e-Doręczenia: Dla obywateli usługa jest dobrowolna i bezpłatna
REKLAMA
REKLAMA
System e-Doręczenia już działa
Cyfrowy odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru, czyli e-Doręczenia, zaczęły powszechnie obowiązywać od 1 stycznia tego roku - przypomina Ministerstwo Cyfryzacji. Wiele instytucji publicznych, w tym urzędy, muszą korzystać z nowego systemu.
REKLAMA
System e-Doręczeń ma wiele zalet i warto założyć skrzynkę już dziś - radzi Ministerstwo Cyfryzacji. Dla obywateli usługa jest dobrowolna. Można ją aktywować przez stronę edoreczenia.gov.pl lub mObywatel.gov.pl.
Dokładna instrukcja znajduje się pod tym linkiem: www.gov.pl/web/e-doreczenia/jak-zalozyc-adres-i-skrzynke-do-e-doreczen
Usługa jest bezpłatna dla osób prywatnych - nie trzeba płacić za znaczek, kopertę, materiały biurowe czy wydruk dokumentów. Po aktywacji skrzynka do doręczeń elektronicznych jest dostępna z poziomu komputera lub telefonu w dowolnym miejscu i o każdej porze.
Warto założyć skrzynkę do e-Doręczeń
REKLAMA
Jeśli osoba prywatna aktywuje skrzynkę do e-Doręczeń, otrzyma list polecony z urzędu właśnie w tym systemie. Jeśli tego nie zrobi, list polecony zostanie wysłany przez urząd w formie papierowej, za pomocą Poczty Polskiej. Jeśli listonosz nie zastanie adresata w domu, zostawi w skrzynce awizo.
Za pomocą e-Doręczeń można nie tylko odbierać korespondencję od urzędów, ale też wysyłać listy polecone. Kontakt z urzędami można też nawiązać w platformie ePUAP, która docelowo ma być zastąpiona przez e-Doręczenia. Instytucje same nie mogą jednak inicjować kontaktu przez ePUAP, mogą jedynie odpowiadać w tym systemie - przypomina Ministerstwo Cyfryzacji.
Jeśli osoba prywatna rozpoczęła już korespondencję za pomocą ePUAP, tam otrzyma odpowiedź od urzędu. Jest jednak jeden wyjątek od tej zasady - jeśli ktoś skontaktował się z urzędem przez ePUAP, ale ma aktywną skrzynkę do e-Doręczeń, a odpowiedź będzie wymagała od instytucji uzyskania potwierdzenia odbioru, to zostanie wysłana poprzez e-Doręczenia.
Korzyści płynące z wprowadzenia e-Doręczeń:
- usprawnienie pracy administracji – e-Doręczenia umożliwiają szybszą wymianę informacji, co przekłada się na krótszy czas załatwiania spraw urzędowych.
- osobiste oszczędności i bezpieczeństwo – Korespondencja wysyłana przez e-Doręczenia jest tańsza niż tradycyjne listy polecone. Obywatele korzystający z tej usługi w kontaktach z podmiotami publicznymi nie ponoszą żadnych kosztów, a dokumenty są rejestrowane, co zapewnia ich bezpieczeństwo i integralność.
- ułatwienia dla obywateli – Dzięki e-Doręczeniom obywatele nie muszą martwić się o aktualizację swojego adresu w poszczególnych instytucjach. Wszystkie ważne pisma są dostarczane na indywidualny Adres Doręczeń Elektronicznych (ADE).
- integracja z systemami – e-Doręczenia są zintegrowane z platformą ePUAP, co umożliwia prowadzenie korespondencji z instytucjami publicznymi w sposób prosty i wygodny.
- przygotowanie na przyszłość – Od 1 stycznia 2025 r. większość urzędów i instytucji publicznych jest zobowiązana do posiadania aktywnej skrzynki do e-Doręczeń, co przyspieszy proces cyfryzacji administracji.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat