Będzie zmiana przepisów. Obowiązkowe strefy czystego transportu w większych miastach
REKLAMA
REKLAMA
- Projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności
- Obowiązkowe strefy czystego transportu
- Obowiązek nabywania wyłącznie autobusów zeroemisyjnych
- Wejście w życie ustawy
Projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności
Na stronach Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska.
REKLAMA
Projektowana nowelizacja przepisów ma przyczynić się do szybszego rozwoju elektromobilności oraz ekologicznego transportu w największych polskich miastach. Zakłada się, że efektem zmian będzie poprawa jakości powietrza oraz zmniejszenie, szczególnie uciążliwego w dużych miastach, hałasu. Planowane zmiany mają przełożyć się na wzrost jakości życia Polaków.
Wprowadzenie proponowanych rozwiązań będzie stanowić także realizację kamieni milowych związanych z przyjętym przez Radę Ministrów w kwietniu 2021 r. Krajowym Planem Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
Obowiązkowe strefy czystego transportu
W projekcie ustawy zaproponowano wprowadzenie obowiązku ustanawiania stref czystego transportu w miastach liczących powyżej 100 000 mieszkańców w przypadku przekroczenia poziomu dopuszczalnego NO2.
Ocena badania poziomów substancji w powietrzu jest przeprowadzana przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. W wyniku przeprowadzonej oceny, w mieście na terenie którego zostało wykazane przekroczenie dopuszczalnych wartości, będzie musiała powstać strefa czystego transportu w terminie 9 miesięcy od dnia otrzymania informacji o wynikach oceny.
W 2022 r. zanotowano przekroczenie dopuszczalnego poziomu średniorocznego NO2 w 4 strefach, w których dokonywana jest ocena jakości powietrza, tj. w:
- aglomeracji warszawskiej (m.st. Warszawa),
- aglomeracji krakowskiej (m. Kraków),
- aglomeracji wrocławskiej (m. Wrocław),
- aglomeracji górnośląskiej (m. Katowice).
Obowiązek nabywania wyłącznie autobusów zeroemisyjnych
REKLAMA
Projektodawcy nowelizacji zakładają wprowadzenie obowiązku nabywania przez gminy o liczbie mieszkańców wyższej niż 100 tys. oraz Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię wyłącznie autobusów zeroemisyjnych w celu wykonywania komunikacji miejskiej.
Obowiązek ten dotyczyć będzie także podmiotów, którym zlecono lub powierzono wykonywanie przewozów pasażerskich w transporcie drogowym w ramach komunikacji miejskiej na obszarze takiej gminy lub związku metropolitarnego.
Wejście w życie ustawy
Projekt ustawy zakłada, że wejdzie ona w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat