Prawne podsumowanie - sierpień 2014 r.

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna
tel./fax: +48 (22) 635 46 00
rozwiń więcej
Podsumowanie prawne sierpnia 2014 r./ Fot. Fotolia
Przedstawiamy najważniejsze zmiany w polskich przepisach prawnych z zakresu regulacji dotyczących wymagań dla zabawek, wykonywania niektórych zawodów, które weszły w życie w sierpniu 2014 r., jak również precedensowe orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego wydane po skardze kasacyjnej.

WYMAGANIA DLA ZABAWEK

31 lipca 2014 r. weszło o życie rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 27 czerwca 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasadniczych wymagań dla zabawek (Dz. U. z 2014 r., poz. 934) , na podstawie którego m.in.:

  • rozszerzono katalog informacji, które umieszcza się na zabawkach, poprzez wprowadzenie obowiązku umieszczania nazwy producenta oraz importera, jeśli producent lub importer ma nazwę;
  • przyjęto, że części zabawek połączone bezpośrednio z wyrobem żywnościowym powinny spełnić określone w przepisach wymagania bezpieczeństwa;
  • zwiększono wymogi odnośnie składu chemicznego zabawek, poprzez ograniczenie maksymalnego dopuszczalnego poziomu migracji pierwiastka bar z zabawek lub ich części;
  • wprowadzono zmiany dotyczące zaktualizowania odesłań do przepisów określających wymagania dla zabawek, które są substancjami lub mieszaninami;
  • określono, że zabawki kosmetyczne muszą spełniać wymagania dotyczące składu i oznakowania określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczącego produktów kosmetycznych (Dz. Urz. UE L 342 z 22.12.2009, str. 59, z późn. zm.).

Zobacz serwis: Konsument i umowy

WYKONYWANIE NIEKTÓRYCH ZAWODÓW

10 sierpnia 2014 r. weszła w życie większość przepisów ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych (Dz. U. z 2014 r., poz. 768), na podstawie której:

  • zmniejszono ograniczenia w dostępie do wykonywania 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych;
  • ułatwiono dostęp do zawodu architekta i inżyniera posiadającego uprawnienia budowlane, m.in. poprzez:

- wprowadzenie możliwości uzyskania uprawnień pozwalających na kierowanie robotami budowlanymi bez ograniczeń przez inżynierów, którzy ukończyli studia I stopnia, na kierunku odpowiednim dla danej specjalności;

- wprowadzenie możliwości zwolnienia z egzaminu na uprawnienia budowlane absolwentów studiów wyższych prowadzonych na podstawie określonej w przepisach umowy zawartej przez uczelnię
z właściwym samorządem zawodowym;

  • zniesiono wyłączne zastrzeżenie na rzecz doradców podatkowych m.in. takich czynności jak: prowadzenie ksiąg rachunkowych i podatkowych oraz innych ewidencji do celów podatkowych, a ponadto, w określonych przypadkach, wprowadzono możliwość zwolnienia z części pisemnej egzaminu na doradcę podatkowego, oraz zmniejszono wymagania dotyczące praktyk koniecznych do zdobycia uprawnień  doradcy podatkowego;
  • zniesiono wszelkie wymogi w zakresie wykształcenia oraz odbytych praktyk w stosunku do osób świadczących usługi prowadzenia ksiąg rachunkowych;
  • dopuszczono możliwość uzyskania zwolnienia z egzaminu państwowego na brokera ubezpieczeniowego lub reasekuracyjnego, m.in. przez osoby posiadające pięcioletnie doświadczenie zawodowe w zakresie ubezpieczeń oraz pozytywną opinię odpowiednio brokera ubezpieczeniowego lub brokera reasekuracyjnego;
  • zmieniono zakres wymagań, których spełnienie umożliwia wykonywanie zawodu aktuariusza, poprzez wprowadzenie możliwości uzyskania tytułu aktuariusza przez osoby, które ukończyły określone studia wyższe i złożyły z wynikiem pozytywnym egzaminy przeprowadzone w toku tych studiów;
  • zlikwidowano izbę zawodową urbanistów, a także zniesiono wymóg odbycia stosownej praktyki zawodowej i złożenia egzaminu celem wykonywania zawodu urbanisty;
  • obniżono wymagania potrzebne do wykonywania zawodu rzeczoznawcy samochodowego, w tym określono, że prawo wykonywania tego zawodu będą miały już osoby z wykształceniem średnim oraz z 2-letnią praktyką związaną z motoryzacją;
  • zniesiono wymóg posiadania określonego wykształcenia dla uzyskania licencji pilota samolotowego zawodowego i liniowego;
  • przewidziano zmiany dotyczące zawodu biegłego rewidenta, które wejdą w życie z dniem
    1 stycznia 2015 r., w tym: zliberalizowano zasady zatrudniania biegłych rewidentów na umowę cywilnoprawną, umożliwiono, na określonych warunkach, zwolnienie z egzaminu zawodowego kandydata na biegłego rewidenta, a także umożliwiono wpisanie do rejestru biegłych rewidentów osoby fizycznej, która posiada określone doświadczenie zawodowe.

ORZECZNICTWO NACZELNEGO SĄDU ADMINISTRACYJNEGO

W dniu 27 czerwca 2014 r. Naczelny Sąd Administracyjny po skardze kasacyjnej wniesionej m. in. przez kancelarię wydał wyrok, w którym  stwierdził, że spadkobiercy dawnych wspólników spółki jawnej, której przedsiębiorstwo znacjonalizowano, mają własny interes prawny w żądaniu stwierdzenia nieważności orzeczenia nacjonalizacyjnego (sygn. akt I OSK 2778/12).

Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że brak formalnego wykreślenia z dawnego rejestru handlowego spółki jawnej, której przedsiębiorstwo znacjonalizowano, nie może być utożsamiany z brakiem utraty przez taką spółkę bytu prawnego.

Jeśli spółka wskutek nacjonalizacji utraciła przedsiębiorstwo, które było celem jej istnienia, zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego jest to równoznaczne z utratą przez nią bytu prawnego.

Powyższy wyrok, uzyskany wskutek skargi kasacyjnej kancelarii ma precedensowe znaczenie. Naczelny Sąd Administracyjny odszedł bowiem od wyrażanego wcześniej, odmiennego stanowiska w tej kwestii.

Zobacz serwis: Sprawy urzędowe

Stwarza to nowe perspektywy dla roszczeń reprywatyzacyjnych. Dochodzenie stwierdzenia nieważności decyzji nacjonalizacyjnych przez samych spadkobierców wspólników spółek wpisanych do dawnego rejestru handlowego jest bowiem często prostsze, od reaktywowania takich spółek celem występowania przez same spółki w postępowaniach administracyjnych i sądowych.

Prawo
Już w sierpniu nauczyciele mogą składać wnioski o to świadczenie. Będzie przysługiwało od nowego roku szkolnego 2024/2025
15 sie 2024

Już w sierpniu nauczyciele mogą składać wnioski o to świadczenie. Będzie przysługiwało od nowego roku szkolnego 2024/2025. Choć jest zapowiadane jako korzystne dla nauczycieli, to budzi wiele wątpliwości i prognozuje się, że niewielu nauczycieli zdecyduje się z niego skorzystać.

Mieszkanie dla studenta [rok akademicki 2024/2025]. Porównanie kosztów wynajmu i zakupu. Kredyt może być tańszy niż czynsz najmu
15 sie 2024

Rozpoczęcie studiów daleko od domu rodzinnego, to konieczność znalezienia miejsca do mieszkania w mieście akademickim (z reguły dużym mieście). Ile kosztuje na progu roku akademickiego 2024/2025 wynajem lokum dla studenta a ile zakup niewielkiego mieszkania?

Co się zmieni 1 września 2024 r.? Czy w szkołach szykuje się rewolucja
14 sie 2024

Co się zmieni 1 września 2024 r.? Czy w szkołach szykuje się rewolucja? Co jeszcze oprócz odchudzonej podstawy programowej czeka uczniów, rodziców i całą kadrę nauczycielską w nadchodzącym roku szkolnym 2024/2025? Podwyżki dla nauczycieli? Wcześniejsze emerytury nauczycielskie? Jak będą wyglądały lekcje religii w szkołach?

Stosowanie Kodeksu postępowania administracyjnego w sprawach sygnalistów
14 sie 2024

Kiedy w sprawach sygnalistów dopuszcza się stosowanie Kodeksu postępowania administracyjnego? Czy k.p.a. jest normatywnym źródłem oparcia dla działań sygnalistów? Co w przypadku, gdy informacja o naruszeniu będzie wniesiona jednocześnie jako zgłoszenie zewnętrzne oraz skarga w rozumieniu art. 227  k.p.a.?

27 zł za paczkę papierosów, do tego 40 zł nowej opłaty za e-papierosa. Podwyżka prawie o 69 procent jest już pewna. Od kiedy?
15 sie 2024

27 zł za paczkę papierosów, do tego 40 zł nowej opłaty za waporyzator. Podwyżka prawie o 69 procent. Od kiedy? Ministerstwo mówi jasno – trzeba walczyć z dostępnością wyrobów tytoniowych dla dzieci i młodzieży. Specjaliście jednak twierdzą, że to nie wystarczy.

Dodatki do zasiłku rodzinnego 2024 i 2025
14 sie 2024

Dodatki do zasiłku rodzinnego 2024 i 2025. Jakie są dodatki do zasiłku rodzinnego? Czy ulegną zmianie po tegorocznej weryfikacji? Ile będą wynosić w nowym okresie zasiłkowym od 1 listopada 2024 do 31 października 2025?

Udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Obowiązek dostawców usług komunikacji elektronicznej
14 sie 2024

Do uzgodnień trafił projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień i usług dla osób z niepełnosprawnościami przez dostawców publicznie dostępnych usług komunikacji elektronicznej. Projektodawcą jest ministerstwo cyfryzacji.

Overbooking: masz bilet, ale nie polecisz, bo za dużo pasażerów. RPO interweniuje!
15 sie 2024

Trwa sezon urlopowy. Ruch lotniczy szczególnie teraz jest wzmożony. Ile to już razy słyszeliśmy czy to od znajomych, z mediów czy nawet z własnego doświadczenia wiadomo, że jest problem z tzw. overbookingiem, czyli z nadrezerwacjami. Linie lotnicze chcą zarobić jak najwięcej, sprzedają bilety na potęgę, a później my, pasażerowie, musimy zapomnieć o wakacjach, bo jesteśmy odsyłani z kwitkiem, tuż przed wejściem na pokład. Co za paranoja. 

Dla kogo wdowia renta? Są trzy warunki dające prawo do świadczenia
14 sie 2024

Renta wdowia, która jest wprowadzana nowelizacją ustawy o emeryturach i rentach z FUS, zakłada nowe reguł zbiegu prawa do renty rodzinnej nabytej z tytułu bycia wdową lub wdowcem z uprawnieniami do innych świadczeń emerytalno-rentowych. Ustawodawca przewidział trzy podstawowe warunki, których spełnienie daje prawo do nowego świadczenia.

Profesor prawa z UW: nowe rozporządzenie dot. nauki religii w szkołach jest nielegalne, proceduralnie wadliwe; brakuje porozumienia MEN z Kościołami i związkami wyznaniowymi
14 sie 2024

Z początkiem roku szkolnego 2024/2025, czyli 1 września br. ma wejść w życie rozporządzenie ministra edukacji zmieniające zasady organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Zostało już opublikowane w Dzienniku Ustaw. Zdaniem prof. Pawła Boreckiego z Zakładu Prawa Wyznaniowego Wydziału Prawa i Administracji UW, to rozporządzenie "ze względów proceduralnych jest wadliwe, jest nielegalne, a w związku z tym jest niekonstytucyjne". Zdaniem eksperta w toku procesu legislacyjnego zabrakło koniecznego porozumienia ministra edukacji z Kościołem katolickim, Kościołem prawosławnym oraz innymi oficjalnie działającymi Kościołami i związkami wyznaniowymi.

pokaż więcej
Proszę czekać...