REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ministerstwo Finansów: VAT, PIT, CIT - rozwiązania dla przedsiębiorców poszkodowanych w powodzi

Ministerstwo finansów
Ministerstwo Finansów: VAT, PIT, CIT - rozwiązania dla przedsiębiorców poszkodowanych w powodzi
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało przepisy, które zawierają rozwiązania przeznaczone dla poszkodowanych w trakcie powodzi. Poszkodowani przedsiębiorcy mają wydłużone terminy płatności podatków i dodatkowe ulgi podatkowe. Przewidziano także stawkę VAT 0 proc. dla darowizn towarów i usług.
rozwiń >

Wydłużone terminy płatności podatków VAT, PIT i CIT

Przedsiębiorcy poszkodowani w powodzi mają wydłużone terminy płatności podatków:

REKLAMA

  • VAT,
  • PIT,
  • CIT.

W przypadku VAT odroczenie zapłaty podatku obowiązuje do 25 stycznia 2025 r. W zakresie PIT i CIT odroczenie dotyczy zaliczek na podatek i podatków należnych za sierpień–grudzień 2024 r. Przedsiębiorcy rozliczą podatek dopiero w zeznaniu rocznym. Analogiczne rozwiązanie będzie dotyczyć ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tzw. podatku minimalnego od budynków oraz tych podatników CIT, których rok podatkowy jest inny niż kalendarzowy.

Odroczenie dotyczy również podatku odprowadzanego do urzędu skarbowego za pracowników poszkodowanych firm.

REKLAMA

Powyższe rozwiązania dotyczą podatników i płatników poszkodowanych w wyniku powodzi, posiadających odpowiednio miejsce zamieszkania lub siedzibę albo zarząd oraz prowadzących działalność na terenach gmin objętych stanem klęski żywiołowej.

Równocześnie przesunięte są terminy składania deklaracji VAT miesięcznych i kwartalnych, informacji podsumowujących oraz JPK-VAT do 25 listopada 2024 r. (dotyczy tych deklaracji oraz informacji, których terminy złożenia przypadają w okresie od września do października 2024 r.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowe ulgi podatkowe

W przypadku przekazania na własność nieodpłatnie poszkodowanym przedsiębiorcom środków trwałych lub sfinansowania ich zakupu, przedsiębiorcy mają możliwość zaliczania w koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych, do końca następnego roku kalendarzowego.

Przedsiębiorcy użyczający poszkodowanym środków trwałych mają możliwość kontynuowania odpisów amortyzacyjnych i zaliczania ich w koszty uzyskania przychodów.

Ulgi te obowiązują do końca następnego roku kalendarzowego, z zastrzeżeniem drugiego (działa na przestrzeni całego okresu amortyzacji).

W zakresie opłaty skarbowej zwolnienie czynności urzędowych, wydania zaświadczeń lub zezwoleń, złożenie pełnomocnictwa, prokury, jego odpisu, wypisu, kopii w sprawach związanych z usuwaniem skutków powodzi – dokonanych/złożonych/wydanych do 15 września 2025 r.

Stawka 0 proc. VAT dla darowizn towarów i usług

REKLAMA

Stawka 0 proc. VAT jest stosowana dla darowizn wszelkiego rodzaju towarów, np. żywności, koców, śpiworów, ubrań, ale też nieodpłatnych usług, takich jak zakwaterowanie czy wynajem agregatów prądotwórczych, które mogą się okazać niezbędne do złagodzenia skutków kataklizmu.

Z rozwiązania mogą skorzystać przedsiębiorcy przekazujący darowizny na cele związane z pomocą ofiarom powodzi. Dotyczy ono wsparcia realizowanego za pośrednictwem podmiotów zwykle organizujących pomoc i dystrybucję świadczeń w tego rodzaju kataklizmach, tj.: organizacji pożytku publicznego, jednostek samorządu terytorialnego, podmiotów leczniczych i Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych.

Stawka 0 proc. może być stosowana dla darowizn dokonanych od 12 września do 31 grudnia 2024 r. 

0 proc. VAT dla darowizn materiałów budowlanych dla powodzian

Od 24 września 2024 r. obowiązuje rozporządzenie umożliwiające stosowanie 0 proc. stawki VAT dla darowizn materiałów budowlanych przekazywanych na rzecz poszkodowanych, których nieruchomości uległy zniszczeniu wskutek wrześniowego kataklizmu.

Stawka 0 proc. jest stosowana do darowizn takich materiałów przekazywanych bezpośrednio na rzecz:

  • osób fizycznych,
  • podmiotów prowadzących działalność edukacyjną, kulturalną, w zakresie ochrony zdrowia, opieki społecznej, opieki nad dziećmi, młodzieżą oraz osobami w podeszłym wieku, w zakresie zbiorowego zakwaterowania uczniów i studentów,

których nieruchomości usytuowane są na terenie gmin objętych kataklizmem oraz którzy posiadają formalne prawo do dysponowania tymi nieruchomościami.

Stawka 0 proc. może być stosowana do darowizn materiałów budowlanych dokonanych od dnia 24 września 2024 r. do 31 marca 2025 r. Celem rozwiązania jest ułatwienie odbudowy lub remontu zniszczonych w wyniku powodzi budynków i budowli, a tym samym szybszy powrót mieszkańców obszaru dotkniętego klęską do normalnego życia. 

Do 2000 zł na zwrot kosztów zakupu kasy fiskalnej

Ministerstwo Finansów wprowadza zwrot kosztów zakupu kas fiskalnych do wysokości 2000 zł. Rozwiązanie to dotyczy przedsiębiorców, którzy utracili swoje kasy fiskalne wskutek powodzi, posiadających odpowiednio miejsce zamieszkania lub siedzibę albo zarząd oraz prowadzących działalność na terenach gmin objętych stanem klęski żywiołowej.

Dodatkowo producenci i importerzy kas fiskalnych zrzeszeni w Krajowej Izbie Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji (KIGEiT) zadeklarowali pomoc przedsiębiorcom w przeprowadzeniu badań kas, które uległy uszkodzeniu w powodzi, oraz specjalną ofertę dla przedsiębiorców, którzy utracili kasy w wyniku powodzi.

Infolinia i punkty obsługi podatników

Została uruchomiona specjalna infolinia, na którą mogą zadzwonić podatnicy poszkodowani w wyniku powodzi. Infolinia jest czynna w dni powszednie w godz. 8.00-18.00 pod nr tel. 22  460  59  30.

Organy podatkowe będą rozpatrywały wnioski powodzian w pierwszej kolejności, a zaświadczenia dla poszkodowanych podatników (o dochodach, przychodach, niezaleganiu), będą załatwiane „od ręki”, zarówno złożone bezpośrednio w urzędach skarbowej czy w sposób elektroniczny. W urzędach skarbowych, w których nie ma możliwości obsługi bezpośredniej podatnicy są obsługiwani kanałami zdalnymi.

Poszkodowani podatnicy mogą składać wnioski w dowolnym najbliższym urzędzie skarbowym. Dla ułatwienia i przyspieszenia pomocy poszkodowanym w zależności od potrzeb tworzone mogą być tymczasowe punkty obsługi podatników.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
WSA: Z kapitału emerytalnego w OFE i subkoncie ZUS można regulować ..... zobowiązania. Nie chcesz, aby ta możliwość była aktywna

Ta szczególna sytuacja wiąże się bowiem z wydarzeniem, który każdy z nas chce przesunąć jak najdalej na przyszłość. Jest to śmierć. Dopiero po śmierci można "ruszyć" pieniądze z OFE i subkonta ZUS. I mogą to zrobić spadkobiercy. WSA w Rzeszowie potwierdził słuszność oczekiwań ZUS, że spadkobiercy "wyjmą" pieniądze z OFE i subkonta. I spłacą zaległości spadkowe zmarłego. Zarówno ZUS jak i sąd nie widziały w tym nic szczególnego.

Podatek katastralny i od pustostanów - stanowisko Ministerstwa Finansów

Czy resort finansów planuje wprowadzenie podatku katastralnego oraz tzw. podatku od pustostanów? Z takimi pytaniami posłowie zwrócili się do resortu finansów. W interpelacji parlamentarzyści poprosili ministra finansów o rozwianie wątpliwości związanych z planowanymi zmianami w systemie podatkowym dotyczącymi nieruchomości.

Ministerstwo Finansów: VAT, PIT, CIT - rozwiązania dla przedsiębiorców poszkodowanych w powodzi

Ministerstwo Finansów przygotowało przepisy, które zawierają rozwiązania przeznaczone dla poszkodowanych w trakcie powodzi. Poszkodowani przedsiębiorcy mają wydłużone terminy płatności podatków i dodatkowe ulgi podatkowe. Przewidziano także stawkę VAT 0 proc. dla darowizn towarów i usług.

ZUS: Wdowa z rentą rodzinną po mężu nie dostanie tego dodatku

Osoby, które pobierają rentę rodzinną po zmarłym rodzicu i oboje rodzice nie żyją (albo zmarła im tylko matka a ojciec jest nieznany), mogą ubiegać się w ZUS o dodatek dla sierot zupełnych. Dodatek ten nie przysługuje wdowom, które pobierają rentę rodzinną po mężu - informuje Katarzyna Krupicka, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie podlaskim.

REKLAMA

To już ostatnie dni na skorzystanie w pracy z tego uprawnienia. Z końcem września 2024 roku prawo do niego się przedawni. Sprawdź, czy tobie też

To już ostatnie dni na skorzystanie z tego uprawnienia. Z końcem września 2024 roku prawo do niego przepadnie i pracownik nie będzie mógł się domagać o pracodawcy realizacji swoich uprawnień. Sprawdź, czy dotyczy to również ciebie.

Dodatek dopełniający do renty socjalnej. Komisja sejmowa jest za

Dodatek dopełniający do renty socjalnej. Komisja sejmowa jest za. Zgodnie z harmonogramem prac Sejmu, trzecie czytanie odbędzie się w piątek, 27 września. Czym jest dodatek dopełniający do renty socjalnej? Komu i w jakiej kwocie będzie przysługiwać?

Ulgi podatkowe dla pracujących emerytów i rencistów

Ulgi podatkowe dla pracujących emerytów i rencistów. Którzy seniorzy mogą skorzystać z ulg podatkowych? Na jakich zasadach można z nich skorzystać? Które dochody obejmuje ulga, a których nie obejmuje?

Nowe „żłobkowe” od 1 października 2024 r. Jest limit opłaty za żłobek - po jego przekroczeniu nie ma dofinansowania. MRPiPS pokazuje jak to liczyć i odpowiada na pytania rodziców

października 2024 r. wejdzie w życie większość przepisów ustawy z 15 maja 2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – „Aktywny rodzic”. Ustawa ta określa zasady wypłaty 3 różnych świadczeń pieniężnych dla rodziców małych dzieci (w tym nazywanego już potocznie „babciowym”), przeznaczonego na zapewnienie (w tym: opłacenie) opieki nad takim dzieckiem. Jednym z tych świadczeń jest „Aktywnie w żłobku”. Ile wynosi to świadczenie? Jak o nie wnioskować? Jakie wątpliwości mają rodzice i jak na nie odpowiada Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej i ZUS?

REKLAMA

Nauczycielem w przedszkolu będzie mógł zostać student. To efekt niedoborów kadrowych, z którymi borykają się nie tylko szkoły. MEN już pracuje nad zmianami

Nauczycielem w przedszkolu będzie mógł zostać student. To efekt niedoborów kadrowych, z którymi borykają się nie tylko szkoły. MEN już pracuje nad zmianami, bo brakuje aż około 1000 nauczycieli przedszkoli.

Aż 2333 zł miesięcznie na seniorów od 2025 r. Bon senioralny [dla kogo, na co, wniosek]

Rząd prowadzi wzmożoną politykę senioralną. Wynika to m.in. z tego, że prognozy demograficzne, wskazujące na dynamiczny wzrost liczby osób starszych w Polsce w najbliższych dziesięcioleciach. W związku z tym, jednym z ważniejszych uprawnień dla osób w wieku 75+ i ich rodzin będzie bon senioralny. W artykule odpowiedzi na najczęstsze wątpliwości czytelników: Komu przysługuje bon senioralny? Na czym ma polegać bon senioralny? Ile wynosi bon senioralny? Kto dostanie bon turystyczny dla seniora? Kiedy wejdzie bon senioralny? 

REKLAMA