ZUS ma nowy konkurs dla płatników składek. Maksymalna kwota dofinansowania wynosi 300 tys. zł na przedsiębiorstwo. Wsparcie to jest jednak dostępne dla przedsiębiorstw spełniających określone kryteria.
- Konkurs ZUS dla płatników składek
- Termin składania wniosków i zakres dofinansowania
- Jakie są maksymalne kwoty dofinansowania dla płatników?
- Przykład dofinansowania w ramach konkursu ZUS. Płatnik musi posiadać środki własne
Zakład Ubezpieczeń Społecznych ogłosił konkurs dla płatników składek na projekty dotyczące utrzymania zdolności do pracy przez cały okres aktywności zawodowej realizowane w 2026 r. Chodzi o konkurs oznaczony numerem 2025.01. Konkurs został ogłaszany w ramach Programu dofinansowania płatników składek. Przyjrzyjmy się szczegółom.
Konkurs ZUS dla płatników składek
Celem konkursu organizowanego przez ZUS jest wybór projektów, które dotyczyć będą poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy, zmniejszenia zagrożenia wypadkami przy pracy lub chorobami zawodowymi czy zredukowania niekorzystnego oddziaływania czynników ryzyka.
Jeżeli chodzi o warunki udziału w konkursie, ZUS wskazuje, że przystąpić do niego może płatnik składek, który spełnia łącznie następujące warunki:
- nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenia zdrowotne;
- nie zalega z opłacaniem podatków;
- nie znajduje się w stanie upadłości, pod zarządem komisarycznym, w toku likwidacji, postępowania upadłościowego lub postępowania układowego z wierzycielem;
- nie ubiega się o kolejne dofinansowanie przed upływem 3 lat od dnia wypłaty przez ZUS całości ostatniego dofinansowania;
- nie ubiega się o kolejne dofinansowanie przed upływem 3 lat od dnia zwrotu dofinansowania, do którego został zobowiązany.
Jak przygotować projekt do konkursu? ZUS zachęca do zapoznania się z całością dokumentacji zamieszczonej na stronie https://bip.zus.pl/konkurs-dofinansowanie-dzialan-platnika-skladek-na-poprawe-bezpieczenstwa-i-higieny-pracy, co pozwoli na właściwe przygotowanie projektu.
Termin składania wniosków i zakres dofinansowania
Termin składania wniosków o dofinansowanie w ramach konkursu to: 10 lutego 2025 r. – 10 marca 2025 r. Jeżeli jednak w tym terminie wpłynie liczba wniosków, których realizacja nie wyczerpie w całości kwoty przeznaczonej na dofinansowanie w ramach Konkursu, ZUS ogłosi drugą turę naboru wniosków. Wniosek wraz załącznikami należy złożyć wyłącznie w formie elektronicznej, za pośrednictwem strony prewencja.zus.pl z wykorzystaniem zakładki „Wysyłam wniosek”.
Kwota przeznaczona na dofinansowanie projektów w ramach konkursu w 2026 r. wynosi 140 mln zł. Natomiast minimalna kwota dofinansowania, o którą może ubiegać się wnioskodawca, wynosi 10 tys. zł. Dofinansowaniu podlegają działania, które mieszczą się w następujących obszarach technicznych:
- bezpieczeństwo instalacji technicznych, maszyn, urządzeń i miejsc pracy;
- urządzenia chroniące przed hałasem i drganiami mechanicznymi oraz promieniowaniem elektromagnetycznym;
- oświetlenie miejsc i stanowisk pracy oraz ochrona przed promieniowaniem optycznym;
- ochrona przed energią elektryczną i elektrycznością statyczną;
- urządzenia oczyszczające i uzdatniające powietrze, urządzenia mechanicznej wentylacji powietrza;
- sprzęt i urządzenia służące poprawie bezpieczeństwa pracy na wysokości, w zagłębieniach i innych strefach pracy;
- sprzęt i urządzenia służące ograniczeniu obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego;
- sprzęt i urządzenia służące poprawie bezpieczeństwa pracy w przypadku narażenia na czynniki chemiczne i szkodliwe czynniki biologiczne;
- środki ochrony indywidualnej.
„Kodeks pracy 2025. Praktyczny komentarz z przykładami”
Jakie są maksymalne kwoty dofinansowania dla płatników?
W regulaminie konkursu ZUS szczegółowo określił zasady dofinansowania projektów, w tym maksymalne kwoty dofinansowania. Maksymalna wysokość dofinansowania projektu wynosi 80% szacowanej wartości projektu, nie więcej jednak niż 300 tys. zł w przypadku działań inwestycyjno-doradczych, w tym dla działań:
- inwestycyjnych – maksymalna kwota dofinansowania wynosi 299 tys. zł,
- doradczych – 1 tys. zł.
Podane kwoty dofinansowania są kwotami brutto. Wnioskodawca musi posiadać wkład własny na pokrycie różnicy pomiędzy wartością projektu a kwotą dofinansowania. Ponadto musi dysponować środkami własnymi na realizację projektu w wysokości II transzy dofinansowania do czasu jej wypłaty.
Przy czym kwota dofinansowania będzie się sumowała, jeśli działania będą dotyczyły różnych pozycji z Katalogu działań inwestycyjnych i doradczych. Jeśli wniosek będzie dotyczył, np. działania z pkt 19 (ograniczenie do 50 000 zł) i pkt 20 (ograniczenie do 60 000 zł). Łączny poziom dofinansowania może wynieść maksymalnie do 110 000 zł.
Przykład dofinansowania w ramach konkursu ZUS. Płatnik musi posiadać środki własne
ZUS podał przykład w zakresie dofinansowania: Wartość inwestycji wynosi 100 000,00 zł. Kwota otrzymanego dofinansowania to 100 000,00 zł x 80% = 80 000,00 zł.
Kwota wypłaty I transzy wynosi 80 000,00 zł x 60% = 48 000,00 zł. 100 000,00 zł – 48 000,00 zł = 52 000,00 zł.
A zatem płatnik musi posiadać środki własne na realizację projektu w wysokości 52 000,00 zł oraz środki na koszty związane z realizacją projektu, które nie podlegają dofinansowaniu. II transzę wnioskodawca otrzyma w ciągu 30 dni po zatwierdzeniu odbioru projektu przez ZUS.
Więcej informacji w regulaminie konkursu. Zobacz: Regulamin konkursu na projekty dotyczące utrzymania zdolności do pracy przez cały okres aktywności zawodowej realizowane w 2026 r.
Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2189 z późn. zm.).