System e-Doręczeń zostanie powszechnie uruchomiony na początku stycznia 2025 r. Większość urzędów będzie musiała umożliwić taki sposób korespondencji, aby obywatele mogli zarówno odbierać z tych jednostek doręczenia elektroniczne, jak i wysyłać do nich pisma w tej formie. Do założenia skrzynek do e-Doręczeń zobowiązani są także przedstawiciele niektórych zawodów zaufania publicznego.
- 1 stycznia 2025 r. ruszają e-Doręczenia
- Załatwianie spraw administracyjnych mailowo
- Skrzynki do e-Doręczeń dla zawodów zaufania publicznego
1 stycznia 2025 r. ruszają e-Doręczenia
Wkrótce w Polsce zaczną powszechnie obowiązywać e-Doręczenia, czyli elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Od 1 stycznia 2025 r. znacząco zwiększy się liczba urzędów i instytucji, które będą honorować tę formę korespondencji z obywatelami. Z każdą z tych jednostek obywatele będą mogli wymieniać się pismami bezpłatnie, bez wychodzenia z domu, a załatwianie spraw administracyjnych stanie się dużo łatwiejsze.
– e-Doręczenia to sposób na szybką i wygodną wymianę oficjalnej korespondencji między administracją państwową, firmami i obywatelami. Usługa, która stanowi kolejny krok w cyfryzacji państwa, pozwala na łatwe wysyłanie i odbieranie listów w formie elektronicznej. W dowolnym miejscu i czasie, bez konieczności wizyt w urzędzie czy stania w kolejce na poczcie. Co ważne, dokument nadany z użyciem e-Doręczeń jest równoważny prawnie z tradycyjną przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru, a liczba podmiotów zobowiązanych do stosowania tej formy korespondencji stale rośnie – wyjaśnia wiceminister Cyfryzacji Dariusz Standerski.
Upowszechnianie e-Doręczeń oznacza w praktyce, że wszystkie urzędowe pisma i decyzje można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej. Takie rozwiązanie ułatwi załatwianie spraw administracyjnych zarówno zwykłemu Kowalskiemu, jak i przedsiębiorcom oraz urzędnikom. Co ważne, obywatele w kontaktach z jednostkami publicznymi mogą korzystać z usługi całkowicie bezpłatnie, dlatego w porównaniu z tradycyjnym przesyłaniem dokumentów będzie to spora oszczędność nie tylko czasu, ale też pieniędzy.
Załatwianie spraw administracyjnych mailowo
System e-Doręczeń zostanie powszechnie uruchomiony na początku stycznia 2025 r. Większość urzędów będzie musiała umożliwić taki sposób korespondencji, dzięki czemu obywatele będą mogli zarówno odbierać z tych jednostek doręczenia elektroniczne, jak i wysyłać do nich pisma w tej formie. Funkcjonowanie nowego systemu reguluje ustawa o doręczeniach elektronicznych.
Wśród podmiotów objętych obowiązkiem założenia skrzynek do e-Doręczeń znalazły się m.in.:
- urzędy miast i gmin,
- starostwa,
- urzędy skarbowe,
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS),
- Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS),
- Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ),
- publiczne szpitale, przychodnie i ośrodki zdrowia,
- uczelnie wyższe, szkoły, przedszkola, żłobki,
- instytucje pomocy społecznej,
- ministerstwa.
Dłuższy czas na wprowadzenie e-Doręczeń mają m.in. sądy i prokuratura, organy ścigania, służba więzienna oraz inne jednostki zajmujące się wymiarem sprawiedliwości. W tych instytucjach nowe narzędzie do korespondencji zostanie wprowadzone 1 października 2029 r.
Skrzynki do e-Doręczeń dla zawodów zaufania publicznego
1 stycznia przyszłego roku to termin, w którym do założenia skrzynek do e-Doręczeń zobowiązani będą również przedstawiciele wybranych zawodów zaufania publicznego:
- notariusze,
- adwokaci,
- radcowie prawni,
- doradcy podatkowi,
- doradcy restrukturyzacyjni,
- rzecznicy patentowi.
Nowy system elektronicznej korespondencji znacznie ułatwi zarówno obywatelom, jak i przedsiębiorcom wysyłkę pism tą drogą. Z adresu i skrzynki do e-Doręczeń obywatele, firmy i instytucje mogą korzystać już teraz. Jej założenie jest bardzo proste - wystarczy złożyć wniosek poprzez stronę mObywatel.gov.pl.