REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ministerstwo Cyfryzacji zapewnia: Rozwiązano większość problemów z systemem e-Doręczenia

e-doręczenia korespondencja elektroniczna urzędy administracja ministerstwo cyfryzacji poczta polska
Ministerstwo Cyfryzacji zapewnia: Rozwiązano większość problemów z systemem e-Doręczenia
Media

REKLAMA

REKLAMA

1 stycznia 2025 r. uruchomiony został system doręczeń elektronicznych, tzw. e-Doręczenia. Ma on zastąpić wymianę tradycyjnej korespondencji pomiędzy instytucjami publicznymi a obywatelami. Niestety, system nie działa prawidłowo.

System e-Doręczeń działa z problemami

System doręczeń elektronicznych, tzw. e-Doręczenia, który ma zastąpić wymianę tradycyjnej korespondencji pomiędzy instytucjami publicznymi a obywatelami, został uruchomiony 1 stycznia 2025 r. Uruchomienie projektu było w ostatnich latach wielokrotnie przenoszone.

REKLAMA

REKLAMA

W pierwszych dniach obowiązywania e-Doręczeń część korzystających z niego podmiotów publicznych odnotowała problemy z jego funkcjonowaniem, wynikające głównie z błędów w integracji wewnętrznych narzędzi do elektronicznego obiegu dokumentów z systemem e-Doręczeń. Błędy, według danych Poczty Polskiej dotyczyły około 7 tys. przesyłek na ponad 3,5 mln wszystkich zrealizowanych.

Ministerstwo Cyfryzacji, Centralny Ośrodek Informatyki oraz Poczta Polska (Operator Wyznaczony) podjęły i realizują działania, które mają wyeliminować ewentualne trudności z funkcjonowaniem systemu e-Doręczeń dla podmiotów publicznych, szczególnie samorządów.

Eliminacja trudności z funkcjonowaniem e-Doręczeń

REKLAMA

Do systemu e-Doręczeń przystąpiło ponad 40 tys. podmiotów publicznych. Każdy z nich musi wykonać poprawną integrację z systemem e-Doręczeń. Poczta Polska zidentyfikowała 34 podmioty, które w sposób błędny korzystały ze Standardu wymiany danych UA API opracowanego przez Ministerstwo Cyfryzacji (czyli niepoprawnie wykonały integrację z systemem e-Doręczeń). Bezpośredni kontakt oraz współpraca z nimi doprowadził do znacznej poprawy działania nie tylko tych podmiotów, ale i całego systemu. Głównym problemem było ciągłe odpytywanie o status przesyłek przez systemy urzędów. Ten problem nie powinien już występować.

Poczta Polska zidentyfikowała, że błędy związane z wydłużonym czasem i odbieraniem przesyłek dotyczyły 1601 szt. przesyłek PURDE (przesyłki dostarczane całkowicie elektronicznie) i 5105 szt. przesyłek PUH (przesyłki dostarczane hybrydowo), które miały status „w trakcie weryfikacji” w aplikacji użytkowników. Dotyczyło to mniej niż 1 proc. przesyłek nadanych w styczniu. Obecnie przez system e-Doręczeń zrealizowano już ponad 3,5 mln przesyłek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Właściwa integracja wewnętrznego systemu do zarzadzania korespondencją urzędów z systemem e-Doręczeń jest kluczowa dla poprawności realizacji usług, dlatego 28 stycznia br. na spotkaniu z integratorami, organizowanym przez Centralny Ośrodek Informatyki, eksperci Poczty Polskiej przedstawią dobre praktyki w tym obszarze.

Kto odpowiada za funkcjonowanie e-Doręczeń

System Poczty Polskiej odpowiedzialny za poprawną realizację usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (tj. poprawną realizację wysyłki i generowanie dowodów jej dostarczenia) jest systemem backendowym. Poczta Polska dostarcza UA API oraz infrastrukturę odpowiadającą za działanie systemu. Za aplikacje frontendowe (interfejs użytkownika) odpowiada Ministerstwo Cyfryzacji wraz z Centralnym Ośrodkiem Informatyki (edoreczenia.gov.pl), Ministerstwo Rozwoju i Technologii (biznes.gov.pl) oraz dostawcy poszczególnych systemów kancelaryjnych, z których korzystają urzędy. Celem ułatwienia integracji z systemem e-Doręczeń, Centralny Ośrodek Informatyki zapewnia wszystkim podmiotom uczestniczącym w procesie dostęp do testowego środowiska integracyjnego oraz dane do wykonywania testów usługi. Aby testy przebiegły pomyślnie, integratorzy muszą poprawnie zaimplementować UA API, którego dostawcą jest Poczta Polska.

Centralny Ośrodek Informatyki, we współpracy z Pocztą Polską będzie na bieżąco wspierać podmioty publiczne i firmy, które obsługują ich systemy do elektronicznego obiegu dokumentów w eliminowaniu błędów w procesie integracji z systemem e-Doręczeń, tak, aby po stronie danego podmiotu rozwiązanie funkcjonowało sprawnie i bezbłędnie. Kontynuowane będą działania edukacyjne dla użytkowników, dotyczące korzystania z systemu.

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sąd: Przez zasadę (ex tunc) ZUS przegrywa z emerytami w sądach [Wyrok TK z 4 czerwca 2024 r.]

Zapadają kolejne wyroki w sprawie ponownego przeliczenia przez ZUS emerytur w wykonaniu wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. na korzyść osób poszkodowanych przez niekonstytucyjne przepisy z 2013 r. Sądy powołują się na rozróżnienie miedzy ex tunc (niekonstytucyjność przepisu od samego początku jego obowiązywania) i ex nunc (niekonstytucyjność na przyszłość). Zasada ex tunc oznacza, że krzywdzący emerytów przepis nie obowiązuje od 2013 r. (od samego początku) i trzeba przeliczyć wstecznie emeryturę pokrzywdzonym.

Do 30.000,00 złotych kary grozi pracodawcy za zawarcie zlecenia z własnym pracownikiem. Umowa zlecenia 2025 – jakie zmiany?

Umowa zlecenia jest potocznie nazywana śmieciówką. Jednak nie zawsze pełni ona negatywną rolę. Czasami w praktyce jest zawierana równolegle do umowy o pracę. Jednak zawarcie takiej umowy z własnym pracownikiem może grozić pracodawcy karą w wysokości nawet do 30.000 zł.

Stopa referencyjna NBP zamiast WIBOR-u w umowie kredytu konsumenckiego. Czy to legalne?

Jeszcze kilka miesięcy temu byliśmy świadkami masowej rezygnacji banków z używania wskaźnika referencyjnego WIBOR jako podstawy do określania oprocentowania w umowach kredytów o zmiennym oprocentowaniu. Banki najprawdopodobniej uznały, że bezpieczniejszym rozwiązaniem jest zastosowanie stopy referencyjnej NBP jako podstawy określania oprocentowania w nowych umowach kredytów konsumenckich.

Do 28 marca 2025 r. nauczyciele mogą składać wnioski o bon na zakup laptopa [wzór wniosku i załącznika]

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i podstawowych klas I-III mogą składać wnioski o otrzymanie bonu o wartości 2500 zł brutto na zakup laptopa. Realizacja zakupu sprzętu będzie możliwa do końca roku.

REKLAMA

Do 400 tys. zł za bezzasadny pozew. To będzie koniec uciszania krytyki (np. władzy) pozwami sądowymi? Projekt ustawy anty-SLAPP już gotowy

Unia Europejska nałożyła na kraje członkowskie obowiązek implementacji przepisów przeciwdziałających SLAPP do 7 maja 2026 r. Polska przystąpiła do tego procesu, a projekt ustawy anty-SLAPP przygotowany już został przez Komisję Kodyfikacyjną Prawa Cywilnego w ramach Ministerstwa Sprawiedliwości. Jakie zmiany wprowadzą nowe przepisy - wyjaśnia adwokat Tymoteusz Paprocki.

Zasiłki z MOPS dla osoby z niepełnosprawnością w 2025 r. [FAQ]

Zasiłek stały okresowy i celowy to ważne świadczenia, o które mogą ubiegać się m.in. osoby z niepełnosprawnościami. Ośrodki pomocy społecznej wypłacają też świadczenia rodzinne, w tym zasiłek pielęgnacyjny. Na jakich zasadach można otrzymywać takie wsparcie? Jakie są kryteria na 2025 rok? Prezentujemy odpowiedzi na często zadawane pytania.

Zmiany w VAT w 2025 r.? Organizacje pozarządowe mogą być już niedługo opodatkowane na nowych zasadach

Nad jakimi zmianami dotyczącymi wolontariatu pracuje obecnie ministra ds. Społeczeństwa Obywatelskiego Adriana Porowska? Co będą mogły zyskać osoby będące wolontariuszami? Czy szykują się duże zmiany w VAT dla organizacji pozarządowych? Powołano specjalny zespół.

Dobrowolny ZUS dla samozatrudnionych. 3 powody, dlaczego to zły pomysł

Dobrowolny ZUS dla osób prowadzących działalność gospodarczą może zaburzyć dostęp do ubezpieczeń społecznych, destabilizować system finansowy i prowadzić do ubóstwa wśród samozatrudnionych. Ponadto, może zwiększyć obciążenia państwowego budżetu.

REKLAMA

Znów można dostać 2500 zł na zakup laptopa. Bony trafią do określonej grupy uprawnionych. Trzeba złożyć wniosek, a wypłaty ruszą w kwietniu

Kolejna grupa uprawnionych może składać wnioski o przyznanie bonu o wartości 2500 zł na zakup laptopa. Jest na to miesiąc. Wypłaty ruszą w kwietniu. To kolejna odsłona programu rozwoju kompetencji cyfrowych nauczycieli.

Program bezpłatnej rehabilitacji. W 2025 roku ZUS uruchomi nowe profile rehabilitacji. Kto może wystąpić o skierowanie?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że w 2025 r. uruchomi nowe profile rehabilitacyjne. W przesłanej we wtorek informacji prasowej ZUS przypomniał, że program bezpłatnej rehabilitacji jest skierowany do osób aktywnych zawodowo, którym z powodu przebytej choroby lub urazu grozi utrata zdolności do pracy, ale rokują jej odzyskanie po odbyciu rehabilitacji.

REKLAMA