REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Emerytury 2025: Podwyżka czy iluzja? Ile naprawdę dostaną seniorzy po waloryzacji w marcu?

Emerytury 2025: Podwyżka czy iluzja? Oto, ile naprawdę dostaną seniorzy po waloryzacji w marcu
Emerytury 2025: Podwyżka czy iluzja? Oto, ile naprawdę dostaną seniorzy po waloryzacji w marcu
/
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Emeryci i renciści otrzymają wyższe świadczenia – marcowa waloryzacja wyniesie 5,5%. Najniższa emerytura wzrośnie o prawie 98 zł, a dodatki także pójdą w górę. Sprawdź, jak zmienią się Twoje świadczenia i ile wyniesie całkowity koszt podwyżek dla budżetu państwa.
rozwiń >

W 2025 roku wskaźnik waloryzacji rent i emerytur wyniesie 105,5 proc. - przekazało Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Jak podał resort, najniższa emerytura i renta z tytułu całkowitej niezdolności do pracy wzrośnie o 97,95 zł i wyniesie 1878,91 zł. Koszt marcowej waloryzacji to około 22,8 mld zł.

REKLAMA

Waloryzacja 2025 – ile wyniesie podwyżka?

REKLAMA

Zgodnie z ustawą o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, waloryzacja opiera się na średniorocznym wskaźniku cen towarów i usług konsumpcyjnych dla gospodarstw domowych emerytów i rencistów, który w 2024 r. wyniósł 103,6 proc., oraz realnym wzroście przeciętnego wynagrodzenia, który osiągnął 9,5 proc.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało w komunikacie, że tegoroczny wskaźnik waloryzacji wyniesie 105,5 proc. To oznacza od 1 marca 2025 r. świadczenia emerytalno-rentowe zostaną podniesione o 5,5 proc.

Nowe stawki emerytur, rent i dodatków – kto zyska najwięcej?

Najniższa emerytura, renta z tytułu całkowitej niezdolności do pracy, renta rodzinna i renta socjalna wyniosą 1878,91 zł. To wzrost o 97,95 zł. Z kolei najniższa renta z tytułu częściowej niezdolności do pracy wzrośnie o 73,46 zł do 1409,18 zł.

Do 348,22 zł zwiększy się także dodatek pielęgnacyjny, za tajne nauczanie i dodatek kombatancki (wzrost o 18,15 zł).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile budżet państwa wyda na podwyżki? Oto szacunkowe koszty

Jak podał resort, szacunkowy koszt waloryzacji świadczeń to ok. 22,8 mld zł. Podwyżka obejmie emerytury i renty w systemie powszechnym, rolniczym i mundurowym, a także świadczenia przedemerytalne, renty socjalne, nauczycielskie świadczenia kompensacyjne i dodatki do emerytur i rent.

Obecnie najniższa emerytura wynosi 1780,96 zł brutto. Tyle samo otrzymują osoby pobierające renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy, renty rodzinne oraz socjalne.

Waloryzacja 2025 – realna pomoc czy kropla w morzu potrzeb?

REKLAMA

Waloryzacja emerytur i rent w 2025 roku oznacza 5,5-procentowy wzrost świadczeń, co przełoży się na dodatkowe kilkadziesiąt złotych miesięcznie dla seniorów. Najniższa emerytura wzrośnie do 1878,91 zł, a podwyżki obejmą również renty oraz różne dodatki. Choć każda podwyżka jest dla emerytów dobrą wiadomością, wielu z nich zastanawia się, czy wzrost świadczeń nadąży za rosnącymi kosztami życia, które w ostatnich latach stają się coraz większym obciążeniem.

Państwo przeznaczy na ten cel około 22,8 mld zł, co pokazuje, jak dużym wyzwaniem jest systematyczne podnoszenie emerytur. Jednocześnie warto zadać pytanie, czy obecny model waloryzacji rzeczywiście zapewnia seniorom godne życie. Inflacja i rosnące ceny podstawowych produktów sprawiają, że realna siła nabywcza emerytur nadal może być niewystarczająca. Dla wielu emerytów podwyżka będzie zauważalna, ale niekoniecznie odczuwalna w codziennych wydatkach.

Czy waloryzacja mogła być wyższa? Rząd rozważał zmiany

W ostatnich tygodniach pojawiały się spekulacje, że rząd może zmienić mechanizm wyliczania wskaźnika waloryzacji, aby seniorzy otrzymali wyższe podwyżki. Pomysł ten wynikał z faktu, że w poprzednich latach, ze względu na wysoką inflację, waloryzacja była dwucyfrowa. Obecnie, gdy wzrost cen wyhamował, automatycznie oznacza to mniejsze podwyżki świadczeń.

Ostatecznie jednak Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zdecydowało się na żadne zmiany. Ministra Agnieszka Dziemianowicz-Bąk w rozmowie z Polskim Radiem potwierdziła, że "w tym roku nic się nie zmienia we wskaźniku waloryzacji", co oznacza, że podwyżki pozostaną na zapowiedzianym poziomie 5,5 proc.

Jak działa waloryzacja i kogo obejmuje?

Waloryzacja świadczeń emerytalno-rentowych odbywa się co roku i ma na celu ochronę ich realnej wartości. Proces ten polega na pomnożeniu kwoty świadczenia obowiązującej na koniec lutego przez wskaźnik waloryzacji, który uwzględnia średnioroczną inflację dla gospodarstw emerytów i rencistów oraz co najmniej 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia. Dzięki temu emerytury i renty rosną wraz z kosztami życia, choć w latach o niższej inflacji podwyżki są automatycznie mniejsze.

Waloryzacja obejmuje nie tylko długoterminowe świadczenia, takie jak emerytury, renty czy nauczycielskie świadczenia kompensacyjne, ale także różnego rodzaju dodatki i zasiłki. Wzrost obejmie m.in. dodatek pielęgnacyjny, dodatek dla sierot zupełnych oraz świadczenia i zasiłki przedemerytalne. Co ważne, proces waloryzacji odbywa się automatycznie – emeryci i renciści nie muszą składać żadnych wniosków. Każdy, kto na koniec lutego miał prawo do wypłaty świadczenia, otrzyma decyzję o jego nowej wysokości.

Co znajdziesz w decyzji waloryzacyjnej?

Decyzje o nowej wysokości świadczenia będą wysyłane przez ZUS od kwietnia, dlatego warto uzbroić się w cierpliwość i poczekać na dokument. Wraz z informacją o waloryzacji, świadczeniobiorcy otrzymają również decyzje o przyznaniu tzw. trzynastki. Jeśli masz dostęp do Platformy Usług Elektronicznych ZUS, możesz jednak wcześniej sprawdzić wysokość waloryzacji, jeszcze przed otrzymaniem papierowego dokumentu.

W samej decyzji emeryci i renciści znajdą m.in. wysokość emerytury brutto na ostatni dzień lutego, wskaźnik waloryzacyjny oraz nową kwotę świadczenia po waloryzacji. Osoby pobierające dodatek pielęgnacyjny otrzymają także informację o wysokości tego dodatku. Warto jednak pamiętać, że wiele osób zgłasza się do ZUS z zapytaniem o brak wypłaty dodatku, mimo że jest on uwzględniony w decyzji waloryzacyjnej. Nieporozumienia te wynikają z faktu, że świadczeniobiorcy często porównują wypłacaną kwotę z wartościami brutto podanymi w decyzji, nie uwzględniając odliczeń takich jak podatek dochodowy czy składka na ubezpieczenie zdrowotne. Wszystkie te informacje znajdują się w decyzji, dlatego warto ją dokładnie przeanalizować.

Oto wskaźniki waloryzacji składek na ubezpieczenie emerytalne w ubiegłych latach

Wskaźniki waloryzacji składek na ubezpieczenie emerytalne są ustalane corocznie i odzwierciedlają zmiany w wysokości składek w zależności od inflacji oraz wzrostu wynagrodzeń. Poniżej przedstawiamy wskaźniki waloryzacji za poszczególne lata:

  • 2000: 112,72% (M.P. z 2006 r. Nr 42, poz. 453)
  • 2001: 106,68% (M.P. z 2006 r. Nr 42, poz. 453)
  • 2002: 101,90% (M.P. z 2006 r. Nr 42, poz. 453)
  • 2003: 102,00% (M.P. z 2006 r. Nr 42, poz. 453)
  • 2004: 103,63% (M.P. z 2006 r. Nr 42, poz. 453)
  • 2005: 105,55% (M.P. z 2006 r. Nr 42, poz. 453)
  • 2006: 106,90% (M.P. z 2007 r. Nr 39, poz. 453)
  • 2007: 112,85% (M.P. z 2008 r. Nr 44, poz. 388)
  • 2008: 116,26% (M.P. z 2009 r. Nr 32, poz. 469)
  • 2009: 107,22% (M.P. z 2010 r. Nr 37, poz. 520)
  • 2010: 103,98% (M.P. z 2011 r. Nr 35, poz. 418)
  • 2011: 105,18% (M.P. z 2012 r. poz. 297)
  • 2012: 104,68% (M.P. 2013 r. poz. 425)
  • 2013: 104,54% (M.P. z 2014 r. poz. 334)
  • 2014: 102,06% (M.P. z 2015 r. poz. 442)
  • 2015: 105,37% (M.P. z 2016 r. poz. 456)
  • 2016: 106,37% (M.P. z 2017 r. poz. 444)
  • 2017: 108,68% (M.P. z 2018 r. poz. 493)
  • 2018: 109,20% (M.P. z 2019 r. poz. 452)
  • 2019: 108,94% (M.P. z 2020 r. poz. 443)
  • 2020: 105,41% (M.P. z 2021 r. poz. 436)
  • 2021: 109,33% (M.P. z 2022 r. poz. 471)
  • 2022: 114,40% (M.P. z 2023 r. poz. 497)
  • 2023: 114,87% (M.P. z 2024 r. poz. 382)
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wyrok TK: w ZUS emeryci nadziali się na źle przeliczane emerytury. W tle zwolnienie z pracy

Publikujemy list od czytelnika, który opowiada, że zgodził się przejść na niekorzystnie rozliczaną przez ZUS emeryturę wcześniejszą z dwóch powodów. Pierwszy, to brak wiedzy o tym, ze za świadczenia z tej emerytury zapłaci "karę" w postaci obniżenia emerytury zasadniczej. Jest to "kara" dożywotnia. Miesiąc w miesiąc jest wypłacana niższa emerytura (pracownicy ZUS nie przekazali o tym informacji czytelnikowi, który nie był biegły w przepisach emerytalnych). Jest jednak druga przyczyna przejścia na wcześniejszą emeryturę. To zapowiedź zwolnienia z pracy.

Zawieszenie prawa do azylu w Polsce: Czy to konieczność, czy zagrożenie dla praw człowieka?

Zawieszenie prawa do azylu w Polsce budzi ogromne emocje i kontrowersje. Czy nowe przepisy, mające na celu ochronę granic przed nielegalną migracją, to ważny krok w zapewnieniu bezpieczeństwa, czy raczej niebezpieczny precedens, który może naruszać prawa osób ubiegających się o ochronę międzynarodową? Decyzja prezydenta Dudy w tej sprawie będzie miała dalekosiężne skutki.

Bez podwyżek za styczeń i luty dla pracowników samorządowych. Utrzymana kwota 4666 zł brutto [projekt rozporządzenia]

Zimny prysznic dla pracowników samorządowych. Informuje o tym serwis prawo.pl. Prysznicem tym jest niekorzystna data wyrównania w 2025 r. Samorządowcy (zgodnie z wcześniejszymi obietnicami strony rządowej) liczyli na wyrównania od 1 stycznia 2025 r. Z najnowszego projektu odpowiedniego rozporządzenia wynika, że wyrównania będą dopiero od 1 marca 2025 r.

Należności sądowe – umarzanie, odraczanie i rozkładanie zapłaty na raty

Na należności sądowe w postępowaniu cywilnym składają się kwoty należne Skarbowi Państwa z tytułu kosztów sądowych oraz grzywien orzeczonych w postępowaniu cywilnym. Zasady i tryb ich pobierania, zwrotu, a także zasady ich umarzania, rozkładania na raty i odraczania określa ustawa z 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz.U.2023.1144 t.j. ze zm.; dalej „u.k.s.c.”).

REKLAMA

Zawieszenie egzekucji alimentów na wniosek dłużnika

Dla wielu uprawnionych do świadczeń alimentacyjnych stanowią one jedyne lub główne źródło utrzymania. Gwarancja skuteczności egzekucji takich świadczeń jest niezmiernie istotna dla zapewnienia najbardziej potrzebującym godnego bytowania. Z drugiej strony, egzekucja prowadzona przez komornika sądowego jest dla dłużnika (zobowiązanego do świadczeń alimentacyjnych) poważnym obciążeniem z uwagi na dokonywane w jej toku zajęcia. Warto jednak wiedzieć, że w przypadku dłużnika dokonującego dobrowolnych wpłat możliwe jest zawieszenie takiego postępowania.

Sądy nie mogą uchylać wszystkich decyzji ZUS-u naruszających prawo. Konieczna zmiana art. 477¹⁴ § 2(1) kpc

W dniu 25 marca 2025 r. dr Katarzyna Kalata, radczyni prawna i założycielka Kancelarii Kalata specjalizująca się w prawie pracy i ubezpieczeniach społecznych, złożyła formalny wniosek legislacyjny w ramach obywatelskiej inicjatywy Sprawdzamy.com. Przedmiotem wniosku jest nowelizacja art. 477¹⁴ § 21 Kodeksu postępowania cywilnego (dalej: kpc), która ma umożliwić sądom powszechnym uchylanie każdej decyzji ZUS wydanej z rażącym naruszeniem przepisów prawa – niezależnie od jej rodzaju oraz od tego, kto jest jej adresatem.

PIBP: Podwyższenie zasiłku pogrzebowego: jesteśmy zadowoleni

Robert Czyżak, prezes Polskiej Izby Branży Pogrzebowej w odniesieniu do przyjętego przez Radę Ministrów i opracowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projektu ustawy przewidującego podwyższenie zasiłku pogrzebowego z 4000 do 7000 złotych wyraża zadowolenie. I zwraca uwagę, że proponowana podwyżka wysokości tego zasiłku już teraz nie pozwala na pokrycie kosztów związanych z organizacją uroczystości pogrzebowych, więc każda decyzja władz, aby podwyższyć tę kwotę to krok we właściwym kierunku.

Czy benefity pozapłacowe zastąpią podwyżki wynagrodzeń? Rola świadczeń pozapłacowych

Główną korzyścią z przyznawania świadczeń pozapłacowych jest zwiększenie motywacji i efektywności pracowników. Wielu pracodawców uważa także, że benefity są dobrą alternatywą dla podwyżek płac.

REKLAMA

Rząd zdecydował w sprawie podwyższenia kwoty zasiłku pogrzebowego, ale MRPiPS przyznaje, że nawet ta kwota świadczenia nie pokryje wszystkich kosztów pogrzebu

W dniu 25 marca br. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, który zakłada zwiększenie kwoty zasiłku pogrzebowego z aktualnych 4 tys. zł do 7 tys. zł. To niewątpliwie zmiana w dobrym kierunku, choć samo MRPiPS przyznaje, że „nawet kwota zwiększona do 7000 zł nie będzie odpowiadała rzeczywistym, rynkowym kosztom pogrzebu i nie wystarczy na pokrycie wszystkich kosztów związanych z pochówkiem”.

Przedawnienie roszczeń pracowniczych. Czy choroba wstrzymuje bieg terminu przedawnienia?

Przedawnienie roszczenia nie powoduje wygaśnięcia zobowiązania. Zobowiązanie do świadczenia pozostaje nadal ważne pomimo upływu terminu przedawnienia - tyle tylko, że dłużnik może w razie wytoczenia sprawy sądowej podnieść zarzut przedawnienia i uchylić się w ten sposób od spełnienia świadczenia. Bieg przedawnienia wstrzymuje wystąpienie siły wyższej. Czy choroba pracownika jest taką siłą wyższą - wyjaśnia Sąd Najwyższy w postanowieniu z 11 grudnia 2024 r.

REKLAMA