REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dofinansowanie do wynajmu mieszkania lub domu z budżetu państwa. Do rozdania aż 150 mln zł. Można składać wnioski

dofinansowanie, wynajem mieszkania, mieszkanie dla absolwenta, PFRON, osoby niepełnosprawne
Dofinansowanie do wynajmu mieszkania lub domu z budżetu państwa. Do rozdania aż 150 mln zł. Można składać wnioski
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

PFRON prowadzi ciągły nabór wniosków w programie „Samodzielność – Aktywność – Mobilność!” Mieszkanie dla absolwenta, w ramach którego można uzyskać dofinansowanie kosztów wynajmu mieszkania lub domu jednorodzinnego. Przez pierwsze 24 miesiące najmu – pokrywające nawet 100% kosztów (w tym nie tylko równowartości czynszu, ale również wszelkich opłat eksploatacyjnych), a następnie 70% i odpowiednio – 40% kosztów. Do rozdania w ramach programu, jest aż 150 mln zł. Od 21 listopada br. – katalog beneficjentów programu został rozszerzony o osoby opuszczające warsztaty terapii zajęciowej.

Dofinansowanie do wynajmu mieszania lub domu – program realizowany przez PFRON

REKLAMA

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) jest państwowym funduszem celowym, utworzonym na podstawie ustawy z dnia 27.08.1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, którego celem jest wyrównywanie szans i poszanowanie praw osób niepełnosprawnych, jak również usuwanie barier w życiu codziennym, nauce, pracy i pełnieniu ról społecznych przez osoby z niepełnosprawnością. Środki, którymi gospodaruje PFRON na realizację ww. celów, pochodzą m.in. z dotacji budżetu państwa, jak również z obowiązkowych (jak i dobrowolnych) wpłat pracodawców. 

REKLAMA

Jednym z programów PFRON, jest realizowany na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 27.08.1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – program „Samodzielność – Aktywność – Mobilność!” Mieszkanie dla absolwenta, którego celem jest wzrost niezależności beneficjentów oraz ułatwienie im aktywności zawodowej i społecznej poprzez zapewnienie samodzielnego mieszkania spełniającego indywidualne kryterium dostępności dla beneficjenta. W ramach ww. programu – jego beneficjent, może otrzymać dofinansowanie kosztów wynajmu mieszkania lub domu jednorodzinnego. W celu otrzymania dofinansowania, lokal mieszkalny lub dom jednorodzinny może być przez beneficjenta programu wynajmowany (na cele mieszkaniowe) samodzielnie, jak i wspólnie z innymi osobami fizycznymi, a ponadto, muszą zostać spełnione następujące warunki:

  • osoba ubiegająca się o dofinansowanie musi faktycznie zamieszkiwać w lokalu mieszkalnym lub domu, o dofinansowanie wynajmu którego zamierza się ubiegać, 

  • na każdego najemcę lokalu mieszkalnego lub domu, musi przypadać nie mniej niż 20 m2 powierzchni użytkowej,

  • umowa najmu lokalu mieszkalnego lub domu musi być sporządzona na piśmie, a beneficjent – wskazany  w niej jako najemca lub jeden z najemców,

  • w umowie najmu lokalu mieszkalnego lub domu, podpisanej przez wszystkie strony umowy, musi być wskazana wysokość czynszu i innych opłat, jeśli występują oraz

  • czynsz wnoszony przez osobę ubiegającą się o dofinansowanie, musi być przekazywany na wskazany w umowie najmu rachunek bankowy lub rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-rozliczeniowej.

Dofinansowanie do wynajmu mieszania lub domu – ile można otrzymać?

Do kosztów wynajmu mieszkania lub domu jednorodzinnego, które mogą zostać dofinansowane w ramach realizowanego przez PFRON programu „Samodzielność – Aktywność – Mobilność!” Mieszkanie dla absolwenta – zalicza się nie tylko czynsz najmu, ale również koszty związane z eksploatacją lokalu, w tym: opłaty za ogrzewanie lokalu oraz części wspólnych, opłaty za energię elektryczną w lokalu oraz w częściach wspólnych, opłaty za wywóz śmieci, opłaty za sprzątanie części wspólnych budynku, ubezpieczenie nieruchomości, opłaty za eksploatację części wspólnych, opłaty za konserwację urządzeń technicznych oraz obowiązkowe wpłaty na fundusz remontowy, w części przypadającej na beneficjenta. Jednym słowem – niemal wszystkie koszty najmu lokalu, ponoszone przez beneficjenta.

Dofinansowanie udzielane jest na maksymalny okres 60 miesięcy i wynosi: 

  1. 100% kosztów najmu, nie więcej jednak niż 100% miesięcznej wysokości maksymalnej kwoty dofinansowania dla danej lokalizacji wynajmowanego lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego – od 1 do 24 miesiąca,

  2. 70% kosztów najmu, nie więcej jednak niż 70% miesięcznej wysokości maksymalnej kwoty dofinansowania dla danej lokalizacji wynajmowanego lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego – od 25 do 42 miesiąca i odpowiednio

  3. 40% kosztów najmu, nie więcej jednak niż 40% miesięcznej wysokości maksymalnej kwoty dofinansowania dla danej lokalizacji wynajmowanego lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego – od 43 do 60 miesiąca.

Ww. maksymalna kwota dofinansowania miesięcznego kosztu wynajęcia lokalu mieszkalnego, zależy przy tym od kilku czynników:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. lokalizacji przedmiotu dofinansowania, w trzech poziomach zróżnicowania:

    • miasto wojewódzkie,

    • gminy sąsiadujące bezpośrednio z miastem wojewódzkim oraz

    • pozostałe gminy w danym województwie,

  2. aktualnej wartości średnich wskaźników przeliczeniowych kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych obowiązującej na poszczególnych poziomach terytorialnych, ogłaszanej przez Bank Gospodarstwa Krajowego w programie „Mieszkanie na Start” na dany kwartał (z wartościami aktualnych wskaźników, obowiązujących w czwartym kwartale br., można zapoznać się pod adresem – https://www.bgk.pl/bip/komunikat-z-01102024-r/) oraz

  3. sposobu poruszania się beneficjenta (zróżnicowanie dla osób poruszających się przy pomocy wózka inwalidzkiego oraz pozostałych osób):

    • dla osoby poruszającej się przy pomocy wózka inwalidzkiego – 38% wartości określonej aktualną wartością średnich wskaźników przeliczeniowych kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych obowiązującej na poszczególnych poziomach terytorialnych, ogłaszaną przez Bank Gospodarstwa Krajowego w programie „Mieszkanie na Start” na dany kwartał i odpowiednio

    • dla osoby poruszającej się bez pomocy wózka inwalidzkiego – 28% wartości określonej aktualną wartością średnich wskaźników przeliczeniowych kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych obowiązującą na poszczególnych poziomach terytorialnych, ogłaszaną przez Bank Gospodarstwa Krajowego w programie „Mieszkanie na Start” na dany kwartał.

Szczegółowych informacji na temat ww. maksymalnych kwot dofinansowania – należy poszukiwać w starostwie powiatowym, właściwym ze względu na lokalizację mieszkania lub domu, o dofinansowanie wynajmu którego zamierza się ubiegać. Program jest bowiem realizowany przez samorządy powiatowe, które wyrażą chęć przystąpienia do jego realizacji i w tym celu – zawrą z PFRON umowę w sprawie realizacji programu. 

Dofinansowanie do wynajmu mieszania lub domu – kto może się o nie ubiegać?

O dofinansowanie w ramach programu „Samodzielność – Aktywność – Mobilność!” Mieszkanie dla absolwenta, może ubiegać się osoba, która spełnia następujące warunki

  1. posiada orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności, a w przypadku osób z niepełnosprawnością narządu słuchu – także w stopniu umiarkowanym lub orzeczenie traktowane na równi z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności lub odpowiednio – o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności,

  2. posiada status absolwenta szkoły podstawowej, ponadpodstawowej (wszystkich typów szkół) lub szkoły wyższej uzyskany w okresie 36 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku albo opuszcza rodzinę zastępczą, rodzinny dom dziecka, placówkę opiekuńczo-wychowawczą lub warsztat terapii zajęciowej,

  3. posiada pełną zdolność do czynności prawnych,

  4. złoży oświadczenie, że nie jest właścicielem mieszkania ani nie przysługuje jej spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego w miejscowości realizowania aktywności zawodowej oraz

  5. złoży oświadczenie o poszukiwaniu zatrudnienia lub o podjętym zatrudnieniu.

Przez poszukiwanie zatrudnienia, o którym mowa w pkt 5 powyżej, należy przy tym rozumieć – konkretne starania, które osoba, zamierzająca ubiegać się o dofinansowanie w ramach programu, poczyniła aby znaleźć pracę, tzn. m.in. podjęła jedno z następujących działań: zamieszczanie lub odpowiadanie na ogłoszenia, w tym także korzystanie z aplikacji i portali umożliwiających poszukiwanie pracy znajdujących się w internecie, przeglądanie ogłoszeń, poszukiwanie pracy poprzez krewnych, znajomych lub bezpośrednio w zakładach pracy, poszukiwanie pracy poprzez powiatowy urząd pracy lub prywatne biuro pośrednictwa pracy, uczestniczenie w testach, rozmowach kwalifikacyjnych albo podjęcie starań o zorganizowanie własnego miejsca pracy.

Przez zatrudnienie, o którym mowa w pkt 5 powyżej, należy natomiast rozumieć:

  1. stosunek pracy na podstawie umowy lub umów o pracę,

  2. stosunek pracy na podstawie powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy lub umów o pracę,

  3. działalność rolniczą w rozumieniu ustawy z dnia 20.12.1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,

  4. działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 6.03.2018 r. Prawo przedsiębiorców lub

  5. zatrudnienie na podstawie umowy lub umów cywilnoprawnych,

REKLAMA

o ile tak rozumiane – co najmniej jedno z wyżej wymienionych form zatrudnienia – trwa co najmniej 3 miesiące oraz w przypadku lit. a, b i e – określone w umowie wynagrodzenie, jest łącznie nie niższe od minimalnego wynagrodzenia za pracę (które aktualnie opiewa na kwotę 4300 zł1), a w przypadku lit. c i d – średniego przychodu z okresu ostatnich 3 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku. 

Zatrudnienie, zgodnie z ww. rozumieniem tego pojęcia – co do zasady – musi być utrzymane przez beneficjenta programu w okresie od 25 do 60 miesiąca pobierania dofinansowania. W pierwszych 24 miesiącach objętych dofinansowaniem – beneficjent nie musi bowiem informować realizatora programu (czyli starostwa powiatowego) o każdej zmianie lub utracie zatrudnienia. Począwszy od 25 miesiąca objętego dofinansowaniem natomiast – zobowiązany jest do każdorazowego przekazywania realizatorowi programu informacji w powyższym zakresie, przy czym przerwa w okresie zatrudnienia może trwać maksymalnie 2 miesiące, jeżeli beneficjent nie wykaże aktywnego poszukiwania pracy. W przypadku aktywnego poszukiwania pracy – okres ten jest wydłużony do maksymalnie 6 miesięcy. Do 6 miesięcy ograniczony jest również łączny czas wszystkich przerw w okresie zatrudnienia, które mogą mieć miejsce od 25 do 60 miesiąca pobierania dofinansowania.

W tym roku, o dofinansowanie wynajmu mieszkania lub domu, po raz pierwszy mogą ubiegać się osoby opuszczające warsztat terapii zajęciowej – zostały one bowiem dodane do katalogu beneficjentów programu uchwałą nr 12/2024 Rady Nadzorczej PFRON z dnia 21.11.2024 r. zmieniająca uchwałę w sprawie zatwierdzenia programu „Samodzielność – Aktywność – Mobilność!” Mieszkanie dla absolwenta.

Dofinansowanie do wynajmu mieszania lub domu – w jaki sposób można się o nie ubiegać?

W celu ubiegania się o otrzymanie dofinansowania – za pośrednictwem „Systemu Obsługi Wsparcia” (SOW) (dostępnego pod adresem: https://sow.pfron.org.pl/) – należy złożyć wniosek o przyznanie dofinansowania na wynajem lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego spełniającego indywidualne kryterium dostępności dla beneficjenta

Do wniosku tego, należy dołączyć:

  • orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności, a w przypadku osób z niepełnosprawnością narządu słuchu, także w stopniu umiarkowanym lub orzeczenie traktowane na równi z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności lub odpowiednio – z orzeczeniem o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności,

  • kopię dokumentu potwierdzającego status absolwenta lub kopię dokumentu potwierdzającego opuszczenie rodziny zastępczej, rodzinnego domu dziecka, placówki opiekuńczo-wychowawczej lub warsztatu terapii zajęciowej,

  • oświadczenie wnioskodawcy, że nie jest właścicielem mieszkania ani nie przysługuje mu spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego w miejscowości realizowania aktywności zawodowej oraz

  • oświadczenie o poszukiwaniu zatrudnienia lub o podjętym zatrudnieniu.

Realizator programu, czyli starostwo powiatowe, właściwe ze względu na aktualne miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o dofinansowanie – w następstwie złożonego wniosku, w terminie 14 dni udzieli odpowiedzi o jego pozytywnym lub negatywnym rozpatrzeniu. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku – osoba ubiegająca się o dofinansowanie, będzie miała 90 dni na dostarczenie do starostwa umowy najmu mieszkania (lub domu) wraz z oświadczeniem, że mieszkanie to (lub odpowiednio – dom) spełnia indywidualne kryterium dostępności. Po dostarczeniu ww. dokumentów – pomiędzy starostwem, a osobą ubiegającą się o dofinansowanie, zostanie zawarta umowa na dofinansowanie, na podstawie której, do 10 dnia każdego miesiąca, na rachunek bankowy beneficjenta, będą przekazywane przyznane środki.

Wnioski o udział w programie można składać już dzisiaj. Nie została również, przez PFRON, określona data końcowa realizacji programu – zawieranie umów z beneficjentami, odbywać się będzie aż do wyczerpania budżetu programu, który opiewa na 150 mln zł. 

Sprawdź >>> Dziennik Gazeta Prawna - subskrypcja cyfrowa

1 Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14.09.2023 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2024 r. (Dz.U. z 2023 r., poz. 1893)

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 27.08.1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 44 z późn. zm.)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
1000 zł świadczenia rodzicielskiego w 2025 r. Wydłużenie świadczenia rodzicielskiego od 19 marca 2025 r. Nowe przepisy już obowiązują

Świadczenie rodzicielskie w 2025 r. wynosi 1000 zł miesięcznie. Świadczenie rodzicielskie przysługuje rodzicom, którzy nie otrzymują zasiłku macierzyńskiego ani innego świadczenia odpowiadającemu za okres urlopu macierzyńskiego lub urlopu rodzicielskiego. Pobierać je można przez okres od 52 do 71 tygodni w zależności od liczby urodzonych, objętych opieką lub przysposobionych dzieci.

Czynsz, opłaty za śmieci, prąd. Czy w 2025 r. mogę dostać jakieś dodatki? [Przykłady]

Wiele osób boryka się z wysokimi rachunkami, szukając dostępnych form finansowego wsparcia. Prezentujemy kilka przykładowych świadczeń. Jakie kryteria trzeba spełnić w 2025 r.?

Jak samodzielnie przeprowadzić skuteczną windykację należności? Należy unikać tych błędów!

Chociaż odzyskiwanie należności nie jest prostym procesem, to jednak z windykacją można sobie poradzić samodzielnie. Niestety, wymaga to zachowania pewnych warunków, o których często się zapomina i przez to zmniejsza szansę na odzyskanie pieniędzy.

Koszty budowy domu w 2025 roku – materiały i robocizna. Projekt, mury, dach, stolarka, wykończenie

Aktualnie, w marcu 2025 roku w Polsce trzeba wydać ok. 430 000 zł, aby postawić parterowy dom o powierzchni 100 m2 w stanie deweloperskim. Ta kwota nie uwzględnia jednak zakupu działki ani projektu budowlanego czy ogrodzenia. Z zestawienia Rankomat.pl wynika, że najdroższy jest sam początek budowy, gdzie za postawienie murów trzeba wydać 185 tys. zł. Prace dachowe i wykończeniowe kosztują ponad 100 tys. zł za każdy z tych etapów. Najmniej, bo 30 tys. zł, pochłonie zakup i montaż drzwi, okien oraz bramy garażowej. Największy pojedynczy koszt to fundamenty i wykonanie stropu łącznie za 90 tys. zł z materiałami i robocizną. Ostateczna cena wybudowania domu będzie zależała od kosztów ekipy budowlanej, jakości wybranych materiałów budowlanych i kilku innych czynników.

REKLAMA

Nowe możliwości aplikacji mObywatel. Duże ułatwienia przy podpisie osobistym z e-dowodu

W aplikacji mObywatel pojawiła się nowa funkcjonalność. Użytkownicy mogą samodzielnie odblokować certyfikat podpisu osobistego i zmienić kodu PIN2. Pozwoli to znów korzystać z certyfikatu podpisu osobistego w e-dowodzie bez wizyty w urzędzie.

Dofinansowanie z PFRON 2025: ile, na jakich zasadach. Jak obniżyć koszty zatrudnienia i poprawić warunki pracy?

Firmy zatrudniające osoby z niepełnosprawnością mogą skorzystać z różnorodnych form wsparcia finansowego oferowanych przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Mechanizmy te pozwalają zmniejszyć koszty zatrudnienia, a w wielu przypadkach również uniknąć obowiązkowych wpłat na fundusz.

Komunikat ZUS

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje o ograniczeniach w dostępie do portalu PUE/eZUS.

Czy demencja pogrąży branżę opieki senioralnej w otchłani kosztów i czy terapia PBM niesie w związku z tym ze sobą światełko w tunelu?

Rosnący kryzys demencji realnym zagrożeniem dla systemu opieki zdrowotnej i senioralnej. Jest jednak światło w tunelu: fotobiomodulacja jako nowatorska metoda terapeutyczna walki z demencją.

REKLAMA

Sejm na żywo 20 marca [Transmisja online]

31. posiedzenie Sejmu - dzień drugi. Dziś Sejm, na wniosek klubu KO, wysłucha informacji bieżącej przedstawionej przez MSWiA w sprawie zwiększonej aktywności grup przestępczych obcokrajowców w Polsce.

Nowy wyrok TK o MOPS. Osoby niepełnosprawne świadczenia pielęgnacyjnego nie wyłudzały. 40 000 - 90 000 zł do odzyskania

Dla prawdopodobnie kilku tysięcy osób niepełnosprawnych wyrok TK z 18 marca 2025 r. jest podstawą do wznowienia postępowania w MOPS i doprowadzenia finalnie do wypłaty do średnio 40 000 - 90 000 zł. Kto skorzysta. Np. mąż jest niepełnosprawny i opiekuje się niepełnosprawną żoną (albo odwrotnie). Pomimo faktycznej opieki nie mógł otrzymać świadczenia pielęgnacyjnego. Mąż był prawnie pozbawiony świadczenia pielęgnacyjnego. Wydaje się to logiczne. Jak niby jedna osoba z poważnymi ograniczeniami zdrowotnymi mogłaby opiekować się osobą także niepełnosprawną. Jednak w praktyce w rodzinach (zwłaszcza wielopokoleniowych) występuje taka sytuacja. Ale prawo było tak napisane przez polityków jakby takich sytuacji nie było - opiekunowie byli pozbawieni świadczenia pielęgnacyjnego pod pretekstem, że często będzie tu wyłudzanie przez osoby niepełnosprawne świadczeń w ramach rodziny (podobnie jak wyłudzano kilka dodatków węglowych na jeden adres kilka lat temu).

REKLAMA