REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Problemy z e-Doręczeniami. Radca prawny: nie ma pewności, że pisma dotrą w terminie. Papierowe listy polecone ratują sytuację

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Problemy z e-Doręczeniami. Radca prawny: nie ma pewności, że pisma dotrą w terminie. Papierowe listy polecone ratują sytuację
Problemy z e-Doręczeniami. Radca prawny: nie ma pewności, że pisma dotrą w terminie. Papierowe listy polecone ratują sytuację
Depositphotos

REKLAMA

REKLAMA

System e-Doręczeń działa wolno, co rodzi obawy o terminowe doręczanie przesyłek – wskazała radca prawny Magdalena Kordas w rozmowie z PAP. Poczta Polska 21 stycznia 2025 r. zapowiedziała zmiany, które mają przyspieszyć działanie systemu. Wsparcie Poczcie Polskiej zaoferował Centralny Ośrodek Informatyki (COI), o czym poinfomował w komunikacie.
rozwiń >

E-Doręczenia obowiązkowe od 1 stycznia 2025 r.

Od 1 stycznia e-Doręczenia stały się obowiązkowe dla wielu instytucji publicznych, takich jak samorządy czy urzędy skarbowe oraz dla zawodów zaufania publicznego, np. adwokatów, radców prawnych, księgowych.

Urzędy mają określone terminy, np. na wysłanie decyzji w sprawie podatku od nieruchomości do przedsiębiorców czy obywateli – wskazała w rozmowie z PAP Magdalena Kordas, radca prawny i manager w Grupie Olesiński & Wspólnicy. "W tym roku miało się to odbywać przez e-Doręczenia, czyli miało być szybciej, sprawniej i taniej dzięki masowym wysyłkom, tak się jednak prawdopodobnie nie stanie" – skomentowała.

REKLAMA

Jakie problemy z e-Doręczeniami?

Problemem jest m.in. czas dostarczenia przesyłki przez internet. "Z punktu osoby fizycznej czy przedsiębiorcy powinno to wyglądać tak, że klikamy +wyślij+ i za minutę urząd ma przesyłkę w swoim systemie. W praktyce pokazuje się komunikat, że przesyłka jest w trakcie weryfikacji, co może potrwać kilka godzin, a w niektórych przypadkach nawet kilka dni" – wskazała ekspertka. "Jeśli przesyłkę zanieślibyśmy na pocztę o 23:59, to dostalibyśmy pieczątkę i termin mamy zachowany, a przy e-Doręczeniach nie ma pewności" – sprecyzowała.

Jak wskazała radca prawny, kolejnym problemem, na który narzekają urzędnicy, jest synchronizacja systemu e-Doręczeń z systemami EZD, czyli obiegiem dokumentów wewnętrznych w urzędach.

"Biorąc to wszystko pod uwagę nie ma pewności, czy termin zostanie zachowany. System jest bezlitosny i jeśli pokaże, że przesyłkę dostarczono dzień później, mimo że faktycznie została wysłana wcześniej, mogą pojawić się pozwy obywateli czy firm wobec urzędów czy operatorów i sądy będą się zajmować tym, czy pismo zostało prawidłowo doręczone. A chyba nie o to chodziło" – przestrzegła prawniczka.

Papierowe listy polecone ratują sytuację

Jak wyjaśniła, w związku z niepewną sytuacją wiele urzędów wysyła listy polecone także w formie papierowej.

Zgodnie z prawem urzędy mogą korzystać tylko z jednego operatora, czyli Poczty Polskiej. "Administracja publiczna podnosi głosy, aby miała także możliwość nawiązania współpracy z dostawcami komercyjnymi, tak jak mogą to zrobić przedsiębiorcy. Niektórzy chcą nawet wycofania e-Doręczeń. Dla obywateli usługa jest za darmo, ale urzędy płacą za każdą przesyłkę, nie mogąc mieć pewności, czy dojdzie ona w terminie. Rozumiem więc frustrację" – oceniła Kordas.

Od 1 kwietnia 2025 r. adres i skrzynkę do e-Doręczeń będą musiały obowiązkowo posiadać wszystkie spółki

Jak przypomniała – od 1 kwietnia tego roku br. adres i skrzynkę do e-Doręczeń będą musiały obowiązkowo posiadać wszystkie spółki. "Jeśli teraz system nie działa, to co stanie się, gdy dołączą do niego miliony podmiotów?" – oceniła.

Dobre strony E-Doręczeń

Według ekspertki system ma też dobre strony. "Skrzynki do e-Doręczeń są przejrzyste. Łatwo się z nich korzysta, łatwo się je zakłada. Można tworzyć foldery i nadawać do nich rolę, czyli firma może np. stworzyć folder HR i ustalić automatyczne reguły, żeby wpływały tam wiadomości zawierające dane pracowników np. od komorników czy z ZUS, a także ustalić, kto będzie miał do nich dostęp. To wszystko dobrze działa” – pochwaliła Kordas.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Długi czas oczekiwania i problemy z konfiguracją

Jednak i tu nie odbyło się bez problemów. "Minusem jest czas oczekiwania w momencie, kiedy chcemy udzielić dostępu do skrzynki wielu użytkownikom jednocześnie. W firmach, z którymi pracowałam, po dodaniu jednej osoby trzeba było odczekać 5 minut” – wskazała prawniczka.

"Podczas integracji systemów użytkowników z systemem e-Doręczeń mogą wystąpić problemy, które są zgłaszane Poczcie Polskiej, jako operatorowi wyznaczonemu" - wskazali przedstawiciele Poczty we wtorkowym komunikacie. Jak zadeklarowali - na bieżąco podejmowane są działania optymalizacyjne, a w razie potrzeby naprawcze. Wdrażane są też zmiany mające na celu przyspieszenie działania systemu.

Jednocześnie przedstawiciele Poczty Polskiej zaznaczyli, że "najczęstsze zgłaszane problemy z prędkością działania systemu związane są z nieprawidłową konfiguracją systemów po stronie klientów".

"Zgłaszane problemy są rozpatrywane z uwagą i stanowią dla Poczty Polskiej priorytet. W przypadku wystąpienia opóźnień w dostarczaniu przesyłek, zespół aktywnie współpracuje z zaangażowanymi stronami, aby jak najszybciej zidentyfikować i wyeliminować przyczynę opóźnienia" - podkreślono w komunikacie.

Wsparcie COI dla Poczty Polskiej

"W odpowiedzi na sygnały napływające od przedstawicieli Jednostek Samorządu Terytorialnego (JST), w minionym tygodniu zespół Centralnego Ośrodka Informatyki (COI) zaoferował Poczcie Polskiej wsparcie w zakresie rozwiązania pojawiających się po stronie Operatora problemów technicznych" - przekazali z kolei przedstawiciele jednostki, podlegającej Ministerstwu Cyfryzacji, na swoje stronie internetowej.

Jak podkreślili, bezpośrednią przyczyną zgłaszanych przez użytkowników opóźnień i nieprawidłowości w doręczaniu e-korespondencji są właśnie problemy techniczne ze strony Poczty.

"W obliczu zaistniałych trudności COI będzie nadal aktywnie wspierał Pocztę Polską, zapewniając zarówno pomoc merytoryczną, jak i techniczną, w celu zapewnienia stabilności systemu. Wspólnym priorytetem obu podmiotów pozostaje utrzymanie wysokiej jakości usług e-Doręczeń oraz terminowe i bezpieczne dostarczanie przesyłek do odbiorców" - zapewniło COI.

"Prowadzone są prace nad kolejnymi zmianami legislacyjnymi. Ich zakres uwzględnia m.in. postulaty użytkowników systemu e-Doręczeń, w tym jednostek samorządu terytorialnego, które nie były procedowane w ramach tzw. małej legislacji" - przekazała przedstawicielka Biura Komunikacji w Ministertwie Cyfryzacji w rozmowie z PAP.

Monika Blandyna Lewkowicz (PAP)
mbl/ malk/ mhr/ drag/

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Składka zdrowotna w dół! Senat zatwierdził zmiany. Co to oznacza?

Co dalej ze składką zdrowotną? Dzisiaj Senat nie wniósł poprawek do ustawy obniżającej składkę zdrowotną dla przedsiębiorców od 2026 r. Nowelizacja wiąże się z ubytkiem wpływów ze składki do NFZ w kwocie ok. 4,6 mld zł, co rząd deklaruje pokryć z budżetu państwa. Wiceszef MF Jarosław Neneman zapewnił, że zmiana uwzględniona jest w konstrukcji budżetu na kolejne lata.

Zdrowie kosztuje coraz więcej, a planu wciąż brak

Senat rozpatruje projekt ustawy obniżającej składki zdrowotne dla przedsiębiorców, co uszczupli wpływy do NFZ o 4,6 mld zł. Tymczasem plan finansowy Funduszu na 2025 r. wciąż nie został zatwierdzony przez ministra finansów. Między resortami zdrowia i finansów trwają przeciągające się rozmowy, a konkretów brak.

Proszę mi wytłumaczyć, czym się różni Emerytka mająca np. najniższą emeryturę która w chwili śmierci męża miała skończone 55 od emerytki mającej tak samo niską emeryturę tylko że w chwili śmierci współmałżonka miała np. 54 lata?

Takie pytania stale trafiają do dziennikarzy Infor.pl. Pomimo tego, że już od pół roku wszyscy wiedzą jak ostatecznie wyglądają zasady przyznawania renty wdowiej. Wydawało się, że wraz z upływem czasu temat wygaśnie. Z listów do redakcji wynika, że tak się nie dzieje. I wszyscy dalej i konsekwentnie krytykują limity wieku dla wdów i wdowców - renta przyznana jest tylko wtedy, gdy śmierć małżonka nastąpiła wtedy, gdy żona miała 55 lat (i więcej) a mąż 60 lat (i więcej). Nie wiemy, co odpowiadać na pytania czytelników. Nie ma bowiem żadnego uzasadnienia dla tej zasady i tych limitów wieku.

Prawo jazdy stracisz od razu w całej UE. Cyfrowe prawo jazdy, samoocena zdrowia i nowe surowsze przepisy. Kiedy zmiany wejdą w życie?

W Unii Europejskiej na ukończeniu są prace nad pakietem reform, które na nowo definiują zasady przyznawania i respektowania prawa jazdy we wspólnocie. Ich skutki będą odczuwalne przez kierowców, jak i firmy transportowe. Jedną z najważniejszych zmian jest wzajemnie uznawanie orzeczeń o zakazie prowadzenia pojazdów. Oznacza to, że utrata prawa jazdy w jednym kraju członkowskim będzie automatycznie skutkować zakazem jazdy w całej Unii. Ale to nie jedyna nowość. Co konkretnie się zmieni i na jakich zasadach? Co to oznacza dla kierowców i przewoźników?

REKLAMA

Darowizna lub spadek? Wprowadzają w błąd, a później słono za to płacimy

Uwaga na oszustwa! Mieszkanka powiatu karkonoskiego straciła niemal 64 tysiące złotych, wierząc w fałszywą darowiznę od rzekomej obywatelki Czech.

Ukraina wybiera Trzaskowskiego jako najbezpieczniejszego kandydata na prezydenta Polski w 2025 r.

Ukraina jest bardzo zainteresowana wyborami prezydenckimi w Polsce. Jak elity ukraińskie oceniają pierwszą trójkę kandydatów na Prezydenta RP w 2025 r.? Okazuje się, że Rafał Trzaskowski to ich zdaniem najbezpieczniejsza opcja. Dlaczego? Tłumaczy politolog dr Łukasz Adamski.

Zmiany w naliczaniu stażu pracy od 1 stycznia 2026 r. Co z umowami cywilnoprawnymi? [Projekt nowelizacji z 7 kwietnia 2025 r.]

Zmiany w naliczaniu stażu pracy od 1 stycznia 2026 r. Co z umowami cywilnoprawnymi? Projekt nowelizacji z 7 kwietnia 2025 r. Projekt ten ma na celu zmiany dotyczące rozszerzenia form zatrudnienia, które wliczać się będą do stażu pracy.

DGP Magazyn na Majówkę

Magazyn na Majówkę „Dziennika Gazety Prawnej” (DGP) to wyjątkowe wydanie przygotowane z myślą o dłuższym, majówkowym weekendzie – 74 strony interesujących treści w kolorowej oprawie. Tematy ważne, kontrowersyjne i odważne dla wszystkich ciekawych świata czytelników.

REKLAMA

1 maja i tyle pytań: Co to za święto? Czy 1 maja wolne od pracy? Czy 1 maja msza święta jest obowiązkowa?

1 maja i tyle pytań: co to za święto? Czy 1 maja jest wolne od pracy? Czy 1 maja msza święta jest obowiązkowa? Czy 1 maja to święto kościelne? Skąd się wzięło święto 1 maja? Warto znać odpowiedzi na powyższe pytania, ale warto też w tym szczególnym momencie zgłębić istotę pracy zawartą Konstytucji RP ale i poznać bliżej podstawowe zasady prawa pracy. Może to też dobry czas, żeby poprosić o podwyżkę, czy też po prostu dać ją pracownikom.

Dziś Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich: Co się wydarzy?

Dzisiaj, 23 kwietnia obchodzony jest ustanowiony przez UNESCO Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich. W całym kraju w bibliotekach i księgarniach będą się odbywać spotkania z autorami, seanse głośnego czytania, wystawy i odczyty.

REKLAMA