Teraz surowe kary za brak meldunku. Zameldowania w terminie powinny szczególnie pilnować osoby zamożne, dlaczego

REKLAMA
REKLAMA
- Kto ma obowiązek meldunkowy w Polsce, na czym polega
- Jak uzyskać meldunek: gdzie składać dokumenty
- Czy obowiązek meldunkowy jest teraz spełniony: jak sprawdzić
Przez ostatnie lata przepisy o obowiązku meldunkowym były martwe gdyż zniesione zostały kary za brak jego wykonywania. W 2025 roku kary jednak wracają i przepis ma być surowo egzekwowany.
Zgodnie z art. 147 § 1 Kodeksu wykroczeń, osoba, która nie dopełnia obowiązku meldunkowego, podlega karze ograniczenia wolności, grzywny albo karze nagany.
REKLAMA
Kara grzywny jest karą kryminalną, którą orzeka sąd za przestępstwa, wykroczenia, przestępstwa skarbowe, i wykroczenia skarbowe. Informacja o ukaraniu grzywną jest zapisywana w Krajowym Rejestrze Karnym.
Grzywna może być kwotowa lub w stawkach dziennych. Wysokość grzywny w stawkach dziennych ustalana jest na podstawie możliwości zarobkowych skazanego.
Tak więc jeśli obowiązku meldunkowego nie dopełnia osoba osiągająca wysokie zarobki, kara może być bardzo wysoka. Ta okoliczność jest istotna w kontekście przywrócenia kar za brak meldunku. Bezpośrednim powodem jest kłopot z ustaleniem miejsca pobytu dłużników i prowadzenia egzekucji.
Gdy brak spełnienia obowiązku meldunkowego stwierdzony zostanie u dłużnika uchylającego się z uregulowaniem należności, co powoduje problemy z jej wyegzekwowaniem - można domniemywać, że kara grzywny będzie wyjątkowo surowa.
Kto ma obowiązek meldunkowy w Polsce, na czym polega
Każdy, kto mieszka w Polsce, powinien pamiętać o tym, że ma obowiązek meldunkowy. Dotyczy on obywateli polskich oraz cudzoziemców.
Obowiązek meldunkowy obywateli polskich polega na:
- zameldowaniu się w miejscu pobytu stałego lub czasowego,
- wymeldowaniu się z miejsca pobytu stałego lub czasowego,
- zgłoszeniu wyjazdu za granicę,
- zgłoszeniu powrotu z wyjazdu z zagranicy.
Rodzic, opiekun prawny lub opiekun faktyczny wykonują obowiązek meldunkowy za osoby, które:
- nie mają zdolności do czynności prawnych (osoby całkowicie ubezwłasnowolnione, dzieci do 13 lat),
- mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych (osoby częściowo ubezwłasnowolnione, dzieci w wieku od 13 do 18 lat).
Jak uzyskać meldunek: gdzie składać dokumenty
Można to zrobić:
- w urzędzie albo przez Internet,
- osobiście albo przez pełnomocnika.
Jeśli chcesz złożyć formularz przez Internet – potrzebujesz profilu zaufanego, kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego albo certyfikatu podpisu osobistego (ma go w e-dowodzie osoba, która we wniosku o e-dowód zaznaczyła, że chce mieć certyfikat podpisu osobistego).
Czy obowiązek meldunkowy jest teraz spełniony: jak sprawdzić
Możesz sprawdzić adres zameldowania swój i swojego dziecka w usłudze Sprawdź dane swoje lub swojego dziecka w rejestrze PESEL i pobierz zaświadczenie.
Teraz możesz sprawdzić, jakie dane twoje lub twojego dziecka są przetwarzane w rejestrze PESEL, i pobrać zaświadczenie online.
Czym jest rejestr PESEL?
PESEL, czyli Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności, jest jednym z podstawowych rejestrów w Polsce. Zawiera informacje o obywatelach polskich oraz cudzoziemcach, którzy mają numer PESEL.
W Rejestrze PESEL można uzyskać m.in. dane:
- obywateli Polski, którzy mieszkają w Polsce (zameldowanych na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3 miesiące oraz dzieci, które otrzymały numer PESEL przy sporządzaniu aktu urodzenia w USC),
- obywateli Polski, którzy nie mieszkają w Polsce, ale chcą otrzymać polski dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport).
W rejestrze PESEL są nie tylko dane meldunkowe.
Znajdziesz tam następujące dane:
numer PESEL
poprzedni numer PESEL (jeśli był zmieniony),
nazwisko i imiona,
nazwisko rodowe,
poprzednie nazwiska i imiona wraz z datą ich zmiany oraz nazwą urzędu, który dokonał zmiany,
imiona i nazwiska rodowe rodziców (w przypadku zmiany danych: data oraz nazwa urzędu, który dokonał zmiany),
data i miejsce urodzenia (w przypadku zmiany danych: data oraz nazwa urzędu, który dokonał zmiany),
kraj urodzenia,
płeć (w przypadku zmiany danych: data oraz nazwa urzędu, który dokonał zmiany),
obywatelstwo lub status bezpaństwowca (w przypadku zmiany danych: data oraz nazwa urzędu, który dokonał zmiany),
numer aktu urodzenia i urząd stanu cywilnego, który sporządził akt,
stan cywilny,
imię i nazwisko rodowe małżonka oraz jego numer PESEL,
data ślubu, numer aktu małżeństwa oraz urząd stanu cywilnego, który sporządził akt,
data rozwodu, sygnatura akt oraz sąd, który rozwiązał małżeństwo,
sygnatura akt oraz sąd, który unieważnił małżeństwo,
sygnatura akt oraz sąd, który ustalił nieistnienie małżeństwa,
data zgonu małżonka, numer aktu zgonu oraz urząd stanu cywilnego, który sporządził akt,
adres i data zameldowania na pobyt stały,
data wymeldowania z pobytu stałego,
kraj zamieszkania,
kraj poprzedniego zamieszkania,
adres zameldowania na pobyt czasowy wraz z określeniem okresu zameldowania,
data wymeldowania z pobytu czasowego,
kraj i data wyjazdu poza granice Polski (jeśli wyjazd trwał dłużej niż 6 miesięcy) oraz data powrotu,
seria i numer ostatniego dowodu osobistego, data jego ważności oraz nazwa urzędu, który wydał dowód,
seria i numer ostatniego paszportu oraz data jego ważności,
data zgonu albo data znalezienia zwłok, numer aktu zgonu oraz urząd stanu cywilnego, który sporządził akt.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA