Propozycje zmian w ruchu rowerowym
Konsultacje społeczne projektu rozporządzenia rozpoczęły się 3 czerwca 2014 r. i potrwają przez miesiąc. Nowelizowane rozporządzenie będzie umożliwiać:
- wyznaczenie na jezdniach śluz dla rowerów,
- wprowadzenie ruchu rowerów „pod prąd” bez wyznaczania pasów ruchu, czyli dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerowego w jezdniach ulic jednokierunkowych,
- wprowadzenie ruchu rowerowego na jednym pasie wspólnie z ruchem pojazdów transportu publicznego,
- wprowadzenie nowych, trójkomorowych sygnalizatorów świetlnych dedykowanych ruchowi rowerowemu, prowadzonemu po jezdni,
- uproszczenie oznakowania poprzez zmniejszenie liczby znaków i ich uporządkowanie.
Przepisy to swego rodzaju „skrzynka z narzędziami” dla samorządów, dzięki którym będą one miały więcej możliwości kreowania przyjaznej przestrzeni miejskiej. Szczegółowe zapisy dotyczące wprowadzania powyższych rozwiązań MIiR opracowuje w projekcie rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, który jest na etapie konsultacji wewnątrzresortowych. Przewidywany termin rozpoczęcia konsultacji społecznych to koniec czerwca 2014 roku.
Zaproponowane w projekcie rozporządzenia rozwiązania są powszechnie stosowane w organizacji ruchu w wielu krajach UE (m.in. Holandii, Belgii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Węgrzech, Czechach czy Irlandii).
Polecamy serwis: Konsument i umowy
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju