Do 40 tys. zł dopłaty do auta elektrycznego tylko dla osób fizycznych. NaszEauto (zamiast programu Mój elektryk) od 3 lutego 2025 r.
REKLAMA
REKLAMA
- Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych w 2025 roku - NaszEauto
- Do 40 tys. zł dofinansowania. Dla kogo? Na jakie auta?
- Warunki uzyskania dopłaty
- Nowy program już po konsultacjach
- To ostatnie dopłaty do elektryków?
- Program „Mój elektryk” do końca stycznia 2025 r.
Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych w 2025 roku - NaszEauto
Na konferencji prasowej w dniu 28 stycznia 2025 r. wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta nowy programu dofinansowania do samochodów elektrycznych - NaszEauto adresowany jest do osób fizycznych i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (JDG), a pieniądze na dopłaty pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy; trzeba je zatem wydać do czerwca 2026 r.
Nabór wniosków w nowym programie dopłat do samochodów elektrycznych rozpocznie się 3 lutego 2025 r.
Obecnie obowiązujący program „Mój elektryk” potrwa do 31 stycznia 2025 r. lub do wyczerpania środków.
– Nowa odsłona programu „Mój elektryk” z budżetem ponad 1,6 miliarda złotych pozwoli dofinansować prywatne inwestycje w auta elektryczne – zarówno osób fizycznych, jak i prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. To, obok dotacji do zeroemisyjnego transportu publicznego i infrastruktury na potrzeby stacji ładowania, zapewnia kompleksowe wsparcie elektromobilności. Jednym z priorytetów nowej strategii działania Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest poprawa jakości powietrza, której nieodłącznym elementem jest rozwój niskoemisyjnego transportu– powiedział Paweł Augustyn, zastępca prezesa zarządu NFOŚiGW.
REKLAMA
Do 40 tys. zł dofinansowania. Dla kogo? Na jakie auta?
Nowy program przewiduje dotacje do zakupu lub leasingu / wynajmu długoterminowego pojazdów elektrycznych kategorii M1 dla dwóch grup beneficjentów:
- osób fizycznych (zakup pojazdu wykorzystywanego w celach prywatnych),
- osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.
Celem programu jest dofinansowanie do zakupu (także leasingu lub wynajmu długoterminowego) ok. 40 tysięcy bezemisyjnych aut.
Maksymalna cena zakupu pojazdu kwalifikującego się do uzyskania wsparcia to 225 tys. zł netto (bez VAT), podczas gdy w obecnym programie jest to 225 tys. zł brutto (z VAT).
Maksymalna kwota dotacji z programu wyniesie 40 tys. zł (kwota obejmuje premie za złomowanie pojazdu spalinowego oraz dochód wnioskodawcy nieprzekraczający 135 tys. zł).
Nowy program NaszEauto przewiduje, że wsparciem zostaną objęte:
- fabrycznie nowe samochody elektryczne
- o przebiegu do 6 tys. km,
- kosztujące maksymalnie 225 tys. zł netto, bez VAT,
- które przed zakupem nie były zarejestrowane.
Do programu kwalifikują się również pojazdy demonstracyjne, np. używane do jazd próbnych na tablicach dealerskich (białe tło tablicy i zielone znaki).
Warunki uzyskania dopłaty
REKLAMA
Wsparcie finansowe NFOŚiGW nie będzie wypłacane przed zakupem auta, dlatego najpierw należy kupić pojazd. Samochód musi być następnie zarejestrowany i mieć ubezpieczenie OC. Dodatkowo wymagane jest ubezpieczenie AC.
Do programu nie kwalifikują się pojazdy, które zostały zarejestrowane na dealera.
Jeśli chodzi o leasing i wynajem długoterminowy, to przed złożeniem wniosku o dotację trzeba podpisać umowę leasingową lub wynajmu długoterminowego i dokonać zapłaty opłaty wstępnej (lub równoważnej), a także podpisać protokół przekazania pojazdu. Ministerstwo wyjaśniło, że umowa musi dotyczyć okresu co najmniej 2 lat.
Zgodnie z programem w przypadku kupna samochodu elektrycznego przez osobę fizyczną, bazowa kwota wsparcia wynosi 18 tys. 750 zł plus 10 tys. zł premii za zezłomowanie używanego samochodu spalinowego. Przysługuje ponadto 11 tys. 250 zł premii za niski dochód beneficjenta (do 135 tys. zł brutto).
W przypadku osób z kartą dużej rodziny, bazowa kwota wsparcia wynosi 30 tys. zł. Można ją zwiększyć za zezłomowanie pojazdu (5 tys.) oraz za niski dochód (także 5 tys. zł).
Jeśli chodzi o leasing/wynajem pojazdu przez osobę fizyczną, to podstawowa dotacja wynosi do 30 tys. zł plus 5 tys. za zezłomowanie i 5 tys. zł za nisko dochód.
W przypadku zakupu auta elektrycznego przez osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, dotacja wynosi 30 tys. zł plus ewentualnie 10 tys. zł za zezłomowanie. Taka sama wysokość wsparcia odnosi się do leasing/wynajmu elektryka przez JDG.
Prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) Dorota Zawadzka-Stępniak podkreśliła na konferencji, że nowy program oferuje wyższe wsparcie niż dotychczasowy "Mój elektryk"; było to do 27 tys. zł dla osób fizycznych, nie było też premii za zezłomowanie samochodu spalinowego.
"Zakładamy, że w ramach programu z naszym wsparciem zakupionych zostanie ok. 40 tys. samochodów elektrycznych" - dodała szefowa NFOŚiGW.
— NFOŚiGW (@NFOSiGW) January 28, 2025
Nowy program już po konsultacjach
Przyjęcie nowego programu poprzedziły szerokie konsultacje z udziałem przedstawicieli m.in. administracji rządowej, samorządów terytorialnych, organizacji pozarządowych, organizacji pracodawców i przedsiębiorców, partnerów gospodarczych i społecznych. Projekt programu podlegał także konsultacjom społecznym w terminie 18-29.11.2024 r. W wyniku konsultacji społecznych zgłoszono ponad 300 uwag lub propozycji zmian, część z nich została uwzględniona w programie, m.in. wprowadzenie wyższej podstawowej kwoty dofinansowania dla osób fizycznych posiadających Kartę Dużej Rodziny.
Program został przygotowany na podstawie decyzji wykonawczej Rady Unii Europejskiej z dnia 1 lipca 2024 r. (CID). Z w/w decyzji wprost wynikają:
- rodzaj ostatecznych odbiorców wsparcia (osoby fizyczne oraz prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą);
- forma wsparcia (dotacja),
- łączna wysokość wsparcia,
- rodzaj premii podwyższających łączną kwotę wsparcia,
- kategoria pojazdów (M1),
- wielkość wskaźnika „Liczba zakupionych/leasingowanych/wynajętych pojazdów kategorii M1”,
- wysokość budżetu przeznaczonego na program.
To ostatnie dopłaty do elektryków?
Jak podkreślił wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta, to prawdopodobnie ostatni tak duży budżet na dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych. Europa odchodzi od dotowania zakupu i prawdopodobnie Polska także nie będzie więcej dopłacać po wyczerpaniu budżetu nowego programu - ocenił wiceminister.
Program „Mój elektryk” do końca stycznia 2025 r.
W ramach obowiązującego do końca stycznia 2025 r. programu:
- nabór dla osób fizycznych zostanie zamknięty z dniem 31.01.2025 r. lub z chwilą wyczerpania środków;
- nabór dla przedsiębiorców i podmiotów innych niż osoby fizyczne zostanie zamknięty
z dniem 31.01.2025 r. lub z chwilą wyczerpania środków; - nabór wniosków w ramach ścieżki leasingowej, zawieszony z dniem 31.08.2024 r.,
ze względu na wyczerpanie środków, zostanie zamknięty z dniem 31.12.2024 r.
Informacje o programie: Mój elektryk - aktualne ogłoszenia o naborach
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA