REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Paliwa ciekłe - wielkie zmiany dla przedsiębiorstw energetycznych

Paliwa ciekłe - wielkie zmiany dla przedsiębiorstw energetycznych /fot. Fotolia
Paliwa ciekłe - wielkie zmiany dla przedsiębiorstw energetycznych /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorstwa energetyczne posiadające infrastrukturę oraz zasoby potrzebne dla prowadzenia działalności koncesjonowanej w zakresie paliw ciekłych będą od początku oceniane przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.

REKLAMA

Ustawodawca nowymi przepisami chciał poprawić przejrzystość regulacji na rynku paliw i gazu ziemnego, a tymczasem wprowadzone regulacje mogą skutkować utratą koncesji przez niektóre przedsiębiorstwa energetyczne.
2 września 2016 r. weszła w życie kolejna zmiana Prawa energetycznego oraz szeregu innych ustaw, w tym przede wszystkim tych regulujących rynek energii, a w szczególności paliw ciekłych (ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz ustawy o zapasach).

REKLAMA

Jak czytamy w uzasadnieniu do ww. nowelizacji nowe przepisy miały na celu uporządkowanie regulacji dotyczących rynku paliw i gazu ziemnego oraz wprowadzenie większej przejrzystości na rynku energetycznym. Wśród wprowadzonych w tym celu zmian w Prawie energetycznym dodano definicję paliw ciekłych (art. 3 pkt 3b Pr. energ.) oraz przepis wprowadzający delegację ustawową do wydania rozporządzenia w sprawie wykazu paliw ciekłych, których wytwarzanie, magazynowanie lub przeładunek, przesyłanie lub dystrybucja, obrót w tym obrót z zagranicą wymaga koncesji oraz których przywóz wymaga wpisu do rejestru (art. 32 ust. 5 Pr. energ.).

W dniu 15 grudnia 2016 r. Minister Energii wydał rozporządzenie, o którym mowa powyżej. W tym samym dniu rozporządzenie powyższe zostało opublikowane, a co za tym idzie na podstawie § 3 rozporządzenia weszło ono w życie w dniu następnym tj. 16 grudnia 2016 r.

Zobacz też: Szykują się poważne zmiany dla deweloperów i współużytkowników wieczystych

REKLAMA

Skutkiem wejścia w życie powyższego rozporządzenia w tak krótkim czasie może być utrata przez niektóre przedsiębiorstwa energetyczne posiadanych koncesji. Na podstawie art. 16 ust. 4, 16a ust. 1 i 19 ust. 1 ww. nowelizacji, w terminie do 16 stycznia 2017 r.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) przedsiębiorstwa energetyczne wykonujące działalność polegającą na wytwarzaniu, magazynowaniu, przesyłaniu lub dystrybucji oraz obrocie paliwami ciekłymi, w tym obrocie tymi paliwami z zagranicą, na podstawie koncesji wydanych przed dniem wejścia w życie powyższego rozporządzenia mają obowiązek złożyć wniosek o zmianę posiadanych koncesji w celu dostosowania ich treści do definicji paliw ciekłych;

2) podmioty prowadzące przed dniem wejścia w życie rozporządzenia działalność polegającą na wytwarzaniu, magazynowaniu lub przeładunku, przesyłaniu lub dystrybucji oraz obrocie paliwami ciekłymi, w tym obrocie tymi paliwami z zagranicą, które, w związku z wejściem w życie ww. nowelizacji oraz rozporządzenia, są obowiązane do uzyskania koncesji lub zmiany zakresu posiadanej koncesji, mają obowiązek złożyć wniosek o udzielenie lub zmianę koncesji

3) przedsiębiorcy zagraniczni, którzy przed dniem wejścia w życie ww. nowelizacji wykonywali działalność polegającą na wytwarzaniu paliw ciekłych lub obrocie paliwami ciekłymi z zagranicą, mają obowiązek złożyć wniosek o zmianę posiadanej koncesji na obrót paliwami ciekłymi w celu dostosowania działalności do warunków, o których mowa w art. 33 ust. 1b pkt 1 i 3 Pr. energ.

Zobacz też: Zmiany w prawie pracy już w 2017 r.

Jednakże zgodnie z komunikatem Prezesa URE wniosek o zmianę koncesji nie będzie formalnością i prostą aktualizacją koncesji. Prezes URE zamierza od nowa ocenić, czy przedsiębiorstwo energetyczne posiada infrastrukturę oraz zasoby niezbędne dla prowadzenia działalności koncesjonowanej (zgodnie z komunikatem wniosek powinien „zawierać komplet dokumentów i informacji umożliwiających pełną weryfikację możliwości formalnoprawnych, organizacyjnych, technicznych i finansowych wykonywania działalności w zakresie konkretnie wskazanych paliw ciekłych”). Jak wynika z zawartych na stronach URE informatorów zakres tych dokumentów jest tak obszerny, iż ich zgromadzenie może wymagać w niektórych przypadkach o wiele dłuższego czasu.

Tymczasem niezłożenie powyższego wniosku w wymaganym terminie, tj. do dnia 16 stycznia 2017 r., skutkować będzie wygaśnięciem koncesji. Co więcej przedsiębiorstwa energetyczne, które złożą wniosek mają tylko jedną możliwość uzupełnienia wniosku, jeżeli nie uczynią tego zgodnie z wymaganiami Prezesa URE również utracą koncesje.

Przedsiębiorcy, którzy nie wypełnią swoich obowiązków, a dalej będą sprzedawać paliwa, narażają się na karę grzywny (do 5 mln zł), a nawet na karę więzienia od 6 miesięcy do 5 lat (art. 57 g Pr. energ.).
Wspomniana nowelizacja nałożyła na przedsiębiorstwa energetyczne również szereg innych obowiązków mających na celu dostosowanie działalności prowadzonej przez przedsiębiorstwa energetyczne do nowych regulacji, w tym m.in. obowiązek złożenia, w tym samym terminie co ww. wnioski koncesyjne, wniosków o wpis do rejestru, o ile działalność przedsiębiorstwa wymaga wpisu. Jednakże z uwagi na zakres wymaganych do złożenia dokumentów, wyjątkowo krótki czas na ich zgromadzenie, ograniczoną możliwość uzupełnienia wniosków oraz konsekwencje nie dostosowania się do wymogów nowelizacji, wybrane i opisane wyżej przepisy wymagają szczególnej uwagi.

Prawnicy

Ewa Bieniak-Mańkowska // radca prawny / of counsel

http://www.bswwlegal.pl/

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Już w sierpniu nauczyciele mogą składać wnioski o to świadczenie. Będzie przysługiwało od nowego roku szkolnego 2024/2025

Już w sierpniu nauczyciele mogą składać wnioski o to świadczenie. Będzie przysługiwało od nowego roku szkolnego 2024/2025. Choć jest zapowiadane jako korzystne dla nauczycieli, to budzi wiele wątpliwości i prognozuje się, że niewielu nauczycieli zdecyduje się z niego skorzystać.

Mieszkanie dla studenta [rok akademicki 2024/2025]. Porównanie kosztów wynajmu i zakupu. Kredyt może być tańszy niż czynsz najmu

Rozpoczęcie studiów daleko od domu rodzinnego, to konieczność znalezienia miejsca do mieszkania w mieście akademickim (z reguły dużym mieście). Ile kosztuje na progu roku akademickiego 2024/2025 wynajem lokum dla studenta a ile zakup niewielkiego mieszkania?

Co się zmieni 1 września 2024 r.? Czy w szkołach szykuje się rewolucja

Co się zmieni 1 września 2024 r.? Czy w szkołach szykuje się rewolucja? Co jeszcze oprócz odchudzonej podstawy programowej czeka uczniów, rodziców i całą kadrę nauczycielską w nadchodzącym roku szkolnym 2024/2025? Podwyżki dla nauczycieli? Wcześniejsze emerytury nauczycielskie? Jak będą wyglądały lekcje religii w szkołach?

Stosowanie Kodeksu postępowania administracyjnego w sprawach sygnalistów

Kiedy w sprawach sygnalistów dopuszcza się stosowanie Kodeksu postępowania administracyjnego? Czy k.p.a. jest normatywnym źródłem oparcia dla działań sygnalistów? Co w przypadku, gdy informacja o naruszeniu będzie wniesiona jednocześnie jako zgłoszenie zewnętrzne oraz skarga w rozumieniu art. 227  k.p.a.?

REKLAMA

27 zł za paczkę papierosów, do tego 40 zł nowej opłaty za e-papierosa. Podwyżka prawie o 69 procent jest już pewna. Od kiedy?

27 zł za paczkę papierosów, do tego 40 zł nowej opłaty za waporyzator. Podwyżka prawie o 69 procent. Od kiedy? Ministerstwo mówi jasno – trzeba walczyć z dostępnością wyrobów tytoniowych dla dzieci i młodzieży. Specjaliście jednak twierdzą, że to nie wystarczy.

Dodatki do zasiłku rodzinnego 2024 i 2025

Dodatki do zasiłku rodzinnego 2024 i 2025. Jakie są dodatki do zasiłku rodzinnego? Czy ulegną zmianie po tegorocznej weryfikacji? Ile będą wynosić w nowym okresie zasiłkowym od 1 listopada 2024 do 31 października 2025?

Udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Obowiązek dostawców usług komunikacji elektronicznej

Do uzgodnień trafił projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień i usług dla osób z niepełnosprawnościami przez dostawców publicznie dostępnych usług komunikacji elektronicznej. Projektodawcą jest ministerstwo cyfryzacji.

Overbooking: masz bilet, ale nie polecisz, bo za dużo pasażerów. RPO interweniuje!

Trwa sezon urlopowy. Ruch lotniczy szczególnie teraz jest wzmożony. Ile to już razy słyszeliśmy czy to od znajomych, z mediów czy nawet z własnego doświadczenia wiadomo, że jest problem z tzw. overbookingiem, czyli z nadrezerwacjami. Linie lotnicze chcą zarobić jak najwięcej, sprzedają bilety na potęgę, a później my, pasażerowie, musimy zapomnieć o wakacjach, bo jesteśmy odsyłani z kwitkiem, tuż przed wejściem na pokład. Co za paranoja. 

REKLAMA

Dla kogo wdowia renta? Są trzy warunki dające prawo do świadczenia

Renta wdowia, która jest wprowadzana nowelizacją ustawy o emeryturach i rentach z FUS, zakłada nowe reguł zbiegu prawa do renty rodzinnej nabytej z tytułu bycia wdową lub wdowcem z uprawnieniami do innych świadczeń emerytalno-rentowych. Ustawodawca przewidział trzy podstawowe warunki, których spełnienie daje prawo do nowego świadczenia.

Profesor prawa z UW: nowe rozporządzenie dot. nauki religii w szkołach jest nielegalne, proceduralnie wadliwe; brakuje porozumienia MEN z Kościołami i związkami wyznaniowymi

Z początkiem roku szkolnego 2024/2025, czyli 1 września br. ma wejść w życie rozporządzenie ministra edukacji zmieniające zasady organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Zostało już opublikowane w Dzienniku Ustaw. Zdaniem prof. Pawła Boreckiego z Zakładu Prawa Wyznaniowego Wydziału Prawa i Administracji UW, to rozporządzenie "ze względów proceduralnych jest wadliwe, jest nielegalne, a w związku z tym jest niekonstytucyjne". Zdaniem eksperta w toku procesu legislacyjnego zabrakło koniecznego porozumienia ministra edukacji z Kościołem katolickim, Kościołem prawosławnym oraz innymi oficjalnie działającymi Kościołami i związkami wyznaniowymi.

REKLAMA