REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy w 2025 r. też tak jak w 2024 r.: 99 zł na ucznia – w przypadku klas I–III; 185 zł na ucznia – w przypadku klasy IV; 238 zł na ucznia – w przypadku klas V i VI; 330 zł na ucznia – w przypadku klas VII i VIII?

Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
Czy w 2025 r. też tak jak w 2024 r.: 99 zł na ucznia – w przypadku klas I–III; 185 zł na ucznia – w przypadku klasy IV; 238 zł na ucznia – w przypadku klas V i VI; 330 zł na ucznia – w przypadku klas VII i VIII?
Czy w 2025 r. też tak jak w 2024 r.: 99 zł na ucznia – w przypadku klas I–III; 185 zł na ucznia – w przypadku klasy IV; 238 zł na ucznia – w przypadku klas V i VI; 330 zł na ucznia – w przypadku klas VII i VIII?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rodzice uczniów zastanawiają się czy w 2025 r. będzie też tak jak w 2024 r. w zakresie dotacji, to jest m.in.: 99 zł na ucznia – w przypadku klas I–III; 185 zł na ucznia – w przypadku klasy IV; 238 zł na ucznia – w przypadku klas V i VI; 330 zł na ucznia – w przypadku klas VII i VIII? 

W oczekiwaniu na rozporządzenie w sprawie dotacji na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w 2025 r. 

Wiele osób z oświaty zastanawia się czy w 2025 r. tak jak i w 2024 r. będzie podwyższona dotacja na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe. Jak było w tym roku, w 2024 r.? Dnia 20 marca 2024 r. zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 28 lutego 2024 r. w sprawie dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w 2024 r. (Dz. U. z 2024 r. poz. 413). Na chwilę obecną nie ma projektu, czekamy i śledzimy informacje na bieżąco.

REKLAMA

Finansowanie zadań oświaty

Wyżej wskazane rozporządzenie jest wykonaniem upoważnienia ustawowego zawartego w art. 60 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U.  2023 r. poz. 1400 i 2005 oraz 2024 r. poz. 123), zwanej dalej „ustawą”. 

Ważne
COROCZNA DOTACJA NA SZKOŁY. Kwota przewidziana na dotację celową w 2024 r. wynosi 515 mln zł.

Art. 60 ustawy zakłada coroczne wydawanie przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania rozporządzenia w sprawie dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe.

Wydanie nowego rozporządzenia w sprawie dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe wynika z konieczności przyznania dotacji celowej na wyposażenie szkół podstawowych oraz szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej w:

  1. podręczniki i materiały edukacyjne w przypadku klas II, V i VIII;

  2. materiały ćwiczeniowe w przypadku klas I-VIII.

Na podstawie ww. rozporządzenia dotację celową w 2024 r. mogą wnioskować szkoły uprawnione do uzyskania dotacji celowej na wszystkich uczniów klas II, V i VIII szkół podstawowych. Ponadto szkoły te, między innymi ze względu na zwiększenie się liczby uczniów danych klas w stosunku do liczby uczniów tych klas w latach ubiegłych, mogą wnioskować o udzielenie dotacji celowej także na uczniów klas, którym w roku szkolnym 2022/2023 lub 2023/2024 zapewniono podręczniki lub materiały edukacyjne. Szkoły mogą wnioskować również o refundację kosztów poniesionych w roku szkolnym 2023/2024 na zapewnienie podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych. W rozporządzeniu zostały ustalone terminy udzielania dotacji celowej przez wojewodę. Wojewoda udziela dotacji celowej, o której mowa w art. 55 ust. 3 ustawy, w terminie do:

  1. 3 czerwca – w przypadku złożenia wniosku o udzielenie dotacji celowej przez jednostkę samorządu terytorialnego w terminie od 15 kwietnia do 6 maja;

  2. 8 sierpnia – w przypadku złożenia wniosku o udzielenie dotacji celowej przez jednostkę samorządu terytorialnego w terminie od 7 maja do 11 lipca;

  3. 14 października – w przypadku złożenia wniosku o udzielenie dotacji celowej przez jednostkę samorządu terytorialnego w terminie od 12 lipca do 15 września.

REKLAMA

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 maja 2023 r. w sprawie maksymalnych kwot dotacji celowej udzielanej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe (Dz.U. z 2023 r. poz. 910), podwyższono maksymalne kwoty dotacji celowej. Zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 9 marca 2023 r. o utworzeniu Akademii Piotrkowskiej (Dz.U. z 2023 r. poz. 709), zweryfikowane w 2023 r. maksymalne kwoty dotacji celowej obowiązują od dnia 15 maja 2023 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z powyższym, od dnia 15 maja 2023 r., maksymalna kwota dotacji celowej obliczanej i przyznawanej na wyposażenie publicznych szkół podstawowych i szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej w:

  1. podręczniki do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej, podręczniki do zajęć z zakresu danego języka obcego nowożytnego lub materiały edukacyjne wynosi 99 zł na ucznia – w przypadku klas I–III;

  2. materiały ćwiczeniowe wynosi 55 zł na ucznia – w przypadku klas I–III;

  3. podręczniki lub materiały edukacyjne wynosi:

    1. 185 zł na ucznia – w przypadku klasy IV,

    2. 238 zł na ucznia – w przypadku klas V i VI,

    3. 330 zł na ucznia – w przypadku klas VII i VIII;

  4. materiały ćwiczeniowe wynosi 27,50 zł na ucznia – w przypadku klas IV–VIII.

W przypadku podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego kwoty dotacji są powiększane poprzez pomnożenie ich przez wskaźniki, których wysokość określona została w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2018 r. w sprawie wysokości wskaźników zwiększających kwoty dotacji celowej na wyposażenie szkół podstawowych w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe dla uczniów niepełnosprawnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 611). Zmianie nie ulega, w stosunku do roku ubiegłego, struktura formularzy, sposób naliczania dotacji celowej na wyposażenie szkoły w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe oraz sposób rozliczania dotacji, a także sposób obliczania kosztów obsługi zadania. Zgodnie z art. 55 ust. 9 ustawy, koszty obsługi zadania wynoszą 1% przekazanej kwoty dotacji celowej. Rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 kwietnia 2024 r. Co z zatem z rokiem szkolnym 2025/2026? Musimy czekać na informację, ale może pewną podpowiedzią jest to co znajdowało się w projekcie niżej wskazanym.

Założenia na 2025, 2026 i 2027 r. zgodne z projektem rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie maksymalnych kwot dotacji celowej udzielanej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe

REKLAMA

Założenia na 2025, 2026 i 2027 r. zgodne z projektem rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie maksymalnych kwot dotacji celowej udzielanej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe, numer projektu RD671, był takie:

Wydatki na oświatę (założenia w projecie)

III. w roku 2025:
1. Dotacja na podręczniki i materiały edukacyjne: 144,34
2. Dotacja na materiały ćwiczeniowe: 131,62
3. Dotacja na dodatkowe zestawy zgodnie z liczbą oddziałów klas: 12,12
4. Dotacja z tytułu wzrostu liczby uczniów: 65,34
5. Refundacja: 0,71
6. Dotacja dla ORPEG i MKiDN: 5,0
7. Razem dotacja: 359,13
8. Limit ustalony w ustawie o finansowaniu zadań oświatowych: 362,0

IV. w roku 2026:
1. Dotacja na podręczniki i materiały edukacyjne: 264,71
2. Dotacja na materiały ćwiczeniowe: 132,84
3. Dotacja na dodatkowe zestawy zgodnie z liczbą oddziałów klas: 20,54
4. Dotacja z tytułu wzrostu liczby uczniów: 40,80
5. Refundacja: 0,92
6. Dotacja dla ORPEG i MKiDN: 5,0
7. Razem dotacja: 464,81
8. Limit ustalony w ustawie o finansowaniu zadań oświatowych: 475,0

V. w roku 2027:
1. Dotacja na podręczniki i materiały edukacyjne: 294,52
2. Dotacja na materiały ćwiczeniowe: 133,08
3. Dotacja na dodatkowe zestawy zgodnie z liczbą oddziałów klas: 23,50
4. Dotacja z tytułu wzrostu liczby uczniów: 42,09
5. Refundacja: 0,99
6. Dotacja dla ORPEG i MKiDN: 5,0
7. Razem dotacja: 499,18
8. Limit ustalony w ustawie o finansowaniu zadań oświatowych: 536,0

Pamiętajmy, że to tylko projekt, który dotyczył rozporządzenia, które ostatecznie zostało wprowadzone w 2024 r., ale może to być pewna podpowiedź w jakim kierunku pójdą prace na kolejne lata.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skoro nieznajomość prawa szkodzi, to czyja to jest wina, że go nie znamy? [5 POWODÓW]

Prawo dotyka wszystkich. Tymczasem prawdziwie poznają je osoby decydujące się na studia prawnicze. Brak znajomości prawa rodzi niesprawiedliwość społeczną. Jakie są powody nieznajomości prawa? Czy możliwe są zmiany pozwalające na zrozumienie przepisów prawnych przez każdego?

Rozporządzenie DORA - co to jest i kogo dotyczy? [PRZEWODNIK]

Czego dotyczy unijne rozporządzenie DORA? Wprowadza nowe pojęcia i wymagania dotyczące cyberbezpieczeństwa w sektorze finansowym. Prezentujemy przewodnik po DORA z wyjaśnieniem trudnych pojęć dla dostawców usług ICT.

Kiedy ZUS przyznaje tzw. rentę alkoholową? Niezdolność do pracy musi być spowodowana czymś więcej niż chorobą alkoholową

W orzecznictwie lekarskim nie istnieje pojęcie tzw. renty alkoholowej. Jak podkreśla Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS-u, sam fakt istnienia choroby alkoholowej nie jest wystarczający do uzyskania świadczenia rentowego z tytułu niezdolności do pracy. Istotne jest stwierdzenie, że choroba alkoholowa może spowodować dodatkowe schorzenia będące powikłaniami uzależnienia, które znacznie ograniczają zdolność do pracy. Przykładami takich powikłań mogą być marskość wątroby, przewlekłe zapalenie trzustki, uszkodzenie układu nerwowego, uszkodzenie układu krążenia, a także zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania.

Plagiat w mediach – konsekwencje prawne i możliwości dochodzenia roszczeń

Plagiat jest poważnym naruszeniem zarówno zasad etyki dziennikarskiej, jak i obowiązujących przepisów prawa autorskiego. Współczesna era cyfryzacji oraz dynamiczny przepływ informacji sprzyjają przypadkom wykorzystywania cudzych treści bez odpowiedniego przypisania autorstwa. Warto przeanalizować, jakie regulacje prawne chronią twórców przed plagiatem w kontekście informacji prasowych oraz jakie działania mogą podjąć osoby poszkodowane w sytuacji, gdy ich teksty zostaną skopiowane bezprawnie.

REKLAMA

Sejm na żywo 31 marca 2025 r.: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Mai Rodwald, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat. Nawet jeżeli nowe wytyczne dla WZON i PZON dadzą pkt 7 i 8 oraz stałe orzeczenie

Dla osób niepełnosprawnych prawnym wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne opublikował Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci do 16 roku życia i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia będzie ono miało charakter stały (do 16. roku życia). Następnie osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego. Świadczenie to jest przeznaczone dla osób dorosłych. Dla świadczenia wspierającego istotne jest nie orzeczenie o niepełnosprawności, a poziom potrzeby wsparcia ustalony przez WZON, a tego nowe wytyczne nie dotyczą. W dalszym ciągu nie ma planów, aby świadczenie wspierające było przyznawane dożywotnio. Są tylko takie postulaty.

Czy stopień niepełnosprawności wpływa na wysokość zachowku?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Wyższy zachowek przysługuje bowiem osobom trwale niezdolnym do pracy. Co to oznacza?

Sąd zmodyfikował zasadę (albo świadczenie wspierające albo pielęgnacyjne). Do MOPS nie trzeba oddawać 9000 zł świadczenia pielęgnacyjnego. Mając przeszło 9000 zł wspierającego

Miało być tak. Osoba niepełnosprawna otrzymuje świadczenie wspierające w wysokości np. 30 000 zł. Za okres np. 10 miesięcy. Po otrzymaniu tych pieniędzy opiekun osoby niepełnosprawnej oddaje (do MOPS) równoważne 30 000 zł (świadczenie pielęgnacyjne). Chodziło o to, aby w okresie rozpatrywania wniosku o przyznanie świadczenia wspierającego, rodzina osoby niepełnosprawnej (najczęściej stopień znaczny) miała środki na utrzymanie osoby niepełnosprawnej. Finansować to miało świadczenie pielęgnacyjne, które następnie (jako pewien kredyt społeczny) trzeba zwrócić do MOPS. Taki miał być model rozliczenia między świadczeniem wspierającym a pielęgnacyjnym. W praktyce nie mamy z obu stron po 30 000 zł. Dla 2024 r. za okres 10 miesięcy otrzymywało się 29 880 zł świadczenia pielęgnacyjnego (miesięcznie 2988 zł), a maksymalna wysokość świadczenia wspierającego to za 10 miesięcy 39 180 zł (miesięcznie 3918 zł). W zależności od tempa przyznawania świadczenia wspierającego można było tak rozliczać okresy 5 miesięcy jak i np. 14 miesięcy.

REKLAMA

Bezpieczne i dochodowe (odsetki do 6,80%). Obligacje skarbowe - nowe emisje w kwietniu 2025 r. Jaka opłata za wcześniejszy wykup?

Ministerstwo Finansów w komunikacie przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które są sprzedawane w kwietniu 2025 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w marcu, lutym i styczniu br.

Nawet 8% na lokacie w banku. Ranking lokat i kont oszczędnościowych: oprocentowanie pod koniec marca 2025 r.

Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wyniosło w marcu 2025 r. ponad 5,6% – wynika z najnowszych danych zebranych przez HREIT. Aż 3 banki kuszą obietnicą zysków na poziomie co najmniej 8% w skali roku.

REKLAMA