Dodatek dla nauczycieli tylko, gdy jest 15 uczniów w klasie, a nie np 8. Taki postulat trafił do min. edukacji Barbary Nowackiej. Na tą propozycję ograniczenia przywilejów nauczycieli wiejskich – z upoważnienia Ministra Edukacji B. Nowackiej odpowiedziała - Katarzyna Lubnauer Sekretarz Stanu. Z odpowiedzi wynika, że wszelkie zmiany w dodatkach dla nauczycieli nie są w tej chwili podejmowane jednoosobowo przez min. edukacji B. Nowacką, a w powołanym z dniem 30 kwietnia 2024 r. Zespole do spraw pragmatyki zawodowej nauczycieli.
Czekamy więc na ostateczne decyzje, co się stanie z dodatkiem wiejskim dla nauczycieli.
Ograniczenia zakresu stosowania dodatku wiejskiego w 2025 r. albo 2026 r.?
Do MEN trafiło następujące zapytanie poselskie:
"Przepisy dotyczące dodatku wiejskiego, przyznawanego nauczycielom pracującym w małych wiejskich szkołach, gdzie liczba uczniów w jednej klasie to np. 8 uczniów, są nielogiczne. Dodatek ten powinien być zamieniony na dodatek powiązany z liczebnością klasy dla wszystkich nauczycieli pracujących z klasami powyżej określonego progu. Proponujemy, aby ten próg zaczynał się od 15 uczniów. Praca w przepełnionych klasach jest znacznie bardziej wymagająca i powinna być proporcjonalnie do tego wysiłku wynagradzana."
Min. edukacji B. Nowacka: Dodatek wiejski tylko, gdy jest 15 uczniów w klasie. Ten dodatek to aż 10% pensji w małych miejscowościach. Co na to nauczyciele?
Stanowisko MEN na postulat ograniczeń w dodatku wiejskim:
"Obecnie, wobec zgłaszanych postulatów dotyczących dodatku wiejskiego, kwestia jego ewentualnych zmian, jak również zmian innych uregulowań dotyczących warunków pracy i płacy nauczycieli, może być przedmiotem analizy w ramach powołanego z dniem 30 kwietnia 2024 r. Zespołu do spraw pragmatyki zawodowej nauczycieli. Wypracowanie propozycji satysfakcjonujących rozwiązań w powyższym zakresie wymaga bowiem wspólnego namysłu zainteresowanych środowisk – przedstawicieli związków zawodowych, jednostek samorządu terytorialnego oraz strony rządowej. Zadaniem Zespołu jest przygotowanie propozycji rozwiązań w zakresie pragmatyki zawodowej nauczycieli, w szczególności w zakresie wynagradzania nauczycieli, awansu zawodowego i oceny pracy nauczycieli, odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli, emerytur nauczycieli oraz nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych, a także kwalifikacji, kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli. Podczas prac grupy roboczej zajmującej się wynagrodzeniami nauczycieli ocenie będzie mogła być poddana również kwestia zmian w zakresie dodatków do wynagrodzeń i dodatkowych świadczeń wynikających ze stosunku pracy. Wypracowany projekt zmian zostanie poddany szerokim konsultacjom społecznym zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa."
W skład Zespołu wchodzą:
przewodniczący – Barbara Nowacka – Minister Edukacji;
zastępca przewodniczącego – Henryk Kiepura – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej;
zastępca przewodniczącego – Paulina Piechna-Więckiewicz – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej;
W zespole jest trzech przedstawicieli nauczycielskich związków zawodowych oraz przedstawiciele gmin (to gminy odpowiadają w Polsce za lokalne szkoły).
Podstawa prawna dla dodatku wiejskiego
Podstawa to art. 54 ust. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2024r. poz. 986).
Nauczycielowi posiadającemu kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela, zatrudnionemu na terenie wsi lub w mieście liczącym do 5 tys. mieszkańców, przysługuje odrębny dodatek w wysokości 10 % wynagrodzenia zasadniczego.
Przesłanką leżącą u podstaw wprowadzenia dodatku wiejskiego była potrzeba wyrównania statusu nauczyciela zamieszkującego w miejscowości poniżej 5 tys. mieszkańców oraz nauczyciela szkoły miejskiej. Celem świadczenia było m.in. wprowadzenie dodatkowych narzędzi umożliwiających pozyskiwanie wyspecjalizowanej kadry nauczycielskiej.
Czy dodatek wiejski jest elementem pensji?
Zgodnie z art. 30 ust. 6 pkt 3 Karty Nauczyciela, organ prowadzący szkołę określa wysokość i warunki wypłacania składników wynagrodzenia, o których mowa w ust. 1 pkt 4, o ile nie zostały one określone w ustawie lub w odrębnych przepisach. W związku z powyższym należy stwierdzić, że dodatek wiejski (określony w art. 54 ust. 5 Karty Nauczyciela), nie stanowi składnika wynagrodzenia, ponieważ został wyraźnie wyłączony w art. 30 ust. 1 pkt 4 Karty Nauczyciela. Brak jest zatem podstaw do regulowania warunków jego wypłacania w ramach regulaminu wynagradzania nauczycieli. Jednocześnie należy również wskazać, iż
zgodnie z art. 91d pkt 3 Karty Nauczyciela, w przypadku szkół i placówek prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, zadania i kompetencje organu prowadzącego określone w art. 54 ust. 5 wykonuje odpowiednio: wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta, marszałek województwa.