REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rada Fiskalna – krok w stronę budżetowej przejrzystości czy unijnej biurokracji? To się okaże

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy Rada Fiskalna zmieni budżet Polski?
Czy Rada Fiskalna zmieni budżet Polski?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Polska wprowadza długo oczekiwaną zmianę! Rada Fiskalna, nowa i niezależna instytucja ekspercka, ma zwiększyć przejrzystość finansów publicznych i dostosować nasze standardy do wymogów UE. Jakie będą jej pierwsze wyzwania?

REKLAMA

Ustawa o Radzie Fiskalnej właśnie ujrzała światło dzienne i jest to naprawdę obszernych rozmiarów dokument! Przewiduje się w nim utworzenie nowej, eksperckiej i niezależnej instytucji – Rady Fiskalnej, dzięki której ma zwiększy się transparentność finansów publicznych. Rozwiązanie jest odpowiedzią na przepisy unijne, które zobowiązują państwa UE do posiadania niezależnych instytucji fiskalnych.

REKLAMA

W założeniu ustawodawcy Rada Fiskalna ma być niezależną instytucją o charakterze doradczym, opiniotwórczym i eksperckim. Rozpocznie swoją działalność w 2026 roku, jednakże już w 2025 roku utworzone zostanie Biuro Rady oraz będą wyłaniani jej członkowie.

Nowa instytucja, nowe zasady. Czy Rada Fiskalna zmieni budżet Polski?

Czym będzie zajmowała się nowa instytucja? Główne zadania Rady Fiskalnej będą polegały na:

  • ocenie prognoz makroekonomicznych, które wykorzystywane są na potrzeby opracowania projektu ustawy budżetowej oraz projektu średniookresowego planu budżetowo-strukturalnego,
  • opiniowaniu zgodności ustawy budżetowej z krajowymi i unijnymi regułami fiskalnymi,
  • ocenie spójności i efektywności ram budżetowych.

Pierwszy raz Rada Fiskalna będzie opiniowała projekt budżetu państwa na 2027 rok. Co do zasady, Rada będzie miała 14 dni na wydanie opinii. Minister Finansów będzie zobowiązany zastosować się do opinii Rady lub w ciągu 2 miesięcy wyjaśnić przyczyny niezastosowania się do niej. Dokumenty opracowane przez Radę będą publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rady.

Jak będzie działała nowa instytucja? Wymogi prawne dla Rady Fiskalnej

REKLAMA

Rada Fiskalna będzie składała się z 7 niezależnych ekspertów. Zgłaszanych przez: Prezydenta RP, Prezesa NIK, Ministra Finansów, stronę pracowników Rady Dialogu Społecznego, stronę pracodawców Rady Dialogu Społecznego, stronę samorządową Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, Konferencję Rektorów Akademickich Szkół Polskich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kandydaci na członków Rady muszą spełniać wysokie wymogi dotyczące niezależności i kompetencji. Będą musieli posiadać co najmniej tytuł zawodowy magistra, dysponować wieloletnim doświadczeniem w dziedzinach takich jak finanse publiczne czy makroekonomia oraz nie mogą w ciągu ostatnich 4 lat zajmować kierowniczych stanowisk państwowych, w tym samorządowych, ani prowadzić działalności lobbingowej. Wymagania dla Przewodniczącego Rady są odpowiednio wyższe.

Każda instytucja zgłaszająca będzie zobowiązana przeprowadzić publiczny nabór kandydatów. Po weryfikacji zgłoszeń zostanie utworzona lista 2-3 kandydatów spełniających kryteria, która zostanie przekazana Marszałkowi Sejmu. Kandydaci przejdą publiczne przesłuchania przed komisją sejmową, podczas których zostaną ocenione ich kwalifikacje, niezależność i doświadczenie. Następnie Sejm, za zgodą Senatu, powoła członków Rady Fiskalnej.

Rada Fiskalna będzie trochę kosztować. Do 2034 roku niemal 100 mln zł

Nowe przepisy uwzględniają też koszty funkcjonowania Rady Fiskalnej. Otóż maksymalny limit wydatków z budżetu państwa przeznaczonych na wykonywanie zadań wynikających z ustawy o Radzie Fiskalnej wynosi w roku:

  • 2025 - 4,7 mln zł;
  • 2026 - 9,6 mln zł;
  • 2027 - 10,1 mln zł;
  • 2028 - 10,9 mln zł;
  • 2029 - 10,6 mln zł;
  • 2030 - 10,8 mln zł;
  • 2031 - 11,1 mln zł;
  • 2032 - 11,9 mln zł;
  • 2033 - 11,6 mln zł;
  • 2034 - 11,8 mln zł.

Zwiększenie przejrzystości i spójności finansów publicznych, a może tylko biurokracja i koszty

Rada Fiskalna to odpowiedź Polski na unijne wymogi dotyczące posiadania niezależnych instytucji fiskalnych, której celem jest zwiększenie przejrzystości i spójności finansów publicznych. Choć jej funkcjonowanie ma poprawić jakość planowania budżetowego oraz zgodność z unijnymi i krajowymi zasadami fiskalnymi, rodzi także pytania o jej skuteczność i koszty.

Rozpoczęcie działalności zaplanowano na 2026 rok, a pierwsze opinie mają dotyczyć budżetu na 2027 rok. Rada, złożona z niezależnych ekspertów, będzie mieć istotny wpływ na procesy budżetowe, choć jej utrzymanie do 2034 roku będzie kosztować państwo niemal 100 mln zł.

Czy Rada Fiskalna stanie się gwarantem transparentności, czy kolejną biurokratyczną strukturą? To pokażą najbliższe lata.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Żałoba narodowa. Czy dzień żałoby narodowej jest dniem wolnym od pracy?

Kwestie dotyczące wprowadzenia żałoby narodowej w Polsce uregulowane są ustawą z 31 stycznia 1980 r. o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych. Czym jest żałoba narodowa? Kiedy jest wprowadzana? Czy dzień żałoby narodowej jest dniem wolnym od pracy?

Pociąg do Chorwacji 2025. Minister Klimczak: obiad w Warszawie śniadanie w Rijece; bilety od 200 zł. PKP Intercity pracuje nad bezpośrednim połączeniem

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował 10 kwietnia 2025 r., że wystąpił do swoich odpowiedników w Austrii, by połączenie kolejowe z Polski do Rijeki w Chorwacji było realizowane od 1 lipca tego roku. "PKP Intercity jeszcze o tym nie mówi, ale ja mogę zdradzić - zaznaczając, że to jest dopiero początek naszych obliczeń, uzależnionych od zgód innych państw - być może udałoby się pojechać za 200 zł z Warszawy do Chorwacji" - przekazał minister Klimczak. Dodał, że to byłby najtańszy bilet.

Papież Franciszek zmienił zasady dotyczące pochówku. Zmiany mają już pół roku

W Poniedziałek Wielkanocny, 21 kwietnia 2025 r. kardynał Farrell w komunikacie przekazanym przez watykańskie biuro prasowe poinformował o śmierci Papieża Franciszka. 20 listopada 2024 r. zmienione zostały zasady dotyczące pochówku.

W Poniedziałek Wielkanocny zmarł papież Franciszek. Miał 88 lat

Papież Franciszek zmarł w Poniedziałek Wielkanocny, 21 kwietnia o godzinie 7.35 - poinformował kardynał Farrell w komunikacie przekazanym przez watykańskie biuro prasowe. Franciszek (Jorge Mario Bergoglio), który zmarł w wieku ponad 88 lat, to jeden z najstarszych papieży w dziejach Kościoła. Jego pontyfikat trwał 12 lat i cztery miesiące.

REKLAMA

Zmarł Papież Franciszek. W jaki sposób będzie przebiegał wybór nowej głowy Kościoła katolickiego i czy w konklawe będą uczestniczyli również świeccy mężczyźni i kobiety?

W Poniedziałek Wielkanocny, 21 kwietnia 2025 r. – Watykan poinformował o śmierci Papieża Franciszka. „Najdrożsi bracia i siostry, z głębokim smutkiem muszę ogłosić śmierć naszego Ojca Świętego Franciszka. (…) Z ogromną wdzięcznością za jego przykład, jako prawdziwego ucznia Pana Jezusa, polecamy duszę Papieża Franciszka nieskończonej miłosiernej miłości Boga Trójjedynego” – ogłosił o godz. 9:45 kardynał Kevin Farrell, kamerling Izby Apostolskiej. W jaki sposób, będzie przebiegał wybór nowej głowy Kościoła katolickiego i czy w konklawe będą uczestniczyli również świeccy mężczyźni i kobiety?

Watykan: zmarł papież Franciszek w Wielki Poniedziałek o godz. 7.35 [21 kwietnia 2025 r.]

W Wielki Poniedziałek zmarł papież Franciszek.

Twoje długi mogą zostać całkowicie umorzone bez obowiązku dokonywania jakichkolwiek spłat. To szansa na nowy start dla tysięcy osób

W ramach upadłości konsumenckiej – jeżeli zachodzą ściśle określone w ustawie przesłanki – dłużnik może uzyskać całkowite umorzenie swoich zobowiązań, bez obowiązku dokonywania jakichkolwiek spłat i tym samym – nowy start w życiu. Z rozwiązania takiego, mogą skorzystać m.in. zadłużeni seniorzy, prowadzący jednoosobowe gospodarstwa domowe, którzy uzyskują świadczenia zbliżone do najniższej emerytury.

Urlop stażowy 2025: po 10 latach pracy 30 dni urlopu wypoczynkowego, po 15 latach - 35 dni, po 20 latach - 40 dni. Czy wejdzie? Mamy stanowisko resortu pracy

Obecnie analizuje się zagadnienie urlopu stażowego. Idea jest bardzo prosta: pracownikom z krótszym stażem (do 10 lat) przysługuje 20-dniowy urlop wypoczynkowy w 100% finansowany przez pracodawcę, natomiast po przekroczeniu dziesięcioletniego okresu pracy zamiast dotychczasowych 26 dni, wypoczynek zostałby zwiększony do 30 dni, a potem – o kolejne 5 dni za każde następne 5 lat. Resort pracy zajmuje pozytywne stanowisko na wprowadzenie tzw. urlopu stażowego, bo proponowane zmiany mają solidne uzasadnienie zarówno logiczne, społeczne jak i prawne. Zresztą – przecież już teraz w wielu zawodach obowiązują dłuższe urlopy.

REKLAMA

Biorą się za listonoszy: bo nie dostarczają przesyłek i awiz, a terminy urzędowe i sądowe biegną. Sprawa skierowana do Urzędu Komunikacji Elektronicznej

Kto z nas nie spotkał się taką sytuacją, że listonosz nie dostarczył przesyłki, nie podjął nawet takiej próby i z automatu zostawił w skrzynce awizo. Mato miejsce szczególnie w dużych miastach, z blokami bez wind. To jeszcze nic, czasami tego awiza nie ma! Możemy przeczytać np. taką skargę: "Poczta nie dostarczyła mi awizo do sądu w Lublinie co mam teraz zrobić. Rozmawiałam z listonoszem to się bezczelnie wypiera. Dlaczego przez czyjąś głupotę mam cierpieć?" Problem rzeczywiście istnieje, bo istnieje skutek doręczenia i pewne terminy biegną.

III grupa inwalidzka - stopień lekki. Co w 2025 roku?

Orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu lekkim, dawniej określane jako trzecia grupa inwalidzka (III grupa) definiuje osoby, których naruszona sprawność organizmu powoduje istotne pogorszenie zdolności do wykonywania pracy lub ograniczenia w pełnieniu ról społecznych. W 2025 roku władze, PFRON, a także rząd i samorządy przygotowały szereg udogodnień oraz wsparć finansowych dla beneficjentów tego stopnia niepełnosprawności. Przyglądamy się najważniejszym z nich.

REKLAMA