REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dopłata do nowego auta: od 18 750 do 40 000 zł! Jak działa rządowy program „NaszEauto”?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Chcesz kupić samochód elektryczny? Teraz możesz dostać nawet 40 tys. zł dopłaty! Wystartował rządowy program NaszEauto
Chcesz kupić samochód elektryczny? Teraz możesz dostać nawet 40 tys. zł dopłaty! Wystartował rządowy program NaszEauto
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Chcesz kupić nowy samochód elektryczny? Teraz możesz dostać nawet 40 tys. zł dopłaty, przy spełnieniu określonych warunków! Oto wystartował rządowy program „NaszEauto”, który ułatwia Polakom przejście na ekologiczny transport. Sprawdź, kto może otrzymać wsparcie, w jakiej dokładnie wysokości i jak złożyć wniosek!

Nowe dopłaty, duże kwoty i wyjątkowa okazja na zakup auta elektrycznego! Program „NaszEauto” właśnie wystartował, oferując nawet 40 tys. zł wsparcia dla osób chcących przesiąść się na ekologiczny transport. To jeden z największych programów dofinansowania w Polsce, a jego zasady są korzystniejsze niż kiedykolwiek. Możesz otrzymać pieniądze na zakup, leasing lub wynajem długoterminowy nowego „elektryka” – wystarczy spełnić kilka warunków. A jeśli zezłomujesz swój stary samochód lub masz Kartę Dużej Rodziny, możesz liczyć na jeszcze wyższą dotację! Sprawdź, czy się kwalifikujesz, i nie przegap szansy na oszczędności. To może być najlepszy moment, by zmienić auto!

REKLAMA

Co to jest program „NaszEauto”?

Program „NaszEauto” uruchomiły wspólnie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Na dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych kategorii M1 przeznaczono aż 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności Polski (KPO). Poniżej szczegółowe informacje o nowym programie.

  • Nabór wniosków w programie „NaszEauto” rozpoczął się 3 lutego 2025 roku.
  • Maksymalna kwota wsparcia wynosi 40 tys. zł.
  • O dotacje do zakupu, leasingu, wynajmu długoterminowego mogą starać się osoby fizyczne oraz osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.
  • Do wsparcia kwalifikują się wyłącznie nowe samochody elektryczne kategorii M1, wcześniej niezarejestrowane, których cena nie przekracza 225 tys. zł netto.
  • Informacje potrzebne do złożenia wniosków oraz niezbędne dokumenty dostępne są tu: https://www.gov.pl/web/nfosigw/e11-wzrost-wykorzystania-transportu-przyjaznego-dla-srodowiska-program-priorytetowy-naszeauto

REKLAMA

"Chcemy umożliwić i ułatwić polskim rodzinom zakup aut elektrycznych. Jesteśmy świadomi, że takie pojazdy to przyszłość motoryzacji. Dlatego prezentujemy program „NaszEauto”, który stawia na dofinansowanie zakupu aut elektrycznych, a nie opodatkowanie spalinowych" – powiedział Krzysztof Bolesta, Wiceminister Klimatu i Środowiska.

"Program skonstruowany jest w ten sposób, że poza bazową kwotą wsparcia zapewniamy również dwa rodzaje premii dodatkowej. Jedna to premia za złomowanie. Zależy nam na tym, aby przy promowaniu zakupu lub leasingu samochodu elektrycznego również złomować te samochody spalinowe, które przestają być wykorzystywane przez beneficjenta. Mamy również premię za niski dochód" – powiedziała Dorota Zawadzka-Stępniak, prezeska NFOŚiGW.

Jak dodała, program „NaszEauto” promuje także zakup samochodów elektrycznych w dużych rodzinach i wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, którzy stanowią 85 proc. przedsiębiorców w Polsce. Wsparciem objęte zostaną fabrycznie nowe elektryczne samochody osobowe o przebiegu do 6 tys. km, które przed zakupem nie były zarejestrowane (w maksymalnej cenie 225 tys. zł netto, bez VAT). Do programu kwalifikują się również pojazdy demonstracyjne, np. używane do jazd próbnych na tablicach dealerskich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile dotacji można otrzymać z programu „NaszEauto”?

Bazowa wysokość wsparcia dla osób fizycznych przy zakupie auta wynosi 18 750 zł. Dotacja wzrośnie o 10 tys. zł w przypadku zezłomowania samochodu spalinowego kategorii M1, którego ostateczny odbiorca wsparcia był właścicielem/współwłaścicielem co najmniej 3 lata oraz zezłomowanie samochodu nastąpiło nie wcześniej niż 1 lutego 2020 roku. Osoby fizyczne z dochodem nie przekraczającym 135 tys. zł otrzymają dodatkowe dofinasowanie w wysokości 11 250 zł.

Ważne

Osoby fizyczne z Kartą Dużej Rodziny otrzymają dofinansowanie w wysokości aż 30 tys. zł. Dotacja wzrośnie o 5 tys. zł w przypadku zezłomowania samochodu spalinowego kategorii M1, 5 tys. zł przy niskim dochodzie.

W przypadku leasingu aut elektrycznych podstawowa kwota wsparcia dla osób fizycznych i osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą wynosi 30 tys. zł. W przypadku zezłomowania samochodu spalinowego kategorii M1 dotacja dla osób fizycznych wzrośnie o 5 tys. zł, a dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą o 10 tys. zł. Osoby fizyczne z dochodem nie przekraczającym 135 tys. zł otrzymają dodatkowe dofinasowanie 5 tys. zł.

Jak uzyskać wsparcie finansowe na zakup auta elektrycznego? Na jakiego elektryka?

REKLAMA

Pierwszym krokiem będzie zakup samochodu elektrycznego - w maksymalnej cenie 225 tys. zł netto (bez VAT). Pojazd musi zostać zarejestrowany (nie kwalifikują się pojazdy, które zarejestrowane zostały na dealera), należy wykupić ubezpieczenie OC, dodatkowo wymagane jest ubezpieczenie AC (w przypadku, gdy ostateczny odbiorca wsparcia to JDG na polisie musi być wskazane, że pojazd przeznaczony jest do celów zarobkowych lub ubezpieczonym musi być JDG – nie osoba fizyczna).

W przypadku leasingu/wynajmu długoterminowego pojazdu elektrycznego przed złożeniem wniosku do NFOŚiGW należy podpisać umowę leasingową/wynajmu długoterminowego, dokonać zapłaty opłaty wstępnej (lub równoważnej) oraz podpisać protokół przekazania pojazdu do używania lub używania i pobierania pożytków. Umowa leasingu/wynajmu musi dotyczyć okresu co najmniej 2 lat.

Ważne

Dokumenty do programu „NaszEauto” można składać wyłącznie online do NFOŚiGW z wykorzystaniem platformy Generator Wniosków o Dofinansowanie dostępnej na stronie internetowej: https://gwd.nfosigw.gov.pl

Program „NaszEauto”. Ważne materiały do pobrania:

dopłaty do samochodu elektrycznego naszeauto

dopłaty do samochodu elektrycznego naszeauto

dopłaty do samochodu elektrycznego naszeauto

gov.pl

Podsumowanie i komentarz do programu NaszEauto”

Program „NaszEauto” to jeden z ważniejszych projektów wspierających elektromobilność w Polsce. Z kwotą dofinansowania sięgającą nawet 40 tys. zł i budżetem 1,6 mld zł, daje realną szansę na przyspieszenie transformacji transportu. Jego konstrukcja uwzględnia nie tylko podstawowe dopłaty, ale także premie za złomowanie starych aut i wsparcie dla osób z niższymi dochodami oraz rodzin wielodzietnych. To ważny krok w kierunku popularyzacji samochodów elektrycznych, ale czy wystarczający?

Jednym z największych atutów programu jest szeroki wachlarz możliwości – dofinansowanie można uzyskać nie tylko na zakup, ale również leasing czy wynajem długoterminowy. To sprawia, że elektryczne samochody stają się dostępne nie tylko dla osób gotowych na jednorazowy duży wydatek, ale także dla tych, którzy wolą rozłożyć koszty w czasie. Istotnym ułatwieniem jest też możliwość uzyskania wyższej dotacji za zezłomowanie starego auta, co sprzyja eliminacji starszych, bardziej emisyjnych pojazdów z polskich dróg.

Nie można jednak pominąć pewnych ograniczeń. Program obejmuje wyłącznie nowe auta elektryczne o cenie do 225 tys. zł netto, co może wykluczać niektóre modele dostępne na rynku. Ponadto, konieczność spełnienia określonych warunków, takich jak rejestracja pojazdu dopiero po zakupie czy obowiązkowe ubezpieczenie AC, może stanowić barierę dla części potencjalnych beneficjentów. Dodatkowo, skomplikowany proces aplikacyjny może odstraszyć osoby mniej zaznajomione z formalnościami.

Czy „NaszEauto” zmieni polski rynek motoryzacyjny? To zależy. Z pewnością jest to krok w dobrą stronę, ale samo dofinansowanie nie wystarczy, jeśli nie pójdą za nim dalsze zmiany – w tym rozwój infrastruktury ładowania i stabilizacja cen energii elektrycznej. Bez tego wiele osób nadal będzie postrzegać auta elektryczne jako mało praktyczne.

Podsumowując, program „NaszEauto” to duża szansa dla tych, którzy już rozważali zakup elektryka, ale obawiali się kosztów. Jednak dla szerokiej popularyzacji elektromobilności w Polsce konieczne będą kolejne inicjatywy. Dopłaty to dopiero początek – kluczowe będzie stworzenie warunków, w których samochody elektryczne staną się realną i opłacalną alternatywą dla spalinowych.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Papież Franciszek zmienił zasady dotyczące pochówku. Zmiany mają już pół roku

W Poniedziałek Wielkanocny, 21 kwietnia 2025 r. kardynał Farrell w komunikacie przekazanym przez watykańskie biuro prasowe poinformował o śmierci Papieża Franciszka. 20 listopada 2024 r. zmienione zostały zasady dotyczące pochówku.

W Poniedziałek Wielkanocny zmarł papież Franciszek. Miał 88 lat

Papież Franciszek zmarł w Poniedziałek Wielkanocny, 21 kwietnia o godzinie 7.35 - poinformował kardynał Farrell w komunikacie przekazanym przez watykańskie biuro prasowe. Franciszek (Jorge Mario Bergoglio), który zmarł w wieku ponad 88 lat, to jeden z najstarszych papieży w dziejach Kościoła. Jego pontyfikat trwał 12 lat i cztery miesiące.

Zmarł Papież Franciszek. W jaki sposób będzie przebiegał wybór nowej głowy Kościoła katolickiego i czy w konklawe będą uczestniczyli również świeccy mężczyźni i kobiety?

W Poniedziałek Wielkanocny, 21 kwietnia 2025 r. – Watykan poinformował o śmierci Papieża Franciszka. „Najdrożsi bracia i siostry, z głębokim smutkiem muszę ogłosić śmierć naszego Ojca Świętego Franciszka. (…) Z ogromną wdzięcznością za jego przykład, jako prawdziwego ucznia Pana Jezusa, polecamy duszę Papieża Franciszka nieskończonej miłosiernej miłości Boga Trójjedynego” – ogłosił o godz. 9:45 kardynał Kevin Farrell, kamerling Izby Apostolskiej. W jaki sposób, będzie przebiegał wybór nowej głowy Kościoła katolickiego i czy w konklawe będą uczestniczyli również świeccy mężczyźni i kobiety?

Watykan: zmarł papież Franciszek w Wielki Poniedziałek o godz. 7.35 [21 kwietnia 2025 r.]

W Wielki Poniedziałek zmarł papież Franciszek.

REKLAMA

Twoje długi mogą zostać całkowicie umorzone bez obowiązku dokonywania jakichkolwiek spłat. To szansa na nowy start dla tysięcy osób

W ramach upadłości konsumenckiej – jeżeli zachodzą ściśle określone w ustawie przesłanki – dłużnik może uzyskać całkowite umorzenie swoich zobowiązań, bez obowiązku dokonywania jakichkolwiek spłat i tym samym – nowy start w życiu. Z rozwiązania takiego, mogą skorzystać m.in. zadłużeni seniorzy, prowadzący jednoosobowe gospodarstwa domowe, którzy uzyskują świadczenia zbliżone do najniższej emerytury.

Urlop stażowy 2025: po 10 latach pracy 30 dni urlopu wypoczynkowego, po 15 latach - 35 dni, po 20 latach - 40 dni. Czy wejdzie? Mamy stanowisko resortu pracy

Obecnie analizuje się zagadnienie urlopu stażowego. Idea jest bardzo prosta: pracownikom z krótszym stażem (do 10 lat) przysługuje 20-dniowy urlop wypoczynkowy w 100% finansowany przez pracodawcę, natomiast po przekroczeniu dziesięcioletniego okresu pracy zamiast dotychczasowych 26 dni, wypoczynek zostałby zwiększony do 30 dni, a potem – o kolejne 5 dni za każde następne 5 lat. Resort pracy zajmuje pozytywne stanowisko na wprowadzenie tzw. urlopu stażowego, bo proponowane zmiany mają solidne uzasadnienie zarówno logiczne, społeczne jak i prawne. Zresztą – przecież już teraz w wielu zawodach obowiązują dłuższe urlopy.

Biorą się za listonoszy: bo nie dostarczają przesyłek i awiz, a terminy urzędowe i sądowe biegną. Sprawa skierowana do Urzędu Komunikacji Elektronicznej

Kto z nas nie spotkał się taką sytuacją, że listonosz nie dostarczył przesyłki, nie podjął nawet takiej próby i z automatu zostawił w skrzynce awizo. Mato miejsce szczególnie w dużych miastach, z blokami bez wind. To jeszcze nic, czasami tego awiza nie ma! Możemy przeczytać np. taką skargę: "Poczta nie dostarczyła mi awizo do sądu w Lublinie co mam teraz zrobić. Rozmawiałam z listonoszem to się bezczelnie wypiera. Dlaczego przez czyjąś głupotę mam cierpieć?" Problem rzeczywiście istnieje, bo istnieje skutek doręczenia i pewne terminy biegną.

III grupa inwalidzka - stopień lekki. Co w 2025 roku?

Orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu lekkim, dawniej określane jako trzecia grupa inwalidzka (III grupa) definiuje osoby, których naruszona sprawność organizmu powoduje istotne pogorszenie zdolności do wykonywania pracy lub ograniczenia w pełnieniu ról społecznych. W 2025 roku władze, PFRON, a także rząd i samorządy przygotowały szereg udogodnień oraz wsparć finansowych dla beneficjentów tego stopnia niepełnosprawności. Przyglądamy się najważniejszym z nich.

REKLAMA

Luka w przepisach: Przy świadczeniu pielęgnacyjnym opiekunowie stracili. Będzie nowelizacja? [MOPS, ZUS]

W artykule omawiamy taką sytuację. Jest skomplikowana bo dotyczy zwrotu świadczenia pielęgnacyjnego przez opiekuna i jego problemów z utratą ubezpieczenia w NFZ z mocą wsteczną (tak twierdzą MOPS, zobaczymy co na to powiedzą sądy).

Wyrok TK: Emeryci mocno stracili w ZUS z przeliczeniem emerytur. Przepadł też 15% bonus do kapitału początkowego. Był waloryzowany

Emeryci, którzy rozpoczęli korzystanie z emerytur wcześniejszych od 2013 r. (albo później) nie mogą skorzystać z wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Te osoby czekają na ewentualną specustawę. Jedyne co im pozostaje to napisać krytyczny list albo komentarz w Internecie.

REKLAMA