Jakie są koszty sądowe w sprawach pracowniczych?
REKLAMA
REKLAMA
Podstawa prawna
REKLAMA
Koszty sądowe w sprawach pracownicze są uregulowane w ustawie z dnia 28 lipca 2005r., o kosztach sądowych w sprawach cywilnych. Według tej ustawy w sprawach z zakresu prawa pracy pobiera się opłatę podstawową w kwocie 30 złotych wyłącznie od apelacji, zażalenia, skargi kasacyjnej i skargi o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia.
W sprawach, w których wartość przedmiotu sporu przewyższa kwotę 50.000 złotych, pobiera się od wszystkich podlegających opłacie pism procesowych opłatę stosunkową.
Wysokość opłaty stosunkowej
Wysokość opłaty stosunkowej wynosi 5 proc. od wartości przedmiotu sporu lub wartości zaskarżenia. Możemy wskazać tu pewne widełki opłat. Minimalna opłata stosunkowa wynosi nie mniej niż 30 zł i nie może przekraczać 100 tys. złotych.
Zobacz: Opłaty sądowe w sprawach karnych
Jeśli wartości przedmiotu sporu nie da się ustalić w chwili wszczęcia postępowania, sąd wyznaczy opłatę tymczasową. Opłatę tymczasową określa się w granicach od 30 złotych do 1 tys.
Przy opłacie tymczasowej jest ona zamieniana na opłatę ostateczną przez sąd w orzeczeniu kończącym postępowanie w I instancji. Opłata ostateczna, będzie opłatą stosunkową, obliczoną od wartości przedmiotu sporu ustalonej w toku postępowania, bądź opłatą określoną przez sąd, w przypadku, gdy wartości tej nie udało się ustalić.
Sposoby płatności kosztów sądowych
Zasadniczo opłaty sądowe uiszczane są w formie bezgotówkowej (przelewem) na konto właściwego sądu albo w formie wpłaty gotówkowej. Wpłatę gotówkową uiszcza się bezpośrednio w kasie sądu lub w formie znaków o odpowiedniej wartości, zwanych znakami opłaty sądowej.
Opłata wnoszona za pomocą znaków opłaty sądowej może wynosić maksymalnie 1,5 tys. złotych.
Czy pracodawca ponosi jakieś koszty?
W przypadku, gdy to pracodawca jest powodem w sprawie przeciwko pracownikowi, to wtedy obie strony zobowiązane są do ponoszenia kosztów sądowych na zasadach ogólnych. W sytuacji, gdy powodem jest pracodawca, to pracownik i pracodawca będą zmuszeni ponosić koszty sądowe związane ze sprawą. Zarówno pracodawca jak i pracownik będzie musiał ponosić wydatki w toku procesu (np. związanych z opinią biegłych).
Pracodawca będzie musiał również opłacić opłatę od pozwu w wysokości 5% wartości przedmiotu sporu.
Zobacz serwis: Pomoc prawna
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat