REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do 151 393 zł dofinansowania na mieszkanie. Tyle mogą otrzymać niepełnosprawni w 2024/2025

osoby niepełnosprawne, wózek inwalidzki
Do 151 393 zł dofinansowania na mieszkanie. Tyle mogą otrzymać niepełnosprawni w 2024/2025
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) poprzez program „Samodzielność – Aktywność – Mobilność!” realizuje dofinansowania mieszkaniowe, które mają na celu pomoc osobom z niepełnosprawnością w uzyskaniu niezależności i poprawie warunków mieszkaniowych. Programy „Mieszkanie dla absolwenta” oraz „Dostępne mieszkanie” odpowiadają na istotny problem braku lokum spełniającego indywidualne potrzeby dostępności dla niepełnosprawnych. PFRON w swoich najnowszych komunikatach poinformował o maksymalnych kwotach dofinansowania dostępnych w IV kwartale 2024 roku. Kto może skorzystać z tej formy wsparcia?

„Dostępne mieszkanie” - od 79 326 do 151 393 zł na zmianę lokum dla niepełnosprawnych

Moduł „Dostępne mieszkanie” wspiera osoby z ograniczoną mobilnością, które napotykają bariery architektoniczne w swoim miejscu zamieszkania. Dofinansowanie umożliwia zamianę obecnego lokalu na mieszkanie pozbawione barier, umożliwiające samodzielne opuszczenie budynku na poziomie zero. Beneficjentem programu mogą być osoby, które:

REKLAMA

  • posiadają orzeczenie o niepełnosprawności, w tym w stopniu znacznym lub orzeczenie wynikające z dysfunkcji narządu ruchu, która uniemożliwia samodzielne poruszanie się bez wózka inwalidzkiego;
  • dostarczą oświadczenie wraz z dokumentacją fotograficzną, potwierdzającą istnienie barier architektonicznych w mieszkaniu i/lub budynku, uniemożliwiających samodzielne wyjście na poziom zero;
  • przedstawią oświadczenie o posiadaniu tytułu prawnego do lokalu (prawo własności lub spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu),
  • jeżeli wniosek dotyczy osoby małoletniej lub ubezwłasnowolnionej, składany jest przez jej opiekuna prawnego, który dodatkowo dołącza oświadczenie o wspólnym zamieszkiwaniu z osobą z niepełnosprawnością oraz orzeczenie potwierdzające niepełnosprawność narządu ruchu, uniemożliwiającą poruszanie się bez wózka inwalidzkiego.

Kwota dofinansowania jest ustalana jako różnica między ceną sprzedawanego a kupowanego mieszkania, jednak nie może przekroczyć równowartości iloczynu 15 m² oraz średniego wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 m² powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych, ogłaszanego przez Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach programu „Mieszkanie na Start” dla danej lokalizacji i kwartału. Aby rozliczyć przyznane środki, konieczne jest więc:

  • udokumentowanie różnicy między cenami mieszkań poprzez przedłożenie umowy sprzedaży mieszkania niedostępnego oraz zakupu nowego, pozbawionego barier, lub umowy zamiany tych mieszkań,
  • złożenie oświadczenia, że nowe mieszkanie spełnia wymogi braku barier architektonicznych dla beneficjenta.
     

PFRON przekazał w swoim komunikacie informację o wysokości maksymalnych kwot dofinansowania „Dostępne mieszkanie” na IV kwartał 2024 roku. Kwoty te są dostępne w poszczególnych jednostkach samorządu terytorialnego i zależą od lokalizacji nabywanego mieszkania.

WOJEWÓDZTWOLokalizacja mieszkania docelowegoKwota (w zł)
DOLNOŚLĄSKIEm. Wrocław142.763,00
DOLNOŚLĄSKIEgminy sąsiadujące z m. Wrocław130.751,00
DOLNOŚLĄSKIEpozostałe118.740,00
KUJAWSKO-POMORSKIEm. Bydgoszcz111.539,00
KUJAWSKO-POMORSKIEgminy sąsiadujące z m. Bydgoszcz100.181,00
KUJAWSKO-POMORSKIEm. Toruń103.863,00
KUJAWSKO-POMORSKIEgminy sąsiadujące z m. Toruń96.343,00
KUJAWSKO-POMORSKIEpozostałe88.823,00
LUBELSKIEm. Lublin106.559,00
LUBELSKIEgminy sąsiadujące z m. Lublin98.238,00
LUBELSKIEpozostałe89.917,00
LUBUSKIEm. Gorzów Wielkopolski118.808,00
LUBUSKIEgminy sąsiadujące z m. Gorzów Wlkp.113.051,00
LUBUSKIEm. Zielona Góra118.808,00
LUBUSKIEgminy sąsiadujące z m. Zielona Góra113.051,00
LUBUSKIEpozostałe107.295,00
ŁÓDZKIEm. Łódź97.223,00
ŁÓDZKIEgminy sąsiadujące z m. Łódź89.501,00
ŁÓDZKIEpozostałe81.780,00
MAŁOPOLSKIEm. Kraków125.040,00
MAŁOPOLSKIEgminy sąsiadujące z m. Kraków106.731,00
MAŁOPOLSKIEpozostałe88.943,00
MAZOWIECKIEm. Warszawa151.393,00
MAZOWIECKIEgminy sąsiadujące z m. Warszawa115.676,00
MAZOWIECKIEpozostałe96.397,00
OPOLSKIEm. Opole98.241,00
OPOLSKIEgminy sąsiadujące z m. Opole88.784,00
OPOLSKIEPozostałe79.326,00
PODKARPACKIEm. Rzeszów109.058,00
PODKARPACKIEgminy sąsiadujące z m. Rzeszów101.846,00
PODKARPACKIEpozostałe94.635,00
PODLASKIEm. Białystok115.403,00
PODLASKIEgminy sąsiadujące z m. Białystok111.330,00
PODLASKIEpozostałe107.258,00
POMORSKIEm. Gdańsk137.978,00
POMORSKIEgminy sąsiadujące z m. Gdańsk122.813,00
POMORSKIEpozostałe107.648,00
ŚLĄSKIEm. Katowice110.280,00
ŚLĄSKIEgminy sąsiadujące z m. Katowice100.898,00
ŚLĄSKIEpozostałe91.515,00
ŚWIĘTOKRZYSKIEm. Kielce109.814,00
ŚWIĘTOKRZYSKIEgminy sąsiadujące z m. Kielce101.700,00
ŚWIĘTOKRZYSKIEpozostałe93.585,00
WARMIŃSKO-MAZURSKIEm. Olsztyn144.375,00
WARMIŃSKO-MAZURSKIEgminy sąsiadujące z m. Olsztyn124.988,00
WARMIŃSKO-MAZURSKIEpozostałe105.600,00
WIELKOPOLSKIEm. Poznań139.208,00
WIELKOPOLSKIEgminy sąsiadujące z m. Poznań115.407,00
WIELKOPOLSKIEpozostałe96.173,00
ZACHODNIOPOMORSKIEm. Szczecin111.323,00
ZACHODNIOPOMORSKIEgminy sąsiadujące z m. Szczecin103.133,00
ZACHODNIOPOMORSKIEpozostałe94.943,00

Powyższe kwoty zostały zaokrąglone na ogólnych zasadach. Nabór wniosków na IV kwartał trwa do 31 grudnia 2024 r.

„Mieszkanie dla absolwenta” - od 1 481 do 3 835 zł miesięcznie 

Program „Mieszkanie dla absolwenta” skierowany jest do młodych osób z niepełnosprawnością, które chcą rozpocząć życie zawodowe, ale nie posiadają własnego mieszkania. Dofinansowanie pokrywa koszty wszystkich ponoszonych kosztów wynajmu mieszkania lub domu przez maksymalnie 60 miesięcy, a jego wysokość maleje z czasem: 100% kosztów przez pierwsze 24 miesiące, 70% w okresie od 25. do 42. miesiąca, a następnie 40% od 43. do 60. miesiąca. Skorzystać mogą osoby, które:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • posiadają orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności lub, w przypadku osób z niepełnosprawnością narządu słuchu, orzeczenie o co najmniej umiarkowanym stopniu niepełnosprawności,
  • ukończyły szkołę podstawową, ponadpodstawową lub wyższą w ciągu ostatnich 36 miesięcy (3 lat) przed złożeniem wniosku lub opuszczają rodzinę zastępczą, rodzinny dom dziecka albo placówkę opiekuńczo-wychowawczą,
  • mają pełną zdolność do podejmowania czynności prawnych,
  • nie posiadają własnego mieszkania lub spółdzielczego prawa do lokalu w miejscu zamieszkania lub pracy,
  • przekażą oświadczenie o podjęciu lub poszukiwaniu zatrudnienia.

W komunikacie PFRON określono także maksymalne kwoty dofinansowania „Mieszkanie dla absolwenta” na IV kwartał 2024 roku. Kwoty te będą dostępne w poszczególnych jednostkach samorządu terytorialnego i zależą od lokalizacji wynajmowanego mieszkania. Wysokość wsparcia może się różnić w zależności od tego, czy beneficjent porusza się na wózku inwalidzkim, czy należy do pozostałych osób uprawnionych.

WOJEWÓDZTWOLokalizacja mieszkania wynajmowanegodla Beneficjenta poruszającego się przy pomocy wózka inwalidzkiego (kwoty w zł)dla pozostałych Beneficjentów (kwoty w zł)
DOLNOŚLĄSKIEm. Wrocław3.617,002.665,00
DOLNOŚLĄSKIEgminy sąsiadujące z m. Wrocław3.312,002.441,00
DOLNOŚLĄSKIEpozostałe3.008,002.216,00
KUJAWSKO-POMORSKIEm. Bydgoszcz2.826,002.082,00
KUJAWSKO-POMORSKIEgminy sąsiadujące z m. Bydgoszcz2.538,001.870,00
KUJAWSKO-POMORSKIEm. Toruń2.631,001.939,00
KUJAWSKO-POMORSKIEgminy sąsiadujące z m. Toruń2.441,001.798,00
KUJAWSKO-POMORSKIEpozostałe2.250,001.658,00
LUBELSKIEm. Lublin2.699,001.989,00
LUBELSKIEgminy sąsiadujące z m. Lublin2.489,001.834,00
LUBELSKIEpozostałe2.278,001.678,00
LUBUSKIEm. Gorzów Wielkopolski3.010,002.218,00
LUBUSKIEgminy sąsiadujące z m. Gorzów Wlkp.2.864,002.110,00
LUBUSKIEm. Zielona Góra3.010,002.218,00
LUBUSKIEgminy sąsiadujące z m. Zielona Góra2.864,002.110,00
LUBUSKIEpozostałe2.718,002.003,00
ŁÓDZKIEm. Łódź2.463,001.815,00
ŁÓDZKIEgminy sąsiadujące z m. Łódź2.267,001.671,00
ŁÓDZKIEpozostałe2.072,001.527,00
MAŁOPOLSKIEm. Kraków3.168,002.334,00
MAŁOPOLSKIEgminy sąsiadujące z m. Kraków2.704,001.992,00
MAŁOPOLSKIEpozostałe2.253,001.660,00
MAZOWIECKIEm. Warszawa3.835,002.826,00
MAZOWIECKIEgminy sąsiadujące z m. Warszawa2.930,002.159,00
MAZOWIECKIEpozostałe2.442,001.799,00
OPOLSKIEm. Opole2.489,001.834,00
OPOLSKIEgminy sąsiadujące z m. Opole2.249,001.657,00
OPOLSKIEPozostałe2.010,001.481,00
PODKARPACKIEm. Rzeszów2.763,002.036,00
PODKARPACKIEgminy sąsiadujące z m. Rzeszów2.580,001.901,00
PODKARPACKIEpozostałe2.397,001.767,00
PODLASKIEm. Białystok2.924,002.154,00
PODLASKIEgminy sąsiadujące z m. Białystok2.820,002.078,00
PODLASKIEpozostałe2.717,002.002,00
POMORSKIEm. Gdańsk3.495,002.576,00
POMORSKIEgminy sąsiadujące z m. Gdańsk3.111,002.293,00
POMORSKIEpozostałe2.727,002.009,00
ŚLĄSKIEm. Katowice2.794,002.059,00
ŚLĄSKIEgminy sąsiadujące z m. Katowice2.556,001.883,00
ŚLĄSKIEpozostałe2.318,001.708,00
ŚWIĘTOKRZYSKIEm. Kielce2.782,002.050,00
ŚWIĘTOKRZYSKIEgminy sąsiadujące z m. Kielce2.576,001.898,00
ŚWIĘTOKRZYSKIEpozostałe2.371,001.747,00
WARMIŃSKO-MAZURSKIEm. Olsztyn3.658,002.695,00
WARMIŃSKO-MAZURSKIEgminy sąsiadujące z m. Olsztyn3.166,002.333,00
WARMIŃSKO-MAZURSKIEpozostałe2.675,001.971,00
WIELKOPOLSKIEm. Poznań3.527,002.599,00
WIELKOPOLSKIEgminy sąsiadujące z m. Poznań2.924,002.154,00
WIELKOPOLSKIEpozostałe2.436,001.795,00
ZACHODNIOPOMORSKIEm. Szczecin2.820,002.078,00
ZACHODNIOPOMORSKIEgminy sąsiadujące z m. Szczecin2.613,001.925,00
ZACHODNIOPOMORSKIEpozostałe2.405,001.772,00

Powyższe kwoty zostały zaokrąglone na ogólnych zasadach.

 

Źródło: PFRON

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MOPS czy ZUS? Świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. [TABELA]

Jakie świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami wypłaca Zakład Ubezpieczeń Społecznych, a które ośrodki pomocy społecznej? Prezentujemy proste zestawienie najważniejszych świadczeń w 2025 r.

Renta tytoniowa – czym jest, kto może się o nią ubiegać i na jakiej podstawie prawnej?

Renta tytoniowa to pojęcie, które choć w powszechnym użyciu nie funkcjonuje, coraz częściej pojawia się w kontekście dyskusji o świadczeniach z tytułu niezdolności do pracy. Choć alkoholizm jest uznawany za jedno z najpoważniejszych uzależnień, jego konsekwencje zdrowotne nie są jedynymi powodami przyznawania rent. W artykule wyjaśniamy, czym jest renta tytoniowa, kto może się o nią ubiegać oraz na jakiej podstawie prawnej można starać się o to świadczenie.

777 zł składki zdrowotnej pracownika, 315 zł przedsiębiorcy (obaj zarabiają 10 tys. zł miesięcznie). Konstytucyjny paradoks? Czy różne kwoty składki są sprawiedliwe?

Temat składki zdrowotnej był przez kilka ostatnich lat poruszany wielokrotnie. Porównując różne poziomy wynagrodzenia (co znajdą Państwo w dalszej części artykułu) nie da się nie zauważyć, że pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę płacą co do zasady składkę zdrowotną w wyższej wysokości niż przedsiębiorcy. W tym artykule przyjrzymy się, dlaczego tak się dzieje, czy jest to obiektywnie sprawiedliwe i czy jest to zgodne z zasadą równości wobec prawa. Bo przecież dostęp do publicznej służby zdrowia mamy taki sam. A jakość tego leczenia nie zależy od wysokości składki.

Skoro nieznajomość prawa szkodzi, to czyja to jest wina, że go nie znamy? [5 POWODÓW]

Prawo dotyka wszystkich. Tymczasem prawdziwie poznają je osoby decydujące się na studia prawnicze. Brak znajomości prawa rodzi niesprawiedliwość społeczną. Jakie są powody nieznajomości prawa? Czy możliwe są zmiany pozwalające na zrozumienie przepisów prawnych przez każdego?

REKLAMA

Pracujący emeryt z przywilejami finansowymi: zwolnienie z PIT i wyższa emerytura. Niektórzy mają limity dorabiania

ZUS informuje, że w ciągu ostatnich dziewięciu lat liczba pracujących emerytów wzrosła o 51,7 proc. Na koniec grudnia 2015 roku w Polsce było 575,4 tys. pracujących emerytów, natomiast na koniec 2024 roku ich liczba wzrosła do 872,6 tys. Nic dziwnego. Przepisy wspierają aktywność zarobkową emerytów.

Rozporządzenie DORA - co to jest i kogo dotyczy? [PRZEWODNIK]

Czego dotyczy unijne rozporządzenie DORA? Wprowadza nowe pojęcia i wymagania dotyczące cyberbezpieczeństwa w sektorze finansowym. Prezentujemy przewodnik po DORA z wyjaśnieniem trudnych pojęć dla dostawców usług ICT.

Kiedy ZUS przyznaje tzw. rentę alkoholową? Niezdolność do pracy musi być spowodowana czymś więcej niż chorobą alkoholową

W orzecznictwie lekarskim nie istnieje pojęcie tzw. renty alkoholowej. Jak podkreśla Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS-u, sam fakt istnienia choroby alkoholowej nie jest wystarczający do uzyskania świadczenia rentowego z tytułu niezdolności do pracy. Istotne jest stwierdzenie, że choroba alkoholowa może spowodować dodatkowe schorzenia będące powikłaniami uzależnienia, które znacznie ograniczają zdolność do pracy. Przykładami takich powikłań mogą być marskość wątroby, przewlekłe zapalenie trzustki, uszkodzenie układu nerwowego, uszkodzenie układu krążenia, a także zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania.

Plagiat w mediach – konsekwencje prawne i możliwości dochodzenia roszczeń

Plagiat jest poważnym naruszeniem zarówno zasad etyki dziennikarskiej, jak i obowiązujących przepisów prawa autorskiego. Współczesna era cyfryzacji oraz dynamiczny przepływ informacji sprzyjają przypadkom wykorzystywania cudzych treści bez odpowiedniego przypisania autorstwa. Warto przeanalizować, jakie regulacje prawne chronią twórców przed plagiatem w kontekście informacji prasowych oraz jakie działania mogą podjąć osoby poszkodowane w sytuacji, gdy ich teksty zostaną skopiowane bezprawnie.

REKLAMA

Sejm na żywo 31 marca 2025 r.: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Mai Rodwald, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat. Nowe wytyczne wydawania orzeczeń dla osób niepełnosprawnych tego nie zmieniają

Dla osób niepełnosprawnych prawnym wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne opublikował Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci do 16 roku życia i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia będzie ono miało charakter stały (do 16. roku życia). Następnie osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego. Świadczenie to jest przeznaczone dla osób dorosłych. Dla świadczenia wspierającego istotne jest nie orzeczenie o niepełnosprawności, a poziom potrzeby wsparcia ustalony przez WZON, a tego nowe wytyczne nie dotyczą. W dalszym ciągu nie ma planów, aby świadczenie wspierające było przyznawane dożywotnio. Są tylko takie postulaty.

REKLAMA