Dofinansowanie dla pracodawcy do pracownika po ukończeniu 50 roku życia w 2025 r. i 2026 r. [PROJEKT]

REKLAMA
REKLAMA
- Zwiększenie poziomu zatrudnienia w Polsce
- Baza CV i ePraca
- Definicje: osoba niezarejestrowana, osoba bierna zawodowo, poszukujący pracy, bezrobotny
- Dofinansowanie do zatrudniania osób powyżej 50 roku życia: dla kogo
- Dofinansowanie do zatrudniania osób powyżej 50 roku życia: okres
- Dofinansowanie do zatrudniania osób powyżej 50 roku życia: wynagrodzenie, kwota
- Dofinansowanie do zatrudniania osób powyżej 50 roku życia: zobowiązania
- Dofinansowanie do zatrudniania w ramach prac interwencyjnych
- Co dzieje się z projektem?
Rada Ministrów pod koniec 2024 roku przyjęła projekt ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ma on na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej. Projekt określa zadania państwa w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudniania oraz rynku pracy. Projekt ten wypełnia m.in. założenia KPO i stanowi realizację części kamienia milowego nr A51G dla reformy pn. A4.1 Efektywne instytucje na rzecz rynku pracy. Zdaniem projektodawców, przyjęty projekt ustawy ma na celu wprowadzenie regulacji zwiększających efektywność działania publicznych służb zatrudnienia w zakresie świadczenia usług dla klientów. Projekt dotyczy kompleksowej modernizacji instytucji rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania Publicznych Służb Zatrudnienia (PSZ) i form aktywizacji zawodowej oraz podnoszenie umiejętności kadr gospodarki. W projekcie znalazło się m.in. dofinansowanie do zatrudniania osób powyżej 50 roku życia i emerytów. Zadania państwa w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy są realizowane przez publiczne służby zatrudnienia, agencje zatrudnienia, Ochotnicze Hufce Pracy (OHP) oraz inne instytucje określone w ustawie lub którym minister właściwy do spraw pracy powierzy ich realizację.
REKLAMA
Zwiększenie poziomu zatrudnienia w Polsce
Projekt ten określa zadania państwa w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy. Chodzi o zwiększenie poziomu zatrudnienia w Polsce, w tym m.in. dostosowanie potencjału kadrowego Polski do potrzeb gospodarki, przechodzącej zmiany strukturalne wynikające z postępu technologicznego i cyfrowego, transformacji energetycznej i procesów demograficznych. W projekcie uwzględniono bardziej innowacyjne i dopasowane do potrzeb rynku kierunki działania: aktywizacja biernych zawodowo, rolników chcących się przekwalifikować, wspieranie kierunkowe określonych grup, np. osób młodych, seniorów, osób z niepełnosprawnościami, kobiet z dziećmi chcących wrócić na rynek pracy, osób zainteresowanych własnym biznesem, rozwijanie potrzebnych na rynku instrumentów, itp., celem zwiększenia współczynnika aktywności zawodowej. Uwzględniono także lepszą pomoc rodzinom oraz osobom powracającym na rynek pracy po urodzeniu dziecka, a także lepszą pomoc osobom opiekującym się osobami zależnymi, czyli takim, które wymagają ze względu na swój stan zdrowia lub wiek, stałej opieki (dzieci, starsi rodzice, chorzy itp.).
Baza CV i ePraca
W projekcie uwzględniono że w ramach pośrednictwa pracy osoby bezrobotne, poszukujące pracy, osoby niezarejestrowane, w tym także osoby bierne zawodowo będą mogły otrzymywać informacje o ofertach pracy upowszechnianych w bazie ofert pracy - ePracy. Ponadto, będzie także prowadzona Baza CV, w której będą tworzone życiorysy zawodowe bezrobotnych, poszukujących pracy i osób niezarejestrowanych, w tym osób biernych zawodowo. Projekt zakłada, że baza CV i ePraca będą łączyć w sposób automatyczny oferty pracy z życiorysami zawodowymi. Bezrobotni, poszukujący pracy i osoby niezarejestrowany, w tym osoby bierne zawodowo, będą otrzymywać informacje o ofertach pracy dopasowanych do ich życiorysów zawodowych. Pracodawcy, którzy będą zgłaszać swoje oferty pracy do ePracy, będą otrzymywać informacje o dopasowanych do tej oferty życiorysach zawodowych bezrobotnych, poszukujących pracy i osób niezarejestrowanych, w tym osób biernych zawodowo – o ile osoby te wyraziły zgodę na przekazanie takiej informacji.
W ePracy nie będą mogły być zamieszczane oferty pracy oraz ogłoszenia o pracę, które naruszają zasady równego traktowania w zatrudnieniu w rozumieniu przepisów prawa pracy lub dyskryminują kandydatów do pracy.
Definicje: osoba niezarejestrowana, osoba bierna zawodowo, poszukujący pracy, bezrobotny
W projekcie uwzględniono także wprowadzenie pojęcia i definicji osoby niezarejestrowanej, czy osoby biernej zawodowo. Osoba niezarejestrowana, to taka osoba, która nie jest zarejestrowana w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotny albo poszukujący pracy. Osobą bierną zawodowo jest osoba, która ukończyła 18 lat i w danej chwili nie tworzy zasobów siły roboczej, ponieważ nie jest zatrudniona, nie wykonuje innej pracy zarobkowej oraz nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowana w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotna albo poszukująca pracy. W projekcie uwzględniono także to, kim jest osoba, która poszukuje pracy oraz bezrobotny. Poszukującym z pracy jest osoba, która ukończyła 18 lat i poszukuje zatrudnienia, innej pracy zarobkowej, innej formy zatrudnienia lub jest zarejestrowana w powiatowym urzędzie pracy. Bezrobotnym jest osoba niezatrudniona i niewykonująca innej pracy zarobkowej, nieucząca się w szkole, z wyjątkiem uczącej się w szkole dla dorosłych, branżowej szkole II stopnia w formie stacjonarnej lub zaocznej, w szkole policealnej w formie stacjonarnej lub zaocznej, lub przystępującej do egzaminów eksternistycznych z zakresu programu nauczania szkoły dla dorosłych lub branżowej szkoły II stopnia, lub kształcącej się na studiach niestacjonarnych, lub uczącej się w szkole artystycznej realizującej wyłącznie kształcenie artystyczne, niemającą stałego źródła dochodu, zdolną i gotową do podjęcia zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy obowiązującym w danym zawodzie lub w danej służbie albo innej pracy zarobkowej albo jeżeli jest osobą niepełnosprawną, zdolną i gotową do podjęcia zatrudnienia co najmniej w połowie tego wymiaru czasu pracy, zarejestrowaną w powiatowym urzędzie pracy, jeżeli m.in. ukończyła 18 lat, nie ukończyła 60 lat (kobieta) lub 65 lat (mężczyzna) i nie jest wpisana do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej jako prowadząca działalność gospodarczą. Osobą długotrwale bezrobotną jest osoba bezrobotna zarejestrowana łącznie przez okres ponad 12 miesięcy w okresie ostatnich 2 lat, z wyłączeniem okresów odbywania stażu.
Dofinansowanie do zatrudniania osób powyżej 50 roku życia: dla kogo
Zgodnie z przyjętym przez Radę Ministrów projektem ustawy, Starosta będzie mógł przyznać pracodawcy lub przedsiębiorcy dofinansowanie wynagrodzenia za zatrudnienie skierowanego:
- bezrobotnego, który ukończył 50. rok życia, a nie ukończył 60 lat – w przypadku kobiety lub 65 lat – w przypadku mężczyzny,
- poszukującego pracy, który ukończył 60 lat – w przypadku kobiety lub 65 lat – w przypadku mężczyzny.
Warunkiem otrzymania dofinansowania jest to, by dany pracownik nie był zatrudniony lub nie wykonywał innej pracy zarobkowej u danego pracodawcy bezpośrednio przed zarejestrowaniem jako bezrobotny albo poszukujący pracy. Zdaniem projektodawców, proponowane rozwiązanie ma na celu ograniczenie ryzyka ewentualnych nadużyć w zakresie możliwości uzyskania dofinansowania z powiatowych urzędów pracy przez przedsiębiorców za zatrudnienie seniora.
Z dofinansowania będą mogły korzystać także osoby, które mają ustalone prawo do emerytur i rent.
Dofinansowanie do zatrudniania osób powyżej 50 roku życia: okres
Dofinansowanie do wynagrodzenia bezrobotnego, który ukończył 50. rok życia, a nie ukończył 60 lat (kobiety) lub 65 lat ( mężczyzny), przysługuje przez 12 miesięcy. Dofinansowanie do wynagrodzenia w przypadku poszukującego pracy, który ukończył 60 lat ( kobiety) lub 65 lat (mężczyzny), przysługuje przez okres jednego miesiąca.
Dofinansowanie do zatrudniania osób powyżej 50 roku życia: wynagrodzenie, kwota
Zgodnie z treścią przyjętego przez Radę Ministrów projektu, dofinansowanie wynagrodzenia wyżej wymienionych osób przysługuje w kwocie określonej w umowie, nie wyższej jednak niż połowa minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie obowiązującego w dniu zawarcia umowy, za każdego zatrudnionego bezrobotnego albo poszukującego pracy. Oznacza to, że pracodawcy będzie przysługiwało maksymalnie do 50 proc. minimalnego wynagrodzenia. Od 1 stycznia 2025 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4666 zł brutto.
Polecamy: Kodeks pracy 2025. Praktyczny komentarz z przykładami
Dofinansowanie do zatrudniania osób powyżej 50 roku życia: zobowiązania
Pracodawca lub przedsiębiorca, po upływie okresu przysługiwania dofinasowania wynagrodzenia, będzie zobowiązany do dalszego zatrudniania bezrobotnego powyżej 50 roku życia przez 6 kolejnych miesięcy, a emeryta (poszukującego pracy) przez okres 1 miesiąca. Umowa za zatrudnienie skierowanego poszukującego pracy, który ukończył 60 lat – w przypadku kobiety lub 65 lat – w przypadku mężczyzny, jest zawierana na okres do 12 miesięcy, przy czym dofinansowanie przysługuje co drugi miesiąc.
Dofinansowanie do zatrudniania w ramach prac interwencyjnych
Dodatkowo, w projekcie uwzględniono także to, że pracodawcy zatrudniającemu skierowanych bezrobotnego w ramach prac interwencyjnych (w pełnym wymiarze czasu pracy) na okres od 3 do 12 miesięcy, starosta zwraca część kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne skierowanych bezrobotnych w wysokości uprzednio uzgodnionej. Nie może ona jednak przekraczać kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę za każdą osobę bezrobotną. Od 1 stycznia 2025 r. wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę wynosi 4666 zł brutto.
Co dzieje się z projektem?
Projekt wpłyną do Sejmu 7 stycznia 2025 r. Tego też dnia projekt został skierowany do opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu. Projekt zakłada wejście w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem: art. 392 pkt 2 lit. b oraz art. 455, które wchodzą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia; art. 106, art. 128 ust. 2, art. 203 oraz art. 300 ust. 3 pkt 11, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2026 r. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia odbyło się w czwartek, 23 stycznia. Wszystkie kluby w Sejmie były za dalszymi pracami nad projektem. Po skończonej debacie, wicemarszałek Sejmu Krzysztof Bosak poinformował, że zarówno powyższy projekt ustawy, jak i projekt ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP trafią do Komisji Nadzwyczajnej, która zostanie powołana w celu ich rozpatrzenia. Komisja Nadzwyczajna do rozpatrzenia projektów ustaw dotyczących rynku pracy oraz cudzoziemców przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została powołana 24 stycznia 2025 r. Tam też został skierowany projekt ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. W lutym odbyły się dwa posiedzenia Nadzwyczajnej komisji do rozpatrzenia projektów ustaw dotyczących rynku pracy oraz cudzoziemców przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Na posiedzeniu 7 lutego 2025 r. przyjęto kolejny blok poprawek legislacyjno-redakcyjnych i uspójniających przepisy. Komisja wniosła do projektu zmianę, która zakłada, że starosta nie może pozbawić statusu bezrobotnego kobiety w ciąży przez nieprzerwany okres 180 dni (wcześniej było 90 dni). W piątek, 21 lutego 2025 r. podczas posiedzenia Sejmu, posłowie zapoznają się ze sprawozdaniem Komisji Nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia.
Projekt ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia (druk Sejmowy nr 948)
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA