REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek prowadzenia ksiąg ewidencyjnych przez antykwariuszy i domy aukcyjne w 2017 r.

Elżbieta Chojnowska
 Obowiązek prowadzenia ksiąg ewidencyjnych przez antykwariuszy i domy aukcyjne w 2017 r./Fotolia
Obowiązek prowadzenia ksiąg ewidencyjnych przez antykwariuszy i domy aukcyjne w 2017 r./Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak wynika z projektu ustawy o restytucji narodowych dóbr kultury, podmioty wyspecjalizowane w zakresie obrotu zabytkami będą musiały dostosować swoją działalność do nowego ustawowego obowiązku prowadzenia ksiąg ewidencyjnych posiadanych zabytków.

Projekt ustawy o restytucji narodowych dóbr kultury powstał w celu wdrożenia unijnej dyrektywy 2014/60/UE w sprawie zwrotu dóbr kultury wyprowadzonych niezgodnie z prawem z terytorium państwa członkowskiego.

REKLAMA

Prawne uregulowanie obowiązku prowadzenia ksiąg ewidencyjnych ma zmobilizować podmioty do większej staranności w zakresie podejmowanych działań na rodzimym rynku sztuki oraz zapewnić ochronę zabytków przed zagrożeniami tj. przemyt, kradzież i fałszerstwo. Ustawowe przepisy szczegółowo określające powyższą materię będą wprowadzone do ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (art. 59a i następne).

Projekt wpłynął do Sejmu 8 marca 2017 r., w chwili obecnej ustawa z znajduje się w Senacie.

Zobacz: Sprawy urzędowe

Zasady prowadzenia ksiąg ewidencyjnych

Zgodnie z założeniami projektu obowiązek prowadzenia ksiąg ewidencyjnych dotyczy podmiotów, które profesjonalnie zajmują się handlem zabytkami na terenie Polski. Do tej grupy nie zaliczają się prywatni kolekcjonerzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podmiotami wyspecjalizowanym  w zakresie obrotu zabytkami są m. in. antykwariaty oraz domy aukcyjne.

Prowadzenie księgi ewidencyjnej dotyczy zabytków :

  • przyjętych lub oferowanych do zbycia,
  • zbywanych na własną rzecz lub na rzecz innych osób,
  • o wartości przekraczającej 10 000 zł.

Ponad to, do księgi będą również wpisywane ekspertyzy i opinie (w zakresie wyceny lub wskazujące na czas powstania zabytku) wydawane przez podmiot prowadzący ewidencję oraz inne opinie dotyczące zabytku pochodzące od instytucji kultury oraz rzeczoznawców ministra kultury.

Polecamy: E-wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Księga ewidencyjna będzie zawierać w szczególności:

  • dane umożliwiające identyfikację i określenie wartości zabytku;
  • dane zbywcy oraz nabywcy zabytku, a także osób pośredniczących w zbyciu i nabyciu zabytku, w tym osób reprezentujących osoby prawne (imię, nazwisko, NIP, PESEL, w przypadku cudzoziemców - numer dowodu tożsamości);
  • dane osoby, na rzecz której została wydana ekspertyza;
  • oryginał lub odpis dokumentu poświadczającego nabycie zabytku przez podmiot prowadzący księgę ewidencyjną wraz z ceną zakupu, a ponadto Jednolitego Dokumentu Administracyjnego (SAD) lub innego dokumentu potwierdzającego dopuszczenie do obrotu w przypadku, jeżeli podmiot ten nabył zabytek poza obszarem celnym Unii Europejskiej;
  • odpis faktury lub innego dokumentu poświadczającego zbycie zabytku wraz z ceną sprzedaży;
  • odpis ekspertyzy;
  • oświadczenie zbywcy dotyczące pochodzenia zabytku i sposobu nabycia go przez zbywcę;
  • oświadczenie podmiotu prowadzącego księgę ewidencyjną dotyczące czynności powziętych w celu weryfikacji, czy zabytek nie pochodzi z przestępstwa ani nie został wyprowadzony z terytorium państwa Unii Europejskiej lub państwa trzeciego z naruszeniem prawa, ze wskazaniem informacji uzyskanych z dostępnych rejestrów, wykazów i baz danych.

Podmioty obowiązane będą musiały prowadzić księgi ewidencyjne w formie papierowej oraz przechowywać przez cały okres prowadzenia działalności.

REKLAMA

Jak wynika z projektu ustawy Policja i Krajowa Administracja Skarbowa mają prawo, na wniosek ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego lub z urzędu dokonywać czynności wyjaśniających mających na celu sprawdzenie wykonywania obowiązku prowadzenia księgi ewidencyjnej i prawidłowości jej prowadzenia. Natomiast podmiot zajmujący się handlem zabytkami jest zobowiązany udostępnić księgę sądom powszechnym, sądom administracyjnym oraz innym organom i podmiotom wskazanym w projekcie ustawy na każde ich wezwanie.

Antykwariusz lub odpowiedni pracownik domu aukcyjnego będą zobowiązani wydać na żądanie odpis lub kopię wpisu do księgi ewidencji, a także odpis lub kopię oświadczeń zbywcy lub nabywcy zabytku lub osobie, na rzecz której wydali ekspertyzę objętą wpisem.

Odpowiedzialność karna

Zgodnie z art. 119a projektu ustawy osoby, które wbrew obowiązkowi nie prowadzą księgi ewidencyjnej lub prowadzą ją w sposób nierzetelny lub niezgodny z prawdą, podlegają karze grzywny w wysokości od 20 zł do 5 tyś zł.

Warto podkreślić, iż księgi ewidencyjne będą mogły służyć w przyszłości jako dowód w postępowaniach przed sądami w sprawach dotyczących fałszerstw dzieł sztuki, kradzieży oraz oszustw.

Zobacz też: Sprawy karne

Podstawa prawna:

  1. Projekt ustawy o restytucji narodowych dóbr kultury z dnia 21 kwietnia 2017 r.
  2. Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. z 2016 r., poz. 1948)
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawę o asystencji osobistej. Co mówi pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami?

Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawowe uregulowanie asystencji osobistej. Łukasz Krasoń, pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami, przekazał, że projekt przepisów jest już na ostatniej prostej. Upowszechnienie się asystencji osobistej pozwoliłoby sporej grupie osób z niepełnosprawnościami na bardziej aktywne życie, także pod względem zawodowym.

Renta wdowia. Kiedy wejdzie w życie? Ministra podała termin, jest zmiana

Projekt wprowadzający rentę wdowią wróci już niedługo pod obrady Sejmu. Ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk przekazała, że ma się to wydarzyć jeszcze w lipcu. Podała też termin, kiedy w związku z tym ustawa o rencie wdowiej może ostatecznie wejść w życie.

Jak przekazać darowiznę swojemu dziecku i uniknąć podatku? W 2024 r. zrób te trzy rzeczy, a będziesz mógł spać spokojnie

Jak przekazać darowiznę swojemu dziecku i uniknąć podatku? Zrób trzy rzeczy, a będziesz mógł spać spokojnie. Darowizny w najbliższej rodzinie są co do zasady zwolnione od podatku, jednak czasami trzeba złożyć druk SD-Z2.

Wycieczki szkolne – sukces programu Podróże z klasą. Wkrótce rusza kolejny nabór

W ramach programu „Podróże z klasą” pozytywnie rozpatrzono 2283 wniosków o dofinansowanie wycieczek szkolnych. Barbara Nowacka, minister edukacji, ogłasza nowy nabór w programie, na który przeznaczy dodatkowe 20 mln zł.

REKLAMA

15 sierpnia mija termin wdrożenia przepisów z tzw. ustawy Kamilka

Na wdrożenie „Standardów ochrony”, wprowadzonych w ramach tzw. ustawy Kamilka pozostał jedynie miesiąc. Niestety, większość placówek, których dotyczą przepisy ma duży problem z przygotowaniem i implementacją wymaganych dokumentów i procedur. 

Od 1 stycznia 2025 r. wzrosną kryteria dochodowe w pomocy społecznej, a także zasiłki

Są już nowe kwoty kryteriów dochodowych, uprawniających do świadczeń z pomocy społecznej od dnia 1 stycznia 2025 r. Odpowiednie rozporządzenie w tej sprawie zostało właśnie opublikowane w Dzienniku Ustaw.

Pracowałeś przed 1999 rokiem i masz te dokumenty? Możesz mieć wyższą emeryturę w 2024 roku – tylko złóż wniosek do ZUS

Warto przeszukać swoje szafki i segregatory. W nich można znaleźć dokumenty, które mogą pozwolić ZUS-owi przeliczyć ponownie emeryturę i przyznać wyższe świadczenie. Mogą to być np. wpisy w starym „książeczkowym” dowodzie osobistym o zatrudnieniu. Konieczny jest też wniosek do ZUS w tej sprawie. Jest to ważne przede wszystkim dla osób za które były opłacane składki przed 1999 rokiem. Bo po tej dacie wszystkie składki są ujmowane na indywidualnym koncie ubezpieczonego w ZUS.

Zdrowie jest najważniejsze, dlatego akcyza musi pójść w górę. Jest jednak podejrzenie, że chodzi o coś innego

Chodzi o podniesienie podatku akcyzowego na papierosy i inne wyroby nikotynowe. Resort finansów poinformował o swoich planach dotyczących wysokości akcyzy na 2025 rok. Ruch ten podyktowany jest rzekomą troską o zdrowie Polaków, ale wiadomo, że jest próbą zaradzenia kryzysowi budżetowemu.

REKLAMA

Kiedy ZUS ponownie przeliczy emeryturę? 3 powody. Ważne zwłaszcza dla osób zatrudnionych przed 1999 rokiem

Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyjaśnia, że wniosek o ponowne przeliczenie emerytury może skutecznie złożyć emeryt, jeśli są ku temu podstawy.  Jest to możliwe na przykład, gdy emeryt dysponuje nowymi dokumentami dotyczącymi dodatkowego stażu pracy czy dodatkowych zarobków uzyskanych przed lub po przyznaniu świadczenia emerytalnego. 

Będzie drożej. W 2025 r. zapłacimy 59,50 zł podatku za 50-metrowe mieszkanie i 178,50 zł za 150-metrowy dom. W 2020 r. było to 40,50 zł i 121,50 zł.

Będzie drożej. Wiemy to, bo wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza roku wzrósł o 2,7 proc. Zapłacimy 59,50 zł za 50-metrowe mieszkanie i 178,50 zł za 150-metrowy dom.

REKLAMA