Ulga na dziecko uczące się i pracujące - konieczność modyfikacji
REKLAMA
REKLAMA
Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpiła do Ministerstwa Finansów o zajęcie stanowiska w sprawie zasad stosowania ulgi na dzieci uczące i pracujące.
REKLAMA
Jak wyjaśnia RPO z ulgi na dzieci mogą skorzystać również osoby wychowujące pełnoletnie dzieci, pod warunkiem, że dzieci te uczą się lub studiują oraz że w roku podatkowym, którego dotyczy odliczenie, nie uzyskały dochodów przekraczających określony przepisami limit
Zadaj pytanie na: Forum
REKLAMA
Takie ukształtowanie przepisów prawnych regulujących ulgę na dziecko jest przyczyną wątpliwości podatników, którzy chcieliby skorzystać z odliczenia za rok podatkowy, w trakcie którego ich dzieci zakończyły naukę. Zgodnie bowiem z obecnym brzmieniem przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, rodzic (opiekun prawny, rodzic zastępczy), którego dziecko po zakończeniu nauki podjęło pracę i uzyskało w roku podatkowym dochód przekraczający określony w przepisach limit, nie może skorzystać z ulgi na dziecko za miesiące, w których dziecko jeszcze uczyło się lub studiowało, nawet jeśli w tym okresie dziecko nie uzyskało żadnych dochodów.
Przyczyną tych problemów podatników jest brzmienie art. 6 ust. 4 pkt 3 w zw. z art. 21 i ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które nie wprowadza stosownego mechanizmu (np. proporcjonalnego obliczania limitu dochodów), pozwalającego podatnikom, których dzieci zakończyły naukę, dokonania odliczenia w ramach tzw. ulgi prorodzinnej, za miesiące kalendarzowe do momentu zakończenia przez dzieci nauki.
Zobacz również: Ulga na dzieci
Zdaniem RPO ulga na dziecko jest - co do zasady – obliczana za każdy miesiąc kalendarzowy, brak jest uzasadnienia dla funkcjonowania w opisanej sytuacji ograniczenia w postaci limitu dochodów, który odnosi się do roku podatkowego, a nie tylko do okresu, za który podatnikowi przysługuje ulga. Na skutek tej niespójności podatnicy wpadają w pułapkę zastawioną na nich przez ustawodawcę, który zachęca do skorzystania z tzw. ulgi na dziecko, a następnie na skutek uzyskania przez dziecko dochodów przekraczających limit - w okresie, za który ulga nie przysługuje – przekreśla możliwość skorzystania z niej. Taka konstrukcja tzw. ulgi prorodzinnej stanowi – zdaniem RPO - naruszenie zasady ochrony zaufania do państwa i stanowionego przez nie prawa, wynikającej z art. 2 Konstytucji.
Polecamy serwis: Dziecko i prawo
Źródło: Rzecznik Praw Obywatelskich
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat