1 października rusza program Aktywny Rodzic. Od tego dnia można składać wnioski o świadczenia. ZUS będzie przyjmował zgłoszenia wyłącznie w formie elektronicznej.
- Rusza program Aktywny Rodzic
- Dla kogo świadczenia z programu Aktywny Rodzic
- Jak złożyć wniosek o świadczenie
Rusza program Aktywny Rodzic
1 października 2024 r. rusza rządowy program Aktywny Rodzic, który wprowadza nowe świadczenia pieniężne dla rodzin. Program ma ułatwić rodzicom pogodzenie zadań związanych z rodzicielstwem z pracą zawodową.
Program obejmuje trzy świadczenia:
- aktywni rodzice w pracy – nowe świadczenie,
- aktywnie w żłobku – zastąpi dofinansowanie do żłobka,
- aktywnie w domu – zastąpi rodzinny kapitał opiekuńczy.
Świadczenia z programu Aktywny Rodzic przysługują bez względu na dochód rodziny i nie podlegają egzekucji administracyjnej i komorniczej. Od tych świadczeń nie pobiera się zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, składek na ubezpieczenia społeczne ani składek na ubezpieczenie zdrowotne.
Dla kogo świadczenia z programu Aktywny Rodzic
Świadczenia z programu Aktywny Rodzic przysługują zamieszkałym w Polsce:
- obywatelom polskim,
- obywatelom UE/EFTA oraz Wielkiej Brytanii,
- pozostałym cudzoziemcom, o ile spełniają warunek legalnego pobytu w Polsce na podstawie karty pobytu z dostępem do rynku pracy albo na podstawie innego dokumentu potwierdzającego legalny pobyt i dostęp do rynku pracy.
Świadczenia aktywni rodzice w pracy i aktywnie w domu nie przysługują obywatelom Ukrainy, którzy przybyli do Polski w związku z działaniami wojennymi.
Świadczenie aktywnie w żłobku przysługuje obywatelom Ukrainy, którzy przybyli do Polski w związku z działaniami wojennymi, jeżeli przebywali legalnie w Polsce jako osoby ze statusem „UKR” nieprzerwanie przez okres co najmniej 365 dni. Dotyczy to również dziecka obywatela Ukrainy, które ma status „UKR”.
Jak złożyć wniosek o świadczenie
Wnioski o świadczenia można składać do ZUS od 1 października 2024 r. wyłącznie w postaci elektronicznej przez:
- PUE/eZUS,
- aplikację mobilną mZUS,
- portal Emp@tia na stronie empatia.mpips.gov.pl,
- swój bank, jeśli uruchomił taką usługę.
Wniosek złożony w formie papierowej ZUS pozostawi bez rozpatrzenia.