REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe Prawo restrukturyzacyjne

Nowe Prawo restrukturyzacyjne. /fot. Fotolia
Nowe Prawo restrukturyzacyjne. /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sejm zajmuje się nowym Prawem restrukturyzacyjnym. Projekt przewiduje ratowanie firm przed upadkiem, wpływ na zmniejszenie szarej strefy oraz utrzymanie miejsc pracy. Projekt Prawa restrukturyzacyjnego przygotowało Ministerstwo Sprawiedliwości we współpracy z Ministerstwem Gospodarki.

REKLAMA

"Wprowadzone rozwiązania powinny wyeliminować praktyczne blokady dla restrukturyzowania firm, które niestety ograniczają obecnie zwłaszcza przedsiębiorców zagrożonych niewypłacalnością w sensie ekonomicznym" - powiedział PAP Bartosz Groele, wiceprezes Instytutu Allerhanda i adwokat w kancelarii Tomasik Pakosiewicz Groele, która doradza w procesach restrukturyzacyjnych. Groele zasiadał w zespole ekspertów, biorących udział w pracach nad ustawą.

REKLAMA

"Realizacja celów towarzyszących nowelizacji powinna przede wszystkim stworzyć ramy prawne dla przeprowadzania procesów restrukturyzacji firm pod nadzorem sądu, co w efekcie powinno zwiększyć poziom zaspokojenia wierzycieli. Pozwoliłoby to tym samym utrzymać miejsca pracy w tych przedsiębiorstwach, które nie zostaną poddane likwidacji. Skarb Państwa w szerszej perspektywie również zyska na wprowadzonych zmianach, ponieważ przedsiębiorcy czy konsumenci objęci procedurą będą mogli funkcjonować w obrocie gospodarczym, bez konieczności ucieczki w tzw. szarą strefę, przez co będą płacić rozmaite daniny publiczne" - tłumaczył.

Jak zauważył ekspert, obecnie skorzystanie z dobrodziejstw Prawa upadłościowego i naprawczego (PUiN) przez przedsiębiorstwa, które potrzebują ingerencji sądu, by przeprowadzić restrukturyzację firmy, jest stosunkowo trudne. Przepisy zorientowane są głównie na likwidację przedsiębiorstwa, a inne formuły postępowania - układowa czy naprawcza - relatywnie rzadko dają się przeprowadzić w praktyce.

Jego zdaniem nowe Prawo restrukturyzacyjne wychodzi naprzeciw potrzebom praktyki i jest wyczekiwane przez biznes.

Zobacz serwis: Moja firma

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Wprowadzane postępowania restrukturyzacyjne to rozwinięte i usprawnione instytucje prawne obowiązujące w już dziś w PUiN, jak na przykład wstępne zgromadzenie wierzycieli czy postępowanie z możliwością zawarcia układu. W sytuacji zagrożenia niewypłacalnością albo już niewypłacalności nowe rozwiązania pozwolą przedsiębiorcom skuteczniej niż dziś przeprowadzić restrukturyzację swojej firmy bez inwazyjnych działań wierzycieli, ale pod nadzorem sądu. Innymi słowy nowe prawo restrukturyzacyjne niweluje te braki, które obecnie czyniły restrukturyzację sądową nieefektywną" - ocenił.

Zdaniem Groele'ego treść projektu w toku prac w parlamencie raczej nie powinna ulec istotnej zmianie.

"Uważam, że zasadniczy model postępowań restrukturyzacyjnych oraz istotne instrumenty przewidziane w każdej z opcji postępowania zostaną utrzymane. Oczywiście zawsze jest czas i miejsce na dyskusję, jak powinno optymalnie wyglądać postępowanie insolwencyjne (upadłościowe-PAP), ale proponowane rozwiązania są spójnie i komplementarnie opracowane. Nie tylko bazują na funkcjonujących rozwiązaniach, pozwalając na odwołanie się do dorobku judykatury i doktryny, ale również tworzą zamknięty system" - powiedział.

Groele nie podziela też opinii, że nowe przepisy mogą osłabić pozycję banków w stosunku do pozostałych wierzycieli.

REKLAMA

"Wręcz przeciwnie, wierzyciele rzeczowi - bo raczej tak najczęściej należy postrzegać banki w przypadkach procesów restrukturyzacji przedsiębiorstw - utrzymują pełnię swoich praw. Jednocześnie rezygnuje się z uprzywilejowania wierzycieli publicznoprawnych, co w istocie poprawia pozycję pozostałych wierzycieli, w tym banków czy innych podmiotów również niezabezpieczonych rzeczowo" - ocenił.

"Jeśli szczególną pozycję banku rozumieć jako pozycję znaczącego wierzyciela finansowego w odniesieniu do ogółu zobowiązań danego dłużnika, to znów pozycja tych wierzycieli pozostaje równie silna, bo nie modyfikowano obowiązujących relacji wartości wierzytelności, tj. większości na potrzeby danego głosowania czy innych rozwiązań" - dodał.

Projekt przewiduje, że przepisów ustawy nie będzie się stosować do Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego, banków państwowych, zakładów ubezpieczeń, zakładów reasekuracji i funduszy inwestycyjnych.

Zobacz serwis: Prawo dla firm

"Prace nie ingerowały w katalog podmiotów wyłączonych z zastosowania ustawy. W razie wejścia w życie przepisów będzie to miecz obusieczny, ponieważ co prawda upadłość likwidacyjna podmiotów, którym ustawodawca przypisuje szczególną rolę, będzie wyłączona. Ale wyłączona również będzie możliwość restrukturyzacji tychże podmiotów, co faktycznie nie pozwoli im skorzystać z ochrony gwarantowanej w formule restrukturyzacyjnej. W mojej ocenie czas na taką dyskusję nadejdzie po ustaleniu ostatecznego brzmienia przepisów w toku procesu legislacyjnego, by dokładnie oszacować skutki ewentualnych zmian" - zauważył prawnik.

Ustawa, jeśli zostanie uchwalona, ma wejść w życie już w lipcu tego roku. Według Groele'ego można mieć obawy, czy to nie za wcześnie.

"Przy tak znaczącej nowelizacji winno się rozważyć odpowiedni okres vacatio legis, zwłaszcza jeżeli rozwiązania polegają na bezwzględnie obowiązujących normach. Jednakże sama długość procesu legislacyjnego jest trudna do oszacowania w praktyce, co zapewne będzie się wiązać z podejmowaniem pod koniec prac parlamentarnych decyzji co do okresu vacatio legis ustawy" – powiedział Groele.

Źródło: PAP

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

Ministerstwo Cyfryzacji zapewnia: Rozwiązano większość problemów z systemem e-Doręczenia

1 stycznia 2025 r. uruchomiony został system doręczeń elektronicznych, tzw. e-Doręczenia. Ma on zastąpić wymianę tradycyjnej korespondencji pomiędzy instytucjami publicznymi a obywatelami. Niestety, system nie działa prawidłowo.

Koniec z płaceniem za nieobecności. Za brak działania pieniądze się nie należą – tak orzekł sąd. Kto straci na takim podejściu?

Nieobecność oznacza brak działania. Brak działania z kolei oznacza brak kosztów i utraconych korzyści. Wszystko to razem oznacza natomiast, że za ten czas nie należą się diety i nie ma w tym zakresie swobody dokonywania ustaleń.

REKLAMA

Komisja Europejska a (nowa żywność). Proszek z larw może być dodawany do podstawowych produktów. Chityna, witamina d3 i alergeny

Zastosowanie żywieniowe znalazł Tenebrio molitor (mącznik młynarek). Można proszek z larw owada po poddaniu naświetleniu dodawać do szeregu produktów żywnościowych. Najwięcej kontrowersji budzi sprawa chityny. KE badała też kwestię witaminy D3.

450 złotych od pracodawcy bez składek ZUS i bez zbędnej biurokracji. Nie musisz dokumentować wydatku. Kto może skorzystać?

Wszelkie świadczenie przyznawane pracownikom przez pracodawców pociągają za sobą określone konsekwencje podatkowe i na gruncie ubezpieczeń społecznych. Czy jest szansa na 450 złotych od pracodawcy bez składek ZUS i bez konieczności dokumentowania wydatku?

REKLAMA