Ważne! Już można składać wnioski o nowe świadczenie. Komu przysługuje, co zawiera wniosek, wysokość świadczenia
REKLAMA
REKLAMA
Warunek prowadzenia działalności w dniu 16 września 2024 r.
Celem świadczenia interwencyjnego jest wsparcie w dalszym prowadzeniu działalności gospodarczej przedsiębiorców poszkodowanych w wyniku powodzi. Świadczenie mogą otrzymać przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo przedsiębiorców, którzy prowadzili działalność w dniu 16 września 2024 r.
REKLAMA
Pomocą mogą być objęte zarówno osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, w tym wspólnicy spółek cywilnych, jak i osoby prawne i jednostki organizacyjne niebędące osobą prawną, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną.
Warunek prowadzenia działalności jest spełniony także wtedy, gdy przedsiębiorca w dniu 16 września 2024 r. miał zawieszoną działalność. Zawieszenie działalności w tym przypadku traktowane jest jako jej prowadzenie. Jednak warunek nie zostanie spełniony, jeżeli przedsiębiorca zaprzestał prowadzenia działalności, tj. zamknął jej prowadzenie.
Świadczenie interwencyjne otrzymają przedsiębiorcy, którzy:
- ponieśli szkodę polegającą na utracie, uszkodzeniu lub zniszczeniu, bezpośrednio w wyniku powodzi, składników materialnych przedsiębiorstwa niezbędnych do dalszego prowadzenia działalności gospodarczej oraz
- zobowiążą się do prowadzenia działalności gospodarczej przez co najmniej 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego (przedsiębiorcy, którzy zawiesili działalność, od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego muszą wznowić jej prowadzenie) oraz
- zobowiążą się do utrzymania poziomu zatrudnienia przez 6 miesięcy od dnia 16 września 2024 r.
Kiedy i jak złożyć wniosek o świadczenie interwencyjne
W celu uzyskania świadczenia interwencyjnego należy złożyć wniosek RSI (Wniosek o świadczenie interwencyjne przeznaczone na wsparcie dalszego prowadzenia działalności gospodarczej dla przedsiębiorcy poszkodowanego w wyniku powodzi) w terminie od 5 października 2024 r. do 16 marca 2025 r. Przedsiębiorca może złożyć wniosek w formie:
- elektronicznej na swoim profilu na PUE/eZUS jako pismo ogólne POG, do którego dołącza wniosek o świadczenie interwencyjne,
- papierowej w każdej placówce ZUS lub w punkcie mobilnym albo przesłać go pocztą.
W przypadku, gdy nie przedsiębiorca ma dostępu do Internetu lub potrzebuje wsparcia przy wypełnianiu wniosku, może skorzystać z pomocy pracowników ZUS w dowolnej placówce oraz w punktach mobilnych.
Wniosek może również złożyć w imieniu przedsiębiorcy jego pełnomocnik, jeśli posiada do tego umocowanie.
We wniosku należy podać kwotę świadczenia interwencyjnego oraz określić sposób, w jaki ma być ustalona jego wysokość. Można wskazać, że będzie to kwota ustalona w oparciu o:
- liczbę ubezpieczonych zgłoszonych do dobrowolnych ubezpieczeń społecznych, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych, wyłącznie ubezpieczenia zdrowotnego ,
- średniomiesięczny przychód uzyskany z prowadzenia działalności gospodarczej w 2023 r.
Wysokość średniomiesięcznego przychodu należy ustalić w następujący sposób: podzielić przychód uzyskany z prowadzenia działalności gospodarczej w 2023 r. przez liczbę miesięcy kalendarzowych w 2023 r., w trakcie których działalność ta była prowadzona przynajmniej przez 1 dzień. W razie zawieszenia prowadzenia działalności na pełny miesiąc kalendarzowy, nie należy uwzględniać go w wyliczeniu. Natomiast w razie zawieszenia lub wznowienia działalności w trakcie miesiąca, miesiąc ten uwzględnia się w wyliczeniu jako miesiąc prowadzenia działalności.
Do wniosku należy dołączyć następujące dokumenty (o ile są w posiadaniu przedsiębiorcy):
- oszacowanie poniesionych szkód i dokumentację, na podstawie której zostało ono dokonane; oszacowanie musi być wykonane przez: rzeczoznawcę lub biegłego uprawnionego do dokonywania wyceny środków trwałych lub aktywów obrotowych, rzeczoznawcę majątkowego;
- dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia przedsiębiorstwa od następstw klęsk żywiołowych.
Przy składaniu wniosku o świadczenie interwencyjne przedsiębiorca oświadcza, że:
- faktycznym miejscem wykonywania działalności gospodarczej jest teren objęty powodzią,
- prowadził działalność w dniu 16 września 2024 r. (nawet jeśli w tym dniu działalność była zawieszona uznaje się, że była prowadzona),
- nie zawarł umowy ubezpieczenia przedsiębiorstwa od następstw klęsk żywiołowych, jeśli nie dołączy dokumentu potwierdzającego jej zawarcie.
Przedsiębiorca zobowiązuje się do tego, że:
- przekażesz do ZUS dokument potwierdzający oszacowanie poniesionych szkód wraz z dokumentacją, na podstawie której zostało ono dokonane, w ciągu 5 miesięcy od dnia uzyskania świadczenia interwencyjnego (jeśli nie dołączył dokumentacji do wniosku),
- będzie aktywnie prowadzić działalność gospodarczą przez co najmniej 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego (co oznacza, że jeśli ma zawieszoną działalność musi wznowić jej prowadzenie),
- utrzyma poziom zatrudnienia przez 6 miesięcy, licząc od dnia 16 września 2024 r.
We wniosku należy też podać numer rachunku płatniczego, na który ma być dokonana wpłata.
Wysokość świadczenia interwencyjnego
Świadczenie interwencyjne przysługuje w wysokości wskazanej we wniosku. Kwota świadczenia nie może jednak przekroczyć wysokości:
- szkody, którą poniósł przedsiębiorca składający wniosek,
- ustalonej zgodnie ze sposobem wskazanym we wniosku (tj. kwoty stanowiącej iloczyn liczby ubezpieczonych zgłoszonych do dobrowolnych ubezpieczeń społecznych, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych, wyłącznie ubezpieczenia zdrowotnego na dzień złożenia wniosku albo 16 września 2024 r., albo średniomiesięcznego przychodu uzyskanego z prowadzenia działalności gospodarczej w 2023 r. oraz współczynnika 0,75),
- maksymalnej kwoty świadczenia, która wynosi 1 000 000, 00 zł.
Jeśli przed wystąpieniem powodzi przedsiębiorca nie zawarł umowy ubezpieczenia przedsiębiorstwa, ZUS przyzna świadczenie interwencyjne w kwocie 75 proc. przysługującej mu wysokości.
Informacja o przyznaniu świadczenia interwencyjnego
REKLAMA
Wnioski o świadczenie interwencyjne ZUS traktuje priorytetowo i rozpatruje je niezwłocznie. Informacje w sprawie wniosku zostaną udostępnione na koncie płatnika PUE/eZUS albo prześlemy na podany przez przedsiębiorcę adres do korespondencji – w zależności od preferencji określonych we wniosku.
Od decyzji ZUS w sprawie świadczenia interwencyjnego przedsiębiorca może się odwołać – za pośrednictwem Zakładu – do sądu okręgowego. Ma na to miesiąc od dnia doręczenia decyzji.
Kiedy przedsiębiorca zwróci świadczenie interwencyjne
Przedsiębiorca, który uzyskał świadczenie interwencyjne, będzie zobowiązany do jego zwrotu w całości, gdy:
- w ciągu 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego przestanie prowadzić działalność gospodarczą lub zawiesi jej prowadzenie,
- przynajmniej jedno ze złożonych oświadczeń było niezgodne ze stanem faktycznym,
- wbrew zobowiązaniu nie prześle w terminie oszacowania wraz z dokumentacją,
- nie podda się kontroli lub będzie utrudniać kontrolę: prowadzenia działalności gospodarczej w ciągu 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego, utrzymania poziomu zatrudnienia przez 6 miesięcy od 16 września 2024 r., właściwego dokumentowania wniosku o świadczenie interwencyjne.
Natomiast zwrot części świadczenia dotyczy sytuacji, w której:
- KAS poinformuje ZUS o rozbieżności między średniomiesięcznym przychodem wykazanym we wniosku a wykazanym dla celów podatkowych,
- Przedsiębiorca nie utrzyma poziomu zatrudnienia przez 6 miesięcy od 16 września2024 r.,
- świadczenie zostanie przyznane w wysokości wyższej niż wysokość szkody wynikającej z oszacowania.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat