Rewolucyjne zmiany w szkołach. Będą cyfrowe podręczniki, zmiany w przeprowadzaniu egzaminu maturalnego, zmiany dotyczące programów nauczania
REKLAMA
REKLAMA
- Zmiany dotyczące przeprowadzania egzaminów
- Zmiany dotyczące podręczników
- Zmiany dotyczące programów nauczania
Zmiany dotyczące przeprowadzania egzaminów
Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw przewiduje m.in. wprowadzenie zmian dotyczących przeprowadzania egzaminów zewnętrznych - egzaminu maturalnego oraz egzaminu zawodowego.
REKLAMA
Przedłużone zostanie odstąpienie od warunku uzyskania 30 proc. punktów możliwych do uzyskania z jednego wybranego przedmiotu dodatkowego na egzaminie maturalnym. Rozwiązanie ma obowiązywać w latach szkolnych 2024/2025, 2025/2026 i 2026/2027.
REKLAMA
Ponadto zakłada się wprowadzenie funkcji egzaminatora-weryfikatora, czyli egzaminatora drugiego sprawdzania i operatora pracowni informatycznej, jako osób biorących udział w przeprowadzaniu egzaminów zewnętrznych. Takie rozwiązanie ma na celu zapewnienie wysokiej jakości sprawdzania i oceniania prac egzaminacyjnych.
Na salę egzaminacyjną będzie można wnosić urządzenie telekomunikacyjne wyposażone w aplikację monitorującą stan zdrowia osoby zdającej, taką jak np. system stałego monitorowani glikemii dla uczniów z cukrzycą.
Zmiany dotyczące podręczników
Projekt zakłada wprowadzenie obowiązku zapewnienia cyfrowych odzwierciedleń podręczników w postaci papierowej w przypadku wszystkich podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego. Uczniowie będą mieli zapewniony dostęp do zakupionego podręcznika w obu postaciach – papierowej i cyfrowej.
Wymóg cyfrowego odzwierciedlenia będzie dotyczyć także podręczników sprzed 1 stycznia 2020 r.
Zdaniem projektodawców nowe rozwiązanie pozwoli odciążyć tornistry uczniów.
Zmiany dotyczące programów nauczania
REKLAMA
Projekt ustawy zmienia również warunki dopuszczania programów nauczania do użytku w szkole. W przypadku, kiedy program wychowania przedszkolnego i programy nauczania do danych zajęć edukacyjnych obejmują treści wykraczające poza zakres ustalony w odpowiedniej podstawie programowej – wymagane będzie wyraźne zaznaczenie tych treści w programie nauczania, dopuszczonym do użytku szkolnego przez dyrektorów szkół. Chodzi o to, aby nie przeładowywać szkolnych zestawów programów nauczania.
Projekt przewiduje także uproszczenie procedury wprowadzania zmian do podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych. Zmiany w podstawach programowych, które nie spowodują m.in. zmian w nazwie zawodu lub w nazwie kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie i tym samym zmiany klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego oraz zmiany w dodatkowych umiejętnościach zawodowych będą mogły następować po uzyskaniu pozytywnej opinii ministra właściwego dla danego zawodu bez konieczności składania przez tego ministra wniosku.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat