Jednorazowe 1000 zł dla rodziców przedszkolaków i uczniów w roku szkolnym 2024/2025. Przepisy weszły w życie 5 października 2024 r.
REKLAMA
REKLAMA
- Jednorazowe 1000 zł dla rodziców przedszkolaków i uczniów w roku szkolnym 2024/2025: komu będzie przysługiwać
- Jednorazowe 1000 zł dla rodziców przedszkolaków i uczniów w roku szkolnym 2024/2025: wniosek
- Prezydent Andrzej Duda podpisał tzw. specustawę powodziową. Przepisy weszły w życie 5 października 2024 r.
- Dodatkowe 300 zł do 1000 zł zapomogi celowej
Nowelizacja ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw wprowadza m.in. jednorazowy zasiłek losowy w wysokości 1000 zł. W uzasadnieniu do zasiłku wskazywano, że chodzi o zaspokojenie potrzeb edukacyjnych dzieci.
REKLAMA
Jednorazowe 1000 zł dla rodziców przedszkolaków i uczniów w roku szkolnym 2024/2025: komu będzie przysługiwać
Nowelizacja specustawy wprowadziła jednorazowy zasiłek losowy. Ma być przeznaczony na zaspokojenie potrzeb edukacyjnych dzieci realizujących roczne przygotowanie przedszkolne lub uczniów uczęszczających do szkół wszystkich typów, kształcących się w tych szkołach w formie dziennej, poszkodowanych w wyniku wystąpienia powodzi. Ma być przyznawany niezależnie od dochodu rodziny lub osoby samotnie gospodarującej.
Jednorazowe 1000 zł dla rodziców przedszkolaków i uczniów w roku szkolnym 2024/2025: wniosek
REKLAMA
Zasiłek losowy - zgodnie z ustawą - ma być przyznawany na wniosek rodziców dziecka lub ucznia, jego opiekunów prawnych, rodziców zastępczych, osób prowadzących rodzinny dom dziecka, opiekunów faktycznych lub pełnoletniego ucznia albo na wniosek innej osoby za zgodą rodziców ucznia, opiekunów prawnych, rodziców zastępczych, osób prowadzących rodzinny dom dziecka, opiekunów faktycznych, albo pełnoletniego ucznia. Ma być złożony w terminie określonym w przepisach. Wniosek ten należy złożyć do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) gminy, na terenie której wnioskodawca poniósł szkodę w wyniku powodzi, albo gminy sąsiadującej, na terenie której przebywa w wyniku przeprowadzenia ewakuacji albo konieczności opuszczenia zagrożonego miejsca zamieszkania. Do wniosku dołączyć trzeba będzie oświadczenie, że w wyniku powodzi doznał szkody majątkowej wraz z określeniem jej wartości, nie ubiegał się o zasiłek losowy na terenie innej gminy oraz że wyraża zgodę na weryfikację danych zawartych we wniosku. Zasiłek nie będzie podlegał zwrotowi. Istnieje jednak wyjątek. W przypadku, gdy organ wypłacający zasiłek, w wyniku przeprowadzonej weryfikacji ustali, że został on wypłacony rodzinie czy osobie samotnie gospodarującej, która nie poniosła szkody w wyniku powodzi, zasiłek będzie podlegał zwrotowi.
W nowelizacji znalazły się także inne rozwiązania dla osób dotkniętych powodzią. Nowelizacja wprowadza m.in. dodatkowy zasiłek opiekuńczy dla rodziców, którzy nie mogą pracować ze względu na zamknięcie np. żłobka lub nieobecność niani i muszą opiekować się dzieckiem, dodatkowe ułatwienia dla pracowników, wsparcie dla kredytobiorców, czy wsparcie związane z mieszkalnictwem.
Prezydent Andrzej Duda podpisał tzw. specustawę powodziową. Przepisy weszły w życie 5 października 2024 r.
W czwartek, 3 października prezydent Andrzej Duda podpisał tzw. specustawę powodziową. Nowela wprowadza dodatkowe ułatwienia dla osób dotkniętych powodzią. Zakłada m.in. zasiłek losowy na zaspokojenie potrzeb edukacyjnych dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne lub uczniów. Ponadto, wprowadza szereg rozwiązań dla przedsiębiorców, kredytobiorców, pracowników i rodziców. Nowelizację opublikowano w Dzienniku Ustaw 4 papiernika. Oznacza to, że od soboty, 5 października rozwiązania przyjęte w nowelizacji zaczęły obowiązywać.
Dodatkowe 300 zł do 1000 zł zapomogi celowej
Warto pamiętać, że rodzice dzieci uczących się w szkołach mogą także złożyć wniosek o dodatkowe 300 zł z programu "Dobry start". Dodatek w wysokości 300 zł, przysługuje na każde uczące się w szkole dziecko w wieku od 7 do 20 lat, a jeśli ma orzeczoną niepełnosprawność, to do ukończenia 24 lat. Wnioski można składać tylko do 30 listopada. Złożenie wniosku po 30 listopada możliwe jest tylko w sytuacji, gdy dziecko powyżej 20. roku życia uzyska orzeczenie o niepełnosprawności po 30 listopada. Wniosek o świadczenie z programu Dobry start można złożyć wyłącznie drogą elektroniczną za pomocą aplikacji mZUS, portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, portalu Emp@tia oraz bankowości elektronicznej.
Ustawa z dnia 1 października 2024 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2024 poz. 1473)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat