Waloryzacja emerytur i rent w 2025 roku - będzie wskaźnik 8,55%? Czyli inflacja + 50 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia (symulacja MRPiPS)

Wskaźnik waloryzacji emerytur i rent przy dodaniu do wskaźnika inflacji 50% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia [symulacja] / Min. Dziemianowicz-Bąk: rekomenduję wyższą waloryzację emerytur i rent. Będzie inflacja +50 proc. realnego wzrostu przeciętnej płacy? Od kiedy? / Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, zarekomendowała wyższą waloryzację emerytur i rent. Zgodnie z tą rekomendacją wskaźnik waloryzacji miałby wynieść więcej niż obecnie ustalony (wskaźnik inflacji w poprzednim roku powiększony o co najmniej 20% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku kalendarzowym). Symulacja przygotowana przez MRPiPS pokazuje, że przy uwzględnieniu 50 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia zamiast 20 proc., wskaźnik waloryzacji w 2025 roku wyniósłby 8,55 proc. zamiast 5,82 proc.

rozwiń >

Dodatkowa waloryzacja emerytur i rent na wypadek wysokiej inflacji - prace legislacyjne toczą się wolno

Bardzo wolno postępują prace legislacyjne nad projektem nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, która ma wprowadzić uzupełniającą (drugą w tym samym roku) waloryzację emerytur i rent. Ta dodatkowa waloryzacja ma nastąpić tylko jeżeli wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w pierwszym półroczu danego roku przekroczy 5%. Piszemy na ten temat w artykule: Dodatkowa waloryzacja emerytur i rent - druga w tym samym roku. Jeden warunek musi być spełniony. Nowelizacja jeszcze nie trafiła do Sejmu.

To, że prace legislacyjne nie toczą się zbyt szybko w przypadku tego projektu można wytłumaczyć tym, że inflacja spada i w rządowych prognozach nie ma założenia, że w I półroczu 2025 r. inflacja może przekroczyć 5%.

Będą nowe przepisy zapobiegające niskim waloryzacjom emerytur i rent?

Ale w toku długich prac legislacyjnych nad tym projektem pojawiła się kwestia tzw. niskich (groszowych) waloryzacji emerytur i rent, które pojawiają się w okresach niskiej inflacji.
Jak wskazuje Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, sytuacja niskich waloryzacji mogła mieć miejsce np. w 2015 r. kiedy wskaźnik waloryzacji wyniósł 100,68%, 2016 r., gdy wyniósł 100,24%, czy w 2017 r., gdy ukształtował się na poziomie 100,44%. Z tego powodu w 2016 r. wprowadzono dodatki do emerytur i rent, a w pozostałych latach – waloryzację procentowo-kwotową.

Na ten temat niedawno Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wystosowała pismo (sygn. DUS-I.4030.2.2024.MS) do Macieja Berka, Ministra - członka Rady Ministrów, w którym poruszyła temat niskich waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych. Pismo to zostało opublikowane na stronach Rządowego Centrum Legislacji 13 grudnia 2024 r.

Jaka waloryzacja emerytur i rent teraz? Jak jest obliczany wskaźnik waloryzacji?

Na podstawie ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, waloryzacja świadczeń emerytalno-rentowych przeprowadzana jest co roku, od dnia 1 marca, przy zastosowaniu procentowego wskaźnika waloryzacji, który odpowiada średniorocznemu wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych w poprzednim roku kalendarzowym zwiększonemu o co najmniej 20% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku kalendarzowym (tzw. roczna waloryzacja świadczeń).
Zwiększenie o co najmniej 20% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia jest przedmiotem corocznych negocjacji w ramach Rady Dialogu Społecznego (RDS). W przypadku braku porozumienia w ramach tych negocjacji wysokość zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w danym roku określa rozporządzenie Rady Ministrów.
Ministra zwróciła uwagę, że rzeczywisty wskaźnik rocznej waloryzacji świadczeń opiera się na danych dotyczących faktycznego wykonania w zakresie inflacji i realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku kalendarzowym (ogłaszanych w komunikatach Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego).

Wysokość wskaźnika waloryzacji świadczeń jest uzależniona przede wszystkim od inflacji (w poprzednim roku kalendarzowym). Ministra zwróciła uwagę, że malejąca inflacja to niższy wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych oraz oznaka powrotu do stabilnej sytuacji gospodarczej kraju. Przekłada się ona jednak także na niższą waloryzację emerytur i rent w trakcie roku, z uwagi na niższą utratę wartości świadczeń.

Jaki wskaźnik waloryzacji w 2025 roku?

W projekcie ustawy budżetowej na rok 2025 szacowany wskaźnik waloryzacji emerytur i rent wynosi ok. 105,82%. Jednocześnie zgodnie z danymi makroekonomicznymi zawartymi zarówno w projekcie ustawy budżetowej na rok 2025, jak i w „Wytycznych dotyczących stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania
skutków finansowych projektowanych ustaw. Aktualizacja – październik 2024 r.”, w horyzoncie prognozy spodziewany jest stopniowy spadek inflacji. W 2025 r. średnioroczna inflacja wyniesie 5,0%, a w końcu horyzontu prognozy tempo wzrostu cen konsumpcyjnych osiągnie przedział dopuszczalnych wahań od celu inflacyjnego NBP i wyniesie odpowiednio
3,1% w 2026 r., 2,6% w 2027 r. i 2,5% - 2028 r. Dane te pozwalają - zdaniem ministry Dziemianowicz-Bąk, identyfikować ryzyko wystąpienia niskich waloryzacji w latach następujących po tych latach.

Pomysł zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent. Będzie inflacja +50 realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia?

Ministra Dziemianowicz-Bąk poinformowała, że zgodnie z zobowiązaniem z wrześniowego posiedzenia Rady Ministrów - w dniu 17 października 2024 r. w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odbyło się robocze spotkanie dotyczące kwestii zapobiegania zjawisku niskich waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych w przyszłości. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Obrony Narodowej, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Zakładu Emerytalno-Rentowego MSWiA, Biura Emerytalnego Służby Więziennej.

W trakcie tego spotkania przedstawione zostały, przygotowane w MRPiPS, warianty rozwiązania problemu niskich waloryzacji świadczeń. Dyskusja dotyczyła możliwości:
- wprowadzenia wyższego udziału realnego wzrostu wynagrodzeń we wskaźniku waloryzacji,
- wprowadzenia waloryzacji procentowo-kwotowej, z podwyżką na gwarantowanym poziomie określonego procentowo parametru (np. 10% najniższej emerytury),
- zmiany mechanizmu waloryzacji z procentowo-płacowej na waloryzację płacową.

Jak wskazała ministra Dziemianowicz-Bąk, w dyskusji jako najbardziej optymalny środek do łagodzenia ryzyka niskich waloryzacji wskazano podwyższenie udziału realnego wzrostu wynagrodzeń we wskaźniku waloryzacji, które może nastąpić w ramach negocjacji w Radzie Dialogu Społecznego lub w drodze rozporządzenia Rady Ministrów i nie wymaga przeprowadzania zmian ustawowych.

Ważne

Dlatego ministra Dziemianowicz-Bąk - jako możliwe rozwiązanie problemu niskich waloryzacji - zarekomendowała
posłużenie się elementem płacowym wskaźnika waloryzacji świadczeń, tj. przyjęcie rozwiązania polegającego na ewentualnym zwiększeniu realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia we wskaźniku waloryzacji ponad ustawowe 20%.

Zdaniem ministry, przyjęcie tego rozwiązania pozwoliłoby na szybkie i uniwersalne, a także incydentalne
dostosowywanie wskaźnika waloryzacji (w zakresie udziału realnego wzrostu wynagrodzeń) do występujących w danym czasie warunków społeczno-gospodarczych. 

Z prognoz i symulacji przygotowanych przez MRPiPS wynika, że przy zastosowaniu 50 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia zamiast 20 proc., wskaźnik waloryzacji:
- w 2025 roku wyniósłby 8,55 proc. zamiast 5,82 proc.
- w 2026 r. wyniósłby 6,3 proc. zamiast 5,7 proc., 
- w 2027 r. wyniósłby 4,95 proc. zamiast 4,02 proc., a 
- w 2028 r. wyniósłby 4,45 proc. zamiast 3,52 proc.

Wskaźnik waloryzacji emerytur i rent przy dodaniu do wskaźnika inflacji 50% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia

 

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

Wskaźnik waloryzacji emerytur i rent przy dodaniu do wskaźnika inflacji 20% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia

 

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

W symulacji przyjęto prognozy inflacji przygotowane przez Ministerstwo Finansów w „Wytycznych dotyczących stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw. Aktualizacja – październik 2024 r.”.

Jak wskazała ministra Dziemianowicz-Bąk, możliwe byłoby uzgodnienie wysokości przedmiotowego zwiększenia wskaźnika waloryzacji już na etapie czerwcowych negocjacji w ramach Rady Dialogu Społecznego. W przypadku braku uzgodnienia stanowiska Rady Dialogu Społecznego, Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, wysokość zwiększenia, biorąc pod uwagę informacje o prognozowanych wielkościach makroekonomicznych, w tym wielkość wskaźnika inflacji, stanowiących podstawę do opracowania projektu ustawy budżetowej na rok następny.

Od kiedy wyższa waloryzacja emerytur i rent?

Takie zmiany - o ile zostaną zaakceptowane przez rząd - będą dotyczyć raczej najwcześniej 2026 roku. Choć ww. symulacja dotyczy także 2025 roku.

Ministra Dziemianowicz-Bąk wskazała, że gdyby wyrażona została potrzeba podwyższenia wskaźnika waloryzacji w odniesieniu do waloryzacji świadczeń, która będzie miała miejsce w 2026 r., spotkanie w celu ustalenia ewentualnego dalszego postępowania powinno odbyć się odpowiednio wcześnie, z uwagi na terminy wynikające z przepisów ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dotyczące negocjacji w Radzie Dialogu Społecznego. Zgodnie z przepisami, w czerwcu 2025 r. odbędą się bowiem negocjacje w zakresie wysokości zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. w części dotyczącej realnego wzrostu płac.

Sprawa najprawdopodobniej zostanie niedługo rozpatrzona przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów. Póki co nie wiadomo, czy rząd poprze rekomendację p. ministry Dziemianowicz-Bąk odnośnie zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent.

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Prawo
SN: Księga wieczysta a przerwanie biegu zasiedzenia. Zaskoczenie dla przejmujących działkę sąsiada [Przykład]
09 sty 2025

Sąd Najwyższy dopuszcza możliwość przerwania biegu zasiedzenia przez … wpis w księdze wieczystej. Czyli w sferze realnej nic się nie zmienia. Na działce osoby A władztwo faktyczne sprawuje osoba B i czeka cierpliwie 20 lat albo 30 lat, aby przejąć działkę. I nagle pojawia się wpis w księdze wieczystej działki o np. prowadzeniu czynności egzekucyjnych. I jest przerwanie biegu zasiedzenia.  Nie udało się finalnie przejęcie cudzej działki przez zasiedzenie.

PKD 2025: co i kiedy powinni zrobić przedsiębiorcy i spółki?
09 sty 2025

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje nowe rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności. Dokument ten wprowadza zmiany w kodach PKD. Nowa klasyfikacja zastąpi nieprzystające do współczesnych realiów gospodarczych uregulowania z 2007 roku. Sprawdzamy, czy reforma dotyczy wszystkich przedsiębiorców i jakie dodatkowe obowiązki na nich nakłada.

10 500,00 zł dofinansowania na zakup laptopa z PFRON w 2025 r.
09 sty 2025

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) poinformował o możliwości dofinansowania na zakup sprzętu elektronicznego, w tym laptopów i komputerów stacjonarnych, w ramach programu "Aktywny samorząd" w 2025 r. Chodzi o likwidację barier w dostępie do uczestniczenia w społeczeństwie informacyjnym.

Alimenty od babci i dziadka dla wnuka. Kiedy to możliwe?
09 sty 2025

Rodzice często zastanawiają się nad tym czy alimenty powinni też płacić dziadkowie. Jest to możliwe tylko w określonych przypadkach. Poza tym zakres tego obowiązku jest inny niż w przypadku rodziców. Oto szczegóły.

Można jeszcze składać wnioski o 600 złotych dopłaty do prądu za 2024 r. Czas jest do końca stycznia. Gdzie i jak złożyć wniosek?
09 sty 2025

Dopłaty do prądu stały się w ostatnim czasie jednymi z najbardziej pożądanych i medialnych świadczeń. W styczniu 2025 r. PFRON ogłosił kolejny nabór wniosków o ich przyznanie. Można jeszcze dostać środki za okres od lipca do końca 2024 r.

Poczta Polska chce zwolnić w 2025 r. tysiące pracowników. Najpierw Program Dobrowolnych Odejść a potem zwolnienia grupowe
09 sty 2025

W środę 7 stycznia 2025 r. Zarząd Poczty Polskiej SA podjął uchwałę w sprawie zamiaru przeprowadzenia do 30 kwietnia br. Programu Dobrowolnych Odejść i rozpoczął konsultacje ze stroną społeczną. Organizacja Międzyzakładowa NSZZ Solidarność Pracowników Poczty Polskiej podała, że program ma objąć ok. 8,5 tys. etatów. W drugim kolejnym etapie optymalizacji zatrudnienia nastąpią zwolnienia grupowe - zapowiedział Zarząd Poczty Polskiej. Pracownicy zastanawiają się czy lepiej jest odejść szybciej w ramach PDO czy czekać na zwolnienia grupowe. Ekspert odpowiada na te pytania.

Banki narażone na SKD, kredytobiorcy z szansą na zwrot odsetek i innych kosztów kredytu. Kiedy TSUE wyda wyrok?
09 sty 2025

Banki mogą zmierzyć się z poważnymi konsekwencjami, jeśli Trybunał Sprawiedliwości UE uzna ich praktykę przedstawiania zasad przedterminowej spłaty pożyczek konsumenckich za niezgodną z unijnymi przepisami. Kredytobiorcy, których banki mogą być objęte sankcjami kredytu darmowego (SKD), mają szansę na odzyskanie nadpłaconych odsetek a także innych kosztów kredytu takich jak prowizja.

Projekt nowelizacji rozporządzenia ws. egzaminu maturalnego trafił do konsultacji. Zakłada m.in. skrócenie egzaminu maturalnego w części pisemnej z biznesu i zarządzania
09 sty 2025

Projekt nowelizacji rozporządzenia ws. egzaminu maturalnego trafił do konsultacji. Zakłada m.in. skrócenie egzaminu maturalnego w części pisemnej z biznesu i zarządzania. Jakie jeszcze zmiany zakłada projekt rozporządzenia ministra edukacji?

Termin na złożenie wniosku o 800 plus w 2025 r. – dwie ważne daty dla rodziców
09 sty 2025

Program „Rodzina 800+” jest jednym z najważniejszych filarów wsparcia finansowego dla polskich rodzin. Aby zapewnić ciągłość wypłaty świadczenia i uniknąć opóźnień, rodzice powinni zwrócić uwagę na dwa kluczowe terminy w 2025 roku. ZUS wyznaczył precyzyjne daty, które należy uwzględnić, składając wniosek o świadczenie. Oto wszystko, co musisz wiedzieć, aby nie stracić pieniędzy z tego programu.

2500 zł na semestr dla dziecka na zajęcia pozalekcyjne. Dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Ruszył program pilotażowy
09 sty 2025

W ramach realizowanego przez programu pilotażowego uczniowie klas 5–8 szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych mogą uzyskać stypendium w wysokości 2500 zł brutto do wykorzystania w trakcie jednego semestru nauki. Na razie to program pilotażowy.

pokaż więcej
Proszę czekać...