REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zostały tylko dwa tygodnie. Doręczenia elektroniczne staną się obowiązkowe. Czas założyć skrzynkę do e-Doręczeń

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
e-doręczenia doręczenia elektroniczne skrzynka mailowa mail korespondencja elektroniczna
Zostały tylko dwa tygodnie. Doręczenia elektroniczne staną się obowiązkowe. Czas założyć skrzynkę do e-Doręczeń
Media

REKLAMA

REKLAMA

1 stycznia 2025 r. zostanie uruchomiony system e-Doręczeń, który stanie się obowiązkową formą komunikacji w większości instytucji publicznych. Obywatele będą mogli odbierać z tych jednostek doręczenia elektroniczne, jak i wysyłać do nich pisma w tej formie. Do założenia skrzynek do e-Doręczeń zobowiązani są także przedstawiciele niektórych zawodów zaufania publicznego.

Wkrótce rusza system e-Doręczeń

Od 1 stycznia 2025 r. w Polsce zaczną powszechnie obowiązywać e-Doręczenia, czyli elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. e-Doręczenia to sposób na szybką i wygodną wymianę oficjalnej korespondencji między administracją państwową, firmami i obywatelami. 

REKLAMA

REKLAMA

- Wprowadzany system doręczeń elektronicznych to przede wszystkim ogromny krok w usprawnieniu korespondencji urzędowej. Cyfrowy odpowiednik listów poleconych za potwierdzeniem odbioru będzie sporym ułatwieniem zarówno dla instytucji publicznych, ale też dla obywateli, w tym osób często wyjeżdżających czy zmieniających miejsce zamieszkania – wyjaśnia wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski. 

Z systemu e-Doręczeń będzie można korzystać w dowolnym momencie, z dowolnego miejsca, bez konieczności wizyty na poczcie i stania w kolejkach. Dzięki e-Doręczeniom odpowiedź na urzędowe pismo będzie można również wysłać online. Wystarczy jedynie dopełnić formalności związanych z założeniem specjalnego adresu i skrzynki. Obywatele w kontaktach z jednostkami publicznymi mogą korzystać z usługi całkowicie bezpłatnie.

Kto musi założyć skrzynkę do e-Doręczeń

Wśród podmiotów objętych obowiązkiem założenia skrzynek do e-Doręczeń znalazły się m.in.:

  • urzędy miast i gmin,
  • starostwa,
  • urzędy skarbowe,
  • Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS),
  • Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS),
  • Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ),
  • publiczne szpitale, przychodnie i ośrodki zdrowia,
  • uczelnie wyższe, szkoły, przedszkola, żłobki,
  • instytucje pomocy społecznej,
  • ministerstwa.

Do założenia skrzynek do e-Doręczeń zobowiązani są również przedstawiciele wybranych zawodów zaufania publicznego: 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • notariusze, 
  • adwokaci, 
  • radcowie prawni, 
  • doradcy podatkowi, 
  • doradcy restrukturyzacyjni,
  • rzecznicy patentowi.

Jak założyć skrzynkę do e-Doręczeń

Aby móc swobodnie korzystać z tego narzędzia niezbędne jest wykonanie kilku prostych czynności:

  • Krok 1. Najpierw trzeba założyć adres oraz skrzynkę do e-Doręczeń. Można to zrobić poprzez stronę edoreczenia.gov.pl lub mObywatel.gov.pl w zakładce Twoje skrzynki.
  • Krok 2. Należy wypełnić wniosek o adres oraz skrzynkę do e-Doręczeń. Po uzupełnieniu wymaganych danych wniosek musi być podpisany elektronicznie (profilem zaufanym, e-dowodem lub podpisem kwalifikowanym). Jeżeli dokument został złożony prawidłowo, wtedy na adres mailowy podany we wniosku jest wysyłane potwierdzenie. Status wniosku jest cały czas widoczny w zakładce Zarządzaj adresami do e-Doręczeń po zalogowaniu się na edoreczenia.gov.pl. 
  • Krok 3. Po uzyskaniu adresu doręczeń elektronicznych, czyli ADE, czas na aktywację skrzynki. Po zalogowaniu się do serwisu oraz otwarciu zakładki Twoje skrzynki w menu bocznym trzeba kliknąć przycisk Aktywuj skrzynkę przy skrzynce, która ma być aktywowana. W następnym kroku należy podać adres e-mail, na który będą wysyłane powiadomienia. Ostatnim etapem procesu jest finalna aktywacja skrzynki przyciskiem Aktywuj. Zaraz potem na adres mailowy podany do powiadomień przychodzi informacja, że skrzynka jest aktywna i można z niej korzystać. 

Warto pamiętać, że po aktywowaniu usługi e-Doręczeń korespondencja wysyłana przez podmioty używające tego systemu trafia na osobistą skrzynkę do doręczeń elektronicznych. Powiadomienia wysyłane do odbiorcy w momencie pojawienia się nowej wiadomości ułatwiają śledzenie korespondencji. System e-Doręczeń pozwala również sprawdzić status wysłanego pisma, co pozwala na monitorowanie sprawy i usprawnia kontakty z urzędami. 

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pociąg do Chorwacji 2025. Minister Klimczak: obiad w Warszawie śniadanie w Rijece; bilety od 200 zł. PKP Intercity pracuje nad bezpośrednim połączeniem

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował 10 kwietnia 2025 r., że wystąpił do swoich odpowiedników w Austrii, by połączenie kolejowe z Polski do Rijeki w Chorwacji było realizowane od 1 lipca tego roku. "PKP Intercity jeszcze o tym nie mówi, ale ja mogę zdradzić - zaznaczając, że to jest dopiero początek naszych obliczeń, uzależnionych od zgód innych państw - być może udałoby się pojechać za 200 zł z Warszawy do Chorwacji" - przekazał minister Klimczak. Dodał, że to byłby najtańszy bilet.

Papież Franciszek zmienił zasady dotyczące pochówku. Zmiany mają już pół roku

W Poniedziałek Wielkanocny, 21 kwietnia 2025 r. kardynał Farrell w komunikacie przekazanym przez watykańskie biuro prasowe poinformował o śmierci Papieża Franciszka. 20 listopada 2024 r. zmienione zostały zasady dotyczące pochówku.

W Poniedziałek Wielkanocny zmarł papież Franciszek. Miał 88 lat

Papież Franciszek zmarł w Poniedziałek Wielkanocny, 21 kwietnia o godzinie 7.35 - poinformował kardynał Farrell w komunikacie przekazanym przez watykańskie biuro prasowe. Franciszek (Jorge Mario Bergoglio), który zmarł w wieku ponad 88 lat, to jeden z najstarszych papieży w dziejach Kościoła. Jego pontyfikat trwał 12 lat i cztery miesiące.

Zmarł Papież Franciszek. W jaki sposób będzie przebiegał wybór nowej głowy Kościoła katolickiego i czy w konklawe będą uczestniczyli również świeccy mężczyźni i kobiety?

W Poniedziałek Wielkanocny, 21 kwietnia 2025 r. – Watykan poinformował o śmierci Papieża Franciszka. „Najdrożsi bracia i siostry, z głębokim smutkiem muszę ogłosić śmierć naszego Ojca Świętego Franciszka. (…) Z ogromną wdzięcznością za jego przykład, jako prawdziwego ucznia Pana Jezusa, polecamy duszę Papieża Franciszka nieskończonej miłosiernej miłości Boga Trójjedynego” – ogłosił o godz. 9:45 kardynał Kevin Farrell, kamerling Izby Apostolskiej. W jaki sposób, będzie przebiegał wybór nowej głowy Kościoła katolickiego i czy w konklawe będą uczestniczyli również świeccy mężczyźni i kobiety?

REKLAMA

Watykan: zmarł papież Franciszek w Wielki Poniedziałek o godz. 7.35 [21 kwietnia 2025 r.]

W Wielki Poniedziałek zmarł papież Franciszek.

Twoje długi mogą zostać całkowicie umorzone bez obowiązku dokonywania jakichkolwiek spłat. To szansa na nowy start dla tysięcy osób

W ramach upadłości konsumenckiej – jeżeli zachodzą ściśle określone w ustawie przesłanki – dłużnik może uzyskać całkowite umorzenie swoich zobowiązań, bez obowiązku dokonywania jakichkolwiek spłat i tym samym – nowy start w życiu. Z rozwiązania takiego, mogą skorzystać m.in. zadłużeni seniorzy, prowadzący jednoosobowe gospodarstwa domowe, którzy uzyskują świadczenia zbliżone do najniższej emerytury.

Urlop stażowy 2025: po 10 latach pracy 30 dni urlopu wypoczynkowego, po 15 latach - 35 dni, po 20 latach - 40 dni. Czy wejdzie? Mamy stanowisko resortu pracy

Obecnie analizuje się zagadnienie urlopu stażowego. Idea jest bardzo prosta: pracownikom z krótszym stażem (do 10 lat) przysługuje 20-dniowy urlop wypoczynkowy w 100% finansowany przez pracodawcę, natomiast po przekroczeniu dziesięcioletniego okresu pracy zamiast dotychczasowych 26 dni, wypoczynek zostałby zwiększony do 30 dni, a potem – o kolejne 5 dni za każde następne 5 lat. Resort pracy zajmuje pozytywne stanowisko na wprowadzenie tzw. urlopu stażowego, bo proponowane zmiany mają solidne uzasadnienie zarówno logiczne, społeczne jak i prawne. Zresztą – przecież już teraz w wielu zawodach obowiązują dłuższe urlopy.

Biorą się za listonoszy: bo nie dostarczają przesyłek i awiz, a terminy urzędowe i sądowe biegną. Sprawa skierowana do Urzędu Komunikacji Elektronicznej

Kto z nas nie spotkał się taką sytuacją, że listonosz nie dostarczył przesyłki, nie podjął nawet takiej próby i z automatu zostawił w skrzynce awizo. Mato miejsce szczególnie w dużych miastach, z blokami bez wind. To jeszcze nic, czasami tego awiza nie ma! Możemy przeczytać np. taką skargę: "Poczta nie dostarczyła mi awizo do sądu w Lublinie co mam teraz zrobić. Rozmawiałam z listonoszem to się bezczelnie wypiera. Dlaczego przez czyjąś głupotę mam cierpieć?" Problem rzeczywiście istnieje, bo istnieje skutek doręczenia i pewne terminy biegną.

REKLAMA

III grupa inwalidzka - stopień lekki. Co w 2025 roku?

Orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu lekkim, dawniej określane jako trzecia grupa inwalidzka (III grupa) definiuje osoby, których naruszona sprawność organizmu powoduje istotne pogorszenie zdolności do wykonywania pracy lub ograniczenia w pełnieniu ról społecznych. W 2025 roku władze, PFRON, a także rząd i samorządy przygotowały szereg udogodnień oraz wsparć finansowych dla beneficjentów tego stopnia niepełnosprawności. Przyglądamy się najważniejszym z nich.

Luka w przepisach: Przy świadczeniu pielęgnacyjnym opiekunowie stracili. Będzie nowelizacja? [MOPS, ZUS]

W artykule omawiamy taką sytuację. Jest skomplikowana bo dotyczy zwrotu świadczenia pielęgnacyjnego przez opiekuna i jego problemów z utratą ubezpieczenia w NFZ z mocą wsteczną (tak twierdzą MOPS, zobaczymy co na to powiedzą sądy).

REKLAMA