Rejestracja samochodu z kierownicą po prawej stronie
REKLAMA
REKLAMA
Przygotowane w MIiR, w celu umożliwienia rejestracji samochodów osobowych z kierownicą po prawej stronie, rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju zmieniające:
REKLAMA
- rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach,
- rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia,
zostały podpisane przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju. Rozporządzenie dotyczące warunków technicznych pojazdów zostało dodatkowo podpisane przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Ministra Obrony Narodowej.
Projekty te 14 lipca 2015 r. zostały przekazane do Rządowego Centrum Legislacji celem ich opublikowania. Nowe przepisy wejdą w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Przepisy rozporządzeń pozwolą na dopuszczenie do ruchu nowych samochodów osobowych, objętych ramową dyrektywą homologacyjną oraz pojazdów uprzednio zarejestrowanych na terytorium państw członkowskich UE.
Zobacz serwis: Wykroczenia drogowe
Pojazdy z kierownicą po prawej stronie powinny zostać dostosowane do ruchu prawostronnego w zakresie:
- świateł zewnętrznych,
- lusterek wstecznych,
- prędkościomierza wyskalowanego w km/h (lub jednocześnie w km/h i mph).
Spełnienie tych wymogów ma być weryfikowane podczas okresowego badania technicznego, przeprowadzanego przed pierwszą rejestracją w Polsce.
Przepisy umożliwiające rejestrację pojazdów z kierownicą umieszczoną po prawej stronie zostały opracowane w celu wypełnienia wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 20 marca 2014 r. w sprawie C-639/11.
Warunki dopuszczenia pojazdów do ruchu zostały określone w oparciu o analizę wyroku ETS oraz po dokonaniu oceny stanu prawnego obowiązującego w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej.
Rozporządzenia zostały ponadto poddane procedurze notyfikacji w Komisji Europejskiej. Notyfikacja daje możliwość wszystkim krajom członkowskim UE zaopiniowania nowych przepisów technicznych nie będących implementacją prawa unijnego, a jedynie regulacjami krajowymi.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat