REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

„Społeczność szkolna idąc w skupieniu stacja po stacji rozważała Mękę Pańską” – czy szkoła jest właściwym miejscem dla organizacji obrządków religijnych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
rekolekcje, szkoła, Wielkanoc, droga krzyżowa, religia
„Społeczność szkolna idąc w skupieniu stacja po stacji rozważała Mękę Pańską” – czy szkoła jest właściwym miejscem dla organizacji obrządków religijnych?
Inne

REKLAMA

REKLAMA

W okolicy świąt Wielkanocnych – rokrocznie – powraca temat rekolekcji i związanych z nimi obrządków religijnych, organizowanych przez niektóre szkoły i na terenie tychże szkół. Wiele osób (uczniów i rodziców) – zwłaszcza tych, którzy są innego wyznania lub nie wyznają żadnej religii – zadaje sobie wówczas pytanie czy odbywa się to zgodnie z prawem i czy nie stanowi to przejawu ich dyskryminacji z powodu religii lub przekonań w sprawach religii przez instytucje wykonujące zadania publiczne, jakimi są szkoły, w państwie świeckim, jakim jest Polska.
rozwiń >

„W piątek w naszej szkole odbyła się Droga Krzyżowa. (…) Społeczność szkolna idąc w skupieniu stacja po stacji rozważała Mękę Pańską” – wybrzmiało w jednym z publicznych liceów

REKLAMA

W ostatnim czasie, a dokładnie 28 marca br., w jednym z publicznych liceów, znajdujących się na terenie województwa podlaskiego, odbyła się droga krzyżowa, która – jak sama placówka opisuje na swojej stronie internetowej – tradycyjnie już przeszła korytarzami szkoły. „W wielkopostny piątek rozważaliśmy mękę, śmierć i zmartwychwstanie Chrystusa”, „Społeczność szkolna idąc w skupieniu stacja po stacji rozważała Mękę Pańską” – czytamy w komunikatach zamieszczonych przez szkołę na swojej stronie internetowej i na profilu w mediach społecznościowych. Z dołączonej fotorelacji wynika natomiast, że uczniowie i nauczyciele obnosili po budynku szkoły brzozowy krzyż, w obecności księdza i przy akompaniamencie gitary i katolickich pieśni. Pozostaje pytanie – gdzie w tym momencie przebywali uczniowie innych wyznań (jak choćby prawosławni czy muzułmanie, którzy stanowią istotne mniejszości religijne w tym regionie) i czy – zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami – szkoła jest właściwym miejscem dla odprawiania takich obrządków religijnych?

REKLAMA

Poniżej – dla przykładu – grafika opracowana przez GUS, obrazująca liczbę ludności, deklarującą przynależność do Kościoła Prawosławnego, której najwięcej w całym kraju, jest właśnie w województwie podlaskim1:

Ludność deklarująca przynależność do Kościoła Prawosławnego

Ludność deklarująca przynależność do Kościoła Prawosławnego

GUS

Polska jest państwem świeckim, w którym kościoły i inne związki wyznaniowe są oddzielone od państwa i panuje równouprawnienie wszystkich religii

O tym, że Polska jest państwem świeckim, neutralnym w sprawach religii i przekonań – stanowi wprost art. 10 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 17.05.1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, która to (ww. ustawa) jest wykonaniem postanowienia Konstytucji RP o wolności sumienia i wyznania.

Gwarancjami owej wolności sumienia i wyznania w stosunkach państwa z kościołami i innymi związkami wyznaniowymi – co wnika z art. 9 ust. 2 ww. ustawy –:

  1. oddzielenie kościołów i innych związków wyznaniowych od państwa,
  2. swoboda wypełniania przez kościoły i inne związki wyznaniowe funkcji religijnych oraz
  3. równouprawnienie wszystkich kościołów i innych związków wyznaniowych, bez względu na formę uregulowania ich sytuacji prawnej.

Szkoły – niezależnie od tego czy publiczne, czy niepubliczne – nie są, co prawda, organami państwa, ale – w świetle art. 70 Konstytucji RP i przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – bezspornie, wykonują zadania publiczne, za których realizację państwo bierze odpowiedzialność. Są instytucjami powoływanymi przez organ władzy, w celu realizowania określonego zadania publicznego – kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży i – jako takie – powinny pozostać niezależne od kościołów i innych związków wyznaniowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto przy tym również podkreślić, że prawo do nauczania swojej religii w szkołach mają wszystkie kościoły i związki wyznaniowe – a nie tylko Kościół katolicki.

Rekolekcje i droga krzyżowa organizowane przez szkołę i na terenie szkoły – czy to zgodne z prawem?

W tym miejscu, należy przytoczyć przepisy pochodzące z kilku aktów prawnych, a mianowicie:

  1. Przywołanej już wyżej ustawy z dnia 17.05.1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, zgodnie z którą – „Nie wolno zmuszać obywateli do niebrania udziału w czynnościach lub obrzędach religijnych ani do udziału w nich” (o czym stanowi art. 6 ust. 2 ww. ustawy), co nie pozostawia wątpliwości, iż nikt nie ma prawa do zmuszania uczniów do udziału w rekolekcjach czy odbywającej się w ramach nich drodze krzyżowej. Nie oznacza to oczywiście, że tak było w tym konkretnym przypadku – ale należy mieć tego świadomość;
  2. Konstytucji RP, która również stanowi, że – „Nikt nie może być zmuszany do uczestniczenia ani do nieuczestniczenia w praktykach religijnych” (w art. 53 ust. 6) oraz
  3. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14.04.1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach, z którego nie wynika co prawda zakaz przeprowadzania rekolekcji na terenie szkoły, ale ich organizatorem powinien być podmiot zewnętrzny, a nie dyrektor placówki – „Szczegółowe zasady dotyczące organizacji rekolekcji, jak również inny termin rekolekcji, są przedmiotem odrębnych ustaleń między organizującymi rekolekcje a szkołą.” (par. 10 ust. 5 ww. rozporządzenia) oraz „O terminie rekolekcji dyrektor szkoły powinien być powiadomiony przez organizujących rekolekcje na co najmniej miesiąc przed terminem rozpoczęcia rekolekcji.” (par. 10 ust. 3 ww. rozporządzenia). Ww. regulacje nie zakazują zatem wprost przeprowadzania rekolekcji (a w ramach nich – m.in. drogi krzyżowej) na terenie szkoły, ale jest jeden bardzo istotny warunek – „W czasie trwania rekolekcji szkoła nie jest zwolniona z realizowania funkcji opiekuńczej i wychowawczej” względem uczniów, którzy nie biorą w nich udziału (par. 10 ust. 1 ww. rozporządzenia). W każdym indywidualnym przypadku – rozpatrując, czy w danej szkole, rekolekcje i związane z nimi obrządki religijne, odbyły się zgodnie z prawem – należy zatem odpowiedzieć sobie na pytanie – czy w czasie ich trwania, kiedy cała lub niemalże cała kadra nauczycielska była zaangażowana w organizację rekolekcji (lub jakiegoś związanego z nimi obrządku religijnego) nie zapomniano o pozostałych uczniach – innych wyznań lub bezwyznaniowych i czy szkoła – w tym czasie – należycie wypełniała wobec nich ww. obowiązek „sprawowania funkcji opiekuńczej i wychowawczej”;
  4. Ostatecznie – należy jeszcze zwrócić uwagę na brzmienie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 17.05.1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, zgodnie z którym – „Nikt nie może być dyskryminowany bądź uprzywilejowany z powodu religii lub przekonań w sprawach religii” i zastanowić się – czy organizacja, na terenie szkoły i przez szkołę, obrządków religijnych wyznawców tylko jednej religii – nie stanowi przejawu dyskryminacji uczniów innych wyznań lub niewierzących i czy – w tym kontekście – szkoła rzeczywiście pozostaje właściwym miejscem odprawiania tego typu rytuałów.

W czasie rekolekcji – szkoła musi spełniać nie tylko „funkcję opiekuńczą i wychowawczą” wobec niebiorących w nich udziału uczniów, ale również – zorganizować zajęcia, według ustalonego stałego planu zajęć

REKLAMA

Jak wynika ze stanowiska Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 27 czerwca 2017 r. – w czasie rekolekcji, szkoła zobowiązana jest nie tylko do pełnienia „funkcji opiekuńczo-wychowawczej” nad uczniami, którzy nie biorą w nich udziału (co wynika wprost z przepisów), ale również do organizacji dla nich zajęć szkolnych, które odbywać się będą w godzinach ustalonego stałego planu zajęć:

Uczniowie nieuczestniczący w rekolekcjach są zobowiązani do udziału w zajęciach szkolnych odbywających się w godzinach ustalonego stałego planu zajęć i mają odnotowywany fakt obecności na tych zajęciach. Nieuprawnione jest więc informowanie rodziców, że w czasie rekolekcji nie ma zajęć – z wyjątkiem sytuacji, gdy wszyscy uczniowie szkoły uczęszczają na religię”.2

W świetle powyższego – niezgodnym z prawem działaniem szkoły, będzie zatem informowanie rodziców uczniów, że w dniu, w którym w szkole odbywają się rekolekcje (lub związane z nimi obrządki religijne, takie jak np. droga krzyżowa) – pozostali uczniowie, niebiorący w nich udziału, są zwolnieni z zajęć lekcyjnych.

Zwolnienie z zajęć szkolnych z powodu rekolekcji – zgodnie z prawem – mogą uzyskać wyłącznie uczniowie biorący w nich udział, a nie uczniowie, którzy w rekolekcjach nie uczestniczą

Fakt, iż szkoły nie mogą „odsyłać” do domów uczniów niebiorących udziału w rekolekcjach (jeżeli organizują je na terenie placówki), nie zapewniając tym uczniom – w czasie owych rekolekcji – opieki i zgodnych z normalnym planem zajęć dydaktycznych – potwierdza również wprost par. 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14.04.1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Zgodnie z ww. przepisem – wyłącznie uczniowie uczęszczający na naukę religii – mają prawo do zwolnienia z zajęć szkolnych, w celu odbycia trzydniowych rekolekcji wielkopostnych, jeżeli rekolekcje te stanowią praktykę danego kościoła lub innego związku wyznaniowego. Z zajęć nie mogą zatem zostać zwolnieni przez szkołę – uczniowie nieuczęszczający na naukę religii i nieodbywający ww. rekolekcji, z tego powodu, że owe rekolekcje orgaznizowane są przez szkołę zamiast zajęć lekcyjnych.

Jedyną „opcją” nieorganizowania w tych dniach normalnych zajęć lekcyjnych, dla uczniów, którzy nie uczestniczą w rekolekcjach – jest skorzystanie przez dyrektora szkoły z uprawnienia zawartego w par. 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11.08.2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego do ustalenia dodatkowych dni wolnych od zajęć lekcyjnych (tzw. dni dyrektorskich). Mogę one jednak zostać wyznaczone przez dyrektora szkoły wyłącznie po zasięgnięciu opinii rady szkoły albo rady placówki, a gdy rada ta nie została powołana – rady pedagogicznej oraz rady rodziców i samorządu uczniowskiego i to wymiarze nieprzekraczającym, w danym roku szkolnym, dla:

  1. szkół podstawowych8 dni,
  2. liceów ogólnokształcących 10 dni i odpowiednio
  3. techników i szkół branżowych 10 dni.

Takie dni dyrektorskie, ustalane są zazwyczaj w dni w których w szkole odbywają się egzaminy ósmoklasisty lub egzaminy maturalne, dlatego – w przypadku ich ustalenia również na czas trwania rekolekcji – warto sprawdzić czy ww. limity nie zostały przekroczone. Ponadto – warunkiem ich ustalenia, zgodnie z przepisami – jest poinformowanie o nich nauczycieli, uczniów i rodziców, nie później niż do dnia 30 wrześnie danego roku szkolnego. Nie mogą zatem zostać ustalone np. na miesiąc albo jeszcze w krótszym terminie, przed planowanymi rekolekcjami.

Nawet ustalenie ww. dni dyrektorskich na czas organizacji w szkole rekolekcji – nie zwalnia jednak szkoły z obowiązku pełnienia w tym czasie – wobec uczniów niebiorących w nich udziału – funkcji opiekuńczej i wychowawczej (co wynika wprost z przywołanego już powyżej par. 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14.04.1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach). W tym czasie – szkoła nie może zatem „posłać” dzieci do domu, a zobowiązana jest co najmniej do organizacji zajęć wychowawczo-opiekuńczych.

„Jeżeli na terenie szkoły jest prowadzona nauka religii więcej niż jednego kościoła lub innego związku wyznaniowego, powinny one dążyć do ustalenia wspólnego terminu rekolekcji”

Jeszcze raz – należy podkreślić, że Kościół katolicki, to nie jedyny kościół, który ma prawo do nauczania swojej religii w szkołach (art. 12 ustawy z dnia 7.09.1991 r. o systemie oświaty). Organizowanie przez szkołę obrządków wyłącznie jednego wyznania, pomijając religie wyznawane przez mniejszości oraz prawa osób niewierzących (z par. 10 ust. 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14.04.1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach wynika, że – jeżeli na terenie szkoły jest prowadzona nauka religii więcej niż jednego kościoła lub innego związku wyznaniowego, powinny one dążyć do ustalenia wspólnego terminu rekolekcji) – może zatem, bez wątpienia (w zależności od wspomnianych powyżej okoliczności i sposobu organizacji ww. rekolekcji), stanowić dyskryminację dwóch ostatnich grup. To z kolei – stanowiłoby już naruszenie ustawy zasadniczej (art. 32 ust. 2 Konstytucji) – i wynikającego wprost z ustawy z dnia 17.05.1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania – zakazu dyskryminacji z powodu religii lub przekonań w sprawach religii (art. 6 ww. ustawy).

1 GUS, Wyznania religijne w Polsce w latach 2019-2021, Warszawa 2022

2 Stanowisko MEN z dnia 27.0.2017 r., przedstawione w piśmie do Fundacji Wolność od Religii (https://wolnoscodreligii.pl/czy-za-uczestnictwo-w-drodze-krzyzowej-organizowanej-na-terenie-szkoly-uczniowie-otrzymuja-jako-zachete-do-uczestnictwa-oceny-z-przedmiotow-obowiazkowych-prowadzonych-przez-wychowawcow-pytamy-dy/)

Podstawa prawna:

  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2.04.1997 r. (Dz.U. z 1997 r., nr 78, poz. 483 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 17.05.1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 265)
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 737 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 7.09.1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 750 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14.04.1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 983 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11.08.2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1211)
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
„Społeczność szkolna idąc w skupieniu stacja po stacji rozważała Mękę Pańską” – czy szkoła jest właściwym miejscem dla organizacji obrządków religijnych?

W okolicy świąt Wielkanocnych – rokrocznie – powraca temat rekolekcji i związanych z nimi obrządków religijnych, organizowanych przez niektóre szkoły i na terenie tychże szkół. Wiele osób (uczniów i rodziców) – zwłaszcza tych, którzy są innego wyznania lub nie wyznają żadnej religii – zadaje sobie wówczas pytanie czy odbywa się to zgodnie z prawem i czy nie stanowi to przejawu ich dyskryminacji z powodu religii lub przekonań w sprawach religii przez instytucje wykonujące zadania publiczne, jakimi są szkoły, w państwie świeckim, jakim jest Polska.

W Sejmie rząd o drugim dodatku do renty. Tym razem dla niezdolnych do pracy

Od pół roku osoby niepełnosprawne, renciści i ich rodziny stale pytają wszędzie, gdzie to ma sens o dodatek dopełniający dla rencistów z tytułu niezdolności do pracy. Kierują pisma do rządu, Sejmu, Senatu i także naszej redakcji Infor.pl. Jest to drugi dodatek dla rencistów. Pierwszym jest dodatek do renty socjalnej. Niestety przedłużają się analizy wewnątrz rządu co do kształtu projektu odpowiedniej ustawy dla drugiego dodatku (tym razem do renty chorobowej). I trwają negocjacje z Ministerstwem Finansów skąd wziąć pieniądz na drugi dodatek, które prawdopodobnie zgłasza ograniczenia budżetowe na najbliższe 2– 3 lata. Pytania o drugi dodatek do renty formułują posłowie w Sejmie pytając o to rząd. W artykule omawiamy najnowszą odpowiedź Ministerstwa Rodziny na takie zapytanie.

Obowiązki rodzinne a spadek i zachowek. Przepisy po zmianach

Niedopełnianie obowiązków rodzinnych może wpływać na późniejsze kwestie dotyczące dziedziczenia. Niekiedy jednak odsunięcie krewnych od spadku nie należy do najłatwiejszych. Trzeba pamiętać o szeregu wymogów.

Symbole przyczyn niepełnosprawności w 2025 r.

Na orzeczeniu o stopniu niepełnosprawności znaleźć można symbol niepełnosprawności. Niektóre osoby mogą mieć przypisane więcej niż jeden symbol. Co oznaczają poszczególne symbole? Czy można mieć więcej niż jeden symbol?

REKLAMA

Zasady zwrotu kosztów dojazdu krwiodawcy: Jest apel o jednolity system i wsparcie państwa

Krwiodawcy od lat ratują życie, oddając krew bez wynagrodzenia. Jednak zróżnicowane zasady zwrotu kosztów dojazdu w różnych regionach Polski stają się barierą dla wielu z nich. Posłowie apelują o wprowadzenie jednolitego, sprawiedliwego systemu i realne wsparcie ze strony państwa, by ułatwić dostęp do punktów poboru i zachęcić do regularnego krwiodawstwa.

ZUS: 13. emeryturę jeszcze przed Wielkanocą wypłacimy prawie 7 mln seniorów. Netto od 1709,81 zł do 1484,81 zł w zależności od wysokości głównego świadczenia

Trzynaste emerytury zostały przyznane dotychczas blisko 7 mln emerytów i rencistów, którzy przed Świętami Wielkanocnymi, a więc najpóźniej 18 kwietnia otrzymają świadczenia. Ich łączna wartość przekroczyła 13 mld zł brutto - poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Taka jest płaca minimalna w UE. Jak wypada Polska?

Z nowych danych Eurostatu dotyczących płacy minimalnej za 2025 roku wynika, że w 10 krajach Unii Europejskiej najniższa pensja wynosiła poniżej 1000 euro miesięcznie, w 6 innych krajach wahała się od 1000 do 1500 euro miesięcznie, a w pozostałych 6 krajach płaca minimalna przekraczała 1500 euro miesięcznie. W badaniu została uwzględniona także Polska.

Coraz mniej czasu na rozliczenie podatku. KAS zachęca do skorzystania z usługi Twój e-PIT. Działa też Infolinia KAS

Osoby, które jeszcze nie rozliczyły PIT za 2024 rok mają na to czas tylko do 30 kwietnia 2025 r. Krajowa Administracja Skarbowa zachęca do skorzystania z usługi e-PIT. Usługa działa przez całą dobę i można z niej korzystać na dowolnym urządzeniu podłączonym do internetu.

REKLAMA

Sejm na żywo 11 kwietnia: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Michała Kierskiego, prokuratora, wezwanego w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

Zmiany w ważnym świadczeniu: Zasiłek pogrzebowy jednak w wysokości 17 tys. zł, a nie 7 tys. zł? Koszty pogrzebu w wielu przypadkach przekraczają bowiem 10 tys. zł

W dniu 9 kwietnia br. do Sejmu został złożony rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (znak: RPW/12061/2025), który zmienia wysokość ważnego świadczenia: zasiłku pogrzebowego, który przysługuje na pokrycie kosztów pogrzebu, niezależnie od wysokości osiąganego dochodu. W ramach opiniowania projektu ww. ustawy – Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych zaproponowało korektę wysokości zasiłku pogrzebowego z projektowanej – na 200 proc. przeciętnego wynagrodzenia, ogłoszonego przez Prezesa GUS, obowiązującego w dniu śmierci osoby, której koszty pogrzebu zostały poniesione. Na dzień dzisiejszy – oznaczałoby to świadczenie w wysokości niemal 17 tys. zł. Czy ta propozycja, została uwzględniona przez rząd w projekcie złożonym do Sejmu?

REKLAMA