Nowe Prawo restrukturyzacyjne

Nowe Prawo restrukturyzacyjne. /fot. Fotolia
Sejm zajmuje się nowym Prawem restrukturyzacyjnym. Projekt przewiduje ratowanie firm przed upadkiem, wpływ na zmniejszenie szarej strefy oraz utrzymanie miejsc pracy. Projekt Prawa restrukturyzacyjnego przygotowało Ministerstwo Sprawiedliwości we współpracy z Ministerstwem Gospodarki.

"Wprowadzone rozwiązania powinny wyeliminować praktyczne blokady dla restrukturyzowania firm, które niestety ograniczają obecnie zwłaszcza przedsiębiorców zagrożonych niewypłacalnością w sensie ekonomicznym" - powiedział PAP Bartosz Groele, wiceprezes Instytutu Allerhanda i adwokat w kancelarii Tomasik Pakosiewicz Groele, która doradza w procesach restrukturyzacyjnych. Groele zasiadał w zespole ekspertów, biorących udział w pracach nad ustawą.

"Realizacja celów towarzyszących nowelizacji powinna przede wszystkim stworzyć ramy prawne dla przeprowadzania procesów restrukturyzacji firm pod nadzorem sądu, co w efekcie powinno zwiększyć poziom zaspokojenia wierzycieli. Pozwoliłoby to tym samym utrzymać miejsca pracy w tych przedsiębiorstwach, które nie zostaną poddane likwidacji. Skarb Państwa w szerszej perspektywie również zyska na wprowadzonych zmianach, ponieważ przedsiębiorcy czy konsumenci objęci procedurą będą mogli funkcjonować w obrocie gospodarczym, bez konieczności ucieczki w tzw. szarą strefę, przez co będą płacić rozmaite daniny publiczne" - tłumaczył.

Jak zauważył ekspert, obecnie skorzystanie z dobrodziejstw Prawa upadłościowego i naprawczego (PUiN) przez przedsiębiorstwa, które potrzebują ingerencji sądu, by przeprowadzić restrukturyzację firmy, jest stosunkowo trudne. Przepisy zorientowane są głównie na likwidację przedsiębiorstwa, a inne formuły postępowania - układowa czy naprawcza - relatywnie rzadko dają się przeprowadzić w praktyce.

Jego zdaniem nowe Prawo restrukturyzacyjne wychodzi naprzeciw potrzebom praktyki i jest wyczekiwane przez biznes.

Zobacz serwis: Moja firma

"Wprowadzane postępowania restrukturyzacyjne to rozwinięte i usprawnione instytucje prawne obowiązujące w już dziś w PUiN, jak na przykład wstępne zgromadzenie wierzycieli czy postępowanie z możliwością zawarcia układu. W sytuacji zagrożenia niewypłacalnością albo już niewypłacalności nowe rozwiązania pozwolą przedsiębiorcom skuteczniej niż dziś przeprowadzić restrukturyzację swojej firmy bez inwazyjnych działań wierzycieli, ale pod nadzorem sądu. Innymi słowy nowe prawo restrukturyzacyjne niweluje te braki, które obecnie czyniły restrukturyzację sądową nieefektywną" - ocenił.

Zdaniem Groele'ego treść projektu w toku prac w parlamencie raczej nie powinna ulec istotnej zmianie.

"Uważam, że zasadniczy model postępowań restrukturyzacyjnych oraz istotne instrumenty przewidziane w każdej z opcji postępowania zostaną utrzymane. Oczywiście zawsze jest czas i miejsce na dyskusję, jak powinno optymalnie wyglądać postępowanie insolwencyjne (upadłościowe-PAP), ale proponowane rozwiązania są spójnie i komplementarnie opracowane. Nie tylko bazują na funkcjonujących rozwiązaniach, pozwalając na odwołanie się do dorobku judykatury i doktryny, ale również tworzą zamknięty system" - powiedział.

Groele nie podziela też opinii, że nowe przepisy mogą osłabić pozycję banków w stosunku do pozostałych wierzycieli.

"Wręcz przeciwnie, wierzyciele rzeczowi - bo raczej tak najczęściej należy postrzegać banki w przypadkach procesów restrukturyzacji przedsiębiorstw - utrzymują pełnię swoich praw. Jednocześnie rezygnuje się z uprzywilejowania wierzycieli publicznoprawnych, co w istocie poprawia pozycję pozostałych wierzycieli, w tym banków czy innych podmiotów również niezabezpieczonych rzeczowo" - ocenił.

"Jeśli szczególną pozycję banku rozumieć jako pozycję znaczącego wierzyciela finansowego w odniesieniu do ogółu zobowiązań danego dłużnika, to znów pozycja tych wierzycieli pozostaje równie silna, bo nie modyfikowano obowiązujących relacji wartości wierzytelności, tj. większości na potrzeby danego głosowania czy innych rozwiązań" - dodał.

Projekt przewiduje, że przepisów ustawy nie będzie się stosować do Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego, banków państwowych, zakładów ubezpieczeń, zakładów reasekuracji i funduszy inwestycyjnych.

Zobacz serwis: Prawo dla firm

"Prace nie ingerowały w katalog podmiotów wyłączonych z zastosowania ustawy. W razie wejścia w życie przepisów będzie to miecz obusieczny, ponieważ co prawda upadłość likwidacyjna podmiotów, którym ustawodawca przypisuje szczególną rolę, będzie wyłączona. Ale wyłączona również będzie możliwość restrukturyzacji tychże podmiotów, co faktycznie nie pozwoli im skorzystać z ochrony gwarantowanej w formule restrukturyzacyjnej. W mojej ocenie czas na taką dyskusję nadejdzie po ustaleniu ostatecznego brzmienia przepisów w toku procesu legislacyjnego, by dokładnie oszacować skutki ewentualnych zmian" - zauważył prawnik.

Ustawa, jeśli zostanie uchwalona, ma wejść w życie już w lipcu tego roku. Według Groele'ego można mieć obawy, czy to nie za wcześnie.

"Przy tak znaczącej nowelizacji winno się rozważyć odpowiedni okres vacatio legis, zwłaszcza jeżeli rozwiązania polegają na bezwzględnie obowiązujących normach. Jednakże sama długość procesu legislacyjnego jest trudna do oszacowania w praktyce, co zapewne będzie się wiązać z podejmowaniem pod koniec prac parlamentarnych decyzji co do okresu vacatio legis ustawy" – powiedział Groele.

Źródło: PAP

Prawo
Składka zdrowotna w 2025 r.: Podstawa wymiaru to minimum 75 proc. minimalnego wynagrodzenia. Jest niedosyt ze strony przedsiębiorców
17 lis 2024

Jest zmiana w składce zdrowotnej. W rządowym projekcie ustawy o składce zdrowotnej dodano autopoprawkę, które przewiduje obniżenie w 2025 r. minimalnej składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Składka zdrowotna ma wynieść 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia.

Idzie rewolucja w finansach. Ustawa o dostępności zrewolucjonizuje za pół roku usługi płatnicze: wpłaty, wypłaty, przelewy, karty i inne
17 lis 2024

Nowe prawo wymaga, by usługi finansowe były funkcjonalne, dostępne, zapewniające postrzegalność  - nowa ustawa o dostępności szturmuje usługi płatnicze. Jak podkreśla Katarzyna Ploetzing z Kancelarii Armińska Radcowie Prawni ustawa o dostępności wprowadzi nową erę w finansach.

Dodatek do prądu tylko z orzeczeniem o niepełnosprawności. Połowa potrzebujących go nie ma. A całodobowa opieka kosztuje
17 lis 2024

Jest to dodatek miesięczny 100 zł, który PFRON wypłaca jako świadczenie za kilka miesięcy (przedział 300 zł - 600 zł). Mogę z niego skorzystać osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności. Ocenia się, że tylko połowa osób korzystających stale z respiratorów i koncentratorów tlenu dysponuje takim orzeczeniem. Program „Aktywny samorząd” i zadanie: pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej (Obszar E).

[QUIZ] Potrawy PRL-u. Czy pamiętasz ten smak?
17 lis 2024
Meduza i lorneta a może zupa "nic"? Mortadela zamiast schabowego, a na podwórko chleb z cukrem. Tak jadano w czasach PRL. Czy pamiętasz te smaki?
NSA: Kiedy można dostać zasiłek z MOPS z dochodem 2700 zł? Rzadko, ale jest to możliwe. Kryterium dochodowe 823 zł i 1010 zł [2025]
16 lis 2024

W przytoczonym wyroku NSA nie udało się otrzymać zasiłku 6000 zł przy dochodzie 2700 zł. Ale próba była. Rolnik chciał z MOPSu nowy dach sobie sprawić. MOPS I WSA odmówili, ale NSA wskazał w jakich sytuacjach taki zasiłek mógłby zostać wypłacony. W kilku sytuacjach MOPS może (ale nie musi) odstąpić od progów dochodowych.

Kiedy poznamy kandydata na prezydenta RP ze strony PiS? W grze jest trzech potencjalnych kandydatów
17 lis 2024

W grze o kandydata na prezydenta PiS są: prezes IPN Karol Nawrocki, b. minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek, a także europoseł i były kandydat na prezydenta stolicy Tobiasz Bocheński. Wyniki ostatniej tury badań, które mają pomóc w wyłonieniu kandydata PiS na prezydenta w połowie przyszłego tygodnia. Prezentacja kandydata może nastąpić w okolicach 23 listopada.

W 2025 r. świadczenie pielęgnacyjne rośnie do 3287 zł. Szkoda, że nie w zasiłku pielęgnacyjnym i rodzinnym
17 lis 2024

Jest publikacja w Monitorze Polskim wartości świadczenia pielęgnacyjnego. na 2025 r. Rząd ustalił świadczenie pielęgnacyjne na 3287 zł. Podwyżka o 10%. Taka sama jak podwyżka pensji minimalnej 4666 zł brutto 

W Sejmie: Kolejne postulaty o uproszczenie przepisów o świadczeniu wspierającym. Zmiany chyba dopiero za pół roku
16 lis 2024

W Sejmie są stale kierowane zapytania do rządu o świadczenie wspierające

Renta wdowia w służbach mundurowych - od 1 stycznia 2025 r. wnioski, 15% od 1 lipca 2025 r., 25% od 1 stycznia 2027 r.
17 lis 2024

Z dniem 1 stycznia 2025 r. wejdą w życie przepisy ustawy z dnia 26 lipca 2024 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, wprowadzające nowe zasady dla wdów i wdowców uprawnionych do renty rodzinnej po zmarłym małżonku pozwalające na ustalenie „zbiegu” renty rodzinnej z własnym świadczeniem emerytalno-rentowym

Do 2150 zł na opiekę nad seniorem: Na jakich zasadach bon senioralny? Jakie kryteria dochodowe?
17 lis 2024

Bon senioralny to wsparcie finansowe dla seniorów powyżej 75. roku życia, które może wynieść nawet 2150 zł rocznie. Aby uzyskać to świadczenie, trzeba spełnić określone kryteria dochodowe. Ważne jest zarówno to, ile wynoszą dochody seniora, jak i sytuacja finansowa zstępnego. Dodatkowo brany jest pod uwagę rok przyznania świadczenia oraz ewentualny dodatek pielęgnacyjny. Sprawdź, jakie są dokładne warunki!

pokaż więcej
Proszę czekać...