REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stan klęski żywiołowej w Polsce 2024 ponownie rozszerzony [Rozporządzenie]

stan klęski żywiołowej polska 2024 gdzie obszar ograniczenia praw
Stan klęski żywiołowej w Polsce 2024 rozszerzony - powiaty, rozporządzenie
gov.pl

REKLAMA

REKLAMA

Co oznacza stan klęski żywiołowej? Powódź w Polsce 2024 roku to klęska żywiołowa na wielką skalę. Obowiązuje Rozporządzenie o wprowadzeniu stanu klęski żywiołowej w części województw opolskiego, dolnośląskiego i śląskiego na okres 30 dni. Weszło w życie 16 września 2024 roku. Już 17 września stan klęski żywiołowej został rozszerzony na kolejne powiaty. 25 września w Dzienniku Ustaw pojawiło się kolejne rozporządzenie rozszerzające stan klęski żywiołowej.
rozwiń >

Powódź w Polsce 2024 - stan klęski żywiołowej rozszerzony

Zgodnie z art. 288 ust. 1 Konstytucji RP w sytuacjach szczególnych zagrożeń, jeżeli zwykłe środki konstytucyjne są niewystarczające, może zostać wprowadzony odpowiedni stan nadzwyczajny: stan wojenny, stan wyjątkowy lub stan klęski żywiołowej. Trwająca powódź w Polsce w 2024 r. stanowi podstawę do wprowadzenia stanu klęski żywiołowej. Premier zlecił Radzie Ministrów przygotowanie rozporządzenia wprowadzającego ten stan. Co to właściwie oznacza? Więcej dowiadujemy się z ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. z 2017, poz. 1897). Rozporządzenie w sprawie wprowadzenia stanu klęski żywiołowej w części województw opolskiego, dolnośląskiego i śląskiego na okres 30 dni obowiązuje od 16 września. Jakie powiaty obejmuje? Jakie prawa ogranicza? Rozporządzenie jest bardzo krótkie. Co zawiera?

REKLAMA

Ważne

Dnia 17 września 2024 roku stan klęski żywiołowej został rozszerzony na kolejne powiaty województwa dolnośląskiego i opolskiego. Są to:

  • powiaty w dolnośląskim: lubański, dzierżoniowski i świdnicki,
  • powiaty w opolskim: opolski, krapkowicki, brzeski i kędzierzyńsko-kozielski w woj. opolskim.

Dnia 21 września 2024 roku stan klęski żywiołowej rozszerzono na kolejne tereny:

  • w województwie dolnośląskim – powiat zgorzelecki, gminę miejską Oława oraz gminę wiejską Oława
  • w powiecie oławskim, gminę Kąty Wrocławskie oraz gminę Sobótka w powiecie wrocławskim,
  • w województwie lubuskim – gminę miejsko-wiejską Szprotawa, miasto Żagań, miasto Małomice i gminę
    wiejską Żagań w powiecie żagańskim.

Dnia 25 września 2024 roku stan klęski żywiołowej rozszerzono o kolejne obszary:

  • w województwie dolnośląskim – miasto na prawach powiatu Legnicę oraz gminę Mietków w powiecie wrocławskim.

Kolejny projekt nowelizacji rozporządzenia, który pojawił się w wykazie prac legislacyjnych 2 października 2024 r. obejmuje rozszerzenie stanu klęski żywiołowej na następujące gminy: gminę Szlichtyngowa w powiecie wschowskim, gminę Czerwieńsk, gminę Sulechów, gminę Zabór, gminę Nowogród Bobrzański, gminę Trzebiechów i gminę Bojadła w powiecie zielonogórskim oraz gminę Cybinka i gminę Słubice w powiecie słubickim w województwie lubuskim.

Pobierz Rozporządzenie >>> 

wprowadzenie stanu klęski żywiołowej rozporządzenie polska 2024

 

Wprowadzenie stanu klęski żywiołowej w Polsce 2024 - Rozporządzenie Rady Ministrów z 16 września 2024 roku

gov.pl

Stan klęski żywiołowej

Stan klęski żywiołowej wprowadza się w celu zapobieżenia skutkom katastrof naturalnych lub awarii technicznych noszących znamiona klęski żywiołowej oraz w celu ich usunięcia. Czym w takim razie jest klęska żywiołowa? Definicja znajduje się w ustawie:

Klęska żywiołowa to katastrofa naturalna lub awaria techniczna, których skutki zagrażają życiu lub zdrowiu dużej liczby osób, mieniu w wielkich rozmiarach albo środowisku na znacznych obszarach, a pomoc i ochrona mogą być skutecznie podjęte tylko przy zastosowaniu nadzwyczajnych środków, we współdziałaniu różnych organów i instytucji oraz specjalistycznych służb i formacji działających pod jednolitym kierownictwem

Podczas stanu klęski żywiołowej działaniami mającymi przeciwdziałać skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia kierują odpowiednio:

  1. wójt (burmistrz, prezydent miasta) – jeżeli stan klęski żywiołowej wprowadzono tylko na obszarze gminy;
  2. starosta – jeżeli stan klęski żywiołowej wprowadzono na obszarze więcej niż jednej gminy wchodzącej w skład powiatu;
  3. wojewoda – jeżeli stan klęski żywiołowej wprowadzono na obszarze więcej niż jednego powiatu wchodzącego w skład województwa;
  4. minister właściwy do spraw administracji publicznej lub inny minister, do zakresu działania którego należy zapobieganie skutkom danej klęski żywiołowej lub ich usuwanie, a w przypadku wątpliwości co do właściwości ministra lub w przypadku gdy właściwych jest kilku ministrów – minister wyznaczony przez Prezesa Rady Ministrów – jeżeli stan klęski żywiołowej wprowadzono na obszarze więcej niż jednego województwa.

W zakresie tych działań minister wymieniony w punkcie 4 może wydawać polecenia wiążące organom administracji rządowej, z wyjątkiem Rady Ministrów, Prezesa Rady Ministrów i wiceprezesów Rady Ministrów, a także wydawać polecenia wiążące organom samorządu terytorialnego. W przypadku odmowy wykonania polecenia lub niewłaściwego wykonywania polecenia przez:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. organy administracji rządowej – minister, o którym mowa w art. 8 pkt 4, niezwłocznie zawiadamia Prezesa Rady Ministrów;
  2. organy samorządu terytorialnego – minister, o którym mowa w art. 8 pkt 4, może zawiesić odpowiednie uprawnienia takiego organu oraz wyznaczyć pełnomocnika do wykonywania tych uprawnień, zawiadamiając o tym właściwego wojewodę i Prezesa Rady Ministrów.

Wspomniany minister ma obowiązek informowania na bieżąco Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i Prezesa Rady Ministrów o skutkach klęski żywiołowej i działaniach podejmowanych w celu zapobieżenia tym skutkom lub ich usunięcia.

Więcej na temat podejmowanych działań przez poszczególne organy administracji rządowej i samorządowej można dowiedzieć się z ustawy.

Stan klęski żywiołowej - jaki obszar i na ile czasu?

Zgodnie z ustawą stan klęski żywiołowej można wprowadzić na:

  1. obszarze, na którym wystąpiła klęska żywiołowa, 
  2. obszarze, na którym wystąpiły lub mogą wystąpić skutki tej klęski.

Wprowadza się go na określony czas, który jest niezbędny dla zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia, ale nie może być on dłuższy niż 30 dni. Co więcej, stan ten może zostać przedłużony na czas oznaczony, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, po wyrażeniu przez Sejm zgody na to przedłużenie.

Rozporządzenie Rady Ministrów z 16 września 2024 roku wprowadza stan klęski żywiołowej na 30 dni i dotyczy obszaru:

  1. w województwie dolnośląskim - powiaty kamiennogórski, karkonoski, kłodzki, lwówecki, wałbrzyski i ząbkowicki oraz miasta na prawach powiatu Wałbrzych i Jelenią Górę;

  2. w województwie dolnośląskim - powiaty dzierżoniowski, lubański i świdnicki;

  3. w województwie dolnośląskim - powiaty bolesławiecki, jaworski, legnicki i złotoryjski;

  4. w województwie dolnośląskim - powiat zgorzelecki, gminę miejską Oława oraz gminę wiejską Oława w powiecie oławskim, gminę Kąty Wrocławskie oraz gminę Sobótka w powiecie wrocławskim;

  5. w województwie dolnośląskim - miasto na prawach powiatu Legnicę oraz gminę Mietków w powiecie wrocławskim;

  6. w województwie opolskim - powiaty głubczycki, nyski i prudnicki oraz gminę Strzeleczki w powiecie krapkowickim;

  7. w województwie opolskim - powiaty brzeski, kędzierzyńsko-kozielski, opolski oraz powiat krapkowicki w zakresie innym niż określony w pkt 2;

  8. w województwie śląskim - powiaty bielski, cieszyński, pszczyński i raciborski oraz miasto na prawach powiatu Bielsko-Białą;

  9. w województwie lubuskim - gminę miejsko-wiejską Szprotawa, miasto Żagań, miasto Małomice i gminę wiejską Żagań w powiecie żagańskim.

Co oznacza stan klęski żywiołowej?

Stan klęski żywiołowej wiąże się przede wszystkim z podejmowaniem szczególnych działań w celu zapobieżeniu skutkom klęski żywiołowej. Działania podjęte w wyniku wprowadzenia stanu nadzwyczajnego muszą odpowiadać stopniowi zagrożenia i powinny zmierzać do jak najszybszego przywrócenia normalnego funkcjonowania państwa. W tym czasie można ograniczyć prawa i wolności człowieka i obywatela. Ograniczenia mogą dotyczyć również osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnych. Co więcej, najwyższy rangą akt prawny w Polsce czyli Konstytucja RP stanowi, że w czasie stanu nadzwyczajnego (jakim jest stan klęski żywiołowej) nie mogą być zmienione: Konstytucja, ordynacje wyborcze do Sejmu, Senatu i organów samorządu terytorialnego, ustawa o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej oraz ustawy o stanach nadzwyczajnych.

Dodatkowo w czasie stanu nadzwyczajnego oraz w ciągu 90 dni po jego zakończeniu:

  1. nie może być skrócona kadencja Sejmu, 
  2. nie może być przeprowadzone referendum ogólnokrajowe, 
  3. nie mogą być przeprowadzane wybory do Sejmu, Senatu, organów samorządu terytorialnego oraz wybory Prezydenta Rzeczypospolitej, 
  4. kadencje tych organów ulegają odpowiedniemu przedłużeniu. 

Wybory do organów samorządu terytorialnego są możliwe tylko tam, gdzie nie został wprowadzony stan nadzwyczajny.

Zniesienie stanu klęski żywiołowej

Rada Ministrów, również w drodze rozporządzenia, znosi stan klęski żywiołowej na całym obszarze jego obowiązywania lub na części tego obszaru przed upływem czasu, na który został wprowadzony, jeżeli ustaną przyczyny jego wprowadzenia.

Rozporządzenie o wprowadzeniu klęski żywiołowej

O rozporządzeniu wprowadzającym stan klęski żywiołowej dowiadujemy się z art. 5 omawianej ustawy. Rada Ministrów może przygotować takie rozporządzenie z własnej inicjatywy lub na wniosek właściwego wojewody. Co powinno znaleźć się w rozporządzeniu? Akt prawny powinien określać:

  1. przyczyny, 
  2. datę wprowadzenia oraz 
  3. obszar i czas trwania stanu klęski żywiołowej,
  4. rodzaje niezbędnych ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela.
Ważne

Redaktorzy naczelni dzienników oraz nadawcy programów radiowych i telewizyjnych są obowiązani do niezwłocznego, nieodpłatnego podania do publicznej wiadomości rozporządzenia Rady Ministrów o wprowadzeniu stanu klęski żywiołowej, przekazanego im przez wojewodę właściwego ze względu na siedzibę redakcji lub nadawcy.

Ograniczenia praw i wolności - stan klęski żywiołowej

Ograniczenia wolności i praw człowieka i obywatela w stanie klęski żywiołowej stosuje się do osób fizycznych zamieszkałych lub czasowo przebywających na obszarze, na którym został wprowadzony stan klęski żywiołowej, oraz odpowiednio do osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, mających siedzibę lub prowadzących działalność na obszarze, na którym został wprowadzony stan klęski żywiołowej.

Jakie mogą być ograniczenia praw i wolności podczas stanu klęski żywiołowej? Ustawa podaje przykłady ograniczeń:

  1. zawieszenie działalności określonych przedsiębiorców;
  2. nakaz lub zakaz prowadzenia działalności gospodarczej określonego rodzaju;
  3. nakazanie pracodawcy oddelegowania pracowników do dyspozycji organu kierującego działaniami prowadzonymi w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia;
  4. całkowita lub częściowa reglamentacja zaopatrzenia w określonego rodzaju artykuły;
  5. zakaz okresowego podwyższania cen na towary lub usługi określonego rodzaju;
  6. nakaz stosowania cen ustalonych na towary lub usługi mające podstawowe znaczenie dla kosztów utrzymania konsumentów;
  7. obowiązek poddania się badaniom lekarskim, leczeniu, szczepieniom ochronnym oraz stosowaniu innych środków profilaktycznych i zabiegów, niezbędnych do zwalczania chorób zakaźnych oraz skutków skażeń chemicznych i promieniotwórczych;
  8. obowiązek poddania się kwarantannie;
  9. obowiązek stosowania środków ochrony roślin lub innych środków zapobiegawczych niezbędnych do zwalczania organizmów szkodliwych dla ludzi, zwierząt lub roślin;
  10. obowiązek stosowania określonych środków zapewniających ochronę środowiska;
  11. obowiązek stosowania środków lub zabiegów niezbędnych do zwalczania chorób zakaźnych zwierząt;
  12. obowiązek opróżnienia lub zabezpieczenia lokali mieszkalnych bądź innych pomieszczeń;
  13. dokonanie przymusowych rozbiórek i wyburzeń budynków lub innych obiektów budowlanych albo ich części;
  14. nakaz ewakuacji w ustalonym czasie z określonych miejsc, obszarów i obiektów;
  15. nakaz lub zakaz przebywania w określonych miejscach i obiektach oraz na określonych obszarach;
  16. zakaz organizowania lub przeprowadzania imprez masowych;
  17. nakaz lub zakaz określonego sposobu przemieszczania się;
  18. wykorzystanie, bez zgody właściciela lub innej osoby uprawnionej, nieruchomości i rzeczy ruchomych;
  19. zakaz prowadzenia strajku w odniesieniu do określonych kategorii pracowników lub w określonych dziedzinach;
  20. ograniczenie lub odstąpienie od określonych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, jednakże niepowodującym bezpośredniego narażenia życia lub zdrowia pracownika;
  21. wykonywanie świadczeń osobistych i rzeczowych określonych w art. 22.

Natomiast powyższe ograniczenia w stosunku do osób zatrudnionych u pracodawcy, wobec którego został wydany nakaz prowadzenia działalności gospodarczej określonego rodzaju, mogą polegać na (z wyjątkiem pracowników młodocianych, osób niepełnosprawnych oraz kobiet w ciąży i karmiących):

  1. zmianie systemu, wymiaru i rozkładu czasu pracy, w tym wydłużeniu okresu rozliczeniowego do dwunastu miesięcy, na zasadach określonych w Kodeksie pracy;
  2. obowiązku pracy w niedziele, święta i dni wolne od pracy wynikające z rozkładu czasu pracy w pięciodniowym tygodniu pracy, w tym wydłużeniu okresu rozliczeniowego do dwunastu miesięcy, na zasadach określonych w Kodeksie pracy;
  3. powierzeniu pracownikowi wykonywania pracy innego rodzaju niż wynikający z nawiązanego stosunku pracy; w takim przypadku pracownik zachowuje prawo do dotychczasowego wynagrodzenia, obliczonego według zasad obowiązujących przy obliczaniu wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego.

Zgodnie z art. 22 ustawy jeżeli siły i środki, którymi dysponuje wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta lub wojewoda albo pełnomocnik, są niewystarczające, można wprowadzić obowiązek świadczeń osobistych i rzeczowych polegających na:

  1. udzielaniu pierwszej pomocy osobom, które uległy nieszczęśliwym wypadkom;
  2. czynnym udziale w działaniu ratowniczym lub wykonywaniu innych zadań wyznaczonych przez kierującego akcją ratowniczą;
  3. wykonywaniu określonych prac;
  4. oddaniu do używania posiadanych nieruchomości lub rzeczy ruchomych;
  5. udostępnieniu pomieszczeń osobom ewakuowanym;
  6. użytkowaniu nieruchomości w określony sposób lub w określonym zakresie;
  7. przyjęciu na przechowanie i pilnowaniu mienia osób poszkodowanych lub ewakuowanych;
  8. zabezpieczeniu zagrożonych zwierząt, a w szczególności dostarczaniu paszy i schronienia;
  9. zabezpieczeniu zagrożonych roślin lub nasion;
  10. pełnieniu wart;
  11. zabezpieczeniu własnych źródeł wody pitnej i środków spożywczych przed ich zanieczyszczeniem, skażeniem lub zakażeniem, a także udostępnianiu ich dla potrzeb osób ewakuowanych lub poszkodowanych, w sposób wskazany przez organ nakładający świadczenie;
  12. zabezpieczeniu zagrożonych dóbr kultury.

Ustawodawca przewidział wyjątki od powyższego obowiązku świadczeń osobistych dla:

  1. osób do 16 roku życia i powyżej 60 roku życia – w zakresie świadczeń wymienionych w ust. 1 pkt 2, 3, 6 i 10;
  2. osób chorych, niepełnosprawnych, kobiet w ciąży i kobiet karmiących – w zakresie świadczeń wymienionych w ust. 1 pkt 1–3, 6, 8 i 10;
  3. osób sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 8, nad chorymi lub osobami niepełnosprawnymi – w zakresie świadczeń wymienionych w ust. 1 pkt 1–3, 6 i 10.

W szczególnie uzasadnionych przypadkach wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta, wojewoda albo pełnomocnik może odstąpić od nałożenia lub zwolnić od obowiązków, o których mowa w ust. 1, również inne osoby i podmioty, ze względu na interes publiczny albo wyjątkowo ważny interes danej osoby lub podmiotu.

Ograniczenia praw i wolności wprowadza:

  • wójt (burmistrz, prezydent miasta) albo pełnomocnik, o którym mowa w art. 9 ust. 5 – w drodze zarządzenia albo decyzji;
  • starosta albo pełnomocnik, o którym mowa w art. 10 ust. 5 – w drodze zarządzenia albo decyzji;
  • wojewoda albo pełnomocnik, o którym mowa w art. 11 ust. 4 – w drodze rozporządzenia albo decyzji.

Rozporządzenie Rady Ministrów z 16 września 2024 roku wprowadza następujące ograniczenia praw i wolności:

§ 2. W czasie obowiązywania stanu klęski żywiołowej dopuszcza się stosowanie następujących ograniczeń wolności
i praw człowieka i obywatela:
1) obowiązku opróżnienia lub zabezpieczenia lokali mieszkalnych bądź innych pomieszczeń;
2) nakazu ewakuacji w ustalonym czasie z określonych miejsc, obszarów i obiektów;
3) nakazu lub zakazu przebywania w określonych miejscach i obiektach oraz na określonych obszarach;
4) nakazu lub zakazu określonego sposobu przemieszczania się.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister edukacji: To już pewne – nowy przedmiot w szkołach jeszcze w 2025 r. O edukacji seksualnej będą uczyli m.in. katecheci, a rodzice będą musieli zdecydować

Zapadła decyzja i edukacja zdrowotna ma stać się nowym przedmiotem w szkołach jeszcze w 2025 r., bo począwszy od roku szkolnego 2025/2026. Będą mogli jej nauczać również katecheci i etycy – potwierdziła w rozmowie z RMF FM, minister Barbara Nowacka. Początkowo, nowy przedmiot zostanie wprowadzony do podstawy programowej jako nieobowiązkowy, a w kolejnym roku szkolnym – o zdanie na jego temat (co będzie miało wpływ na jego dalsze „losy”) – zostaną zapytani m.in. rodzice i uczniowie.

Rząd o świadczeniu pielęgnacyjnym. Niepełnosprawność przed 18 rokiem życia, czy także później [MOPS]

Decydował będzie Minister Finansów rozstrzygając spór o zasady wypłaty świadczenia pielęgnacyjnego. Sopot przyznawał świadczenie pielęgnacyjne osobom niepełnosprawnym kierując się wskazówkami Trybunału Konstytucyjnego z 2014 r. Wojewoda pomorski w 2018 r. uznał, że tak nie można i nakazał miastu zwrot prawie 2,5 mln zł (zwrot dotacji na świadczenie pielęgnacyjnie zdaniem wojewody wypłacone niesłusznie osobom niepełnosprawnym).

800 plus dla Ukraińców. Ale pod tym jednym warunkiem

800 plus dla Ukraińców powinno należeć wtedy, jeżeli Ukraińcy będą mieszkać w Polsce i płacić w Polsce podatki. Tak powiedział prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, który spotkał się z mieszkańcami Puńska w województwie podlaskim.

Dziecko wyjeżdża na ferie zimowe tylko z jednym z rodziców, dziadkami czy ciocią? Nie zapomnij o tym dokumencie, którego brak może przysporzyć sporych problemów

W przypadku wyjazdu dziecka na ferie zimowe tylko z jednym z rodziców lub bez nich – np. z dziadkami, ciocią, wujkiem lub choćby przyjaciółmi rodziców, który będzie wiązał się z przekroczeniem granicy Polski – nie wystarczy tylko „wyposażenie” dziecka w dowód osobisty lub paszport (i ewentualnie – wizę). Jest jeszcze jeden istotny dokument, o którym należy pamiętać i bez którego – wyjazd może nawet nie dojść do skutku, ponieważ dziecko może nie zostać przepuszczone przez granicę lub wpuszczone na pokład samolotu.

REKLAMA

Stanecki: maksymalne temperatury w pracy. Zalecenia Głównego Inspektora Pracy dla pracodawców

Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki o maksymalnych temperaturach pracy: „Te rozwiązania (…) mogą i powinny być wykorzystywane, w miarę możliwości, aby łagodzić skutki zmian klimatycznych”. Zalecenia Głównego Inspektora Pracy dla pracodawców

Waloryzacja 2025 r. Wyższe emerytury jeszcze w lutym dla emerytów i rencistów. Znamy terminy wszystkich wypłat, przekazów pocztowych i bankowych [TABELA]

Waloryzacja 2025 r. Wyższe emerytury jeszcze w lutym dla emerytów i rencistów. Znamy terminy wszystkich wypłat, przekazów pocztowych i bankowych. Emeryci i renciści nie muszą składać wniosku, by uzyskać zwaloryzowane świadczenia.

Dzieci powinny uczyć się edukacji zdrowotnej w szkole, czy w domu? Kotowska: To nie jest kwestia zwykłego przedmiotu, to kwestia bezpieczeństwa, zdrowia psychicznego i fizycznego dzieci.

W czwartek, 16 stycznia 2025 r. ministra edukacji Barbara Nowacka poinformowała, że w 2025 r. edukacja zdrowotna będzie przedmiotem nieobowiązkowym. Zapytaliśmy wiceprzewodniczącą Państwowej Komisji ds. pedofilii Justynę Kotowską o komentarz w tej sprawie

Wybory prezydenckie 2025. Ważne terminy dla osób niepełnosprawnych i starszych

Wybory prezydenckie odbędą się 18 maja 2025 r. Wyborcy niepełnosprawni oraz seniorzy, którzy najpóźniej w dniu głosowania ukończą 60 lat powinni pamiętać o ważnych terminach, związanych z ich uprawnieniami.

REKLAMA

Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych – co powinna zawierać?

Umowy o przeniesienie autorskich praw majątkowych kojarzą nam się głównie z branżą kreatywną, na przykład z domami produkcyjnymi, studiami graficznymi czy też filmowymi. Nie oznacza to jednak, że przedsiębiorcy zajmujący się np. handlem czy produkcją nigdy z takich umów nie skorzystają. Wręcz przeciwnie – planując rozwój swojej działalności, prędzej czy później staną oni przed koniecznością wdrożenia odpowiednich systemów informatycznych, zaprojektowania swojej marki czy stworzenia logo. We wszystkich tych sytuacjach może pojawić się właśnie umowa zawierająca elementy odnoszące się do przeniesienia autorskich praw majątkowych do utworów. Dlatego też w poniższym artykule przedstawione zostaną najważniejsze, z punktu widzenia nabywcy, elementy takiej umowy. Ich uwzględnienie pozwoli na możliwie jak najszersze korzystanie z zakupionych utworów, jednocześnie niwelując ryzyko wystąpienia roszczeń o naruszenie praw.

e-Doręczenia: Dla obywateli usługa jest dobrowolna i bezpłatna

Od 1 stycznia 2025 r. działają już e-Doręczenia. Osoby prywatne, które nie założyły skrzynki do e-Doręczeń, będą otrzymywać listy polecone z urzędu w formie papierowej. Dla obywateli usługa jest dobrowolna i bezpłatna.

REKLAMA