REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwyższenie stawki dofinansowania do wynagrodzeń pracowników z niepełnosprawnościami z PFRON nie zwiększa zatrudnienia osób niepełnosprawnych. Jest wręcz przeciwnie

Podwyższenie stawki dofinansowania do wynagrodzeń pracowników z niepełnosprawnościami z PFRON nie zwiększa zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami. Wręcz przeciwnie
Podwyższenie stawki dofinansowania do wynagrodzeń pracowników z niepełnosprawnościami z PFRON nie zwiększa zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami. Wręcz przeciwnie
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Brak dowodów, że podwyższenie stawki dofinansowania do wynagrodzeń pracowników z niepełnosprawnościami ze środków PFRON prowadzi do zwiększenia zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami. Wręcz przeciwnie. Coraz mniej osób z niepełnosprawnościami jest rejestrowanych w systemie obsługi dofinansowań i refundacji, który służy PFRON do ustalania i wypłaty dofinansowań dla pracodawców. Tak stwierdza Fundacja Blind&Proud, która przesłała redakcji Infor.pl swoje postulaty w sprawie projektu ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

REKLAMA

"Sprzeciwiamy się zwiększeniu dofinansowania z PFRON dla wszystkich pracodawców zatrudniających OzN. Podwyższenie kwot dofinansowania nie przełoży się na wzrost zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami. Dla wielu firm będzie stanowić po prostu dodatkowy przychód. Osoby z niepełnosprawnościami swoją pracą zarabiają na wynagrodzenie tak samo jak inni obywatele" - pisze Anna Wróblewska z Fundacji Blind&Proud. "Zgłosiliśmy do MRPiPS nasze zainteresowanie pracami nad projektem. Przygotowaliśmy nasze postulaty. Uważamy, że środki, które mają być przeznaczone dla pracodawców, powinny zostać przeznaczone na wsparcie osób z niepełnosprawnościami - asystencję osobistą, poprawę dostępności i treningi umiejętności niezależnego życia" - wskazuje w korespondencji przesłanej do redakcji Infor.pl.

REKLAMA

Oto postulaty Fundacji Blind&Proud w sprawie projektu ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, numer projektu UD55.

Interes będący przedmiotem ochrony: utrzymanie i dalszy rozwój wsparcia osób z niepełnosprawnościami ze środków PFRON.

1. Odstąpienie od podwyższenia pracodawcom dofinansowania do wynagrodzeń pracowników z niepełnosprawnościami finansowanego ze środków PFRON, o którym mowa w art. 26a ust. 1. pkt 1 ustawy o rehabilitacji.

REKLAMA

Od kwietnia 2014 do marca 2020 stawki dofinansowania pracodawcom kosztów wynagrodzenia pracowników z niepełnosprawnościami były ustalone na tym samym poziomie. W tym okresie płaca minimalna wzrosła z 1680 zł do 2 600 zł. To wzrost o 920 zł (ponad 35%). Bezrobocie wśród osób z niepełnosprawnościami w I kwartale 2014 roku wynosiło 17,4%, Natomiast w I kwartale 2020 roku stopa bezrobocia wśród osób z niepełnosprawnościami wynosiła 5,6%, czyli ponad trzykrotnie mniej. W tym samym czasie wzrosła także ich aktywność zawodowa z poziomu 16,3% do 17,2% (Aktywność ekonomiczna ludności Polski, GUS).

Mimo braku podwyższenia poziomu dofinansowania pracodawcom, więcej osób z niepełnosprawnościami pracowało i było aktywnych zawodowo.

Ostatnia istotna podwyżka dla pracodawców dotycząca dofinansowania do wynagrodzeń pracowników z niepełnosprawnościami była od stycznia 2023 roku. Przykładowo kwota maksymalnego wsparcia dla osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności i schorzeniem szczególnym wzrosła z poziomu 3 150 zł do 3 600 zł, czyli 450 zł. Mimo wzrostu dofinansowania do wynagrodzeń od stycznia 2023 roku, liczba osób z niepełnosprawnościami zarejestrowanych w systemie obsługi dofinansowań i refundacji PFRON spadła z 221,4 tys. osób w grudniu 2022 do 212,5 tys. osób w styczniu 2024.

Brak dowodów, że podwyższenie stawki dofinansowania do wynagrodzeń pracowników z niepełnosprawnościami ze środków PFRON prowadzi do zwiększenia zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami. Wręcz przeciwnie. Coraz mniej osób z niepełnosprawnościami jest rejestrowanych w systemie obsługi dofinansowań i refundacji, który służy PFRON do ustalania i wypłaty dofinansowań dla pracodawców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy zauważyć, że dofinansowanie do wynagrodzeń nie stanowi formy aktywizacji zawodowej a jest jedynie formą finansowania jednego z kosztów ponoszonego przez pracodawcę. Nie jest to także forma wsparcia osób z niepełnosprawnościami. Środki z dofinansowania otrzymuje pracodawca i samodzielnie decyduje na jaki cel je przeznaczy. Może to być cel zupełnie niezwiązany z zatrudnieniem pracownika z niepełnosprawnością. To osoba z niepełnosprawnością swoją pracą zarabia na własne wynagrodzenie na równi z pełnosprawnymi pracownikami.

Nie ma podstaw, by przeznaczać dla pracodawców dodatkowe środki publiczne na utrzymanie zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami. Należy odstąpić od wprowadzania zmiany przepisów. W przypadku ewentualnych zwolnień pracowników z niepełnosprawnością, należy im zapewnić dostęp do istniejących instrumentów wsparcia na rynku pracy, by znalazły nowe zatrudnienie, analogicznie jak ma to miejsce dotychczas.

Dodatkowe środki wygospodarowane na wsparcie osób z niepełnosprawnościami należy przeznaczyć na ich przygotowanie do wejścia na rynek pracy – wzrost umiejętności niezależnego życia, kwalifikacji zawodowych i dostęp do usług oraz technologii wspierających. Bez tych elementów dalsze istotne zwiększenie zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami nie będzie możliwe.

2. Pozostawienie sztywnej wysokości dotacji z budżetu państwa dla PFRON na wydatki związane z zadaniem wypłaty dofinansowań do wynagrodzeń pracowników z niepełnosprawnościami.

Przepis wprowadzający stały poziom 30% dotacji z budżetu państwa na wydatki PFRON związane z dofinansowaniem do wynagrodzeń pracowników z niepełnosprawnościami w ramach art. 46 ust. 1. pkt 1 ustawy o rehabilitacji został wprowadzony ustawą z dnia 14 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. 2023 poz. 173).

W uzasadnieniu do ustawy wprowadzającej sztywny poziom dotacji z budżetu państwa czytamy: „Niedostateczna wysokość dotacji budżetowej na wsparcie zatrudnienia osób niepełnosprawnych prowadzi do ograniczenia działalności PFRON w innych sferach, np. finansowanie wsparcia organizacji pozarządowych działających na rzecz rehabilitacji osób niepełnosprawnych”. Projekt ówczesnej ustawy był wynikiem propozycji Rady Dialogu Społecznego.

Wprowadzenie przepisów, które dopuszczą mniejszą wysokość dotacji niż stała 30% wysokość wydatków, zagraża stabilności finansowania i rozwoju wsparcia osób z niepełnosprawnościami ze środków PFRON. Nie zabezpiecza go zapis wskazujący, że kwota nie może być niższa niż z obecnego roku. Brak w założeniach uwzględnienia czynnika inflacji, która szczególnie w ostatnich latach miała bardzo istotne znaczenie dla zmniejszenia wartości realnej pieniądza. Nie ma także czynnika uwzględniającego planowany przez MRPiPS wzrost aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami, co również spowoduje przyrost wydatków PFRON na to zadanie.

Wzrost zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami i wypłacanej kwoty dofinansowań przez PFRON, przy wprowadzeniu możliwości kwoty dotacji z budżetu państwa poniżej 30% wydatków Funduszu na to zadanie, doprowadzi do sytuacji, w której PFRON będzie musiał przeznaczać proporcjonalnie więcej środków na dofinansowanie pracodawcom wynagrodzeń pracowników z niepełnosprawnościami kosztem wsparcia samych osób z niepełnosprawnościami poprzez realizowane programy i projekty (np. likwidacja barier architektonicznych, zakup specjalistycznego sprzętu) a także ograniczając wsparcie jednostek samorządu terytorialnego, które potrzebują środków Funduszu by zwiększać dostępność.

Proponowana zmiana art. 46 ust 1 pkt 1 ustawy o rehabilitacji zaburzy wprowadzoną równowagę proporcji wydatków PFRON przeznaczanych na dofinansowanie pracodawcom wynagrodzeń pracowników z niepełnosprawnościami kosztem wsparcia osób z niepełnosprawnościami. Dlatego należy odstąpić od zmiany przepisu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kwoty emerytur i rent wolne od egzekucji i potrąceń 2025 r. – zmiany od 1 marca

Po każdej waloryzacji emerytur i rent rosną też kwoty tych świadczeń wolne od potrąceń i egzekucji. Nie inaczej będzie w 2025 roku. Prezes ZUS wydał już 18 lutego 2025 r. komunikat w sprawie kwoty najniższej emerytury i renty, dodatku pielęgnacyjnego i dodatku dla sierot zupełnych, kwot maksymalnych zmniejszeń emerytur i rent oraz kwot emerytur i rent wolnych od egzekucji i potrąceń.

Orzekanie o niepełnosprawności - będą nowe zasady. MRPiPS: projekt zatwierdzony

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało 21 lutego 2025 r., że dzień wcześniej Komitet Monitorujący FERS zatwierdził projekt przebudowy modelu orzekania o niepełnosprawności oraz uporządkowania systemu świadczeń. MRPiPS dodało, że nowy system uwzględnia postulaty osób z niepełnosprawnościami, w tym orzekanie przez specjalistów z danych dziedzin.

Zakaz sprzedaży szampanów bezalkoholowych: Sejmowa komisja rozpatrzyła petycję. Czas na stanowisko resortu zdrowia

Czy zostanie wprowadzony zakaz sprzedaży szampanów bezalkoholowych? Co z produktami bezalkoholowymi imitującymi opakowania napoi alkoholowych? Sejmowa komisja rozpatrzyła w czwartek petycję w tej sprawie.

Świadczenia dla dzieci z niepełnosprawnością 2025 r.

Świadczenia dla dzieci z niepełnosprawnością 2025 r. O jakie świadczenia mogą wystąpić rodzice i opiekunowie dzieci niepełnosprawnych w 2025 r.? Ile wynoszą poszczególne świadczenia? Gdzie złożyć wniosek?

REKLAMA

Od 1 marca 2025 r. nowe, wyższe limity dorabiania dla rencistów i emerytów

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomniał w piątek, że od 1 marca zmianie ulegną limity dorabiania do świadczeń dla rencistów i dla wcześniejszych emerytów. Przekroczenie limitów może skutkować zmniejszeniem lub zawieszeniem wypłaty świadczenia przez ZUS.

Krwiodawcy bez ogólnopolskiej ulgi na komunikację? Rząd umywa ręce, odbija piłeczkę do samorządów

Honorowi krwiodawcy oddają krew, ratując życie, ale czy mogą liczyć na darmowe przejazdy komunikacją miejską w całym kraju? Posłanka Paulina Matysiak apeluje o jednolitą ulgę, jednak rząd odbija piłeczkę do samorządów. Czy to koniec nadziei na realne wsparcie dla dawców?

MRPiPS ujawniło co dalej z przeliczeniem emerytur i rent rodzinnych dla osób, którym przyznano świadczenia w latach 2009-2019. Nie będzie wyrównania i odsetek

Konstrukcja wyrównania i odsetek może być stosowana, jeżeli ponowne ustalenie wysokości świadczenia wynikałoby z tego, że świadczenie zostało ustalone w wysokości niezgodnej z obowiązującymi przepisami – informuje MRPiPS. Osobom, którym przyznano emerytury lub renty rodzinnej w czerwcu w latach 2009-2019 i które przez lata miały wypłacane zaniżone świadczenia, świadczenia te – w opinii MRPiPS – zostały wyliczone zgodnie z prawem, a konstrukcja waloryzacji rocznej i kwartalnej jest zgodna z konstytucją, zatem – nie przysługują im jednorazowe wyrównania (które sięgałyby nawet kilkunastu tysięcy złotych), ani odsetki od tych wyrównań.

MRPiPS: Korzystne zmiany w systemie orzekania o niepełnosprawności coraz bliżej

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki w przesłanym w piątek komunikacie poinformowało, że Komitet Monitorujący FERS zatwierdził projekt przebudowy modelu orzekania w Polsce oraz uporządkowania systemu świadczeń. Zmiany te - w ocenie resortu - mają rozwiązać problemy osób z niepełnosprawnościami dotyczącymi systemu orzekania o niepełnosprawności.

REKLAMA

Rząd: Opóźnia o 6 miesięcy utrudnienia w budowie domów. Jak za daleko do szkoły i lasu domu nie wybudujesz. Tak dziś w przepisach

W 2026 r. utrudnienia w budowie domów. Nie tylko najdalej 1,5 km do szkoły podstawowej (w mieście - na wsi 3 km). Blisko domu musi być (nie dalej niż 3 km) o powierzchni 20 ha park, ogródek jordanowski albo las. Park i ogródek jordanowski muszą mieć infrastrukturą. Przepisy miały wejść w życie od 1 stycznia 2026 r. (decyzja rządu premiera M. Morawieckiego). Wejdą pół roku później (decyzja rządu premiera D. Tuska).

Gość Infor.pl: Dzieci uzależnione od smartfonów to lenistwo rodziców?

Czy powinno się zakazać używania smartfonów w szkołach? Jak media społecznościowe wykorzystują słabości naszego mózgu? Jak zbudować zdrową relację z technologiami? Czy gry komputerowe to sztuka? Gościem Infor.pl jest Krzysztof M. Maj z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

REKLAMA