REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rządowi brakuje pieniędzy a nie dostrzega dużej luki w szarej strefie. WEI: Ostatni taki monopol w Europie

kasyno internetowe online
Rządowi brakuje pieniędzy a nie widzi dużej luki w szarej strefie. WEI: Ostatni taki monopol w Europie
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rząd zaplanował na 2025 rok rekordowy deficyt w finansach publicznych. Szukając dodatkowych źródeł i oszczędności, władze ignorują zjawisko, o którym od kilku lat alarmują eksperci – szarą strefę na rynku kasyn online. Tylko w zeszłym roku obrót na nielegalnych witrynach hazardowych oferujących kasyna online wyniósł prawie 26 mld zł, pieniądze Polaków trafiły do firm zarejestrowanych w rajach podatkowych, m.in. Curacao oraz na Malcie – podaje WEI w najnowszym raporcie.

Rynek hazardu w Polsce

REKLAMA

Fundacja Warsaw Enterprise Institute przygotowała raport: Ostatni taki monopol w Europie. Skutki zniesienia monopolu
państwowego na rynku kasyn online w Polsce. W raporcie tym wskazano na wstępie, że rynek hazardu w Polsce jest ściśle uregulowany prawnie, w szczególności w ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2023 r., poz. 227 - zwanej dalej również u.g.h.), która określa warunki urządzania gier hazardowych i zasady prowadzenia działalności w tym zakresie oraz zasady opodatkowania podatkiem od gier hazardowych.

Na podstawie tych przepisów urządzanie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier w karty oraz prowadzenie działalności w tym zakresie jest dozwolone na podstawie właściwej koncesji, zezwolenia lub dokonanego zgłoszenia. Odbywa się co do zasady w ośrodkach gier, takich jak kasyno, salon gier bingo bądź na automatach, w punktach przyjmowania zakładów wzajemnych itp.

Jednak na podstawie art. 5 ust. 1b u.g.h. urządzanie gier hazardowych przez sieć Internet (z wyjątkiem zakładów wzajemnych i loterii promocyjnych), jest objęte monopolem państwa.

Zdaniem WEI, obecna sytuacja prawna doprowadziła do paradoksu, w którym oficjalny monopolista państwowy na rynku kasyn online – Total Casino prowadzony przez Totalizator Sportowy sp. z o.o. musi konkurować z podmiotami działającymi w szarej strefie. A z uwagi na specyfikę usług świadczonych w sieci Internet, gdzie podmiot zarejestrowany w innym kraju może oferować w praktyce swoje usługi polskim konsumentom bez stosowania się do jakichkolwiek tutejszych norm prawnych, Total Casino w praktyce walczy z nieuczciwą konkurencją. Doprowadziło to do sytuacji, w której aż 40,9 proc. rynku należy do podmiotów działających w szarej strefie. A zatem obecnie monopol wprowadzony przez ustawodawcę ma - zdaniem WEI - charakter iluzoryczny. Szacuje się, że z osób grających w gry kasynowe online z nielegalnych serwisów korzystało aż 83 proc. 

Co istotne, nielegalne kasyna internetowe, często zarejestrowane w rajach podatkowych, oferują swoje usługi polskim konsumentom wbrew polskim przepisom, unikając jednocześnie płacenia podatków. To oznacza, że środki, które mogłyby wspierać polską gospodarkę, są transferowane nieuczciwie za granicę do krajów takich jak Curacao, Malta czy Cypr.

WEI wskazuje, że gra w nielegalnych kasynach online niesie za sobą poważne ryzyko dla nieświadomych użytkowników.
„Nielegalne kasyna internetowe nie stosują realnych środków mających zapewnić bezpieczeństwo graczom. Nie tworzą zasad dotyczących bezpiecznej gry, nie dają gwarancji bezpieczeństwa środków, które konsumenci wpłacili i nie dają gwarancji wypłaty. Kasyna online działające w szarej strefie często celowo wprowadzają konsumentów w błąd poprzez nielegalną reklamę, w której zapewniają o działaniu w zgodzie z prawem. Natomiast konsumenci, którzy padną ofiarą nielegalnych praktyk kasyn działających w szarej strefie, nie mogą nawet bezpiecznie zgłosić popełnienia przestępstwa, gdyż korzystanie przez nich z usług tych kasyn jest naruszeniem prawa. (…) Obecne przepisy nie zapewniają ani dochodów budżetowych, ani ochrony konsumentów” – zauważają eksperci Warsaw Enterprise Institute w opublikowanym raporcie.

REKLAMA

Jak dalej alarmuje WEI, państwo nie jest w stanie egzekwować obecnego funkcjonującego prawa. Nie ma skutecznych mechanizmów pozwalających karać podmioty zarejestrowane poza Polską, a często również poza Unią Europejską. Funkcjonujące już w Polsce 7 lat blokowanie nielegalnych domen także jest nieskuteczne. W rejestrze znajduje się blisko 50 tysięcy wpisów, tymczasem nielegalnie działające kasyna przenoszą swoją działalność na nową stronę niemal w czasie rzeczywistym.

Ostatni taki monopol w Europie

Polska, obok Norwegii i Austrii, jest jednym z niewielu krajów w Europie, które utrzymują monopol na rynku kasyn online.

Monopol państwowy obowiązuje również - póki co - w Finlandii, która jednak na skutek debaty publicznej planuje dopuszczenie prywatnych podmiotów do udziału w rynku w 2026 r. W ostatnich latach wiele krajów europejskich zdecydowało się na otwarcie rynku, dostrzegając jego specyfikę. Jak wskazuje WEI, Polska wydaje się dziś jedynym krajem, który nie dostrzega negatywnych skutków monopolu dla budżetu państwa, branży i samych konsumentów. Na rynku kasyn online nie ma bowiem możliwości kontroli podmiotów z krajów offshore oferujących swoje usługi w naszym kraju

Cytowane w raporcie analizy firmy doradczej EY wskazują, że w ciągu ostatnich pięciu lat luka podatkowa z tytułu kasyn online wzrosła o około 53 proc. Równocześnie aż 83 proc. użytkowników korzysta z nielegalnych serwisów. Jak podaje dalej EY, w 2024 r. wartość obrotów szarej strefy na rynku kasyn online może wynieść nawet 25,9 miliarda złotych.

Potrzebne zmiany w prawie. To mogłoby zasilić budżet państwa

Zdaniem WEI, w 2023 roku budżet państwa stracił ponad pół miliarda złotych z tytułu nieściągniętych podatków od gier hazardowych, a mógłby zyskać łącznie ponad miliard złotych z tytułu podatku od gier w przypadku zmian w prawie. Na przestrzeni ostatnich pięciu lat całkowite straty budżetu państwa sięgnęły ponad 2,5 miliarda złotych.
Z omawianego raportu wynika, że Polska gospodarka traci miliardy złotych, które mogłyby zasilić budżet państwa, gdyby rynek kasyn online działał legalnie i był uczciwie regulowany.

„Pomimo licznych głosów ekspertów, rząd zarówno obecny, jak i poprzedni wydaje się nie robić nic, by zająć się tym problemem. Najbardziej zadziwiający jest brak konkretnych działań, gdy na kolejny rok planowany jest rekordowy deficyt budżetowy. W szarej strefie na rynku kasyn internetowych można by pozyskać dodatkowe środki budżetowe. I to bez straty dla nikogo, poza nielegalnymi podmiotami. Lukę ignoruje się tak, jak ówcześnie nie zauważano luki VAT” – mówi Piotr Palutkiewicz, wiceprezes WEI.

Co trzeba zatem zrobić? Jak wskazuje WEI, trzeba zrezygnować z monopolu państwa na kasyna online i pozwolić na legalne (przy użyciu obecnego systemu zezwoleń) funkcjonowanie na tym rynku podmiotów prywatnych, które będą płacić podatki w Polsce.

Z raportu wynika, że:
1) Rezygnacja z monopolu i otwarcie rynku na uczciwą konkurencję zapewni większą kontrolę państwa nad całym rynkiem. Ponadto wiązać się będzie z istotnym obniżeniem szarej strefy, nawet do poziomu 16,4 proc., zwiększeniem dochodów
z podatków o blisko 376,4 milionów złotych i wygenerowaniem wartości dodanej w gospodarce na poziomie nawet 294,6 milionów złotych [zob. EY, Analiza efektów zniesienia monopolu państwowego na rynku kasyn online w Polsce , 2024 r.]

2) Otwarcie rynku kasyn online na prywatne podmioty wiązać się będzie ze znacznym ograniczeniem szarej strefy, która zostanie zastąpiona przez legalnie działające podmioty, które będą prowadziły wobec siebie uczciwą konkurencję. Dzięki temu możliwe będzie nie tylko zwiększenie dochodów do budżetu państwa, ale także zwiększenie standardów bezpieczeństwa dla konsumentów. Będzie to również rozwiązanie korzystniejsze dla samego monopolisty, który nie będzie musiał walczyć z nieuczciwą konkurencją ze strony kasyn offshore.

Źródło: Warsaw Enterprise Institute

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie uzupełniające 2025 (tzw. 500 plus dla osób niesamodzielnych) – nie zawsze 500 zł. Wyższy limit dochodu od 1 marca

ZUS informuje, że od 1 marca 2025 r. zmieni się limit świadczeń, które mogą otrzymywać osoby ubiegające się o świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Łączna kwota brutto emerytury, renty oraz innych świadczeń pieniężnych finansowanych ze środków publicznych, a także świadczeń z zagranicznych instytucji emerytalno-rentowych, nie może przekroczyć 2552,39 zł brutto.

Jak polskie firmy mogą wpływać na prawo UE? Kluczowe znaczenie lobbingu w Brukseli

Ponad 80% regulacji dotyczących polskich firm powstaje na poziomie unijnym. Brak zaangażowania oznacza, że decyzje zapadają bez udziału polskiego biznesu. Jak skutecznie wpływać na prawo w UE i dlaczego obecność w Brukseli jest kluczowa? Sprawdź, jak Konfederacja Lewiatan wspiera przedsiębiorców w kształtowaniu regulacji sprzyjających rozwojowi polskiej gospodarki.

Nowe informacje w sprawie specustawy przeliczeniowej, która zagwarantuje 200 tys. emerytów prawo do 64 tys. zł wyrównania i podwyżki emerytury o 1200 zł [w związku z wyrokiem TK z 4 czerwca 2024 r.]

W dniu 12 lutego 2025 r. Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił do Ministry Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z interwencją w sprawie specustawy przeliczeniowej, która ma zagwarantować 200 tys. emerytów prawo do 64 tys. zł wyrównania za lata wypłaty zaniżonych emerytur i podwyżki bieżących świadczeń emerytalnych o 1 200 zł. Przyjęcie tej ustawy jest konieczne, żeby poszkodowani emeryci, mogli dochodzić swoich praw, w związku z brakiem publikacji wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. (sygn. akt SK 140/20) i nie musieli procesować się w tej sprawie z ZUS.

W Polsce pracuje coraz więcej cudzoziemców. Prawie 1,2 mln jest objętych ubezpieczeniami społecznymi

Prawie 1,2 mln cudzoziemców objętych jest w Polsce ubezpieczeniami społecznymi. Z tej liczby niemal 800 tys. obcokrajowców pochodzi z Ukrainy. Prawie 700 tys. cudzoziemców pracuje na podstawie umowy o pracę.

REKLAMA

500 plus dla seniorów z KRUS: Co to jest za świadczenie, komu przysługuje, na jakich warunkach?

500 plus dla seniorów z KRUS to świadczenie uzupełniające przeznaczone dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Jego celem jest wsparcie finansowe seniorów, których dochody nie przekraczają określonego progu. Maksymalna wysokość świadczenia wynosi 500 zł miesięcznie, a jego przyznanie zależy od spełnienia określonych warunków. Sprawdź, komu przysługuje, jakie są zasady jego wypłaty i jak złożyć wniosek.

Od 1 marca 2025 r. nauczyciele będą pracować krócej, a dzieci wcześniej wracać do domu. Lekcje zostaną skrócone do 40 minut

40-minutowe lekcje w szkołach od 1 marca – to postulat Niezależnego Związku Zawodowego Oświata Polska, w związku ze zbyt niską – w jego ocenie – podwyżką wynagrodzeń nauczycieli w 2025 r. Skrócenie godziny lekcyjnej, ma stanowić swego rodzaju „urealnienie” pensji nauczycielskiej. Alternatywnie – Związek proponuje wprowadzenia wynagrodzenia za tzw. godziny "czarnkowe".

Do 50 tys. zł grzywny za nielegalne zatrudnienie obcokrajowca. Kontrole bez zapowiedzi. Nowa ustawa o pracy cudzoziemców w Polsce

Sejm uchwalił 21 lutego 2025 r. ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom. Regulacja zakłada m.in. usprawnienie procedur poprzez zniesienie tzw. testu rynku pracy, zaostrzenie sankcji za nielegalne zatrudnianie, a także pełną elektronizację postępowań.

Kwoty emerytur i rent wolne od egzekucji i potrąceń w 2025 roku – zmiany od 1 marca

Po każdej waloryzacji emerytur i rent rosną też kwoty tych świadczeń wolne od potrąceń i egzekucji. Nie inaczej będzie w 2025 roku. Prezes ZUS wydał już 18 lutego 2025 r. komunikat w sprawie kwoty najniższej emerytury i renty, dodatku pielęgnacyjnego i dodatku dla sierot zupełnych, kwot maksymalnych zmniejszeń emerytur i rent oraz kwot emerytur i rent wolnych od egzekucji i potrąceń.

REKLAMA

Orzekanie o niepełnosprawności: będzie nowy system. MRPiPS: projekt zatwierdzony

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało 21 lutego 2025 r., że dzień wcześniej Komitet Monitorujący FERS zatwierdził projekt przebudowy modelu orzekania o niepełnosprawności oraz uporządkowania systemu świadczeń. MRPiPS dodało, że nowy system uwzględnia postulaty osób z niepełnosprawnościami, w tym orzekanie przez specjalistów z danych dziedzin.

Zakaz sprzedaży szampanów bezalkoholowych: Sejmowa komisja rozpatrzyła petycję. Czas na stanowisko resortu zdrowia

Czy zostanie wprowadzony zakaz sprzedaży szampanów bezalkoholowych? Co z produktami bezalkoholowymi imitującymi opakowania napoi alkoholowych? Sejmowa komisja rozpatrzyła w czwartek petycję w tej sprawie.

REKLAMA