REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wigilia 2025 r. wolna od pracy. Sklepy otwarte przez trzy niedziele. Na pracownika dwie niedziele (jak dziś)

prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Wigilia 2025 r. wolna od pracy. Sklepy otwarte przez trzy niedziele. Na pracownika dwie niedziele (jak dziś)
Wigilia 2025 r. wolna od pracy. Sklepy otwarte przez trzy niedziele. Na pracownika dwie niedziele (jak dziś)
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wszyscy już się przyzwyczaili, że Wigilia 2024 r. nie jest zwykłą nowelizacją przepisów. Pomysł szybko przebijany jest przez nowy pomysł. Trzech Króli miało stracić status wolnego dnia od pracy. Sejm uchwalił, że pracownicy handlu w grudniu będą pracowali 3 niedziele (dziś dwie). Najnowsza plotka dotyczy tego, że utrzymana zostanie zasada „pracownicy handlu będą pracowali trzy niedziele w grudniu 2025 r.”, ale jest zastrzeżenie „dany pracownik będzie pracował dwie niedziele". Taki pomysł ma pojawić się w Senacie.
Przykład

Sklep zatrudnia 150 osób. Każda z tych osób może pracować tylko w dwie niedziele. Na trzecią musi przyjść zmiennik. Oznacza to, że bez dodatkowego zatrudniania osób w każdą niedzielę w tym sklepie może pracować 100 osób. 

PROMOCJA: Polecamy prenumeratę startową DGP. Opłata tylko 19,99 zł

REKLAMA

Senat zgłosił poprawki do nowelizacji ustawy w sprawie wolnej Wigilii

W grudniu pracownik handlu nie będzie mógł pracować więcej niż dwie niedziele – zakłada jedna z poprawek wniesiona w czwartek przez Senat do nowelizacji ustawy w sprawie Wigilii wolnej od pracy. Regulacja wróci teraz do Sejmu.

Za nowelizacją ustawy o dniach wolnych od pracy z poprawką opowiedziało się 86 senatorów, nikt nie był przeciw, wstrzymał się jeden senator.

Poprawki Senatu zakładają m.in., że w grudniu pracownik handlu nie będzie mógł pracować więcej niż w dwie niedziele, ale handlowe będą trzy.

Wcześniej Senat odrzucił poprawki PiS zakładające powrót do pierwotnych rozwiązań, by dwie niedziele w grudniu były pracujące, a nie trzy. Inna z poprawek przewidywała, by zmiany weszły w życie jeszcze w tym roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wigilia a ustawa z dnia 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy

W ustawie z dnia 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1920) mamy 13 dni ustawowo wolne od pracy.

  • 1 stycznia – Nowy Rok

  • 6 stycznia – Święto Trzech Króli

  • pierwszy dzień Wielkiej Nocy

  • drugi dzień Wielkiej Nocy

  • 1 maja – Święto Państwowe

  • 3 maja – Święto Narodowe Trzeciego Maja

  • pierwszy dzień Zielonych Świątek

  • dzień Bożego Ciała

  • 15 sierpnia – Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny

  • 1 listopada – Wszystkich Świętych

  • 11 listopada – Narodowe Święto Niepodległości

  • 25 grudnia – pierwszy dzień Bożego Narodzenia

  • 26 grudnia – drugi dzień Bożego Narodzenia.

 

Projekt ustawy a Wigilia jako dzień wolny od pracy

projekt - Wigilia jako dzień wolny od pracy

projekt - Wigilia jako dzień wolny od pracy

Poniżej pełna treść ustawy nowelizującej (etap po Sejmie, przed Senatem):

Tekst ustawy przekazany do Senatu zgodnie z art. 52 regulaminu Sejmu

 

USTAWA

z dnia 27 listopada 2024 r.

o zmianie ustawy o dniach wolnych od pracy oraz niektórych innych ustaw[1])

Art. 1. W ustawie z dnia 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1920) w art. 1 w pkt 1 po lit. k dodaje się lit. ka w brzmieniu:

„ka) 24 grudnia – Wigilia Bożego Narodzenia,”.

Art. 2. W ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1465 oraz z 2024 r. poz. 878 i 1222) art. 1519b otrzymuje brzmienie:

„Art. 1519b. Ograniczenia w wykonywaniu pracy w placówkach handlowych w niedziele i święta oraz w sobotę bezpośrednio poprzedzającą pierwszy dzień Wielkiej Nocy określają przepisy ustawy z dnia 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni (Dz. U. z 2024 r. poz. 449 i …).”.

Art. 3. W ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z 2024 r. poz. 17 i 1228) w art. 218a w pkt 2 skreśla się wyrazy „w dniu 24 grudnia lub”.

Art. 4. W ustawie z dnia 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni (Dz. U. z 2024 r. poz. 449) wprowadza się następujące zmiany:

1)     art. 1 otrzymuje brzmienie:

„Art. 1. Ustawa określa zasady dotyczące ograniczenia handlu oraz wykonywania czynności związanych z handlem w placówkach handlowych w niedziele i święta oraz w sobotę bezpośrednio poprzedzającą pierwszy dzień Wielkiej Nocy.”;

2)     art. 4 otrzymuje brzmienie:

„Art. 4. Powierzanie wykonywania pracy w handlu lub wykonywania czynności związanych z handlem nieodpłatnie w placówkach handlowych w niedziele i święta, a także w sobotę bezpośrednio poprzedzającą pierwszy dzień Wielkiej Nocy – jest zakazane.”;

3)     w art. 7:

a)     ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Zakaz, o którym mowa w art. 5, nie obowiązuje w:

1)     kolejne trzy niedziele poprzedzające Wigilię Bożego Narodzenia;

2)     niedzielę bezpośrednio poprzedzającą pierwszy dzień Wielkiej Nocy;

3)     ostatnią niedzielę przypadającą w styczniu, kwietniu, czerwcu i sierpniu.”,

b)     uchyla się ust. 1a;

4)     w tytule rozdziału 3 skreśla się wyrazy „w dniu 24 grudnia i”;

5)     w art. 8:

a)     ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. W sobotę bezpośrednio poprzedzającą pierwszy dzień Wielkiej Nocy w placówkach handlowych:

1)     handel oraz wykonywanie czynności związanych z handlem,

2)     powierzanie pracownikowi lub zatrudnionemu wykonywania pracy w handlu oraz wykonywania czynności związanych z handlem

– po godzinie 14.00 są zakazane, z wyjątkiem przypadków określonych w art. 6.”,

b)     uchyla się ust. 3;

6)     w art. 9 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia za czas nieprzepracowany w związku ze zmniejszeniem wymiaru jego czasu pracy z powodu wykonywania pracy w sobotę bezpośrednio poprzedzającą pierwszy dzień Wielkiej Nocy do godziny 14.00.”;

7)     w art. 10 w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

„1)   wbrew zakazowi handlu oraz wykonywania czynności związanych z handlem po godzinie 14.00 w sobotę bezpośrednio poprzedzającą pierwszy dzień Wielkiej Nocy, powierza pracownikowi lub zatrudnionemu wykonywanie pracy w handlu lub wykonywanie czynności związanych z handlem;”.

Art. 5. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 lutego 2025 r.

                                                                            MARSZAŁEK SEJMU

                                                                             / – / Szymon Hołownia

Źródło: money.pl, PAP, informacje własne

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Po zmianach więcej dożywotnich orzeczeń o niepełnosprawności. Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat

Dla osób niepełnosprawnych wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do wydawania stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne wydał Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia, osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego.

Czy stopień niepełnosprawności wpływa na wysokość zachowku?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Wyższy zachowek przysługuje bowiem osobom trwale niezdolnym do pracy. Co to oznacza?

Sąd zmodyfikował zasadę (albo świadczenie wspierające albo pielęgnacyjne). Do MOPS nie trzeba oddawać 9000 zł świadczenia pielęgnacyjnego. Mając przeszło 9000 zł wspierającego

Miało być tak. Osoba niepełnosprawna otrzymuje świadczenie wspierające w wysokości np. 30 000 zł. Za okres np. 10 miesięcy. Po otrzymaniu tych pieniędzy opiekun osoby niepełnosprawnej oddaje (do MOPS) równoważne 30 000 zł (świadczenie pielęgnacyjne). Chodziło o to, aby w okresie rozpatrywania wniosku o przyznanie świadczenia wspierającego, rodzina osoby niepełnosprawnej (najczęściej stopień znaczny) miała środki na utrzymanie osoby niepełnosprawnej. Finansować to miało świadczenie pielęgnacyjne, które następnie (jako pewien kredyt społeczny) trzeba zwrócić do MOPS. Taki miał być model rozliczenia między świadczeniem wspierającym a pielęgnacyjnym. W praktyce nie mamy z obu stron po 30 000 zł. Dla 2024 r. za okres 10 miesięcy otrzymywało się 29 880 zł świadczenia pielęgnacyjnego (miesięcznie 2988 zł), a maksymalna wysokość świadczenia wspierającego to za 10 miesięcy 39 180 zł (miesięcznie 3918 zł). W zależności od tempa przyznawania świadczenia wspierającego można było tak rozliczać okresy 5 miesięcy jak i np. 14 miesięcy.

Bezpieczne i dochodowe (odsetki do 6,80%). Obligacje skarbowe - nowe emisje w kwietniu 2025 r. Jaka opłata za wcześniejszy wykup?

Ministerstwo Finansów w komunikacie przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które są sprzedawane w kwietniu 2025 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w marcu, lutym i styczniu br.

REKLAMA

Nawet 8% na lokacie w banku. Ranking lokat i kont oszczędnościowych: oprocentowanie pod koniec marca 2025 r.

Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wyniosło w marcu 2025 r. ponad 5,6% – wynika z najnowszych danych zebranych przez HREIT. Aż 3 banki kuszą obietnicą zysków na poziomie co najmniej 8% w skali roku.

Emerytury stażowe – Lewica i Solidarność naciskają. Czy rząd zgodzi się na zmiany?

Emerytury stażowe mogą się urzeczywistnić. Lewica i Solidarność walczą o zmiany, które mają umożliwić wcześniejsze przejście na emeryturę osobom z długim stażem pracy. Czy obecny rząd w końcu przychyli się do tych postulatów?

Nie doczekali na świadczenie wspierające za 9-12 miesięcy. Jest świadczenie pielęgnacyjne. Rodziny osób niepełnosprawnych nic nie wygrają w sądzie

Ostrzegano przed tym, że przewlekłość postępowań w WZON zderzy się z problemem śmierci osoby niepełnosprawnej, która złożyła wniosek o świadczenie wspierające, spełnia kryteria, ale nie doczekała decyzji WZON. Rodziny osób zmarłych koszty opieki pokryją ze świadczenia pielęgnacyjnego. Część z nich próbuje spierać się z WZON w sądach administracyjnych. Nie mają szansy. Stroną takich postępowań może być tylko osoba niepełnosprawna, a ta zmarła. Trzeba zapomnieć o świadczeniu wspierającym.

Czy to już koniec przestawiania zegarków? Zniesienia zmiany czasu jest na agendzie UE

Czy to już koniec przestawiania naszych zegarków? Polska prezydencja w Unii Europejskiej podejmuje próbę przełamania impasu w sprawie zniesienia zmian czasu. Choć Komisja Europejska popiera ten pomysł, to brukselska biurokracja wciąż blokuje postępy. Dlaczego Europa nadal tkwi w czasowym chaosie i czy polski rząd zdoła zmienić bieg wydarzeń?

REKLAMA

800 plus w 2025 i 2026 r. - termin na wniosek do ZUS

800 plus w 2025 i 2026 r. - nowy okres świadczeniowy rozpoczyna się 1 czerwca. Kiedy najlepiej złożyć elektroniczny wniosek do ZUS? Termin zapewniający ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego niedługo mija.

Żołnierze do premiera: Mamy prawo do drugiej emerytury obok tej mundurowej. Każdy z nas ma na koncie w FUS składki powiększane corocznie o wskaźnik waloryzacji

Mundurowi, którzy rozpoczęli służbę przed 1999 r. nie mają prawa - nawet w przypadku 25 lat pracy cywilnej i odprowadzania składek z tego tytuł do ZUS - do emerytury cywilnej pobieranej obok mundurowej. Inną sytuację prawną mają mundurowi, którzy rozpoczęli służbę po 1999 r. - mają prawo do drugiej emerytury z tytułu składek wypracowanych z pracy w cywilu po zakończeniu służby. W grudniu 2024 r. żołnierze wysłali w tej sprawie list do premiera D. Tuska.

REKLAMA