Zakończone przez Prezes UOKiK postępowanie przeciwko spółce Zbyszko Company w sprawie kampanii promocyjnej produkowanego przez nią napoju Veroni Mineral Fit miało wyjaśnić m.in., czy zawarta w reklamie sugestia, że za wyjątkiem reklamowanego produktu wszystkie inne aromatyzowane napoje bezalkoholowe są szkodliwe ze względu na zawarte w nich konserwanty, mogła wprowadzić konsumentów w błąd co do szkodliwości stosowania dozwolonych substancji dodatkowych.
Zabiegi socjotechniczne
Chodzi o zastosowane w przedmiotowej reklamie zabiegi socjotechniczne mające nakłonić konsumentów do nabywania reklamowanego produktu (m.in. sformułowanie: większość z Państwa nie kupuje wód smakowych. Trudno się dziwić – benzoesan sodu, sorbinian potasu – to konserwanty. Jeszcze trochę a będziemy wszyscy świecić). Dodatkowo postać aktorki otaczała łuna świetlna, a butelka z napojem zawierającym konserwanty została wyrzucona do kosza na śmieci. Skargi w tej sprawie złożyli do UOKiK Polska Federacja Producentów Żywności i Krajowa Izba Gospodarcza Przemysł Rozlewniczy.
Wprowadzanie w błąd
Zdaniem Prezes UOKiK oceniana reklama skonstruowana była w sposób, który sugerowała, że za wyjątkiem promowanego produktu wszystkie inne tzw. „wody smakowe” są szkodliwe ze względu na zawarte w nich konserwanty.
UOKiK uznał, że reklama wprowadza w błąd, gdyż na jej podstawie konsument uzyskuje fałszywe wyobrażenie na temat towaru lub usługi. Wprowadzające w błąd informacje mogą wpłynąć na jego decyzję dotyczącą nabycia towaru lub usługi
Kara
Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów daje Prezesowi UOKiK możliwość nałożenia kary finansowej w wysokości 10 proc. ubiegłorocznych przychodów na przedsiębiorcę, który narusza zbiorowe interesy konsumentów. W tym wypadku kara wynosiła 240 856 zł. Spółka złożyła odwołanie od decyzji.