Opłaty pobierane przez cmentarze nielegalne. Nekropolia mogą pobierać jedynie opłaty za pochówek. Przełomowy wyrok WSA w Olsztynie

Aleksandra Rybak
rozwiń więcej
cmentarz, pochówek, opłaty, wyrok, WSA / Opłaty pobierane przez cmentarze nielegalne. Nekropolia mogą pobierać jedynie opłaty za pochówek. Przełomowy wyrok WSA w Olsztynie / shutterstock

Organy samorządowe nie mogą ustanawiać (a cmentarze – na tej postawie) pobierać jakichkolwiek opłat, które są niezwiązane z pochówkiem zmarłych, tj. m.in. opłat za dochowanie zmarłego do już opłaconego grobu, wjazd na cmentarz i korzystanie z cmentarza – orzekł WSA w Olsztynie.

Mieszkaniec Olsztyna nie zgodził się z ustalonymi przez Radę Miasta opłatami za korzystanie z cmentarza 

Rada Miasta Olsztyna, w dniu 22 lutego 2023 r., podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustalenia stawek opłat za korzystanie z cmentarzy komunalnych oraz usługi w miejskich domach przedpogrzebowych. W podstawie prawnej ww. uchwały, powołano się na art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym (zgodnie z którym – do wyłącznej właściwości rady gminy należy stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy) oraz art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20.12.1996 r. o gospodarce komunalnej (zgodnie z którym – jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego postanawiają o: wysokości cen i opłat albo o sposobie ustalania cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej oraz za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej jednostek samorządu terytorialnego).

Jeden z mieszkańców Olsztyna, zaskarżył ww. uchwałę do WSA. W skardze, wniósł o stwierdzenie nieważności załącznika do ww. uchwały, w zakresie obejmującym „Opłaty za każde dochowanie do grobów” oraz „Opłaty eksploatacyjne za groby, na następne 20 lat, po 20 latach od ostatniego pochówku”.

Skarżący zarzucił, że opłaty ustalone w uchwale Rady Miasta są niezgodne z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 31.01.1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych, który przewiduje możliwość nakładania opłat związanych wyłącznie z chowaniem zwłok. Brak jest zatem podstaw prawnych dla ustalania przez organy gminy innych opłat niż wyżej wymienione (tj. jakichkolwiek innych opłat związanych z prowadzeniem cmentarza).

WSA w Olsztynie zgodził się z argumentacją skarżącego – cmentarz może pobierać wyłącznie opłaty związane z chowaniem zwłok

WSA w Olsztynie zgodził się z argumentacją skarżącego. W uzasadnieniu wyroku – Sąd stwierdził, iż art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20.12.1996 r. o gospodarce komunalnej, który został przywołany w uchwale Rady Miasta Olsztyna, jako jedna z podstaw jej wydania – zawiera, co prawda, ogólną normą, która pozwala na ustanowienie na jej podstawie opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej i za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, jednak – ustawa ta, ma zastosowanie tylko o tyle, o ile inna ustawa nie określi zakres opłat pobieranych na podstawie tychże odrębnych przepisów (por. wyrok NSA z dnia 20.09.2024 r. sygn. akt III OSK 242/23 oraz wyrok NSA z dnia 14.03.2024 r. sygn. akt III OSK 1704/22). Skoro zatem przepis art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 31.01.1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych – zawiera wyłącznie upoważnienie do ustalenia opłaty za pochowanie zwłoktym samym, określa on zakres opłat dopuszczalnych do ustalenia w ramach uchwały Rady Miasta

Cmentarze nie mogą pobierać opłat za wjazd i korzystanie z nekropolii

W uzasadnieniu wyroku WSA w Olsztynie posunął się nawet „o krok” dalej, w stosunku do przedmiotu skargi, stwierdzając iż Rada Miasta nie może ustalać (a cmentarze – na tej podstawie – pobierać) nie tylko opłat związanych z dochowaniem zmarłego do już opłaconego grobu, ale – jakichkolwiek opłat za korzystanie z cmentarza, w tym również za wjazd na jego teren. W uzasadnieniu wyroku, czytamy:

„Organ gminy może zatem ustalić tylko takie opłaty, które są związane z pochowaniem zwłok, a nie jakiekolwiek opłaty związane z prowadzeniem cmentarza, czy też za każde dochowanie do grobu już opłaconego na wskazany okres 20 lat. Przedmiotem uchwały w sprawie stawek opłat za usługi na terenie cmentarzy nie mogą być zatem opłaty za wjazd na cmentarz i korzystanie z cmentarza.” – stwierdził dalej WSA w Olsztynie. 

Mając powyższe na uwadze, Sąd stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały Rady Miasta Olsztyna. Wyrok – na dzień dzisiejszy – nie jest jeszcze prawomocny, jednak może on stanowić istotną informację dla wielu osób, od których cmentarze pobierają podobne opłaty.

Sprawdź >>> Dziennik Gazeta Prawna - subskrypcja cyfrowa

Podstawa prawna:

  • Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 3.10.2024 r., sygn. akt II SA/Ol 621/24

  • Ustawa z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1465)

  • Ustawa z dnia 20.12.1996 r. o gospodarce komunalnej (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 679)

  • Ustawa z dnia 31.01.1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 576)

Prawo
Coraz mniejsze szanse na wolną Wigilię w 2024 r. Marszałek Sejmu nie pozostawia złudzeń. Zdaniem pracodawców – byłoby to wręcz „szkodliwe dla gospodarki”
13 lis 2024

Nad wolną Wigilią, jeszcze w tym roku, „zawisły czarne chmury”. Projekt ustawy, który miałby ją wprowadzić, wymaga jeszcze rozpatrzenia przez dwie komisje, zanim w ogóle dojdzie do jego drugiego czytania w Sejmie, a sam Marszałek Sejmu stwierdził, że „w tym roku może być to trudne do wykonania”. Ponadto pomysłowi wolnych Wigilii przeciwni są przedsiębiorcy i pracodawcy – chcą odebrać pracownikom inne dzień wolny i mają poparcie niektórych polityków. 

Czy regulamin serwisu internetowego jest niezbędny? Jak stworzyć regulamin serwisu internetowego, który chroni użytkowników i biznes i uniknąć kar?
13 lis 2024

Czy regulamin serwisu internetowego jest konieczny? Jak stworzyć regulamin serwisu internetowego, który chroni użytkowników i biznes i uniknąć kar? Co powinien zawierać taki regulamin? Podpowiadamy. 

Premier Tusk: nie będzie likwidacji ani ograniczenia 800 plus. Ale nie każde dziecko mieszkające w Polsce dostaje to świadczenie: o 20 tysięcy mniej od początku roku
12 lis 2024

Mimo pojawiających się tu i ówdzie pogłosek o likwidacji lub przynajmniej ograniczeniu świadczenia wychowawczego (zwanego potocznie 800 plus), nikt z obecnie rządzącej koalicji nie informuje o takich planach. Co więcej zaprzecza temu wyraźnie premier Donald Tusk. Mimo, że większość Polaków chce albo likwidacji albo zmniejszenia liczby beneficjentów 800 plus. Tym niemniej od początku roku liczba dzieci, na które jest pobierane to świadczenie zmniejszyła się o 20 tysięcy. Taką informację przekazała 7 listopada 2024 r. w Sejmie wiceminister edukacji Joanna Mucha. Jak wskazała (...), więc wiemy, że wprowadzenie obowiązku szkolnego, połączenie go z 800 plus spowodowało już pierwszą weryfikację pobierania tego zasiłku".

Mrożenie cen energii dla odbiorców indywidualnych w 2025 r. Premier Donald Tusk zwrócił się do MF o pilne przedstawienie projektu w tej sprawie
12 lis 2024

Jest szansa na zamrożenie cen energii dla odbiorców indywidualnych w 2025 roku. Sam premier Donald Tusk interweniuje w tej sprawie do swojego ministra finansów, by jak najszybciej przedstawił propozycję projektu. Czy w przyszłorocznym budżecie znajdą się na to pieniądze?

Czterech kandydatów na prezydenta RP. To jeden z nich ma teraz największe szanse
12 lis 2024

Mamy w grze czterech głównych kandydatów na prezydenta RP. Potencjalnymi kandydatami Koalicji Obywatelskiej są Rafał Trzaskowski oraz Radosław Sikorski, zaś kandydaci ze strony PiS to Przemysław Czarnek i Karol Nawrocki. Co pokazuje najnowszy sondaż?

Zastrzeżony PESEL chroni przed kradzieżą tożsamości i oszustwami. Już 5 mln Polaków ma większe poczucie bezpieczeństwa
12 lis 2024

Polacy pobili rekord – od 20 sierpnia 2024 r. zastrzegli aż 500 tys. numerów PESEL. W sumie już 5 mln Polaków ma większe poczucie bezpieczeństwa – nikt nie wykorzysta ich numeru PESEL bez ich wiedzy.

Zasiłek dla bezrobotnych w 2025 roku. Ile wyniesie i komu przysługuje? 100 proc. zamiast 80 proc. przez 365 dni, ale nie dla wszystkich
12 lis 2024

Zasiłek dla bezrobotnych to świadczenie przysługujące osobom, które straciły dotychczasową pracę i są w trakcie poszukiwania nowego zatrudnienia. Wiadomo już, że w 2025 roku nastąpią znaczące zmiany w zasiłku dla bezrobotnych. Dotyczą one zarówno wysokości świadczenia, jak i czasu pobierania zasiłku przez niektóre grupy. Ile wyniesie i komu przysługuje zasiłek dla bezrobotnych w 2025 roku? Oto szczegóły.

Zmiana w wystawianiu L4 już od 30 listopada br. ZUS poinformował o szczegółach
12 lis 2024

Już od 30 listopada 2024 roku lekarze i asystenci medyczni będą musieli przystosować się do nowego sposobu wystawiania zwolnień lekarskich e-ZLA (L4). Z powodu planowanego wyłączenia przez ZUS Pulpitu Lekarza – narzędzia służącego do wystawiania e-ZLA podczas przerw serwisowych PUE/eZUS – funkcje te przejmie aplikacja mobilna mZUS dla Lekarza.

7000 zł dla każdego, niezależnie od dochodu. Po ponad 13 latach, prawie dwukrotnie wzrośnie kwota tego świadczenia
13 lis 2024

Zasiłek pogrzebowy – bo o nim mowa – to świadczenie, którego celem jest zmniejszenia obciążenia finansowego osoby (lub instytucji) pokrywającej koszty pogrzebu. Od ponad 13 lat przysługuje ono w niezmienionej kwocie, która nie pokrywa nawet połowy aktualnie najniższego możliwego kosztu pogrzebu w Polsce. Trwają prace nad projektem ustawy, która miałaby podnieść kwotę powyższego świadczenia prawie dwukrotnie, ale na zmianę będzie trzeba poczekać co najmniej do 1 stycznia 2026 r. 

pokaż więcej
Proszę czekać...