REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Okres wypowiedzenia umowy na czas określony

Okres wypowiedzenia umowy na czas określony./ fot. Fotolia
Okres wypowiedzenia umowy na czas określony./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Okres wypowiedzenia umowy na czas określony stanowił przedmiot prac reprezentatywnych organizacji pracodawców (np. Pracodawców RP). Wypracowano szereg wspólnych propozycji w zakresie umów terminowych, m.in.: długości okresu wypowiedzenia umowy na czas określony.

Zmiany proponowane przez pracodawców

  1. wprowadzenie maksymalnego 48-miesięcznego czasu trwania umowy o pracę na czas określony, wraz z katalogiem wyjątków dotyczących np. umów związanych z realizacją danego projektu czy trwaniem kadencji;
  2. wydłużenie maksymalnego czasu trwania umowy na okres próbny do 6 miesięcy;
  3. wprowadzenie możliwości wypowiadania umów na czas wykonania określonej pracy, z zachowaniem 2-tygodniowego okresu wypowiedzenia;
  4. wprowadzenie zróżnicowanych okresów wypowiedzenia w umowach o pracę na czas określony w zależności od długości trwania zatrudnienia;
  5. skrócenie okresów wypowiedzenia w umowach o pracę na czas nieokreślony;
  6. zniesienie obowiązku podawania przez pracodawcę przyczyny wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony w firmach zatrudniających do 50 pracowników.

Zadaj pytanie na: Forum

REKLAMA

REKLAMA

W ocenie organizacji pracodawców zaproponowany przez stronę związkową mechanizm – polegający na wydłużaniu maksymalnego limitu zatrudnienia w drodze układów zbiorowych i regulaminów uzgodnionych ze związkami zawodowymi – byłby możliwy do wprowadzenia, ale przy jednoczesnym wyposażeniu w analogiczne uprawnienia przedstawicieli pracowników. W przeciwnym bowiem razie nastąpi dyskryminacja tych pracodawców, u których nie funkcjonują organizacje związkowe. Warto pamiętać o tym, że 99,8 proc. firm w Polsce należy do sektora MŚP.

Zdaniem strony pracodawców zachowanie konstrukcji prawnej z art. 251 k.p., mówiącego o liczbie odnowień umów na czas określony, i jednoczesne wprowadzenie rozwiązania wskazującego maksymalną łączną długość kolejno zawieranych umów, byłoby zgodne z klauzulą 5 załącznika do dyrektywy Rady z 28 czerwca 1999 r. dotyczącej porozumienia ramowego w sprawie pracy na czas określony. Obie te regulacje mogłyby funkcjonować równolegle na gruncie Kodeksu pracy.

Zapisz się na nasz newsletter

Okres wypowiedzenia

Z uwagi na treść orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości UE z 13 marca 2014 r. organizacje pracodawców zgadzają się na zróżnicowanie okresów wypowiedzenia przy umowach na czas określony w zależności od stażu pracy. Trybunał uznał bowiem, że obowiązujące przepisy – dotyczące możliwości rozwiązania takich umów z 2-tygodniowym wypowiedzeniem – są dyskryminujące. W opinii pracodawców okresy wypowiedzenia umów na czas określony powinny być zbliżone do okresów wypowiedzenia przy umowach na czas nieokreślony, dlatego proponują:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • 2 tygodnie – jeżeli pracownik był zatrudniony krócej niż 12 miesięcy,
  • 1 miesiąc – jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 12 miesięcy,
  • 2 miesiące – jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 36 miesięcy.

W celu zapewnienia większej stabilizacji zatrudnienia oraz ograniczenia skali umów terminowych konieczne są również zmiany w zakresie umów o pracę na czas nieokreślony, które zachęcą pracodawców do stosowania tej podstawy prawnej. Dlatego pracodawcy postulują identyczną zmianę okresów wypowiedzenia przy umowach bezterminowych.

Zobacz również: Okres wypowiedzenia a czas zatrudnienia

Inne zmiany

Pracodawcy proponują także:

  • złagodzenie obowiązku uzasadniania wypowiedzenia umowy zawartej na czas nieokreślony (art. 30, § 4 k.p.);
  • modyfikację zasad konsultacji zamiaru rozwiązania umowy na czas nieokreślony poprzez wprowadzenie kontroli następczej (art. 38 i 52 k.p.);
  • uchylenie lub skrócenie 4-letniego okresu ochrony przedemerytalnej (art. 39 k.p.);
  • ograniczenie katalogu grup pracowników korzystających ze szczególnej ochrony stosunku pracy. 

Pismo zawierające propozycje organizacji pracodawców (Pracodawców RP, Konfederacji Lewiatan, Business Centre Club oraz Związku Rzemiosła Polskiego) zostało przekazane Przewodniczącemu Zespołu Trójstronnej Komisji ds. prawa pracy i układów zbiorowych oraz Podsekretarzowi Stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Radosławowi Mleczce.

Polecamy serwis: Praca

Źródło: Pracodawcy RP

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Po zmianach więcej dożywotnich orzeczeń o niepełnosprawności. Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat

Dla osób niepełnosprawnych wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do wydawania stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne wydał Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia, osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego.

Czy stopień niepełnosprawności wpływa na wysokość zachowku?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Wyższy zachowek przysługuje bowiem osobom trwale niezdolnym do pracy. Co to oznacza?

Sąd zmodyfikował zasadę (albo świadczenie wspierające albo pielęgnacyjne). Do MOPS nie trzeba oddawać 9000 zł świadczenia pielęgnacyjnego. Mając przeszło 9000 zł wspierającego

Miało być tak. Osoba niepełnosprawna otrzymuje świadczenie wspierające w wysokości np. 30 000 zł. Za okres np. 10 miesięcy. Po otrzymaniu tych pieniędzy opiekun osoby niepełnosprawnej oddaje (do MOPS) równoważne 30 000 zł (świadczenie pielęgnacyjne). Chodziło o to, aby w okresie rozpatrywania wniosku o przyznanie świadczenia wspierającego, rodzina osoby niepełnosprawnej (najczęściej stopień znaczny) miała środki na utrzymanie osoby niepełnosprawnej. Finansować to miało świadczenie pielęgnacyjne, które następnie (jako pewien kredyt społeczny) trzeba zwrócić do MOPS. Taki miał być model rozliczenia między świadczeniem wspierającym a pielęgnacyjnym. W praktyce nie mamy z obu stron po 30 000 zł. Dla 2024 r. za okres 10 miesięcy otrzymywało się 29 880 zł świadczenia pielęgnacyjnego (miesięcznie 2988 zł), a maksymalna wysokość świadczenia wspierającego to za 10 miesięcy 39 180 zł (miesięcznie 3918 zł). W zależności od tempa przyznawania świadczenia wspierającego można było tak rozliczać okresy 5 miesięcy jak i np. 14 miesięcy.

Bezpieczne i dochodowe (odsetki do 6,80%). Obligacje skarbowe - nowe emisje w kwietniu 2025 r. Jaka opłata za wcześniejszy wykup?

Ministerstwo Finansów w komunikacie przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które są sprzedawane w kwietniu 2025 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w marcu, lutym i styczniu br.

REKLAMA

Nawet 8% na lokacie w banku. Ranking lokat i kont oszczędnościowych: oprocentowanie pod koniec marca 2025 r.

Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wyniosło w marcu 2025 r. ponad 5,6% – wynika z najnowszych danych zebranych przez HREIT. Aż 3 banki kuszą obietnicą zysków na poziomie co najmniej 8% w skali roku.

Emerytury stażowe – Lewica i Solidarność naciskają. Czy rząd zgodzi się na zmiany?

Emerytury stażowe mogą się urzeczywistnić. Lewica i Solidarność walczą o zmiany, które mają umożliwić wcześniejsze przejście na emeryturę osobom z długim stażem pracy. Czy obecny rząd w końcu przychyli się do tych postulatów?

Nie doczekali na świadczenie wspierające za 9-12 miesięcy. Jest świadczenie pielęgnacyjne. Rodziny osób niepełnosprawnych nic nie wygrają w sądzie

Ostrzegano przed tym, że przewlekłość postępowań w WZON zderzy się z problemem śmierci osoby niepełnosprawnej, która złożyła wniosek o świadczenie wspierające, spełnia kryteria, ale nie doczekała decyzji WZON. Rodziny osób zmarłych koszty opieki pokryją ze świadczenia pielęgnacyjnego. Część z nich próbuje spierać się z WZON w sądach administracyjnych. Nie mają szansy. Stroną takich postępowań może być tylko osoba niepełnosprawna, a ta zmarła. Trzeba zapomnieć o świadczeniu wspierającym.

Czy to już koniec przestawiania zegarków? Zniesienia zmiany czasu jest na agendzie UE

Czy to już koniec przestawiania naszych zegarków? Polska prezydencja w Unii Europejskiej podejmuje próbę przełamania impasu w sprawie zniesienia zmian czasu. Choć Komisja Europejska popiera ten pomysł, to brukselska biurokracja wciąż blokuje postępy. Dlaczego Europa nadal tkwi w czasowym chaosie i czy polski rząd zdoła zmienić bieg wydarzeń?

REKLAMA

800 plus w 2025 i 2026 r. - termin na wniosek do ZUS

800 plus w 2025 i 2026 r. - nowy okres świadczeniowy rozpoczyna się 1 czerwca. Kiedy najlepiej złożyć elektroniczny wniosek do ZUS? Termin zapewniający ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego niedługo mija.

Żołnierze do premiera: Mamy prawo do drugiej emerytury obok tej mundurowej. Każdy z nas ma na koncie w FUS składki powiększane corocznie o wskaźnik waloryzacji

Mundurowi, którzy rozpoczęli służbę przed 1999 r. nie mają prawa - nawet w przypadku 25 lat pracy cywilnej i odprowadzania składek z tego tytuł do ZUS - do emerytury cywilnej pobieranej obok mundurowej. Inną sytuację prawną mają mundurowi, którzy rozpoczęli służbę po 1999 r. - mają prawo do drugiej emerytury z tytułu składek wypracowanych z pracy w cywilu po zakończeniu służby. W grudniu 2024 r. żołnierze wysłali w tej sprawie list do premiera D. Tuska.

REKLAMA