Zbiórka publiczna online
REKLAMA
REKLAMA
Zbiórką publiczną jest zbieranie gotówki lub darów (rzeczy) w przestrzeni publicznej – np. do skarbon czy puszek. Zbiórkę mogą prowadzić:
REKLAMA
- organizacje,
- fundacje,
- stowarzyszenia,
- komitety społeczne, który mogą założyć co najmniej 3 osoby.
Zobacz również: Jak zorganizować zbiórkę publiczną na nowych zasadach?
Portal zbiórek publicznych
Aby pomaganie innym było łatwiejsze od 18 lipca 2014 roku działa portal www.zbiorki.gov.pl. Jest on dostępny dla wszystkich. Zarówno tych, którzy chcą zorganizować zbiórkę publiczną (organizatorów), jak i tych, którzy chcą uzyskać informację o zbiórkach i ich organizatorach (potencjalnych darczyńców).
Portal to także duże ułatwienie dla każdego, kto chce wziąć udział w zbiórce. W zakładce „Lista zbiórek“ można znaleźć informacje:
- o realizowanych zbiórkach,
- o zakończonych zbiórkach,
- o tym, ile udało się zebrać,
- o tym, jak rozdysponowano zebrane środki.
Portal został stworzony także do zgłaszania i rozliczania zbiórek. Organizatorzy mogą znaleźć tu formularze zgłoszenia i sprawozdań, także instrukcje i porady.
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Elektroniczne zgłoszenie zbiórki publicznej
REKLAMA
Wszystkie zbiórki podlegają obowiązkowi zgłoszenia. Aby zgłosić zbiórkę online potrzebny jest podpis elektroniczny lub bezpłatny profil zaufany. Taki profil należy założyć na portalu ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej) oraz jednorazowo potwierdzić go w wybranym urzędzie.Dlaczego warto zgłaszać i rozliczać zbiórki elektronicznie? Przede wszystkim dlatego, że organizator zaoszczędza czas i pieniądze. Zbiórkę można zgłosić w dowolnym momencie, z dowolnej lokalizacji - wystarczy dostęp do internetu. Zgłoszony wniosek zostanie rozpatrzony w ciągu maksymalnie 3 dni roboczych.
Dzięki publikowanym na portalu sprawozdaniom obywatele mogą dowiedzieć się, ile pieniędzy w ramach danej inicjatywy udało się zebrać i w jaki sposób zostały one rozdysponowane. Na portalu organizatorzy mogą szybko sprawdzić, ile dni pozostało im do złożenia sprawozdania. Takie informacje mogę też otrzymywać mailowo.
Usługa została przygotowana przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji (MAC). Jest ona efektem nowelizacji ustawy o zbiórkach publicznych, która znosi obowiązek występowania o zgodę na organizację zbiórki. Nowe przepisy weszły w życie 18 lipca 2014 r.
Polecamy serwis: Sprawy urzędowe
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat