Nowe zasady naliczania stażu pracy: 5 milionów Polaków z prawem do dłuższego urlopu, wyższej odprawy, dodatków stażowych i nagród jubileuszowych

Aleksandra Rybak
rozwiń więcej
dodatek stażowy, staż pracy, kodeks pracy, urlop, posiedzenie Sejmu / Nowe zasady naliczania stażu pracy: 5 milionów Polaków z prawem do dłuższego urlopu, wyższej odprawy, dodatków stażowych i nagród jubileuszowych / Media

Podczas posiedzenia Sejmu, które odbyło się w dniu 12 września 2024 r., posłowie obradowali na temat zmian kodeksu pracy nad którymi pracuje MRPiPS i które zakładają, że do stażu pracy, od którego zależy szereg uprawnień pracowniczych (m.in. prawo do dłuższego urlopu wypoczynkowego), mają zostać zaliczone m.in. okresy zatrudnienia na podstawie umów cywilnoprawnych oraz wykonywania własnej działalności gospodarczej. Zmiany będą miały wpływ na uprawnienia pracownicze blisko 5 mln Polaków.

Staż pracy i wymiar urlopu wypoczynkowego w aktualnym stanie prawnym

W aktualnym stanie prawnym, wymiar urlopu wypoczynkowego wynosi:

  1. 20 dni – jeżeli pracownik jest zatrudniony krócej niż 10 lat i odpowiednio

  2. 26 dni – jeżeli pracownik jest zatrudniony co najmniej 10 lat.

Dla ustalenia wymiaru urlopu – zasadnicze znaczenie ma zatem staż pracy danego pracownika, którym jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. 

Do stażu pracy, wliczane są obecnie:

  • okres zatrudnienia u obecnego pracodawcy;

  • okresy poprzedniego zatrudnienia, bez względu na przerwy w zatrudnieniu oraz sposób ustania stosunku pracy;

  • w przypadku jednoczesnego pozostawania w dwóch lub więcej stosunkach pracy – także okres poprzedniego niezakończonego zatrudnienia w części przypadającej przed nawiązaniem drugiego lub kolejnego stosunku pracy;

  • okres nauki, tj.:

    • z tytułu ukończenia zasadniczej lub innej równorzędnej szkoły zawodowej – do okresu zatrudnienia, od którego zależy wymiar urlopu, wlicza się przewidziany programem nauczania czas trwania nauki, nie więcej jednak niż 3 lata,

    • z tytułu ukończenia średniej szkoły zawodowej – do okresu zatrudnienia, od którego zależy wymiar urlopu, wlicza się przewidziany programem nauczania czas trwania nauki, nie więcej jednak niż 5 lat,

    • z tytułu ukończenia średniej szkoły zawodowej dla absolwentów zasadniczych (równorzędnych) szkół zawodowych – do okresu zatrudnienia, od którego zależy wymiar urlopu, wlicza się 5 lat,

    • z tytułu ukończenia średniej szkoły ogólnokształcącej – do okresu zatrudnienia, od którego zależy wymiar urlopu, wlicza się 4 lata,

    • z tytułu ukończenia szkoły policealnej – do okresu zatrudnienia, od którego zależy wymiar urlopu, wlicza się 6 lat,

    • z tytułu ukończenia szkoły wyższej – do okresu zatrudnienia, od którego zależy wymiar urlopu, wlicza się 8 lat. 

Ww. okresy nauki, nie podlegają przy tym sumowaniu. Jeżeli natomiast pracownik pobierał naukę w czasie zatrudnienia – do okresu pracy, od którego zależy wymiar urlopu, wlicza się bądź okres zatrudnienia, w którym była pobierana nauka, bądź okres nauki, zależnie od tego, co jest korzystniejsze dla pracownika; 

  • okresy zatrudnienia przewidziane w przepisach szczególnych, np. służby w Policji lub w wojsku;

  • okres pobierania zasiłku dla bezrobotnych i stypendium przyznawanego bezrobotnym na okres odbywania szkolenia lub stażu oraz okres pobierania stypendium przez uczestnika przygotowania zawodowego dorosłych;

  • okres prowadzenia indywidualnego gospodarstwa rolnego lub pracy w takim gospodarstwie, prowadzonym przez współmałżonka;

  • przypadający przed dniem 1 stycznia 1983 r. okres pracy po ukończeniu 16 roku życia w gospodarstwie rolnym prowadzonym przez rodziców lub teściów, poprzedzający objęcie tego gospodarstwa i rozpoczęcie jego prowadzenia osobiście lub wraz ze współmałżonkiem;

  • przypadający po dniu 31 grudnia 1982 r. okres pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym w charakterze domownika w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin;

  • okres urlopu bezpłatnego udzielonego pracownikowi w celu wykonywania pracy u innego pracodawcy;

  • udokumentowane okresy zatrudnienia przebyte za granicą u pracodawcy zagranicznego;

  • okres pracy nakładczej, w którym wykonawca uzyskiwał wynagrodzenie w wysokości co najmniej 50% najniższego wynagrodzenia w tym okresie;

  • okres, za który pracownikowi przysługiwało odszkodowanie z tytułu skrócenia mu okresu wypowiedzenia w związku z wypowiedzeniem umowy o pracę z powodu ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy albo z innych przyczyn niedotyczących pracownika;

  • okres, za który pracownikowi przywróconemu do pracy zasądzono wynagrodzenie (pod warunkiem podjęcia tej pracy przez pracownika) oraz

  • okres pozostawania bez pracy, za który zostało pracownikowi zasądzone odszkodowanie.

Z powyższego wyliczenia jasno wynika, że do stażu pracy, który ma wpływ na wymiar urlopu pracownika, aktualnie nie podlega zaliczeniu okres zatrudnienia na podstawie umów cywilnoprawnych (np. umowy zlecenia) ani okres prowadzenia przez osobę fizyczną pozarolniczej działalności gospodarczej

Okres pracy na umowie zlecenia oraz okres prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej wliczane do stażu pracy – jest projekt nowelizacji kodeksu pracy

„Pracujesz na umowie zlecenia? A może prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą? Czas, aby okresy tej aktywności wliczały się do Twojego stażu pracy! Dlatego przygotowujemy przepisy, dzięki którym Twoje doświadczenie zawodowe naprawdę będzie się liczyć! Praca to praca i każda musi być doceniana!” – ogłosiła Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, komentując najnowszy projekt ustawy zmieniającej kodeks pracy, nad którym pracuje obecnie resort pracy. 

Mowa o projekcie ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy (o nr w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów: UD59), który zakłada wprowadzenie istotnych zmian w kodeksie pracy w zakresie sposobu ustalania okresu zatrudnienia, od którego zależą określone uprawnienia pracownicze i rodzajów aktywności zawodowej, które będą podlegały zaliczeniu do ww. okresu zatrudnienia

Jak wynika z uzasadnienia projektu nowelizacji – aktualnie, okresy prowadzenia przez osobę fizyczną pozarolniczej działalności, jak również wykonywania zlecenia lub świadczenia usług, wykonywania pracy na podstawie umowy agencyjnej oraz okresy pozostawania osobą współpracującą z tymi osobami albo pozostawania przez osobę fizyczną członkiem rolniczej spółdzielni produkcyjnej i spółdzielni kołek rolniczych, nie są wliczane do okresu zatrudnienia w rozumieniu powszechnie obowiązujących przepisów prawa pracy. W efekcie, utrudnia to dostęp do niektórych uprawnień pracowniczych (m.in. dłuższego urlopu wypoczynkowego) oraz stanowisk, na których wymagane jest posiadanie określonego stażu pracy. Taka sytuacja jest zatem niekorzystna dla pracowników, którzy przed nawiązaniem stosunku pracy prowadzili działalność gospodarczą we wskazanych formach lub wykonywali pracę na podstawie wymienionych umów cywilnoprawnych, byli osobami współpracującymi czy członkami rolniczych spółdzielni produkcyjnych i spółdzielni kołek rolniczych. Ustawa o zmianie Kodeksu pracy ma za zadanie wyrównanie szans ww. osób w dostępie do niektórych uprawnień pracowniczych, jak i stanowisk wymagających potwierdzonego doświadczenia zawodowego. Nowelizacja, tym samym, zlikwiduje, w dużej mierze, nierówności w traktowaniu pracowników ze względu na rodzaj wcześniej podejmowanej przez nich aktywności zawodowej.

Zgodnie z projektem – do okresu zatrudnienia, który ma wpływ na określone uprawnienia pracownicze (w tym m.in. prawo do dłuższego urlopu wypoczynkowego), mają być zaliczane:

  • okres prowadzenia przez osobę fizyczną pozarolniczej działalności oraz okresy pozostawania osobą współpracującą z osobą prowadzącą pozarolniczą działalność, za które zostały opłacone składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe lub wypadkowe, chyba, że w danym okresie – na podstawie odrębnych przepisów – osoba fizyczna nie podlegała ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowemu. Przy czym, za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność, uważa się:

    • osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą,

    • twórcę i artystę,

    • osobę prowadzącą działalność w zakresie wolnego zawodu (np. radcę prawnego lub adwokata),

    • wspólnika jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz wspólników spółki jawnej, komandytowej lub partnerskiej,

    • akcjonariusza prostej spółki akcyjnej wnoszącego do spółki wkład, którego przedmiotem jest świadczenie pracy lub usług,

    • komplementariusza w spółce komandytowo-akcyjnej oraz

    • osobę prowadzącą publiczną lub niepubliczną szkołę, inną formę wychowania przedszkolnego, placówkę lub ich zespół, na podstawie przepisów ustawy z dnia 14.12.2016 r. – Prawo oświatowe;

  • okres wykonywania przez osobę fizyczną umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której, zgodnie z ustawą kodeksem cywilnym, stosuje się przepisy dotyczące zlecenia (w tym m.in.umowy uaktywniające dla niań sprawujących opiekę nad dziećmi na podstawie umów o świadczenie usług) oraz okres pozostawania osobą współpracującą z ww. osobą, za które zostały opłacone składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, chyba, że w danym okresie – na podstawie odrębnych przepisów – osoba fizyczna nie podlegała ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowemu;

  • okres wykonywania przez osobę fizyczną umowy agencyjnej oraz okres pozostawania osobą współpracującą z ww. osobą, za które zostały opłacone składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, chyba, że w danym okresie – na podstawie odrębnych przepisów – osoba fizyczna nie podlegała ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowemu;

  • okres pozostawania przez osobę fizyczną członkiem rolniczej spółdzielni produkcyjnej i spółdzielni kółek rolniczych, za który zostały opłacone składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, chyba, że w danym okresie – na podstawie odrębnych przepisów – osoba fizyczna nie podlegała ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowemu;

  • udokumentowany, przebyty za granicą okres innej, niż zatrudnienie, działalności zarobkowej;

  • okres służby funkcjonariusza Straży Marszałkowskiej;

  • okres służby w Służbie Celno-Skarbowej oraz 

  • okresy, które z mocy odrębnych przepisów, w zakresie i na zasadach w nich przewidzianych, podlegają wliczeniu do okresu zatrudnienia lub są okresem, od którego zależą uprawnienia pracownicze, tj.:

    • okres pobierania uposażenia w okresie sprawowania mandatu posła, senatora lub posła do Parlamentu Europejskiego,

    • okres odbywania czynnej służby wojskowej przez żołnierza niezawodowego,

    • okres odbywania służby zastępczej,

    • okres kształcenia się w szkole doktorskiej,

    • okres pobierania przez stypendystę sportowego stypendium sportowego,

    • okres kształcenia się w Krajowej Szkole Administracji Publicznej im. Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Lecha Kaczyńskiego,

    • okres wykonywania przez skazanego odpłatnego zatrudnienia,

    • okres pobierania przez bezrobotnego zasiłku i stypendium,

    • okres udokumentowanego zatrudnienia przebytego za granicą u pracodawcy zagranicznego oraz 

    • okres prowadzenia indywidualnego gospodarstwa rolnego lub pracy w takim gospodarstwie rolnym.

Jeżeli dojdzie do przyjęcia proponowanych rozwiązań – osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, która np. wcześniej była zatrudniona na podstawie umowy zlecenia lub prowadziła własną działalność gospodarczą – z dniem wejścia w życie ustawy, zyska prawo do dłuższego urlopu wypoczynkowego, jeżeli jej łączny staż pracy (z wliczeniem do niego okresów jej innej aktywności zawodowej, które zostaną dodane nowelizacją), będzie ją do niego uprawniał

Na skutek zmiany przepisów kodeksu pracy, niektórzy pracownicy zyskają także inne uprawnienia – prawo do wyższej odprawy, dodatków stażowych i nagród jubileuszowych

Na podstawie projektowanych przepisów – m.in. okres wykonywania pracy na podstawie umów zlecenia lub świadczenia usług zawartych z obecnym pracodawcą – ma zostać zaliczony nie tylko do ogólnego, ale również tzw. zakładowego stażu pracy, od którego  uzależniona jest m.in. długość okresu wypowiedzenia oraz wysokość odprawy w przypadku rozwiązania umowy o pracę. Także dodatkowe świadczenia przyznawane przez pracodawcę na mocy przepisów zakładowych, jak dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe – uzależnione są od długości zatrudnienia u danego pracodawcy. Zatem, jeżeli dojdzie do zmiany kodeksu pracy w zakresie objętym projektowaną przez MRPiPS nowelizacją – osoba zatrudniona na podstawie umowę o pracę, która wcześniej świadczyła pracę na rzecz obecnego pracodawcy na podstawie np. umowy zlecenia – z dniem wejścia w życie ustawy, może uzyskać nie tylko uprawnienie do wyższego wymiaru urlopu, ale także zostanie objęta dłuższym okresem wypowiedzenia, będzie jej przysługiwać wyższa odprawa w przypadku rozwiązania umowy o pracę, jak również dodatek stażowy lub nagroda jubileuszowa, jeżeli przepisy zakładowe pracodawcy, przewidują takie składniki wynagrodzenia.

Zmiana mająca wpływ na uprawnienia pracownicze wielu osób

Projektowane zmiany w zakresie kodeksu pracy – jeżeli wziąć pod uwagę wyłącznie osoby pracujące na podstawie umów zlecenia, umów agencyjnych lub innych umów o świadczenie usług, do których zgodnie z kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą (czyli tylko część osób, których nowelizacja ma dotyczyć) – będą miały wpływ na uprawnienia pracownicze blisko 5 mln osób1, jeżeli w przyszłości, zdecydują się one na podjęcie zatrudnienia w ramach stosunku pracy. 

W pierwszej połowie sierpnia br. zakończyły się konsultacje społeczne oraz upłynął termin na zgłaszanie uwag do projektu ustawy, która ma wprowadzić powyższe zmiany. MRPiPS założyło w projekcie, że ustawa miałaby wejść w życie od dnia 1 stycznia 2026 r. Na temat projektu ustawy, posłowie obradowali podczas posiedzenia Sejmu, które odbyło się w dniu 12 września 2024 r. Projekt nowelizacji jest obecnie w uzgodnieniach międzyresortowych i opiniowaniu.

Zgodnie z danymi ZUS wg stanu na dzień 31.12 2023 r. – liczba osób pracujących na podstawie umów zlecenia, umów agencyjnych lub innych umów o świadczenie usług, do których zgodnie z kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, opiewała na 1 344,1 tys. osób; Zgodnie z danymi GUS za 2023 r. natomiast (Zmiany strukturalne grup podmiotów gospodarki narodowej w rejestrze REGON, 2023 r., Tabl. 2) – liczba osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą opiewała na 3 660,6 tys. osób

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 26.06.1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1465)

  • Ustawa z dnia 20.04.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 475)

  • Ustawa z dnia 20.07.1990 r. o wliczaniu okresów pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy (Dz.U. z 1990 r., nr 54, poz. 310)

  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 31.12.1975 r. w sprawie uprawnień pracowniczych osób wykonujących pracę nakładczą (Dz.U. z 1976 r., nr 3, poz. 19)

  • Ustawa z dnia 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 497)

  • Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy (nr w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów: UD59)

Prawo
2000 złotych jednorazowego dodatku do wynagrodzenia. Posłowie podjęli decyzję w sobotę. Pieniądze trafią do pracowników socjalnych
30 wrz 2024

2000 złotych jednorazowego dodatku do wynagrodzenia. Pieniądze trafią do pracowników socjalnych, którzy od 16 września 2024 r. pracują z osobami poszkodowanymi powodzią. Posłowie podjęli decyzję w sobotę.

Wracają niedziele handlowe, prawdopodobnie jeszcze w 2024 r., ale nie w całej Polsce
30 wrz 2024

Taka propozycja regulacji przepisów zaskoczyła wielu. Wracają niedziele handlowe, prawdopodobnie jeszcze w 2024 r., ale nie w całej Polsce. Regulacja będzie w mocy w okresie obowiązywania stanu klęski żywiołowej. Czekamy na ostateczną wersję ustawy i podpis Prezydenta, póki co analizujemy projekt.

3 zasiłki przysługujące z tytułu powodzi. W sumie 11 tys. zł i dodatkowy 1 tys. zł w planach
30 wrz 2024

3 zasiłki przysługujące poszkodowanym z tytułu powodzi: zasiłek powodziowy, zasiłek celowy, zasiłek losowy. W sumie dają 11 tys. zł. Dodatkowo planuje się wprowadzenie 1 tys. zł w celu pokrycia kosztów zużycia energii elektrycznej lub paliwa niezbędnych do osuszania pomieszczeń. Gdzie składa się wnioski i ile czeka się na wypłatę zasiłków?

Pilne! Rodzice, którzy od 1 października 2024 r., nie złożą tego wniosku – nadal będą otrzymywać 400 zł, a nie 1500 zł dofinansowania
30 wrz 2024

1 października 2024 r. startuje program „Aktywny rodzic”, w ramach którego rodzice mogą dokonać wyboru jednego z trzech świadczeń. Jednym z nich, jest świadczenie „aktywnie w żłobku”. Już od 1 października br. – można składać wnioski o jego przyznanie. Rodzice, którzy tego nie zrobią – nadal będą otrzymywać 400, a nie 1500 zł dofinansowania.

Dodatek do emerytury „Mama 4 plus” – Blisko 1800 zł dla matek wielodzietnych
29 wrz 2024

Świadczenie w ramach programu „Mama 4 plus” wynosi aktualnie 1780,96 zł. Jest to wynik corocznej waloryzacji emerytur, która obejmuje również rodzicielskie świadczenie uzupełniające. Program ten ma na celu wsparcie matek (a w pewnych przypadkach także ojców), które poświęciły się wychowaniu czwórki lub więcej dzieci i nie nabyły prawa do minimalnej emerytury.

Jak otrzymać świadczenie wspierające? Instrukcja krok po kroku
29 wrz 2024

Świadczenie wspierające to forma pomocy finansowej skierowana do osób z niepełnosprawnościami, które ukończyły 18. rok życia. Wysokość tego świadczenia uzależniona jest od poziomu potrzeby wsparcia i wynosi od 40% do 220% renty socjalnej. Poniżej znajdziesz szczegółową instrukcję, jak prawidłowo złożyć wniosek o świadczenie wspierające.

500-2400 zł dla pracodawcy za zatrudnienie tego pracownika. Tyle można otrzymać za zatrudnienie niepełnosprawnych w 2024/2025
29 wrz 2024

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnością wiąże się z możliwością uzyskania dofinansowania dla pracodawców ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Aktualne kwoty wsparcia wahają się od 500 zł do nawet 2400 zł miesięcznie, jednak rząd pracuje nad nowelizacją przepisów, która ma przynieść wyższe wsparcie dla pracodawców. Poniżej omówimy, na jakich zasadach przyznawane są środki.

Rodzic ucznia w szkole po zmianach: Kłopotliwa zasada "Rodzic musi być w zasięgu wzroku nauczyciela" [Nowelizacja, zaświadczenia, MEN, MS]
30 wrz 2024

Od 15 sierpnia 2024 r. prawo wymaga: 1) sprawdzenia przez dyrekcje np. szkoły każdej osoby opiekującej się dziećmi w placówkach oświatowych pod kątem popełniania przestępstw seksualnych oraz 2) przedstawienia zaświadczenia o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego. Nowe przepisy są bardzo skomplikowane, ale istnieje prosta zasada ich stosowania. Jest to zasada: "Czy dorosły spoza szkoły jest w zasięgu wzroku nauczyciela?". W praktyce to ona określa rytm pracy wychowawców w szkołach przed spodziewaną zmianą przepisów. 

Nowe świadczenia od 1 października w ramach programu Aktywny Rodzic. Dla kogo 1900 zł miesięcznie?
30 wrz 2024

1 października 2024 r. rusza nowy program „Aktywny Rodzic”, mający na celu wsparcie finansowe dla rodziców dzieci do lat trzech. Program oferuje trzy świadczenia, które mają na celu ułatwienie godzenia obowiązków rodzicielskich z aktywnością zawodową. Program zastąpi istniejące formy wsparcia, takie jak dofinansowanie żłobków i rodzinny kapitał opiekuńczy.

Do 110 zł co miesiąc dla tych rodziców. Jak otrzymać dodatek na kształcenie i rehabilitację dziecka?
29 wrz 2024

Rodzice oraz opiekunowie dzieci z niepełnosprawnościami mogą liczyć na wsparcie finansowe w postaci dodatku z tytułu kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego. Świadczenie to ma na celu częściowe pokrycie kosztów związanych z dodatkowymi wydatkami na rehabilitację i edukację dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Jakie są warunki przyznania tego dodatku, ile wynosi wsparcie oraz kto może się o nie ubiegać? Oto najważniejsze informacje.

pokaż więcej
Proszę czekać...