczne w sprawie zatwierdzenia taryfy, Prezes URE dokonuje jego analizy pod kątem zgodności z przepisami ustawy. W głównej mierze badaniu i ocenie poddaje się koszty planowane przez przedsiębiorstwo na okres obowiązywania taryfy, które to stanowią podstawę kalkulacji cen i stawek opłat. Jeżeli przeprowadzona weryfikacja kosztów wykaże, że przedsiębiorstwo zawyżyło prognozy, Prezes URE ma prawo odmówić zatwierdzenia taryfy. Prezes URE wydaje decyzję odmowną tylko w uzasadnionych przypadkach, kierując się przy tym zasadą równoważenia interesów przedsiębiorstw energetycznych i odbiorców.

Uzasadnione koszty

Decyzje Prezesa URE ogranicza kategoria uzasadnionych kosztów przedsiębiorstwa energetycznego. Uzasadnione koszty to koszty niezbędne do wykonania zobowiązań powstałych w związku z prowadzoną działalnością, przyjmowane przez przedsiębiorstwo energetyczne do kalkulacji cen i stawek opłat ustalanych w taryfie w sposób ekonomicznie uzasadniony, przy zachowaniu należytej staranności służącej ochronie interesów odbiorców oraz realizującej potrzebę uzasadnionego zwrotu z kapitału zaangażowanego w tę działalność. Jednym słowem, Prezes URE nie może narazić przedsiębiorstwa na stratę, lecz musi zmierzać do zachowania jego rentowności przy jednoczesnym wyważeniu interesów odbiorców.

Zatwierdzenie taryfy

Przedsiębiorstwa energetyczne przedkładają taryfy do zatwierdzenia Prezesowi URE z własnej inicjatywy bądź na jego żądanie. Prezes wyraża zgodę na nową taryfę, o ile jest ona zgodna z zasadami i przepisami określonymi w ustawie – Prawo energetyczne.

Zwolnienie przedsiębiorstwa z obowiązku przedłożenia taryfy

Prezes URE może zwolnić przedsiębiorstwo energetyczne z obowiązku przedkładania taryf do zatwierdzenia, w sytuacji gdy stwierdzi, że działa ono w warunkach konkurencji.

Zobacz serwis: Pomoc prawna

Podstawa prawna

Ustawa z 10.04.1997 r. – Prawo energetyczne (t.j. Dz.U. z 2006 r., Nr 89, poz. 625 ze zm.)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MOPS czy ZUS? Świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. [TABELA]

Jakie świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami wypłaca Zakład Ubezpieczeń Społecznych, a które ośrodki pomocy społecznej? Prezentujemy proste zestawienie najważniejszych świadczeń w 2025 r.

Renta tytoniowa – czym jest, kto może się o nią ubiegać i na jakiej podstawie prawnej?

Renta tytoniowa to pojęcie, które choć w powszechnym użyciu nie funkcjonuje, coraz częściej pojawia się w kontekście dyskusji o świadczeniach z tytułu niezdolności do pracy. Choć alkoholizm jest uznawany za jedno z najpoważniejszych uzależnień, jego konsekwencje zdrowotne nie są jedynymi powodami przyznawania rent. W artykule wyjaśniamy, czym jest renta tytoniowa, kto może się o nią ubiegać oraz na jakiej podstawie prawnej można starać się o to świadczenie.

777 zł składki zdrowotnej pracownika, 315 zł przedsiębiorcy (obaj zarabiają 10 tys. zł miesięcznie). Konstytucyjny paradoks? Czy różne kwoty składki są sprawiedliwe?

Temat składki zdrowotnej był przez kilka ostatnich lat poruszany wielokrotnie. Porównując różne poziomy wynagrodzenia (co znajdą Państwo w dalszej części artykułu) nie da się nie zauważyć, że pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę płacą co do zasady składkę zdrowotną w wyższej wysokości niż przedsiębiorcy. W tym artykule przyjrzymy się, dlaczego tak się dzieje, czy jest to obiektywnie sprawiedliwe i czy jest to zgodne z zasadą równości wobec prawa. Bo przecież dostęp do publicznej służby zdrowia mamy taki sam. A jakość tego leczenia nie zależy od wysokości składki.

Skoro nieznajomość prawa szkodzi, to czyja to jest wina, że go nie znamy? [5 POWODÓW]

Prawo dotyka wszystkich. Tymczasem prawdziwie poznają je osoby decydujące się na studia prawnicze. Brak znajomości prawa rodzi niesprawiedliwość społeczną. Jakie są powody nieznajomości prawa? Czy możliwe są zmiany pozwalające na zrozumienie przepisów prawnych przez każdego?

REKLAMA

Pracujący emeryt z przywilejami finansowymi: zwolnienie z PIT i wyższa emerytura. Niektórzy mają limity dorabiania

ZUS informuje, że w ciągu ostatnich dziewięciu lat liczba pracujących emerytów wzrosła o 51,7 proc. Na koniec grudnia 2015 roku w Polsce było 575,4 tys. pracujących emerytów, natomiast na koniec 2024 roku ich liczba wzrosła do 872,6 tys. Nic dziwnego. Przepisy wspierają aktywność zarobkową emerytów.

Rozporządzenie DORA - co to jest i kogo dotyczy? [PRZEWODNIK]

Czego dotyczy unijne rozporządzenie DORA? Wprowadza nowe pojęcia i wymagania dotyczące cyberbezpieczeństwa w sektorze finansowym. Prezentujemy przewodnik po DORA z wyjaśnieniem trudnych pojęć dla dostawców usług ICT.

Kiedy ZUS przyznaje tzw. rentę alkoholową? Niezdolność do pracy musi być spowodowana czymś więcej niż chorobą alkoholową

W orzecznictwie lekarskim nie istnieje pojęcie tzw. renty alkoholowej. Jak podkreśla Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS-u, sam fakt istnienia choroby alkoholowej nie jest wystarczający do uzyskania świadczenia rentowego z tytułu niezdolności do pracy. Istotne jest stwierdzenie, że choroba alkoholowa może spowodować dodatkowe schorzenia będące powikłaniami uzależnienia, które znacznie ograniczają zdolność do pracy. Przykładami takich powikłań mogą być marskość wątroby, przewlekłe zapalenie trzustki, uszkodzenie układu nerwowego, uszkodzenie układu krążenia, a także zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania.

Plagiat w mediach – konsekwencje prawne i możliwości dochodzenia roszczeń

Plagiat jest poważnym naruszeniem zarówno zasad etyki dziennikarskiej, jak i obowiązujących przepisów prawa autorskiego. Współczesna era cyfryzacji oraz dynamiczny przepływ informacji sprzyjają przypadkom wykorzystywania cudzych treści bez odpowiedniego przypisania autorstwa. Warto przeanalizować, jakie regulacje prawne chronią twórców przed plagiatem w kontekście informacji prasowych oraz jakie działania mogą podjąć osoby poszkodowane w sytuacji, gdy ich teksty zostaną skopiowane bezprawnie.

REKLAMA

Sejm na żywo 31 marca 2025 r.: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Mai Rodwald, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat. Nowe wytyczne wydawania orzeczeń dla osób niepełnosprawnych tego nie zmieniają

Dla osób niepełnosprawnych prawnym wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne opublikował Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci do 16 roku życia i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia będzie ono miało charakter stały (do 16. roku życia). Następnie osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego. Świadczenie to jest przeznaczone dla osób dorosłych. Dla świadczenia wspierającego istotne jest nie orzeczenie o niepełnosprawności, a poziom potrzeby wsparcia ustalony przez WZON, a tego nowe wytyczne nie dotyczą. W dalszym ciągu nie ma planów, aby świadczenie wspierające było przyznawane dożywotnio. Są tylko takie postulaty.

REKLAMA