UE zapowiada nowelizację dyrektywy audiowizualnej w celu ochrony nieletnich
REKLAMA
REKLAMA
Ochrona widza przed treściami agresywnymi oraz selekcja reklam jest szczególnie ważne dla ochrony osób nieletnich, które są najbardziej podatne na techniki manipulacyjne mediów audiowizualnych.
REKLAMA
Ochrona przed mową nienawiści
25 kwietnia 2017 r. komisja Kultury PE przyjęła raport dotyczący dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych (2010/13/UE). Zmiany dyrektywy będą ukierunkowane w stronę szerokiej ochrony nieletnich odbiorców, a w szczególności mają zapewnić im ochronę przed treściami stanowiącymi mowę nienawiści – nawołujące do przemocy i terroryzmu.
REKLAMA
Zgodnie z art. 7 dyrektywy państwa członkowskie zapewniają w odpowiedni sposób, by audiowizualne usługi medialne świadczone przez dostawców usług medialnych podlegających ich jurysdykcji nie zawierały żadnych treści nawołujących do nienawiści ze względu na rasę, płeć, religię lub narodowość.
Aktualnie obowiązujący przepis jest bardzo ogólny i zdaniem komisji nie chroni wystarczająco osób nieletnich. Nowelizacja ma wprowadzić regulacje zapewniającą użytkownikom Youtube’a oraz innych serwisów audiowizualnych możliwość szybkiego i skutecznego zgłaszania treści stanowiących mowę nienawiści.
Zobacz: Nieletni i prawo
Ograniczenie reklam alkoholu i papierosów
Zgodnie z raportem problem stanowią również reklamy alkoholu, wyrobów tytoniowych oraz papierosów elektrycznych. Komisja chce wprowadzić całkowity zakaz transmisji tego typu reklam przed rozpoczęciem audycji dla dzieci oraz w ich trakcie. Ma to dotyczyć audycji transmitowanych w telewizji oraz na serwisach internetowych.
REKLAMA
Obecnie zgodnie z art. 9 ust. 2 dyrektywy państwa członkowskie mają jedynie obowiązek zachęcania dostawców usług audiowizualnych do opracowania sposobów postępowania wobec niestosownych handlowych przekazów audiowizualnych towarzyszących audycjom dla dzieci.
W myśl art. 20 ust. 2 dyrektywy emisja audycji dla dzieci może zostać przerwana reklamą telewizyjną lub telesprzedażą tylko raz w ciągu każdego przewidzianego w układzie audycji okresu nie krótszego niż 30 minut.
Warto zaznaczyć, iż założeniem przyjętego raportu jest również ograniczenie wszystkich reklam telewizyjnych. Zgodnie z planowana nowelizacją reklamy nie będą mogły przekroczyć dziennego limitu 20% dziennej emisji. Serwisy będą samodzielnie decydować o porach.
Zobacz: Konsument w UE
Poparcie dla produkcji europejskich
Oprócz powyższych założeń Komisja planuje wprowadzić do dyrektywy zapis dotyczący zwiększenia w ofertach serwisów produkcji europejskich do 20%, aby w ten sposób „odzwierciedlić kulturowe zróżnicowanie Europy”. Uregulowana zostanie również kwestia dofinansowania tych produkcji, co ma stanowić zachętę dla producentów ze Starego Kontynentu.
Głosowanie plenarne Parlamentu Europejskiego dotyczące dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych odbędzie się 15 maja 2017 r. w Strasburgu.
POLECAMY: E-wydanie Dziennika Gazety Prawnej
Podstawa prawna:
- Dyrektywa PE i Rady 2010/13/UE z 10 marca 2010 r. w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących świadczenia audiowizualnych usług medialnych (dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych)
- Raport Komisji Kultury PE ws. powyższej dyrektywy przyjęty 25 kwietnia 2017 r.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat