REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Osoby pobierające rentę rodzinną, otrzymają od ZUS „zastrzyk” gotówki. Sprawdź – kto i kiedy może liczyć na spore wyrównanie i wyższe świadczenie?

renta rodzinna, świadczenie, wyrównanie, ZUS, emerytury czerwcowe
Osoby pobierające rentę rodzinną, otrzymają od ZUS „zastrzyk” gotówki. Sprawdź – kto i kiedy może liczyć na spore wyrównanie i wyższe świadczenie?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, nad którym trwają aktualnie prace w Sejmie i który pozwoli na ponowne przelicznie emerytur osobom, którym świadczenie to zostało przyznane w miesiącu czerwcu, w latach 2009-2019 (tzw. emerytur czerwcowych) – nie pomija również osób uprawnionych do renty rodzinnej. Analogicznie jak emeryci czerwcowi – jeżeli otrzymują one świadczenie po zmarłych, będą miały prawo do ponownego ustalenia wysokości renty i wypłaty wyrównania.

Renta rodzinna – komu i w jakiej wysokości przysługuje to świadczenie?

Renta rodzinna, to świadczenie, które – na podstawie ustawy z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych – przysługuje uprawnionym członkom rodziny:

REKLAMA

  • po osobie, która w chwili śmierci miała prawo do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy,
  • po osobie ubezpieczonej, która spełniła warunki wymagane do uzyskania jednego z ww. świadczeń, jak również
  • po osobie, która w chwili śmierci pobierała zasiłek przedemerytalny, świadczenie przedemerytalne lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne – w takim przypadku przyjmuje się, że osoba zmarła spełniała warunki do uzyskania renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy.

Członkami rodziny zmarłego, uprawnionymi do otrzymania po nim renty rodzinnej, są:

  • dzieci – własne, drugiego małżonka, przysposobione:
    • do ukończenia przez nie 16 lat,
    • jeżeli kontynuują naukę po ukończeniu 16 lat – do czasu ukończenia nauki, nie dłużej jednak niż do ukończenia 25 lat (z zastrzeżeniem, że jeżeli dziecko ukończy 25 lat na ostatnim roku studiów – prawo do renty przedłuża się do zakończenia tego roku studiów),
    • lub odpowiednio – bez względu na wiek, jeżeli stały się całkowicie niezdolne do pracy przed ukończeniem 16 roku życia lub w trakcie nauki w szkole, do ukończenia 25 roku życia,
  • wnuki, rodzeństwo i inne dzieci przyjęte na wychowanie i utrzymanie przed osiągnięciem pełnoletności, jeżeli spełniają łącznie dwa warunki, tj.:
    • zostały przyjęte na wychowanie co najmniej na rok przed śmiercią ubezpieczonego (emeryta lub rencisty), chyba że śmierć była następstwem wypadku oraz
    • nie mają prawa do renty po zmarłych rodzicach, a gdy rodzice żyją, jeżeli:
      • nie mogą zapewnić im utrzymania albo
      • ubezpieczony (emeryt lub rencista) lub jego małżonek, był ich opiekunem ustanowionym przez sąd,
  • małżonek (wdowa i wdowiec), jeżeli m.in.:
    • w chwili śmierci męża (lub odpowiednio – żony) osiągnęła (lub osiągnął) wiek 50 lat lub była (albo był) niezdolna (lub niezdolny) do pracy,
    • nie osiągnęła (lub nie osiągnął) powyższego wieku, ale wychowuje co najmniej jedno z dzieci, wnuków lub rodzeństwa uprawnionych do renty rodzinnej po zmarłym (lub zmarłej), które nie ukończyły 16 roku życia, a jeżeli dziecko to nadal się uczy – 18 roku życia lub sprawuje pieczę nad dzieckiem całkowicie niezdolnym do pracy, któremu przysługuje renta rodzinna albo
    • osiągnęła (lub odpowiednio – osiągnął) wiek 50 lat lub stała się (albo stał się) niezdolna (lub niezdolny) do pracy po śmierci męża (lub odpowiednio – żony), nie później jednak niż w ciągu 5 lat od jego (lub jej) śmierci lub od zaprzestania wychowywania osób, o których mowa w pkt powyżej oraz
  • rodzice (przy czym za rodziców uważa się również ojczyma i macochę oraz osoby przysposabiające), jeżeli:
    • spełniają warunki takie jak dla wdów i wdowców oraz
    • gdy zmarły syn lub córka, w sposób znaczący przyczyniał się do ich utrzymania.

Wszystkim członkom rodziny, którzy mają prawo do renty po zmarłym, przysługuje jedna łączna renta rodzinna, która w razie konieczności (tj. większej liczby osób uprawnionych) – dzielona jest w równych częściach pomiędzy uprawnionych.

Wysokość renty rodzinnej wynosi odpowiednio:

  • 85% świadczenia, które przysługiwałoby zmarłemu (tj. emerytury lub renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy) – jeżeli do renty rodzinnej uprawniona jest tylko jedna osoba,
  • 90% świadczenia, które przysługiwałoby zmarłemu (tj. emerytury lub renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy) – jeżeli do renty rodzinnej uprawnione są dwie osoby i odpowiednio
  • 95% świadczenia, które przysługiwałoby zmarłemu (tj. emerytury lub renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy) – jeżeli do renty rodzinnej uprawnione są trzy lub więcej osób.

Łączna kwota renty rodzinnej nie może być przy tym niższa od kwoty 1780,96 zł, która stanowi aktualną (tj. obowiązującą od 1 marca 2024 r.) kwotę najniższej renty rodzinnej. Kwota ta, podlega corocznej waloryzacji, a zatem – ulegnie zmianie od 1 marca 2025 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt ustawy rozwiązujący kwestię emerytur czerwcowych, nie pomija również rent rodzinnych

W związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 15.11.2023 r. o sygn. akt P 7/22:

  • który dotyczy emerytur czerwcowych i w którym Trybunał orzekł, że przepisy ustawy z dnia 24.06.2021 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (która to finalnie uregulowała kwestię emerytur czerwcowych, w taki sposób, aby nie były one mniej korzystne od emerytur, na które przechodzi się w innych miesiącach roku, niż miesiąc czerwiec) – są niezgodne z art. 32 ust. 1 w zw. z art. 67 ust. 1 Konstytucji, w zakresie w jakim pomijają emerytury przyznane na wniosek zgłoszony przed 1 czerwca 2021 r. i
  • w którym Trybunał stwierdził, że podmiotami podobnymi (do podmiotu, którego dotyczyło rozstrzygnięcie) są wszyscy ubezpieczeni urodzeni po 31 grudnia 1948 r. (objęci systemem zdefiniowanej składki), którzy wystąpili o emeryturę w czerwcu (w latach 2009-2019), a ich emerytura została ustalona z zastosowaniem art. 25a ust. 2 pkt 2 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w brzmieniu obowiązującym przed wejściem w życie ustawy nowelizującej z 2021 r. oraz
  • który jest tzw. wyrokiem o pominięciu, co oznacza, że nie wywiera on skutku derogacyjnego (nie prowadzi do wyeliminowania z systemu prawnego określonej normy) i sam przez się, nie prowadzi do zmiany w systemie prawa, zaś zmiany takiej musi – w następstwie ww. wyroku – dokonać ustawodawca,

REKLAMA

w Sejmie trwają obecnie prace nad poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (druk sejmowy nr 909), który pozwoli na ponowne przelicznie emerytur osobom, którym świadczenie to zostało przyznane w miesiącu czerwcu, w latach 2009-2019. Osoby te, są bowiem poszkodowane względem innych osób, które przechodziły na emerytury w pozostałych miesiącach roku, ze względu na waloryzację świadczeń emerytalnych, która była dla nich mniej korzystna (niż dla ww. osób).

Więcej na temat problemu emerytów czerwcowych, tego w jaki sposób ma on zostać rozwiązany w projektowanej ustawie i na jakie wyrównania mogą liczyć emeryci, można przeczytać w poniższym artykule:

Jak wynika z uzasadnienia projektu ww. ustawy – wspomniany problem dotyczy nie tylko emerytur, ale również rent rodzinnych. Zgodnie z projektem – osoby pobierające rentę rodzinną po osobach zmarłych, w sytuacji, gdy wysokość świadczenia ustalono w czerwcu danego roku, w latach 2009-2019 – również będą miały prawo do ponownego ustalenia wysokości renty rodzinnej i otrzymania – w wyniku tego – wyrównania i wyższego świadczenia.

Na jakich zasadach nastąpi ponowne ustalenie wysokości (przeliczenie) rent rodzinnych?

REKLAMA

Zgodnie z art. 194k ust. 6 projektuj ustawy – przepisy art. 194k ust. 1-5 (dotyczące zasad przeliczenia emerytur, które zostały przyznane w miesiącu czerwcu w latach 2009-2019) – znajdują zastosowanie odpowiednio do ponownego ustalenia wysokości renty rodzinnej (po osobach zmarłych, którym emerytury zostały przyznane w miesiącu czerwcu w latach 2009-2019).

Zasady te (zgodnie z którymi następować będzie ponowne przeliczenie wysokości emerytury i które będą miały zastosowanie odpowiednio do rent rodzinnych) zostały szczegółowo opisane w poniższym artykule:

Zgodnie z projektem – ponowne przeliczenie wysokości renty rodzinnej następować będzie z uwzględnieniem przepisów art. 25a ust. 2 pkt 2 oraz ust. 2a i 2b ustawy z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Jeżeli ponownie ustalona wysokość przyznanej renty rodzinnej – będzie wyższa od wypłacanej dotychczas (w następstwie ponownego przeliczenia emerytury po zmarłym, któremu świadczenie to zostało przyznane w miesiącu czerwcu w latach 2009-2019) – osobie uprawnionej do tej renty, przysługiwać będzie wyrównanie. Zgodnie z powyższym – osobie uprawnionej do renty rodzinnej, będzie przysługiwało prawo do otrzymania kwoty stanowiącej różnicę między sumą kwot rent, jakie przysługiwałyby jej w okresie od dnia, w którym podjęto wypłatę przyznanej renty, do dnia wydania decyzji, na podstawie której renta została ponownie przeliczona (z uwzględnieniem waloryzacji ww. kwot), a sumą kwot wypłaconych w tym okresie.

Jak szacowane są kwoty wyrównania?

W ramach opinii z dnia 13 stycznia 2025 r. w sprawie oceny skutków regulacji poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (druk sejmowy nr 909) – Biuro Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji Kancelarii Sejmu, podało szacunkowe kwoty wyrównania, które w przypadku wprowadzenia projektowanego rozwiązania – trafią do każdego uprawnionego emeryta. Nie zostały co prawda oszacowane kwoty, które – w przypadku wejścia w życie regulacji – będą przysługiwały osobom uprawnionym do renty rodzinnej, jednak biorąc pod uwagę fakt, że renta rodzinna stanowi od 85-95% świadczenia emerytalnego, które przysługiwałoby zmarłemu – daje to już pewien pogląd na sprawę.

Zgodnie z szacunkami BEOS – w przypadku wejścia w życie omawianego projektu ustawy – w latach 2025-2026, do każdego uprawnionego emeryta, powinny trafić niżej wymienione kwoty:

  1. w 2025 r.:
    • jednorazowe wyrównanie w kwocie 14 797 zł (zdyskontowanej inflacją na 2023 r.), nie uwzględniając odsetek i ponadto
    • 160 zł netto miesięcznie (zdyskontowane inflacją na 2023 r.), a
  2. w 2026 r.:
    • 159 zł netto miesięcznie (zdyskontowane inflacją na 2023 r.).

W kolejnych latach (tj. począwszy od roku 2027) – każdemu uprawnionemu – również będzie przysługiwać ww. kwota miesięcznego wyrównania, jednak nie zostało to uwzględnione w wyliczeniach BEOS, które dotyczyły wyłącznie lat 2025-2026.

Można więc przyjąć, że wyrównanie, na które, w 2025 r. (o ile omawiana regulacja wejdzie wówczas w życie), mogą liczyć osoby uprawnione do renty rodzinnej po zmarłych emerytach czerwcowych – oscylować powinno w granicach od 12,5 do 14 tys. zł. (łącznie, dla wszystkich uprawnionych do renty rodzinnej po zmarłym).

Powyższe kwoty (które miałyby przysługiwać emerytom), zostały wyliczone przez BEOS przy uwzględnieniu założeń, że:

  • zmiany wejdą w życie od 1 stycznia 2025 r. – co oczywiście jest już niemożliwe, ale nadal nie jest wykluczone, że projektowana regulacja może doczekać się swojego wejścia w życie jeszcze w roku 2025,
  • podstawą obliczenia szacunkowych skutków finansowych są założenia makroekonomiczne z października 2023 r. przygotowane przez Ministerstwo Finansów,
  • w szacunkach wykorzystano prognozę demograficzną z 2023 r. przygotowaną przez Ministerstwo Finansów dla potrzeb długoterminowych założeń makroekonomicznych,
  • w szacunkach wykorzystano dedykowany submodel kohortowy,
  • w szacunkach przyjęto waloryzację świadczeń na najniższym poziomie,
  • wysokość świadczeń podano w kwotach zdyskontowanych inflacją na 2023 r. i ponadto
  • kwota przeznaczona przez ZUS na wypłatę emerytur w każdym roku byłaby pomniejszana o 9% z tytułu składki zdrowotnej oraz
  • kwota ta, w każdym wypadku, byłaby pomniejszana również o 12% z tytułu podatku dochodowego.

Kiedy osoby uprawnione do przeliczenia rent rodzinnych, mogą liczyć wyrównanie i wyższe świadczenia?

W przypadku wejścia w życie ww. projektu – przeliczenie emerytur (i odpowiednio – rent rodzinnych), objętych zakresem jego zastosowania, miałoby nastąpić nie później niż w terminie 90 dni od wejścia w życie ustawy, a wypłata wyrównania – nie później niż w terminie 30 dni od dnia ponownego przeliczenia emerytury (i odpowiednio – renty rodzinnej). Zgodnie z projektem – ustawa miałaby wejść w życie po upływie 30 dni od dnia jej ogłoszenia.

W ramach opiniowania ww. projektu ustawy – uwagi do 30-dniowego vacatio legis, zgłosił, w dniu 9 stycznia 2025 r., ZUS, w ocenie którego – dla terminowego zrealizowania przez zakład zadań nałożonych przepisami projektowanej regulacji – konieczne jest zapewnienie co najmniej 12-miesięcznego okresu od dnia ogłoszenia ustawy, do jej wejścia w życie. Jeżeli wniosek ZUS zostanie uwzględniony – należy liczyć się z tym, że na wypłatę świadczeń, emeryci i osoby pobierające renty rodzinne po zmarłych, będą musieli poczekać prawie rok dłużej, niż pierwotnie zakładał projekt.

Aktualnie – tj. w dniu 9 stycznia 2025 r. – projekt ustawy został skierowany do I czytania w komisjach (a konkretniej – w Komisji Polityki Społecznej i Rodziny), a następnie (w dużym uproszczeniu) – czeka go jeszcze droga przez – trzy czytania w Sejmie i prace w Senacie, zanim finalnie trafi on na biuro Prezydenta.

Sprawdź >>> Dziennik Gazeta Prawna - subskrypcja cyfrowa

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1631 z późn. zm.)
  • Projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (druk sejmowy nr 909)
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 27 stycznia 2025 roku można wnioskować o bony na laptopy. Dla kogo laptop za darmo?

Już od 27 stycznia można składać wnioski o bony na laptopy. Nauczyciele będą mogli wnioskować o taką formę wsparcia w ciągu 30 dni od dnia 27 stycznia 2025 roku.

Nagroda jubileuszowa ma wynosić 300 proc. wynagrodzenia, nagroda po 45 latach pracy wynosząca 400 proc. wynagrodzenia miesięcznego oraz rozszerzenie grupy nauczycieli uprawnionej do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego. Będą zmiany w Karcie Nauczyciela

Nagroda jubileuszowa ma wynosić 300 proc. wynagrodzenia, nagroda po 45 latach pracy wynosząca 400 proc. wynagrodzenia miesięcznego oraz rozszerzenie grupy nauczycieli uprawnionej do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego. Będą zmiany w Karcie Nauczyciela. Sprawdź co jeszcze się zmieni!

Zasiłek dla bezrobotnych 2025 r. i 2026 r.

Zasiłek dla bezrobotnych 2025 r. i 2026 r. Ile wynosi w 2025 r.? Kiedy ulegnie zmianie? Czy jest zależny od stażu pracy? Przez ile można pobierać zasiłek dla bezrobotnych? Kto może wystąpić o zasiłek dla bezrobotnych?

Macie dwoje (lub więcej) dzieci ale tylko jedno uprawnia do ulgi prorodzinnej? Nie będzie odliczenia, gdy przekroczyliście limit dochodów

Wielu rodziców lub opiekunów prawnych nie wie, że możliwość skorzystania ulgi na dziecko w podatku PIT jest uzależnione od nieprzekroczenia limitu ich dochodów - nie tylko w przypadku, gdy mają jedno dziecko. Także gdy mają np. dwoje dzieci, jedno z ich dzieci jest małoletnie (czyli uprawnia do ulgi) a drugie np. ukończyło 25. rok życia (czyli nie uprawnia do odliczenia ulgi prorodzinnej). Dotyczy to też sytuacji gdy dziecko po ukończeniu 18 roku życia (a przed ukończeniem 25. rok życia) przestało uczyć się lub studiować. Te przepisy obowiązują w 2025 roku (obowiązywały w 2024 r.) i nie zmieniły się od kilku lat.

REKLAMA

Przełom w sprawie wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Będzie specustawa przeliczeniowa – 200 tys. emerytów otrzyma od ZUS nawet 64 tys. zł wyrównania i emeryturę wyższą o niemal 1200 zł

W odpowiedzi na wystąpienie Rzecznika Praw Obywatelskich – minister Maciej Berek poinformował, że w Radzie Ministrów dostrzegany jest problem poruszony przez Rzecznika (tj. braku możliwości ubiegania się przez 200 tys. seniorów, objętych zakresem podmiotowym wyroku TK z 4 czerwca 2024 r., o wypłatę wyrównania rzędu 64 tys. zł i podwyżkę emerytury o nawet 1200 zł, z uwagi na brak publikacji ww. wyroku TK). W związku z powyższym – Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ma przygotować projekt ustawy gwarantującej ubezpieczonym prawo do świadczeń emerytalnych, zgodnych ze standardem konstytucyjnym.

Sąd: 50 000 zł dla pracownika zwolnionego z MOPS. To już nie czasy, że pracownik wygrywa w sądzie 4666 zł z minimalnego wynagrodzenia

Sądy orzekają coraz wyższe odszkodowania za naruszenie przepisów o obowiązku równego traktowania pracowników. To już nie są symboliczne odszkodowania, ale realnie bolące pracodawców. Przekonał się o tym jeden z MOPS (i gmina). Szereg zarzutów postawionych przez pracodawcę kobiecie zdumiewa - np. straciła możliwość kontynuacji pracy (nie przedłużono jej umowy okresowej o pracę) bo wydrukowała pacjentowi ulotki z żywieniem cukrzycowym. MOPS uznał to za udzielenie porady medycznej, do których nie miała uprawnień!

Rząd: Na razie mundurowi sprzed 1997 r. muszą wybierać. Emerytura z MSWIA albo z ZUS

Z uwagi na korzystne przepisy emerytalne żołnierz, policjant często wiele lat pracuje jako cywil po zdjęciu munduru. Odprowadza więc składki na ZUS jako pracownik cywilny. Wypracowuje więc podstawą do emerytury cywilnej. Prawo podzieliło mundurowych na dwie grupy - pierwsza musi wybierać między emeryturą mundurową a cywilną. Druga grupa może łączyć te świadczenia. Decyduje o tym tylko jedno kryterium - czy służbę rozpoczął np. żołnierz przed czy po 1997 r.

Dożywocie za zabójstwo trzech kobiet. Ten wyrok został uchylony ... bo orzekała tzw. neo-sędzia

Sąd Apelacyjny w Szczecinie w dniu 24 stycznia 2025 r. uchylił wyrok Sądu Okręgowego w Koszalinie z czerwca 2023 r., skazujący zabójcę trzech kobiet Mariusza G. na dożywocie. Za pomocnictwo skazano cztery osoby. Sprawa musi zostać ponownie rozpoznana, bo wyrok wydała tzw. neo-sędzia Anna Rutecka-Jankowska - uznał Sąd Apelacyjny.

REKLAMA

ZUS potrąci 630 zł (i więcej) z 2520 zł dodatku do renty. Senat odmówił blokady komornika. Sejm się zastanawia

Do Sejmu i Senatu wpływają postulaty, aby nowy dodatek dopełniający do renty socjalnej był wolno od egzekucji komorniczych. Dodatek dopełniający (tak jak renta socjalna) podlega zajęciu komorniczemu. Tak będzie w przypadku zajęcia komorniczego („zwykłego” według stawki 25% - alimentacyjne to wskaźnik 60%).

ZUS odtajnił tajny raport. W nim podwyżka wieku emerytalnego. Ale tylko kobiet [PDF do ściągnięcia]

Autorzy raportu proponują: Składka minimalna na ZUS miałaby być liczona od pensji minimalnej. Podwyżka wieku emerytalnego kobiet do 65 lat.

REKLAMA