REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

B2B (samozatrudnienie) zamiast umowy o pracę. Wady i zalety. Komu się opłaca taka forma współpracy zarobkowej?

biznes firma umowa
B2B (samozatrudnienie) zamiast umowy o pracę. Wady i zalety. Komu się opłaca taka forma współpracy zarobkowej?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przejście na model współpracy B2B (tzw. samozatrudnienie) to decyzja, która daje większą niezależność i możliwość rozwoju, ale wiąże się również z pewnymi wyzwaniami. Popularność tego rozwiązania wciąż rośnie szczególnie w branżach takich jak IT, consulting czy marketing. Dodatkowo - nie wszystkie firmy oferują dziś zatrudnienie na umowę o pracę. Często to właśnie nowe możliwości zawodowe i wyższe wynagrodzenie na B2B skłaniają do założenia własnej działalności gospodarczej. Jeśli stoisz przed takim wyborem zapoznaj się z korzyściami, jakie daje Ci współpraca w formie B2B, ale także jakie obowiązki Cię czekają jako przedsiębiorcę.

Z niniejszego artykułu dowiesz się:

REKLAMA

  • jakie są różnice między umową o pracę, a B2B,
  • jak przejść na B2B, czyli założyć firmę,
  • jakie kluczowe decyzje musisz podjąć, 
  • jak biuro rachunkowe może pomóc nie tylko w założeniu firmy i księgowości, ale również w prowadzeniu rozliczeń, co może znacznie ułatwić zarządzanie Twoją działalnością.

Co to jest B2B i dlaczego warto rozważyć tę formę współpracy?

Model B2B (z jęz. ang.: business-to-business - czasem używa się też skrótu BTB) oznacza współpracę między dwiema firmami. W kontekście zatrudnienia najczęściej oznacza to, że przedsiębiorca świadczy usługi dla firmy na podstawie faktury, a nie umowy o pracę.

Najważniejsze różnice między B2B a umową o pracę

Zalety umowy o pracę:

  • stałe i stabilne wynagrodzenie
  • płatny urlop
  • ubezpieczenie społeczne i zdrowotne
  • ochrona prawna, wynikająca z Kodeksu pracy

Wady umowy o pracę:

  • ograniczona elastyczność pracy
  • niższe wynagrodzenie w porównaniu do modelu B2B
  • mniejsza możliwość negocjowania indywidualnych warunków współpracy

Zalety B2B:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • wyższe wynagrodzenie w porównaniu do umowy o pracę
  • możliwość pracy dla wielu klientów
  • kontrola nad rozwojem własnej działalności
  • elastyczne godziny pracy
  • elastyczność umowy - dzięki swobodzie umów możesz negocjować np. okres wypowiedzenia, płatną przerwę w świadczeniu usług itp.

Wady B2B:

  • brak płatnego urlopu (w tym macierzyńskiego itp.)
    Jako przedsiębiorca nie masz prawa do płatnego urlopu (choć w umowie B2B możesz zastrzec np. prawo do x-dniowej płatnej przerwy technicznej). Musisz samodzielnie zaplanować przerwy w pracy i dbać o odpowiednie zabezpieczenie finansowe na ten czas.
  • konieczność samodzielnego opłacania składek ZUS i składek na inne ubezpieczenia, jeśli się na nie zdecydujesz.

W pierwszej kolejności musisz zadbać o obowiązkowe ubezpieczenia społeczne - emerytalne, rentowe, wypadkowe i zdrowotne. Ubezpieczenie chorobowe nie jest obowiązkowe, ale bardzo często przedsiębiorcy decydują się na jego opłacanie, ponieważ daje ono prawo do zasiłku chorobowego w razie niezdolności do pracy.

W niektórych branżach wymagane jest także ubezpieczenie OC działalności gospodarczej (odpowiedzialności cywilnej) - obowiązkowe jest np. dla lekarzy, prawników, czy architektów, ale w większości przypadków jest dobrowolne. Chroni Cię przed roszczeniami osób trzecich w przypadku wyrządzenia szkody w związku z prowadzoną działalnością. Warto rozważyć to ubezpieczenie, zwłaszcza jeśli Twoja działalność wiąże się z ryzykiem wyrządzenia szkód innym osobom.

Dodatkowe ubezpieczenia, które możesz wziąć pod uwagę to ubezpieczenie na życie, majątkowe oraz prywatne ubezpieczenie zdrowotne. 

Konieczność samodzielnego opłacania składek na ubezpieczenia oznacza dla Ciebie dodatkowe koszty, ale jednocześnie daje Ci większą kontrolę nad wysokością składek. Pamiętaj, że również w tej kwestii możesz skorzystać z doświadczenia zaufanego księgowego lub doradcy podatkowego.

Ważne

Pracując w modelu B2B zyskujesz większą niezależność – to Ty decydujesz, dla kogo i na jakich warunkach będziesz pracować. Często możesz liczyć na wyższe wynagrodzenie.

Równocześnie bierzesz na siebie dodatkowe obowiązki i odpowiedzialność. Pamiętaj, że z pomocą dobrego biura rachunkowego, które zadba o rozliczenia i finanse to obciążenie może być zupełnie nieodczuwalne. Kiedy formalności są dobrze zaopiekowane, możesz skupić się na rozwoju Twojego biznesu.

Krok po kroku: Jak przejść na B2B, czyli założyć własną działalność?

Przejście na model B2B wymaga założenia własnej działalności gospodarczej. Pamiętaj, że dobre biuro księgowe może pomóc Ci na każdym etapie tego procesu:

1) Decyzja o wyborze formy działalności gospodarczej – najpopularniejszą formą jest jednoosobowa działalność gospodarcza. Możesz również rozważyć założenie spółki, w zależności od Twoich potrzeb.

2) Wybór formy opodatkowania – masz kilka opcji do wyboru: zasady ogólne, podatek liniowy lub ryczałt. Każda z nich ma swoje wady i zalety, a wybór odpowiedniej formy zależy od specyfiki Twojej działalności.
Wybór formy działalności i rodzaju opodatkowania to ważne decyzje, które warto skonsultować z doradcą podatkowym. Wspólnie przeanalizujecie Twoją sytuację i wybierzecie najkorzystniejsze rozwiązanie podatkowe.

3) Rejestracja firmy w CEIDG - Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej to rejestr firm, który zawiera informacje o przedsiębiorcach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą w Polsce.

4) Założenie firmowego konta bankowego – firmowy rachunek bankowy jest obowiązkowy dla podatników VAT, a dodatkowo ułatwia zarządzanie finansami oraz pomaga oddzielić finanse prywatne od firmowych.

5) Zgłoszenie do ZUS i wybór ubezpieczenia – jako przedsiębiorca musisz samodzielnie opłacać składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Możesz wybrać preferencyjne składki, jeśli to Twoja pierwsza działalność gospodarcza, a zakres świadczonych na B2B usług nie będzie pokrywał się z zakresem obowiązków, które do tej pory wykonywałeś na umowie o pracę. W przeciwnym razie niestety nie możesz skorzystać z ulg w ZUS dla nowego przedsiębiorcy.

Co dalej? O tym musisz pamiętać po założeniu firmy.

Założenie własnej firmy to dopiero pierwszy krok do niezależności. Sprawdź, o czym musisz pamiętać, prowadząc własną firmę:

Księgowość i rozliczenia podatkowe
Jako przedsiębiorca masz obowiązek rozliczać podatek VAT, dochodowy oraz składki ZUS w odpowiednich wysokościach i terminach oraz składać deklaracje VAT i PIT. Aby zrobić to poprawnie, wszystkie dokumenty zakupu i sprzedaży muszą być odpowiednio zaksięgowane. 
Zwłaszcza na początku biznesowej drogi te kwestie warto powierzyć profesjonalistom z biura rachunkowego.

Doradztwo podatkowe
Polskie prawo podatkowe jest jednym z najbardziej skomplikowanych w Europie. Jest też nieustannie aktualizowane. Doradca podatkowy pomoże Ci zadbać o bezpieczeństwo twoich rozliczeń i doradzić najkorzystniejsze dla Twojej firmy rozwiązania. Konsultacja z doradcą podatkowym jest ważna nie tylko na etapie zakładania firmy, ale również na bieżąco - np. przy bardziej skomplikowanych rozliczeniach.

Finansowanie i usługi dla biznesu
W miarę rozwoju Twojego biznesu możesz potrzebować dodatkowego wsparcia finansowego, leasingu auta czy ubezpieczenia. W wielu branżach konieczna będzie kasa fiskalna lub terminal, które także należy rozliczać.

Księgowość zdalna
Zdalne prowadzenie księgowości to wygodne rozwiązanie, coraz częściej wybierane przez przedsiębiorców. Umożliwia sporą oszczędność czasu i skupienie się na swoim biznesie. Brak ograniczenia lokalizacją daje możliwość wyboru spośród ofert biur rachunkowych z całej Polski, co pozwala znaleźć specjalistów najlepiej dopasowanych do potrzeb i specyfiki firmy.

Dostępne obecnie rozwiązania technologiczne umożliwiają przedsiębiorcy w pełni zdalną obsługę księgową m.in poprzez: przesyłanie dokumentów do biura rachunkowego (także przez aplikację mobilną), bezpieczny e-segregator i archiwum w chmurze, opłacanie podatków jednym kliknięciem, dzięki gotowym, wygenerowanym już przelewom itp. 

B2B zamiast umowy o pracę - podsumowanie

Przejście na B2B to niewątpliwie szansa na niezależność i większe możliwości rozwoju, ale wiąże się również z pewnymi wyzwaniami. Z artykułu wiesz już jednak, że nie musisz być sam w tej decyzji ani na każdym kolejnym etapie prowadzenia własnej firmy. Już na początku zadbaj o dobór odpowiednich partnerów – szczególnie w kwestii wyboru biura rachunkowego – którzy będą dla Ciebie merytorycznym wsparciem.

Marta Zielińska, doradca podatkowy, współpracująca z Ogólnopolską Siecią Certyfikowanych Biur Rachunkowych (OSCBR)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd opóźni o pół roku zasadę, że dom nie może być dalej niż 1,5 km od szkoły. Na wsi 3 km. I jeszcze limit 20 ha terenu zielonego [Nowelizacja]

Od 1 stycznia 2026 r. miały zacząć obowiązywać gminne standardy urbanistyczne. Wprowadzają restrykcje dla Polaków zainteresowanych wybudowaniem własnego domu jednorodzinnego. Mają wymusić większą gęstość zabudowy. Np. poprzez dwie zasady: Pierwsza "W mieście szkoła jest nie dalej niż 1,5 km od Twojej działki" (na wsi 3 km). Druga: wymóg stawiania domów blisko terenów zielonych (3 km od domu powinien być zielony teren o powierzchni 20 ha). Druga zasada jest trochę sprzeczna z pierwszą bo duże tereny zielone kłócą się z gęstą zabudową domów jednorodzinnych. Na szczęście dla właścicieli działek gminy mogą urealnić zapisy ustawowe i zwiększyć limity 1,5 km i 3 km (ważne w związku z malejącą liczbą szkół z uwagi na tragiczne wskaźniki dzietności w Polsce).

Środki karne. Czym są i kiedy się je stosuje?

Z popełnieniem czynu zabronionego wiąże się zagrożenie odpowiedzialnością karną. Może to skutkować orzeczeniem przez sąd stosownej kary. Sąd może oprócz niej orzec także środek karny. Pełni on funkcję uzupełniającą wobec kary.

3 limity dla osób niepełnosprawnych ze zmianami od 1 marca 2025 r. Kogo dotyczą?

Od 1 marca 2025 r. zostaną zwaloryzowane świadczenia emerytalno-rentowe. Podwyżka dotyczy również progu dochodowego dla świadczenia uzupełniającego, a także limitu dla renty rodzinnej wypłacanej w zbiegu z rentą socjalną. Co kwartał zmieniają się również limity dla dorabiających rencistów.

Renta wdowia nieco wyższa. ZUS uwzględni nowy limit świadczenia

Wyższa renta wdowia! Dzięki waloryzacji świadczeń ZUS podnosi limity – minimalna emerytura wzrośnie do 1 878,91 zł brutto, a maksymalna kwota renty wdowiej skoczy do 5 636,73 zł brutto. To oznacza więcej pieniędzy na koncie! Sprawdź, kto zyska i jakie są zasady wypłat!

REKLAMA

Obowiązkowe BDO dla salonów kosmetycznych i fryzjerskich – zmiany od 1 stycznia 2025 r.

Od 1 stycznia 2025 r. wszyscy przedsiębiorcy wytwarzający odpady niebezpieczne muszą zarejestrować się w BDO. Od nowego roku przestały obowiązywać zwolnienia ilościowe, z których korzystały podmioty wytwarzające niewielkie ilości takich odpadów. Zmianę tę odczują m.in. właściciele salonów fryzjerskich i kosmetycznych, którzy od kilku dni masowo składają wnioski o rejestrację w BDO.

13. i 14. emerytura w 2025 r. - więcej "na rękę” bo bez podatku. ZUS wysłał specjalny druk EPD-21. Komu opłaca się złożyć ten wniosek?

Do ponad 460 tysięcy emerytów i rencistów Zakład Ubezpieczeń Społecznych wysłał wraz z PIT-em specjalny wniosek podatkowy. Jego złożenie sprawi, że tzw. trzynastka i czternastka będą wyższe „na rękę”. Ale uwaga! ZUS przestrzega., że nie każdemu taki wniosek się opłaca.

Ci emeryci i renciści muszą do końca lutego 2025 r. rozliczyć się z ZUS-em. Chodzi o dorabianie do renty i emerytury w 2024 r.

Do końca lutego 2025 r. osoby, które w 2024 roku pobierały wcześniejszą emeryturę lub rentę oraz dorabiały do swojego świadczenia, powinny poinformować ZUS o dodatkowych przychodach. Dotyczy to między innymi wynagrodzeń z umowy o pracę, umowy zlecenia, a także przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej oraz z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej - informuje Sebastian Szczurek, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie opolskim.

Podwyżki w sądownictwie w 2025 r. Nowe widełki wynagrodzeń: asystenci, kuratorzy, pracownicy OZSS, urzędnicy, pracownicy pomocniczy i obsługi

Ministerstwo Sprawiedliwości poinformowało, że wprowadza w 2025 roku kompleksowy program podwyżek wynagrodzeń dla pracowników sądów powszechnych niebędących sędziami i referendarzami. W tej sprawie 17 lutego 2025 r. zostało podpisane porozumienie z przedstawicielami związków zawodowych pracowników wymiaru sprawiedliwości.

REKLAMA

"Klucz do mieszkania" z limitem dochodu: w przypadku jednej osoby 6,5 tys. zł netto, a dla dwuosobowego gospodarstwa 9,5 tys. zł

"Klucz do mieszkania" będzie zawierał limit dochodu – w przypadku jednej osoby wyniesie on 6,5 tys. zł netto, a dla dwuosobowego gospodarstwa domowego 9,5 tys. zł. Minister rozwoju, Krzysztof Paszyk, zaznaczył, że jego celem jest, aby program wszedł w życie w IV kwartale 2025 roku.

Koniec podatku od spadków i kilkukrotnego płacenia daniny od tych samych składników majątku. Ustawa o podatku od spadków i darowizn – zmieni się w ustawę o podatku od darowizn

W dniu 9 października 2024 r., do laski marszałkowskiej, został złożony projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 825), zakładający całkowite zniesienie w polskim systemie prawym podatku od spadków. Projekt ten, ma położyć kres podwójnemu, a nawet kilkukrotnemu opodatkowywaniu przez państwo tych samych składników majątku. Jego pierwsze czytanie, ma odbyć się na posiedzeniu Sejmu, które zaplanowano na dzień 20 lutego br.

REKLAMA