Rzecznik MŚP: Świadczenie interwencyjne nie dla wszystkich poszkodowanych przedsiębiorców?
REKLAMA
REKLAMA
- Definicja poszkodowanego - dla kogo świadczenie interwencyjne
- Ryzyko wykluczenia przedsiębiorców
- Postulaty dotyczące wsparcia poszkodowanych
Definicja poszkodowanego - dla kogo świadczenie interwencyjne
Agnieszka Majewska, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców, przekazała na ręce Czesława Mroczka, sekretarza stanu w MSWiA oraz Mirosława Suchonia, posła i przewodniczącego komisji nadzwyczajnej do spraw działań przeciwpowodziowych i usuwania skutków powodzi z roku 2024, uwagi dotyczące definicji poszkodowanego oraz bezpośredniego skutku szkody, w kontekście uprawnienia do świadczenia interwencyjnego.
REKLAMA
- Przepisy dotyczące świadczenia interwencyjnego zostały sformułowane w sposób, który może uniemożliwić skorzystanie z tego rozwiązania wielu podmiotom dotkniętym negatywnymi następstwami niedawnej klęski żywiołowej – wyjaśnia Agnieszka Majewska.
Ryzyko wykluczenia przedsiębiorców
REKLAMA
Świadczenie interwencyjne może być przyznane wyłącznie przedsiębiorcy, który m.in. „poniósł szkodę polegającą na utracie, uszkodzeniu lub zniszczeniu, bezpośrednio w wyniku powodzi, składników materialnych przedsiębiorstwa niezbędnych do dalszego prowadzenia działalności gospodarczej”. W praktyce w wyniku klęski żywiołowej wiele firm zostało zmuszonych do długotrwałego wstrzymania wykonywanej działalności, co przekłada się na wymierne straty finansowe, których nie da się powiązać w bezpośredni sposób z fizycznymi ubytkami w składnikach materialnych przedsiębiorstwa.
- Ścisłe powiązanie uszczerbku lub braku możliwości wykonywania działalności gospodarczej z bezpośrednim skutkiem klęski żywiołowej stwarza ryzyko wykluczenia znacznej grupy przedsiębiorców z katalogu podmiotów uprawnionych do wnioskowania o przyznanie świadczenia interwencyjnego – ocenia Agnieszka Majewska.
Postulaty dotyczące wsparcia poszkodowanych
REKLAMA
Rzecznik MŚP apeluje, aby rozważyć wprowadzenie zmian mających na celu zapewnienie wsparcia wszystkim poszkodowanym w wyniku klęski firmom. Wątpliwość budzą także zasady szacowania szkód w kontekście wniosku o świadczenie interwencyjne. Przedsiębiorcy wskazują na utrudniony dostęp do ograniczonej liczby uprawnionych rzeczoznawców, odległe terminy oraz koszt takiego postępowania. Przeszkodą są również wymagania formalne w zakresie sporządzenia dokumentacji oraz oceny stanu uszkodzeń w chwili wystąpienia. Rekomendowanym rozwiązaniem jest szacowanie szkody na podstawie oświadczenia, które poszkodowany składałby rzeczoznawcy pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
Agnieszka Majewska podkreśla, że potrzebna jest również waloryzacja kwoty wsparcia określonego do wysokości szkody poniesionej w wyniku powodzi. Przepis określający górną granicę pomocy finansowej w wysokości 50 tys. zł wszedł w życie 18 listopada 2011 r. Uzasadnieniem postulatu jest więc upływ czasu oraz wzrost wysokości cen towarów i usług. Prawo do świadczenia interwencyjnego powinni posiadać także przedsiębiorcy, którzy rozpoczęli działalność w bieżącym roku lub ponieśli nakłady na ich uruchomienie działalności nie osiągając jeszcze przychodów.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat