Od 1 marca 2025 r. nauczyciele będą pracować krócej, a dzieci wcześniej wracać do domu. Lekcje zostaną skrócone do 40 minut

Aleksandra Rybak
rozwiń więcej
nauczyciele, szkoła, lekcje, godzina lekcyjne, wynagrodzenie nauczycieli / Od 1 marca 2025 r. nauczyciele będą pracować krócej, a dzieci wcześniej wracać do domu. Lekcje zostaną skrócone do 40 minut / shutterstock

40-minutowe lekcje w szkołach od 1 marca – to postulat Niezależnego Związku Zawodowego Oświata Polska, w związku ze zbyt niską – w jego ocenie – podwyżką wynagrodzeń nauczycieli w 2025 r. Skrócenie godziny lekcyjnej, ma stanowić swego rodzaju „urealnienie” pensji nauczycielskiej. Alternatywnie – Związek proponuje wprowadzenia wynagrodzenia za tzw. godziny "czarnkowe".

Wzrost wynagrodzenia nauczycieli w 2025 r.

Od dnia 1 stycznia 2025 r. kwota bazowa dla nauczycieli (która stanowi podstawę kształtowania średniego wynagrodzenia nauczycieli) – zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy budżetowej na rok 2025 – została ustalona w wysokości 5 434,82 zł, co oznacza wzrost o 5% w stosunku do kwoty bazowej obowiązującej od dnia 1 stycznia 2024 r. (która wynosiła 5 176,02 zł). Ponadto – zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 21.11.2024 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2025 – średnie wynagrodzenie nauczyciela początkującego zwiększa się dodatkowo o 2,308%.

W 2025 r., średnie wynagrodzenia nauczycieli, kształtować się będą zatem na następujących poziomach:

  1. dla nauczyciela początkowego6 672,31 zł (co uwzględnia wyższą o 5% kwotę bazową i dodatkową podwyżkę o 2,308% i oznacza wzrost wynagrodzenia o 317,73 zł, w stosunku do roku 2024),
  2. dla nauczyciela mianowanego7 826,14 zł (co oznacza wzrost wynagrodzenia o 372,67 zł, w stosunku do roku 2024) i odpowiednio
  3. dla nauczyciela dyplomowanego10 000,07 zł (co oznacza wzrost wynagrodzenia o 476,19 zł, w stosunku do roku 2024).

Zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 26.01.1982 r. – Karta Nauczyciela – jednym ze składników średniego wynagrodzenia nauczycieli, jest wynagrodzenie zasadnicze, dlatego – w związku ze wzrostem tego pierwszego (tj. wynagrodzenia średniego) – zgodnie z projektem rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (nr w wykazie prac legislacyjnych Ministra Edukacji: 62) – wzrosnąć ma również wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli. Wzrost średniego wynagrodzenia nauczycieli – implikuje bowiem wzrost wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli i zależnych od niego dodatków.

Projekt ww. rozporządzenia Ministra Edukacji przewiduje zmianę tabeli, stanowiącej załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31.01.2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. z 2024 r., poz. 755), określającej wysokość minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego. Zgodnie z rozwiązaniem przewidzianym w projektowanym rozporządzeniu – od dnia 1 stycznia 2025 r., minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli mają zostać zwiększone o 5%, w stosunku do minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego obowiązujących od dnia 1 stycznia 2024 r.

Ministerstwo Edukacji proponuje, aby minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli z pierwszej grupy zaszeregowania płacowego (tj. posiadających tytuł zawodowy magistra z przygotowaniem pedagogicznym) wzrosły dla nauczycieli:

  1. nieposiadających stopnia awansu zawodowego (tj. nauczycieli początkujących) – o 245 zł,
  2. mianowanych o 253 zł i odpowiednio
  3. dyplomowanych o 296 zł.

W drugiej grupie zaszeregowania płacowego nauczycieli (tj. posiadających tytuł zawodowy magistra bez przygotowania pedagogicznego, tytuł zawodowy licencjata / inżyniera z przygotowaniem pedagogicznym, tytuł zawodowy licencjata / inżyniera bez przygotowania pedagogicznego, dyplom ukończenia kolegium nauczycielskiego, nauczycielskiego kolegium języków obcych lub pozostałe wykształcenie) natomiast – dla nauczycieli:

  1. nieposiadających stopnia awansu zawodowego (nauczycieli początkujących) – o 239 zł,
  2. mianowanycho 246 zł i odpowiednio
  3. dyplomowanycho 257 zł.

Od kiedy podwyżki dla nauczycieli w 2025 r.?

Zgodnie z OSR projektu rozporządzenia Ministra Edukacji – podwyżka minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego, ma objąć 631 409,20 etatów nauczycielskich. Projekt ten, został aktualnie skierowany do konsultacji publicznych oraz opiniowania, które potrwają odpowiednio do 18 i 25 lutego br. Zgodnie z par. 2 projektu rozporządzenia natomiast – ma ono wejść w życie w dniu następujących po dniu ogłoszenia, ale z mocą wsteczną – od dnia 1 stycznia 2025 r.

Art. 30 ust. 11 Karty Nauczyciela stanowi jednak, iż – podwyższenie wynagrodzeń dla nauczycieli następuje nie później niż w ciągu 3 miesięcy po ogłoszeniu ustawy budżetowej, z wyrównaniem od dnia 1 stycznia danego roku. Ustawa budżetowa została ogłoszona w dniu 20 stycznia 2025 r., a zatem – nauczyciele powinni otrzymać podwyżki nie później niż do dnia 20 kwietnia 2025 r., z wyrównaniem od 1 stycznia 2025 r.

5-proc. podwyżka wynagrodzeń nie satysfakcjonuje nauczycieli

Zgodnie z opublikowanym w mediach społecznościowych komunikatem Niezależnego Związku Zawodowego Oświata Polska – 5-proc. wzrost pensji w 2025 r., nie jest jednak w żaden sposób satysfakcjonujący dla nauczycieli. Wyrażając swoje oburzenie tak niskim wzrostem płac – przedstawiciele NZZ Oświata Polska, zwracają uwagę, że nauczyciele „nie nadążają” nawet za emeryturami, które – od 1 marca br. – mają zostać zwaloryzowane o 5,5%.

„Rząd właśnie ogłosił, że od 1 marca emerytury wzrosną o 5,5%. Według informacji ze strony Ministerstwa Pracy, celem tej waloryzacji jest „ochrona realnej wartości świadczeń emerytalno-rentowych”. Wysokość waloryzacji wynika z wzrostu przeciętnego wynagrodzenia o 9,5 % oraz wzrostu średniorocznych cen towarów i usług gospodarstw domowych emerytów i rencistów 3,6% w ciągu ostatniego roku. Wynagrodzenia nominalne nauczycieli mają być zwaloryzowane tylko częściowo (o 5%), co oznacza, że nie nadążają nawet za emeryturami. Pensje nauczycieli mogą być coraz mniej warte, w przeciwieństwie do emerytur. Przypomnijmy, że w ciągu ostatnich 10 lat wynagrodzenie nauczycieli spadło o 18 %. Rząd proponuje utrzymanie spadku na poziomie -13%.” – czytamy w komunikacie Związku.

Celem urealnienia pensji nauczycielskich – NZZ Oświata Polska postuluje skrócenie lekcji do 40 minut

W związku ze zbyt niskim – w ocenie NZZ Oświata Polska – wzrostem pensji nauczycielskich w 2025 r. – Związek postuluje urealnienie wynagrodzeń nauczycieli, poprzez skrócenie godziny lekcyjnej do 40 min. Jak argumentuje – jest to zastosowanie metody analogicznej do tzw. „downsizingu” (czyli – zmniejszania wielkości opakowań), która jest stosowana przez biznes, jeżeli ten nie może podwyższyć cen. Jak przykład podaje typową kostkę masła, które niegdyś – 250-gramowa – dzisiaj ma 200 g, a czasem jeszcze mniej.

Jeśli zatem nie można urealnić pensji, to należy skrócić lekcje. Od 1 marca lekcja będzie zatem trwać 40 minut. A przynajmniej z takim postulatem występuje NZZ Oświata Polska. Alternatywny wariant to zaliczenie 2 godzin dyżurów "czarnkowych" do płatnego pensum.” – informuje NZZ Oświata Polska.

Godziny „czarnkowe” to tzw. godziny „dostępności” nauczycieli wprowadzone w 2022 r. decyzją byłego ministra edukacji narodowej Przemysława Czarnka. Zgodnie z art. 42 ust. 2f ustawy z dnia 26.01.1982 r. – Karta Nauczyciela – w ramach zajęć i czynności, wynikających z zadań statutowych szkoły, nauczyciel jest obowiązany do dostępności w szkole w wymiarze 1 godziny tygodniowo, a w przypadku nauczyciela zatrudnionego w wymiarze niższym niż 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć – w wymiarze 1 godziny w ciągu 2 tygodni, w trakcie której – odpowiednio do potrzeb – prowadzi konsultacje dla uczniów, wychowanków lub ich rodziców. Za spędzony czas w szkole w ramach powyższych godzin „dostępności”, nauczyciele nie otrzymują dodatkowego wynagrodzenia. Stąd pomysł Związku, aby – alternatywnie dla skrócenia godziny lekcyjnej – zacząć wynagradzać nauczycieli za choćby połowę czasu, spędzonego w szkole, w ciągu miesiąca, w ramach godzin „czarnkowych”.

Likwidacja tzw. godzin „czarnkowych”, za które nauczyciele nie otrzymują żadnego wynagrodzenia, była również postulatem interpelacji poselskiej nr 6664 do Ministra Edukacji z dnia 27 listopada 2024 r. W odpowiedzi na powyższą interpelację – w dniu 23 grudnia 2024 r. – Ministerstwo Edukacji poinformowało, że – jest otwarte na dyskusje w tym przedmiocie, ale bardziej skłania się ku ewentualnym korektom w zakresie tego, żeby owe godziny „dostępności", mogły być przez nauczycieli wykorzystywane również w inny sposób (np. rozszerzając listę możliwych czynności i działań nauczycieli w tym czasie), niż za ich całkowitą likwidacją. Jak poinformowało MEN – jest to też przedmiotem rozmów z przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego oraz nauczycielskich związków zawodowych, m.in. w ramach Zespołu do spraw pragmatyki zawodowej nauczycieli przy Ministrze Edukacji. Do dnia dzisiejszego – nic się jednak, w kwestii godzin „czarnkowych”, nie zmieniło.

Skrócenie godziny lekcyjnej do 40 min – wymagałoby zmiany rozporządzenia

Skrócenie godziny lekcyjnej z 45 do 40 min – wymagałoby zmiany rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28.02.2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, zgodnie z którym – godzina lekcyjna trwa 45 minut, a jej skrócenie do czasu nie krótszego niż 30 min, dopuszczalne jest wyłącznie w uzasadnionych przypadkach i to pod warunkiem zachowania przy tym ogólnego tygodniowego czasu trwania zajęć edukacyjnych ustalonego w tygodniowym rozkładzie zajęć (par. 10 ust. 1 ww. rozporządzenia).

Niewykluczone, że na skutek postulatu NZZ Oświata Polska, który może nawet zamienić się w protest nauczycieli – tak właśnie, może nastąpić. Większość nauczycieli, która zabrała głos pod postem Związku – jest bowiem zdecydowanie za wprowadzeniem takiej zmiany.

Sprawdź »> Dziennik Gazeta Prawna - subskrypcja cyfrowa

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 26.01.1982 r. – Karta Nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 986 z późn. zm.)
  • Ustawa budżetowa na rok 2025 z dnia 9 stycznia 2025 r. (Dz.U. z 2025 r., poz. 63)
  • Ustawa z dnia 21.11.2024 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2025 (Dz.U. z 2024 r., poz. 1952)
  • Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (nr w wykazie prac legislacyjnych Ministra Edukacji: 62)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28.02.2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2736)
Prawo
Dziś nakładem Wydawnictwa Studio Emka na rynku pojawiła się wyjątkowa książka"Perennials" autorstwa Mauro F. Guilléna
25 lut 2025

Ta przełomowa publikacja kwestionuje tradycyjny, sekwencyjny model życia i zachęca do przyjęcia postpokoleniowego podejścia, w którym wiek przestaje być głównym wyznacznikiem naszych ról społecznych i zawodowych.

Kredyty mieszkaniowe coraz tańsze [wiemy jak zmieniało się średnie oprocentowanie „hipotek” i RRSO w 2024 r.], a zainteresowanie nimi coraz większe, ale czy potaniały również nieruchomości?
25 lut 2025

W IV kwartale 2024 r. odnotowany został znaczący spadek średniego oprocentowania oraz RRSO nowych i renegocjowanych umów kredytu mieszkaniowego (dotyczyło to zwłaszcza umów kredytu z określonym rodzajem oprocentowania). Przełożyło się to na zwiększone zainteresowanie kredytami hipotecznymi od początku 2025 r. Czy zmalały jednak również ceny nieruchomości?

Nowa funkcja w mObywatelu! Podpisuj dokumenty e-dowodem w kilka minut
25 lut 2025

Użytkownicy aplikacji mObywatel mogą już korzystać z nowej usługi Podpisz dokument, umożliwiającej szybkie i bezpieczne podpisywanie plików PDF przy użyciu e-dowodu. Wystarczy telefon z NFC, aktywny certyfikat podpisu osobistego i 6-cyfrowy PIN. Nowa funkcja eliminuje konieczność używania dodatkowych aplikacji i czytników, oferując wygodny sposób na składanie podpisu cyfrowego bezpośrednio w smartfonie. Sprawdź, jak działa nowa usługa i komu może się przydać!

Świadczenie uzupełniające 2025 (tzw. 500 plus dla osób niesamodzielnych) – nie zawsze 500 zł. Wyższy limit dochodu od 1 marca
24 lut 2025

ZUS informuje, że od 1 marca 2025 r. zmieni się limit świadczeń, które mogą otrzymywać osoby ubiegające się o świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Łączna kwota brutto emerytury, renty oraz innych świadczeń pieniężnych finansowanych ze środków publicznych, a także świadczeń z zagranicznych instytucji emerytalno-rentowych, nie może przekroczyć 2552,39 zł brutto.

Jak polskie firmy mogą wpływać na prawo UE? Kluczowe znaczenie lobbingu w Brukseli
24 lut 2025

Ponad 80% regulacji dotyczących polskich firm powstaje na poziomie unijnym. Brak zaangażowania oznacza, że decyzje zapadają bez udziału polskiego biznesu. Jak skutecznie wpływać na prawo w UE i dlaczego obecność w Brukseli jest kluczowa? Sprawdź, jak Konfederacja Lewiatan wspiera przedsiębiorców w kształtowaniu regulacji sprzyjających rozwojowi polskiej gospodarki.

Nowe informacje w sprawie specustawy przeliczeniowej, która zagwarantuje 200 tys. emerytów prawo do 64 tys. zł wyrównania i podwyżki emerytury o 1200 zł [w związku z wyrokiem TK z 4 czerwca 2024 r.]
25 lut 2025

W dniu 12 lutego 2025 r. Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił do Ministry Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z interwencją w sprawie specustawy przeliczeniowej, która ma zagwarantować 200 tys. emerytów prawo do 64 tys. zł wyrównania za lata wypłaty zaniżonych emerytur i podwyżki bieżących świadczeń emerytalnych o 1 200 zł. Przyjęcie tej ustawy jest konieczne, żeby poszkodowani emeryci, mogli dochodzić swoich praw, w związku z brakiem publikacji wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. (sygn. akt SK 140/20) i nie musieli procesować się w tej sprawie z ZUS.

W Polsce pracuje coraz więcej cudzoziemców. Prawie 1,2 mln jest objętych ubezpieczeniami społecznymi
24 lut 2025

Prawie 1,2 mln cudzoziemców objętych jest w Polsce ubezpieczeniami społecznymi. Z tej liczby niemal 800 tys. obcokrajowców pochodzi z Ukrainy. Prawie 700 tys. cudzoziemców pracuje na podstawie umowy o pracę.

500 plus dla seniorów z KRUS: Co to jest za świadczenie, komu przysługuje, na jakich warunkach?
24 lut 2025

500 plus dla seniorów z KRUS to świadczenie uzupełniające przeznaczone dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Jego celem jest wsparcie finansowe seniorów, których dochody nie przekraczają określonego progu. Maksymalna wysokość świadczenia wynosi 500 zł miesięcznie, a jego przyznanie zależy od spełnienia określonych warunków. Sprawdź, komu przysługuje, jakie są zasady jego wypłaty i jak złożyć wniosek.

Od 1 marca 2025 r. nauczyciele będą pracować krócej, a dzieci wcześniej wracać do domu. Lekcje zostaną skrócone do 40 minut
25 lut 2025

40-minutowe lekcje w szkołach od 1 marca – to postulat Niezależnego Związku Zawodowego Oświata Polska, w związku ze zbyt niską – w jego ocenie – podwyżką wynagrodzeń nauczycieli w 2025 r. Skrócenie godziny lekcyjnej, ma stanowić swego rodzaju „urealnienie” pensji nauczycielskiej. Alternatywnie – Związek proponuje wprowadzenia wynagrodzenia za tzw. godziny "czarnkowe".

Do 50 tys. zł grzywny za nielegalne zatrudnienie obcokrajowca. Kontrole bez zapowiedzi. Nowa ustawa o pracy cudzoziemców w Polsce
24 lut 2025

Sejm uchwalił 21 lutego 2025 r. ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom. Regulacja zakłada m.in. usprawnienie procedur poprzez zniesienie tzw. testu rynku pracy, zaostrzenie sankcji za nielegalne zatrudnianie, a także pełną elektronizację postępowań.

pokaż więcej
Proszę czekać...