REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W mniejszych miejscowościach nie zaparkujesz już za darmo. Za postój w centrum możesz zapłacić nawet 20,99 zł/godzinę

strefa płatnego parkowania, śródmiejska strefa płatnego parkowania, postój, opłata, projekt ustawy
W mniejszych miejscowościach nie zaparkujesz już za darmo. Za postój w centrum możesz zapłacić nawet 20,99 zł/godzinę
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

21 listopada br. do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o zmianie z dnia 21.03.1985 r. o drogach publicznych, zakładający możliwość wprowadzania śródmiejskich stref płatnego parkowania w miejscowościach liczących poniżej 100 tys. mieszkańców. Powodem tego jest niszczenie przez kierowców zieleni miejskiej, uszkadzanie zabytkowej tkanki miejskiej oraz nadmierna emisja spalin i hałasu.

Aktualnie śródmiejskie strefy płatnego parkowania mogą być ustanawiane wyłącznie w miejscowościach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców

Zgodnie z art. 13b ust. 2a ustawy z dnia 21.03.1985 r. o drogach publicznych – w obecnym stanie prawnym – śródmiejska strefa płatnego parkowania ustalana jest na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia, które stanowi faktyczne centrum miasta lub dzielnicy, w mieście o liczbie ludności powyżej 100 tys. mieszkańców, jeżeli:

REKLAMA

  • dany obszar charakteryzuje się znacznym deficytem miejsc postojowych i uzasadniają to potrzeby organizacji ruchu, w celu zwiększenia rotacji parkujących pojazdów samochodowych lub realizacji lokalnej polityki transportowej, w szczególności – ograniczenia dostępności tego obszaru dla pojazdów samochodowych lub wprowadzenia preferencji dla komunikacji zbiorowej oraz

  • ustanowienie strefy płatnego parkowania (w której opłaty za postój są dużo niższe niż opłaty za postój w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania) może nie być wystarczające do realizacji lokalnej polityki transportowej lub polityki ochrony środowiska.

Opłata za postój w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania nawet trzykrotnie wyższa od opłaty za postój w „normalnej” strefie płatnego parkowania

Ustalona przez Radę gminy opłata za parkowanie:

  • w strefie płatnego parkowania – za pierwszą godzinę postoju samochodu, nie może przekraczać 0,15% minimalnego wynagrodzenia za pracę (czyli w 2024 r., od 1 lipca br.1 – 6,45 zł, a od 1 stycznia 2025 r.26,99 zł),

  • w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania natomiast – opłata za pierwszą godzinę postoju samochodu, nie może przekraczać 0,45% minimalnego wynagrodzenia za pracę (czyli w 2024 r., od 1 lipca br.1 – 19,35 zł, a od 1 stycznia 2025 r.220,99 zł),

REKLAMA

przy czym, przy ustalaniu stawek opłat za kolejne godziny postoju – uwzględnia się progresywne narastanie opłaty przez pierwsze trzy godziny. Progresja ta, nie może jednak przekraczać powiększenia stawki opłaty o 20% za kolejne godziny w stosunku do stawki za poprzednią godzinę postoju. Oznacza to, że w 2025 r. – za drugą i trzecią godzinę parkowania w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania, będzie można zapłacić nawet 25,19 zł i odpowiednio – 30,23 zł. Stawka opłaty za czwartą godzinę i za kolejne godziny postoju nie może natomiast przekraczać stawki opłaty za pierwszą godzinę postoju.

Z powyższego porównania jasno wynika, że wprowadzenie możliwości tworzenia w mniejszych miejscowościach śródmiejskich stref płatnego parkowania – umożliwi gminom nakładanie trzykrotnie wyższych opłat za postój samochodów w centrach tych miejscowości, co powinno realnie przełożyć się na zmniejszenie natężenia ruchu samochodowego na tych obszarach. 

Pobieranie opłat za postój samochodów w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania może zostać ustalone w wyznaczonych miejscach, wyłącznie w określone dni albo codziennie, w określonych godzinach lub nawet całodobowo. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do Sejmu wpłynął projekt ustawy umożliwiający ustanawianie śródmiejskich stref płatnego parkowania również w mniejszych miejscowościach

REKLAMA

W dniu 21 listopada br. do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o zmianie z dnia 21.03.1985 r. o drogach publicznych, zakładający możliwość wprowadzania śródmiejskich stref płatnego parkowania również w miejscowościach liczących poniżej 100 tys. mieszkańców. Powodem powyższej zmiany jest niszczenie przez kierowców zieleni miejskiej, uszkadzanie zabytkowej tkanki miejskiej oraz nadmierna emisja spalin i hałasu w centrach miast.

W ocenie wnioskodawców projektu – zmiana ta, ma pozytywnie wpłynąć również na mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców, którzy prowadzą swoje działalności w centrach miejscowości, ponieważ – ze względu na większą rotację parkujących, a co za tym idzie – większą ilość miejsc postojowych – ich klienci, będą mieli do nich łatwiejszy dostęp. Ponadto – proponowane rozwiązanie ma poprawić dostępność do instytucji kultury mieszkańcom, którzy swoje miejsca zamieszkania mają poza centrum miasta, jak i mieszkańcom miejscowości okolicznych. 

Umożliwienie gminom wprowadzania śródmiejskich stref płatnego parkowania w mniejszych miejscowościach – z pewnością – realnie przełoży się również na dochód tych gmin, ponieważ ustalane przez radę gminy opłaty za postój w tych strefach, mogą być aż trzykrotnie wyższe, niż opłaty za postój poza strefami śródmiejskimi.

Sprawdź >>> Dziennik Gazeta Prawna - subskrypcja cyfrowa

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14.09.2023 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2024 r. (Dz.U. z 2023 r., poz. 1893) – od 1 lipca 2024 r., minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 12 września 2024 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2025 r. (Dz.U. z 2024 r., poz. 1362) – od 1 stycznia 2025 r., minimalne wynagrodzenie za pracę wyniesie 4666 zł

Podstawa prawna:

  • Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych (znak: SH-020-287/24)

  • Ustawa z dnia 21.03.1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 320 z późn. zm.)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wadliwe umowy kredytu z WIBOR-em. Sądy przyznają rację kredytobiorcom - przegląd aktualnego orzecznictwa

Wedle szacunków przed polskimi sądami powszechnymi toczy się ponad tysiąc postępowań dotyczących zakwestionowania umów kredytowych z powołaniem się na wadliwość klauzuli zmiennego oprocentowania kredytu odwołującej się do stawki referencyjnej WIBOR. Analiza dostępnego publicznie agregatora orzecznictwa jakim jest Portal Orzeczeń Sądów Powszechnych, pozwala na przyjęcie wniosku, że zaczęły się pojawiać precedensowe orzeczenia uwzględniające rację kredytobiorców w sporach z bankami. W niniejszym artykule przedstawiam i omawiam te orzeczenia.

TSUE: Masz prawo wiedzieć, jak AI ocenia Twoją zdolność kredytową!

Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł, że firmy stosujące automatyczne systemy oceny kredytowej muszą ujawniać, jakie dane wpływają na decyzję. Jeśli algorytm zdecyduje o odmowie kredytu lub usługi, klient ma prawo do wyjaśnień i zakwestionowania wyniku. Wyrok zapadł po sprawie w Austrii, gdzie kobieta nie dostała abonamentu za 10 euro, bo system AI uznał, że jej nie stać.

Dopłata do nowego auta: od 18750 do 40000 zł! O co chodzi z rządowym programem „NaszEauto”?

Chcesz kupić nowy samochód elektryczny? Teraz możesz dostać nawet 40 tys. zł dopłaty, przy spełnieniu określonych warunków! Oto wystartował rządowy program „NaszEauto”, który ułatwia Polakom przejście na ekologiczny transport. Sprawdź, kto może otrzymać wsparcie, w jakiej dokładnie wysokości i jak złożyć wniosek!

Molestowanie seksualne w pracy - nieoczywiste przypadki w orzeczeniach SN. Niestosowne komentarze, dotyk, sprośne dowcipy, sugestywne spojrzenia. Odpowiedzialność pracodawcy i sprawcy

Kodeks pracy wyraźnie stanowi, iż na molestowanie seksualne w miejscu pracy składać mogą się zarówno zachowania czysto fizyczne jak i te werbalne lub pozawerbalne. Z orzecznictwa Sądu Najwyższego płynie wniosek, że również pozornie neutralny kontakt fizyczny może stanowić zachowanie niestosowne. Również nieodpowiednie elementy werbalne lub pozawerbalne nie powinny być bagatelizowane. Sam sprawca ponosić może za nie odpowiedzialność karną i cywilną, a pracodawca również odpowiedzialność odszkodowawczą przewidzianą w Kodeksie pracy.

REKLAMA

Polska eldorado dla seniorów z zagranicy? ZUS wypłaca coraz więcej emerytur obcokrajowcom!

Liczba świadczeń długoterminowych dla cudzoziemców rośnie lawinowo! W ciągu roku ZUS wypłaca o kilka tysięcy więcej emerytur i rent, a kwoty idą w dziesiątki milionów złotych. Eksperci ostrzegają – to dopiero początek, a Polska może stać się rajem emerytalnym dla naszych wschodnich sąsiadów. Ile kosztuje nas ten trend i co nas czeka w przyszłości?

WSA interweniuje: MOPS odmówił 3287 zł świadczenia pielęgnacyjnego. Bo żona umierającego męża opiekowała się dziećmi zamiast pracować

Mąż zachorował na chorobę, na którą umiera się po 3-5 latach. Żona zajmowała się dziećmi. Od 20 lat nie pracowała. Choroba zaskoczyła rodzinę. MOPS nie chciał przyznać świadczenia pielęgnacyjnego bo nie było elementu rezygnacji z pracy przez kobietę. To seryjnie wadliwe interpretowanie przepisów przez MOPS. Nawet osoba bezrobotna od 20 lat mogła otrzymać świadczenie pielęgnacyjne (stare). O ile wyraziła gotowość do pracy i wykazała, że przeszkodą w podjęciu pracy jest kalectwo (niepełnosprawność znaczna) ojca albo matki.

Co trzeba zmienić w prawie restrukturyzacyjnym? Aktualne wyzwania okiem naukowca i sędziego

Wyzwanie to nowa sytuacja, z którą trzeba się zmierzyć, aby osiągnąć zakładane pozytywne rezultaty. Mówiąc o wyzwaniach prawa zakładamy, że na co dzień mierzą się z nimi praktycy, ale oczekujemy, że ostatecznie właściwe rozwiązania znajdą decydenci, a w szczególności twórcy prawa. Jakie są aktualne wyzwania prawa restrukturyzacyjnego?

FIZ na celowniku! Przełomowe wyroki w sprawie unikania opodatkowania

Sądy administracyjne masowo uchylają decyzje Szefa KAS dotyczące funduszy inwestycyjnych zamkniętych (FIZ). Czy to koniec stosowania klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania? A może podatnicy wciąż są na straconej pozycji?

REKLAMA

Rozstrzyganie o istotnych sprawach dziecka

Dla każdego społeczeństwa i systemu prawnego ochrona praw dziecka jest niezwykle istotna. Jednym z kluczowych aspektów tej ochrony jest uregulowanie kwestii rozstrzygania o sprawach dziecka, w których to jeszcze samodzielnie decydować nie może, a które to sprawy są istotne z perspektywy jego obecnego i przyszłego życia, zdrowia, czy rozwoju intelektualnego, zawodowego, czy nawet duchowego.

SN: Emerytowi za pracę ZUS przeliczył ponownie emeryturę z 6.449,32 zł na 5.577,57 zł (254,30 miesięcy średniego trwania życia) zamiast (238,90 miesięcy)

Na szczęście w omawianej w artykule sprawie zamiast 5.577,57 zł mamy emeryturę 6.482,97 zł. Wszystko dzięki sądom: okręgowym i apelacyjnym. Ta wyższa wysokość (6.482,97 zł) wynika z 238,90 miesięcy (tablice dalszego trwania życia) - ZUS próbował przyjąć większą liczbę miesięcy (aż 254,30 - to bardzo niekorzystnie dla emeryta) przy ponownym przeliczeniu emerytury. Dałoby to wynik 5.577,57 zł emerytury - aż o 871,75 zł mniej. Prosta reguła - im większa liczba miesięcy w przeliczeniu, tym gorzej dla emerytury.

REKLAMA